Afval, braaksel, zand: wanneer moet je de reiniging van je huurauto zelf betalen?

Je kent het wel… Na een heerlijke ontspannen vakantiedag aan het strand lijkt het net alsof iemand twee emmers zand in je auto heeft leeggegooid. Inclusief gevonden schelpen, snoeppapiertjes en natte kringen op de achterbank. Het kan echt een zooitje worden in de auto. Maar hé, wat geeft het? Je hebt vakantie! Stofzuigen en poetsen is niet aan de orde. Toch? Of hoe zit dat precies als je een auto huurt? Moet je die brandschoon weer inleveren of ziet de verhuurder de rommel door de vingers?

In de huurvoorwaarden staat niet direct dat je de auto moet schoonmaken voordat je hem weer inlevert. Wat er wél in staat, is dat je de auto in dezelfde staat moet terugbrengen als je hem hebt ontvangen. Daarbij kijkt de verhuurder zowel naar de binnen- als naar de buitenkant. Is het interieur netjes en zitten er geen vlekken in de bekleding? Niks aan de hand. Zit de auto aan de buitenkant onder de modderspatten? Geen probleem. Iedere huurauto gaat altijd even door de wasstraat voordat hij opnieuw wordt verhuurd.

Bij Customer Care krijgen we echter soms meldingen binnen, waarbij de schoonmaakkosten toch aan de klant zijn doorbelast. Dit zijn de meest opvallende van de afgelopen tijd:

Enthousiaste boer, groene auto

We kregen een foto binnen van een huurauto met een groene waas er overheen. Een boer had iets te enthousiast zijn land bespoten, waardoor de huurauto – die vlak bij het weiland geparkeerd stond –  een nieuwe look had gekregen. De hardnekkige groene waas bleek erg lastig te verwijderen en dus werden de schoonmaakkosten toch doorberekend.

Interieur met een luchtje

Het gebeurt ook wel eens dat de hobbelige wegen en scherpe haarspeldbochten in vakantielanden voor problemen zorgen. Zo werd een kleine passagier achterin een huurauto onwel en moest overgeven. Natuurlijk kun je daar niets aan doen, maar voor de lokale verhuurders is het wel een hele klus om de auto dan weer fris en schoon te krijgen. Vaak moet de auto dan professioneel worden gereinigd. Ook die kosten worden doorberekend.

We krijgen weleens foto’s van huurauto’s vol lege colaflesjes, chipszakken en ander afval…

Troep, troep, troep

Ook krijgen we wel eens foto’s van huurauto’s vol lege colaflesjes, chipszakken en ander afval. Zo’n auto ziet er dan uit alsof iemand een vuilniszak heeft leeggegooid in de achterbak. Ook in dat geval mag je betalen, want het leegruimen van zo’n auto bezorgt de verhuurder extra werk. Dat geldt ook als je van ieder bezocht baaitje of strandje zand je auto in hebt gebracht.

Ons advies? Hou het een beetje in de gaten. Klop de matjes uit en gooi even alle losse papiertjes en lege flesjes in de prullenbak. Je hoeft echt niet door een wasstraat of zelf in de weer met een stofzuiger, maar als je het een beetje bijhoudt, is dat ook voor jezelf een leukere afsluiting van je vakantie.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Annie

3 december 2017 | 10:34 am | Reageer op Annie

Ik ben altijd heel blij geweest met het huren van een auto bij Sunny cars. Nooit problemen steeds alles prima . Zal het ook aan iedereen aanraden .Bedankt om altyd goed voor de klant te zorgen . Hopelijk zullen jullie er langer zijn dan dat ik een auto kan huren

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Paul koster

6 december 2017 | 1:16 pm | Reageer op Paul koster

Bij het terug brengen van een auto in Lissabon deed de verhuurder wel erg kinderachtig voor wat zand op de automat.
Na 5 mails naar sunny cars werd het bedrag gehalveerd. 50 euro .
Belachelijk om zoveel in rekening brengen, en dan ook nog achteraf. Niet op het moment. Dus loop je auto helemaal goed na is mijn advies

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.