Autohuur en extra kosten: de 3 meest voorkomende redenen

Wassen, opruimen, de administratie, weer aan het werk: als je net terugkomt van vakantie zijn dat niet je favoriete bezigheden. Wat je thuiskomst nog vervelender maakt, is als je vaststelt dat je autoverhuurder geld van je creditcard heeft afgeschreven, zonder dat je weet waarom.

Dat was toch niet de afspraak?

Je had juist all-in bij Sunny Cars gehuurd, zodat dit niet zou gebeuren! Loop je hier tegenaan, neem dan direct contact op met onze afdeling Customer Care. Via ons online formulier kun je mij en mijn collega’s laten weten dat er geld van je creditcard is afgeschreven. Wij gaan dan zo snel mogelijk voor je uitzoeken wat de reden van de afschrijving is.

Wat kan er aan de hand zijn?

De drie meestvoorkomende redenen voor extra afschrijvingen van je creditcard zijn:

1. Afrekening extra’s
Heb je bij je huurauto extra’s geboekt, zoals een kinderstoel of GPS, of de service dat je huurauto bij je hotel wordt afgeleverd, dan kunnen de kosten daarvan later pas worden afgeschreven.

2. Onnodige verzekeringen
Ondanks dat je bij Sunny Cars altijd all-in verzekerd bent, proberen autoverhuurders ter plaatse je vaak extra verzekeringen te verkopen. Bij extra geldafschrijvingen van je creditcard kan het dus zijn dat je hebt getekend voor die extra verzekeringen. Soms weten klanten dit zelf niet eens… Daarom is het ook zo belangrijk om het huurcontract altijd goed te checken voordat je je handtekening zet.

3. Onterecht
En heel soms komt het inderdaad voor dat er onterecht kosten zijn afgeschreven. In alle gevallen zoeken wij het voor je uit.

Wat moet je doen?

Om zo snel mogelijk antwoord te kunnen geven op de vraag waarom er geld van jouw creditcard is afgeschreven, dien je de volgende zaken toe te voegen aan het online formulier:

  • Kopie van je huurcontract
  • Kopie van je creditcardafschrift

Vaak zijn al die afschrijvingen van je creditcard moeilijk te ontcijferen, maar wij kunnen meestal direct zien waarvoor welke kosten in rekening zijn gebracht. Als het bedrag onterecht is afgeschreven, zorgen wij er natuurlijk voor dat de afschrijving zo snel mogelijk wordt teruggedraaid.

Dus zie jij na de autohuur een afschrijving die je niet kunt thuisbrengen? Neem dan direct contact met ons op, vul het formulier in en wij regelen de rest. Zo kun je dát administratieve klusje na je vakantie in ieder geval al van je to do-lijstje strepen.

Ps. Nog een kleine tip: als je je huurcontract goed doorneemt voordat je je handtekening zet (hoewel dat óók een klusje is waar je niet heel blij van wordt), kun je onverwachte afschrijvingen vaak zelf voorkomen ;).

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Ron Schulz

12 juli 2017 | 3:04 pm | Reageer op Ron Schulz

Interessant stukje over een,onverwachte, afschrijving van je creditcard na terugkomst van je vakantie. Terecht wordt gezegd de huurovereenkomst goed te checken op bv. onterecht afgesloten verzekeringen. En dat is nou net het probleem. Een moeilijk verstaanbare gewiekste medewerker, een rij ongeduldige mensen achter je, minimaal 2 A4 tjes aan tekst in de huurovereenkomst en een vermoeiende reis is het natuurlijk onmogelijk de genoemde check temaken. Gelukkig is het mij nooit overkomen maar het blijft, voor mij een vervelende bezigheid de autohuur in het buitenland. Binnen Europa zou dat toch veel makkelijker kunnen met één standaardovereenkomst (gelijk aan bv. een Europees aanrijdingsformulier). De vragen en antwoorden zijn hier in alle aangesloten landen gelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

13 juli 2017 | 9:08 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Ron,

Je hebt helemaal gelijk dat het soms knap lastig is om de overeenkomst helemaal uit te pluizen. Het is daarom verstandig om vooraf goed de kosten op een rijtje te zetten: heb je extra's besteld zoals bijvoorbeeld een GPS, of lever je de auto ergens anders in dan waar je hem hebt opgehaald? Dan betaal je die kosten ter plaatse. Wij zetten die kosten op je voucher zodat je precies weet hoeveel je nog moet betalen.

Als je goed weet welk bedrag er nog openstaat, is het gemakkelijker om op de huurovereenkomst na te gaan of er onverwachte kosten zijn. Als het goed is, hoef je ter plaatse niets meer te betalen dan de kosten die op de voucher vermeld staan. En mocht je er dan niet uitkomen, dan kun je ons altijd bellen. Want als je handtekening eenmaal staat, maak je die niet meer zomaar ongedaan...

Hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ursula

16 juli 2017 | 9:50 am | Reageer op Ursula

Fijn dat jullie nu deze mail sturen met tips nadat ik op Nice AirPort door autoverhuurbedrijf Alamo ben belazerd. Had graag eerder deze tips gehad! Ik had via Sunny Cars een Peugeot 5008 of gelijkwaardig gehuurd. Aangekomen werden wij, 5 volwassenen, afgescheept met een kleinere auto. Was volgens hen zelfde categorie. Er stond ook nog een mooie Ford Kuga. Die konden we wel krijgen voor €2 per dag extra. Nou, wij hebben vakantie en voor dat bedrag hadden we geen zin om te zeuren. Ik moest nog wel even formulier ondertekenen dat ik akkoord ging voor dat bedrag. Contract was volledig in het Frans, wat ik niet beheers. Wilde niet ondertekenen, maar ik zou de auto dan niet meekrijgen. Medewerker ter plaatse zette zijn naam er nog bij, dat áls er problemen van kwamen ze contact op konden nemen met hem. Ik tekende volgens hem alleen voor de €2 per dag extra. Hij heeft nog even met ons om de auto gelopen. Niet IN de auto gekeken. Na een week leveren wij auto in en gaan 2 mensen hele auto van binnen en buiten checken en wat blijkt? Er mist een hoedenplank!
Een hoedenplank die er nooit in heeft gezeten.
Maar.....wat blijkt? Ik heb getekend op het Franse contract dat er oa ook een hoedenplank aanwezig was. Geld (€250)was al op dag 1 van mijn rekening gehaald. Geen poot om op te staan, want ik heb mijn handtekening gezet. En uiteraard was de attente Julien nergens meer te bekennen. Vorige week afrekening gehad: €165 voor de hoedenplank en €50 administratiekosten. Vraag ik jullie: dit is gewoon oplichting van de bovenste plank. Voor mij (helaas) even geen huurauto meer...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

C. Blaasse

16 juli 2017 | 1:06 pm | Reageer op C. Blaasse

Heb altijd gedacht dat je uit moet kijken voor onbekende verhuurbedrijfjes,maar als zo'n groot en bekend bedrijf als Alamo en Europcar niet meer betrouwbaar is, waar blijf je dan?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:22 am | Reageer op Pieta Harsveld

Hè getver Ursula,

Wat een naar verhaal om te lezen! Om dit soort toestanden te voorkomen, drukken wij onze klanten regelmatig op het hart om nooit zomaar te tekenen en bij twijfel met ons te bellen.

Het is me niet helemaal duidelijk of je in dit geval de auto via ons gehuurd had. In dat geval zou je een mail kunnen sturen naar onze afdeling customer care (crm@sunnycars.nl). Wellicht kunnen mijn collega's toch nog iets betekenen.

Het spijt me dat dit je is overkomen.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob v/d B.

16 juli 2017 | 10:09 am | Reageer op Rob v/d B.

Is het niet mogelijk dat Sunnycar alleen zaken doet met bedrijven die het Sunnycar concept volledig respecteren. Ik bedoel dat zodra je de voucher laat zien zij afzien van het verkopen van extra's die ook al onder de all inclusive vallen. Zodra de verhuurders door hebben dat wanneer zij dit toch doen zij geen opdrachten meer krijgen van Sunnycar zullen zij dit toch wel laten. Voor veel mensen is het gewoon te lastig om een huurcontract in een vreemde taal goed door te spitten.

Mvg.
Rob

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:27 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Rob,

In een ideale wereld zou het wat ons betreft inderdaad zo werken. En veel van onze partners proberen ook daadwerkelijk niets bij te verkopen omdat ze weten dat onze klanten volledig verzekerd zijn. Het is alleen heel moeilijk om te garanderen dat het nooit gebeurt. We hebben geen volledige controle over onze partners en hun medewerkers (we proberen ze zo goed mogelijk op te voeden ;)), maar we kunnen er wel voor zorgen dat onze klanten goed voorbereid op pad gaan, zodat ze weten dat ze écht geen extra's meer nodig hebben :).

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

C. Blaasse

16 juli 2017 | 12:53 pm | Reageer op C. Blaasse

Ook wij werden enige tijd na thuiskomst geconfronteerd met adm. kosten die het Spaanse autoverhuurbedrijf ons via de creditcard in rekening bracht vanwege een verkeersboete voor te hard rijden.Doordat ze een brief stuurden, werden we hierover geinformeerd. Overigens voor ons de eerste keer na heel vaak een auto gehuurd te hebben. Na verloop van tijd kregen we de originele boete van een Spaanse instantie van ca. €95 per post die bij snelle betaling met 50% korting betaald kon worden.Uiteindelijk nog totaal zo'n €100 kwijt. Mogelijk wordt er iets gezegd over verkeersboetes in de papieren die je ondertekent, maar wij waren daarvan in ieder geval niet van op de hoogte. Dat was een tegenvaller

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:29 am | Reageer op Pieta Harsveld

Beste meneer Blaasse,

Ai, dat is natuurlijk altijd een tegenvaller!

Als de partner in kwestie administratiekosten rekent bij boetes, staat dit altijd in de huurvoorwaarden die we meesturen met de voucher. Helaas kunnen en mogen wij niet bemiddelen bij verkeersboetes.

Ik snap dat dit een flinke domper is.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mario

16 juli 2017 | 12:57 pm | Reageer op Mario

Let ook op afschrijvingen van bekeuringen. Europcar meende mij 48 euro afhandig te moeten maken voor administratiekosten ivm een bekeuring die nooit is uitgedeeld. Helaas kon Sunnycars niets doen, maar VISA wel. VISA heeft de afschrijving tegengehouden. Het is twee jaar geleden en er is nooit een bekeuring gekomen. Als je op internet zoekt, blijkt Europcar dit wel vaker te doen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:30 am | Reageer op Pieta Harsveld

Hai Mario,

Veel aanbieders rekenen inderdaad administratiekosten bij verkeersboetes. Als dat het geval is, staat dit altijd in de huurvoorwaarden. Wij mogen inderdaad helaas niet bemiddelen in het geval van verkeersboetes. Gelukkig heb je het toch goed kunnen oplossen.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jo Knarren

16 juli 2017 | 1:28 pm | Reageer op Jo Knarren

Het is mij helaas al 2 keer overkomen dat er extra kosten in rekening werden gebracht op Gran Canaria bij Europcar. De eerste keer was dit vanwege een upgrade die zonder dit uitdrukkelijk te vermelden wel op het Spaanstalige contract stond (en die ik zeker niet zou hebben geaccepteerd als dat bekend was; dankzij Sunnycars is dit bedrag achteraf terugbetaald door Europcar.
De tweede keer heb ik op dit soort zaken uitdrukkelijk gelet evenals op de overbodige extra verzekeringen maar toch werden er weer extra kosten in rekening gebracht voor een 'extra service' die niet als zodanig vermeld stond maar waarvoor op het contract alleen een aanduiding met een afkorting (zonder bedrag) stond en die blijkbaar een (overbodige) soort wegenwachtservice inhield; bovendien werd bij inleveren van de auto wel een checkout formulier meegegeven waarop stond dat de auto zonder schade etc. was ingeleverd, maar het contract werd achtergehouden (ontdekte ik pas later). Dankzij Sunnycars werd het contract achteraf opgevraagd en ook hier als coulance een deel van de extra kosten door hen terugbetaald.
Het toont maar weer eens aan dat je steeds verdacht moet zijn op nieuwe trucs van bedrijven als Europcar en dat je de contracten moet uitspellen alvorens een handtekening te zetten. Het wordt hoog tijd dat er alleen standaardcontracten komen in voor ieder leesbare taal (Nederlands of Engels). Maar het wordt er niet makkelijker op en als je vooraf al gekozen hebt voor een kant en klaar contract dat gereed ligt aan de balie moet je blijkbaar toch weer een half uur uittrekken om dit te controleren (met een wachtrij van andere klanten achter je).

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:36 am | Reageer op Pieta Harsveld

Hai Jo,

Wat vervelend om te lezen dat je toch voor vervelende verrassingen bent komen te staan. Als je ter plaatse ergens over twijfelt, kun je ons áltijd bellen. We sturen voor aanvang een SMS'je met ons nummer erin, zodat je het altijd bij de hand hebt.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sjaak

16 juli 2017 | 1:48 pm | Reageer op Sjaak

Wat mij opviel bij het huurcontract in Spanje, dat deze in het spaans was. Ik kan dus nooit controleren waarvoor ik teken, of ik extra verzekeringen afsluit of iets dergelijks.
Je wilt weg met de huurauto, en je vertrouwd maar op de blauwe ogen van de verhuurder....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:38 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Sjaak,

Lastig inderdaad als het contract in een vreemde taal is opgesteld! Je kunt in ieder geval goed letten op de bedragen die op het contract staan. Wij zetten het altijd op de voucher als je ter plaatse nog iets moet betalen voor bijvoorbeeld extra's als een kinderzitje. En mocht je twijfelen over waar je voor tekent: bel ons! We sturen ons telefoonnummer vooraf per SMS toe, zodat je het altijd bij de hand hebt :).

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

M.Peters

16 juli 2017 | 2:41 pm | Reageer op M.Peters

Bij mij al eerder ook gebeurt,maar dan wordt er gewoon verteld door een medewerker verhuurbedrijf,u moet de extra verzekeringen nemen anders geven we u de auto niet mee!
Na veel soebatten en daarna Sunny noodnummer bellen kom je er uiteindelijk redelijk uit,maar kost ook weer extra tijd en beltegoed in dure bel landen(declaratie indienen voor het bellen bij Sunny mogelijk,geen idee??)
Volgens mij kan het bij Sunny nog eenvoudiger:gewoon vermelden wat de borg in dat land voor de auto is zonder extra kosten helder en klaar!Dit zou ergens volgens Sunny moeten staan op de huurbescheiden van Sunny of verhuurder,maar niet gevonden!Extra verhuur kinderstoel,navigatie,tolgeld is bekend,maar wees helder in de papieren wat de borg is bv 400 euro/dollar per huurauto in het betreffende land!Zie je op de huurovereenkomst aldaar 600 euro/dollar staan,dan zul je in de maling worden genomen.
Misschien kan Sunny daar iets aan doen en verdient het van mij een extra smile en onbezorgde autohuur ter plaatse in welk land dan ook zeer expliciet vermelden voor de huurcatogerie van je auto!
Het opnemen gesprek bij de verhuurbalie en foto's kan handig zijn,dat hebben we elders ook al ervaren.
Het blijft opletten voor jezelf en goed vragen,wat ze je in rekening brengen en vindt je het dan nog niet in orde bellen met Sunny!
In sommigen landen gaat het vaak zonder problemen en zijn ze transparant,dat ook meegemaakt dus het kan wel.
Een keer is ons ook van alles aangesmeerd en kregen we anders de auto ook niet mee en na gebeld te hebben,moesten we uiteindelijk tekenen van Sunny en hebben enige tijd later de extra betaalde verzekeringen etc terug ontvangen van Sunny.

Gelukkig ook hebben we fijne ervaringen,maar voorkomen vanuit Sunny met heldere afspraken met/naar de verhuurders kan helpen over de vaste kosten per auto!

Vakantie groet,
M.Peters

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

18 juli 2017 | 9:44 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag meneer/mevrouw Peters,

We proberen onze klanten zo goed mogelijk voorbereid op reis te sturen. Daarom zijn we altijd transparant over de kosten. Helaas kunnen we niet álles op de voucher kwijt. Daarom sturen we de huurvoorwaarden altijd met de voucher mee. De hoogte van de waarborg staat daar altijd duidelijk in vermeld. Je kunt de huurvoorwaarden overigens ook voor het reserveren inzien, door de knop 'bekijk huurvoorwaarden' aan te klikken onder de auto op de website.

We blijven ons best doen om het voor onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Suggesties zijn dus altijd welkom!

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

M.Peters

16 juli 2017 | 3:47 pm | Reageer op M.Peters

Helemaal met voorgaande Rob v/d B eens,dan wordt het huren met een Big Smile!
Eigenlijk vreemd dat dit item steeds weer ter sprake moet komen!
M.Peters

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mario

20 juli 2017 | 1:55 pm | Reageer op Mario

De administratiekosten van Europcar hadden niets te maken met een verkeersboete maar het was gewoon oplichting door Europcar. De verkeersboete is niet uitgedeeld en dus ook nooit ontvangen. Het enige dat Europcar aangaf was dat zij een verkeersboete hadden ontvangen maar deze vanwege "privacy" niet naar mij konden sturen...Wel gaven zij de datum, tijd en lokatie van de zogenaamde verkeersboete maar op dat tijdstip was ik niet op die lokatie....Pure oplichting. Jammer dat dit niet aangepakt wordt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

21 juli 2017 | 9:07 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Mario,

Wat vervelend dat je tegen onverwachte kosten bent aangelopen!

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om te vertrouwen op de aanbieder zonder dat je de boete zelf hebt gezien. Maar wat hij zegt is waar: hij krijgt de boete niet zelf binnen. De aanbieder krijgt van de autoriteiten een lijst met de verkeersovertredingen per nummerbord. Hij verrekent dan alvast de administratiekosten. De boete zelf wordt verstuurd door de autoriteiten en (zeker in Zuid-Europese landen) gaat daar vaak flink wat tijd overheen... Die verschijnt vroeg of laat waarschijnlijk dus nog wel op de mat helaas.

Hopelijk hebben jullie evengoed een fijne vakantie gehad.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

M.Peters

20 juli 2017 | 10:18 pm | Reageer op M.Peters

Handige tip is misschien om tijdens het invullen van het huurformulier duidelijke vragen te stellen en dit op te nemen met geluid of video met smartphone,dan heb je in ieder geval een memo en bewijs wat er afgesproken is met de medewerker van het verhuurbedrijf.
Ben je niet zeker of lastig te vinden wat de waarborg is die van je creditcard gehaald wordt,dan kun je dat opvragen bij Sunny Cars.Handig om te weten,dat er op je factuur bv 350 euro borg staat als eindbedrag en zou moeten zijn volgens Sunny.Huur je verder geen extra's,dan weet je als er 600 euro als eindbedrag staat er iets mis is en je teveel betaald aan extra's ,die je niet wilt.
Kom je er niet uit,dan echt het noodnummer bellen en probleem laten bespreken met Sunny en de verhuurder.
Hopelijk gaat het op uitzonderingen goed tot prima!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

21 juli 2017 | 9:08 am | Reageer op Pieta Harsveld

Uitstekend advies! Dat scheelt ons weer typen ;).

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Erik

21 juli 2017 | 1:06 pm | Reageer op Erik

Goede middag Pieta,
Ik heb geen nare ervaring gehad bij het ophalen/afleveren tot dusver, maar wat doe je als je de taal van de 2 A4'tjes niet snapt? Vb. Spaans, Italiaans, Grieks,...?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

21 juli 2017 | 5:24 pm | Reageer op Pieta Harsveld

Hai Erik,

Vraag de aanbieder ter plaatse in ieder geval om een duidelijke toelichting van de kosten. Op ons voucher staat exact wat je nog moet betalen voor eventuele extra's zoals een kinderzitje. Met de voucher kun je dus eenvoudig controleren of de bedragen kloppen.

En mocht je er niet uitkomen, dan kun je ons natuurlijk altijd even bellen.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mario

23 juli 2017 | 11:29 pm | Reageer op Mario

Nogmaals: ik was op de aangegeven tijd niet op die lokatie. Ik heb na 2,5 jaar nog steeds geen bekeuring ontvangen en Europcar heeft het niet door mij betalen van de "administratiekosten" verder laten zitten. Samen met vele meldingen over Europcar op internet over dit soort praktijken , ,heb ik het helemaal gehad met Europcar. Hulde aan VISA voor de hulp bij dit verhaal.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

alice molenkamp

29 juli 2017 | 11:37 am | Reageer op alice molenkamp

Na al deze ervaringen g a ik met pijn in mijn buik onze gehuurde auto in Ibiza ophalen op 19 augustus. Wie weet wat de borgsom is voor Ibiza.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

31 juli 2017 | 9:39 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Alice,

Als je via ons gehuurd hebt, vind je de hoogte van de borgsom in de huurvoorwaarden. Die hebben we tegelijk met de voucher gemaild.

Vakantie moet leuk zijn, dus buikpijn moet niet nodig zijn ;). Laat je niet aan het twijfelen brengen en kijk goed waar je voor tekent. En twijfel je tóch, dan kun je ons altijd even bellen. Dan kan het bijna niet mis gaan.

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.