Autohuur vergelijken, waar moet je op letten?

10 januari 2014 11 6398

Auteur

Claudia Voncken

Online Marketing Manager

Vanaf het moment dat je op zoek gaat naar een huurauto krijg je te maken met veel verschillende termen en voorwaarden. In de blog “van statistieken naar veelgestelde vragen” schreef ik al dat autohuur best een ingewikkeld product is. Zeker omdat het boeken van een huurauto voor de meeste mensen geen dagelijkse bezigheid is. Dat autoverhuurders ook nog eens verschillende termen gebruiken maakt het uiteraard niet makkelijker om autohuur te vergelijken.

Bij het vergelijken van autohuur kijken de meeste mensen direct naar de prijs, logisch ook. Belangrijker nog zijn de huurvoorwaarden en de verborgen kosten. Daardoor kan de uiteindelijke huursom namelijk een stuk hoger worden, ondanks die “lage prijs”.

Wij weten dat we, zeker in eerste instantie, niet de goedkoopste zijn. Dat willen we ook niet per sé. Wel willen we de beste en meest transparante aanbieder zijn. Of eigenlijk “de specialist in autohuur”. Uiteraard hopen wij je te kunnen overtuigen van onze autohuur formule, maar vergelijken is prima. Vooral als je het goed doet.

Om je hierbij op weg te helpen heb ik 5 tips waar je op moet letten bij het vergelijken van autohuur:

1. Eigen risico autohuur

In het geval van schade of diefstal krijg je te maken met het eigen risico. Kijk dus goed of er een eigen risico geldt op de CDW (Collision Damage Waiver – schade aan de huurauto door eigen schuld) en TP (Theft protection – diefstal) verzekering. Bij veel aanbieders van autohuur moet er namelijk een aanvullende verzekering worden afgesloten om het eigen risico volledig af te kopen, dit zijn dus extra kosten bovenop de basis huursom

Het eigen risico bij Sunny Cars
In het geval van schade of diefstal betaalt Sunny Cars het eigen risico terug. Je hebt dus in feite geen eigen risico en er zijn ook geen extra kosten aan verbonden. Het is dus ook niet nodig om ter plaatse het eigen risico af te kopen.

Autohuur vergelijken

2. De WA-verzekering

De WA-verzekering dekt de schade aan derden, zowel materieel als fysiek. Deze verzekering is verplicht en bij alle verhuurders is een WA-verzekering inclusief voor het landelijk geldende wettelijke minimum bedrag.

De WA-verzekering bij Sunny Cars
Uiteraard is de WA-verzekering ook  bij Sunny Cars inbegrepen, maar we gaan hierin nog een stapje verder. Bij de meeste aanbieders geldt deze verzekering voor het wettelijk minimum. In veel landen ligt deze echter ver onder de Nederlandse standaard van € 5,- miljoen. Dit vinden wij veel te laag en daarom zorgen wij standaard voor een aanvullende WA-verzekering met een dekking van € 7,5 miljoen. De claims  kunnen namelijk aardig oplopen, bijvoorbeeld bij letselschade of als je te maken krijgt met slepende juridische procedures.

3. Glas, banden, bodem, dak schadedekking

Deze dekking betreft de kosten in het geval van schade aan glas(ruiten), banden, dak of bodem van de huurauto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een barst in de ruit door een steentje of een lekke band. De dekking hiervan is meestal niet standaard inbegrepen en kan ook niet bij elke aanbieder worden afgesloten. Let dus op de extra kosten die voor deze dekking van toepassing kunnen zijn.

Glas, banden, bodem, dak schadedekking bij Sunny Cars
Deze dekking is bij Sunny Cars altijd inbegrepen in de huursom. Ter plaatse betaal je wel het schadebedrag, dit kun je bij thuiskomst eenvoudig claimen (mits je aan de voorwaarden voldoet).

Dit waren de eerste 3 van in totaal ‘5 tips voor het vergelijken van autohuur’. Volgende week deel ik de laatste 2 tips met je.

11 Reacties (

willy Biezeman

21 januari 2014 om 15:13 Beantwoorden

Wij boeken al jaren hier in Nederland bij een reisbureau een huurauto van Sunny.
Hebben hier goede ervaringen mee.

Claudia Voncken

Claudia Voncken

21 januari 2014 om 17:35 Beantwoorden

Hoi Willy,

Goed om te horen! Op naar de volgende vakantie met Sunny Cars 😉

Groet,
Claudia

René de Jong

22 januari 2014 om 12:58 Beantwoorden

Wij boeken al jaren bij Sunnycars. Prima ervaring. In Spanje een keer een dubieus schadegeval ervaren ( antenne zat niet meer op de auto bij inleving. Volgens ons trouwens ook niet bij ophalen) De Spaanse maatschappij stelde ons aansprakelijk. Was geen probleem voor Sunnycars, was in no time geregeld. Dat is nou prima service.

Claudia Voncken

Claudia Voncken

27 januari 2014 om 17:31 Beantwoorden

Hi René,

Fijn om te horen dat je tevreden met ons bent! Vertel het verder 😉

Met zonnige groet,
Claudia

truus

22 januari 2014 om 21:43 Beantwoorden

Weet men wel dat je bijvoorbeeld in Spanje niet all risk verzekerd bent met je huurauto. Indien je zelf een ongeluk veroorzaakt ben je zelf aansprakelijk voor de kosten die daaruit voortkomen. Deze kunnen dus behoorlijk oplopen ook naar de tegenpartij toe. (Bijvoorbeeld: je rijdt door een rood stoplicht en rijdt iemand anders invalide of nog erger) All INCLUSIVE is dus niet ALL RISK

Claudia Voncken

Claudia Voncken

27 januari 2014 om 17:30 Beantwoorden

Hoi Truus,

Dit wordt grove eigen schuld genoemd, de voorwaarden kunnen variëren‎ per land. Meestal is grove eigen schuld, ook in Nederland, uitgesloten van vergoeding.

Met zonnige groet,
Claudia

De Backer Patrick

2 februari 2014 om 18:12 Beantwoorden

Tja,

jarenlang heel tevreden geweest met Sunny Cars, maar aflopen zomer heeft een Italiaanse verhuurder ten onrechte brandstofkosten aangerekend. Om kort te zijn, ik kon zwart op wit bewijzen dat de factuur vals, maar toch wou sunny Cars mij het bedrag niet terugstorten …

Claudia Voncken

Claudia Voncken

5 februari 2014 om 16:06 Beantwoorden

Beste Patrick,

Bedankt voor je reactie. Jammer om te horen dat een tevreden klant een minder goede ervaring heeft. Ik heb mijn collega Femke, van customer care, gevraagd om haar reactie. Uw opmerking over de valse factuur herkent zij niet, dit is gebaseerd op een misverstand. Zij komt daarom vandaag nogmaals inhoudelijk terug op uw klacht.

Met zonnige groet,
Claudia

Eric

5 februari 2014 om 23:58 Beantwoorden

Na enkele goede ervaringen heeft Sunnycars ons ernstig teleurgesteld. Bij het boeken van een one way werd vermeld: er KAN een lokale toeslag worden berekend. Ondanks dat er dus bekend is dat je een one way boekt en dat er met All Inn tarieven wordt geadverteerd kregen wij inderdaad ter plaatse een extra bedrag in rekening gebracht. Dat is op zich niet zo erg, want bij een toeslag denk je aan een redelijke verhoging bovenop de basisprijs. Het bleek echter $ 250,- te zijn, bijna 100% bovenop de huurprijs! Klachten hierover worden afgewezen, maar dergelijke verborgen kosten staan niet in verhouding met een All Inn tarief. Dit zijn juist de praktijken waar de consumentenbond tegen in het geweer komt. KIJK DUS UIT BIJ HET BOEKEN VAN EEN ONE WAY!

Remco

14 mei 2014 om 12:49 Beantwoorden

Mooi verhaal maar Sunny Cars is zelfs met inclusieve verzekeringen nog steeds duurder dan een gemiddeld verhuurbedrijf. Ik huur met enige regelmaat een auto voor in de weekenden en ga altijd naar een van origine Amerikaans verhuurbedrijf. Scheelt 1/3 tov Sunny Cars.

Claudia Voncken

Claudia Voncken

14 mei 2014 om 17:46 Beantwoorden

Hoi Remco,

Bedankt voor je reactie. Ik kan uiteraard niet beoordelen waar het prijsverschil in zit, maar ik kan mij voorstellen dat er bepaalde verzekeringen/dekkingen niet zijn inbegrepen bij de door jou bedoelde verhuurder? Zoals ik in de blog ook al zei hopen wij autohuurders van onze all-in autohuur formule te overtuigen, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat je geen behoefte hebt aan ons complete pakket en ervoor kiest om bepaalde zaken weg te laten.

Met zonnige groet,

Claudia

Geef een reactie

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.