Bij Sunny Cars heb je geen eigen risico: waarom dan toch waarborg betalen?

Wacht eens even… Deze gedachte gaat door je hoofd nadat je net je Sunny Car-huurauto hebt opgehaald. Op een paar meter van de balie waar je je creditcard afgaf, sta je stil. De baliemedewerker heeft zojuist namelijk een waarborgsom van je creditcard afgeschreven. Maar waarom eigenlijk? Via Sunny Cars is toch alles geregeld?

Waarborg ≠ eigen risico

Klopt, bij Sunny Cars zijn we er trots op dat we jou een huurauto kunnen aanbieden zonder eigen risico. Dat scheelt jou behoorlijk wat kosten, mocht er schade aan de huurauto ontstaan. In geval van schade betalen wij het eigen risico namelijk aan je terug. Goed geregeld!

De waarborg is echter een iets ander verhaal. Die betaal je aan de lokale autoverhuurder. Hij wil er immers ook zeker van zijn dat hij niet voor onverwachte kosten komt te staan die jij eventueel met zijn huurauto maakt. Denk bijvoorbeeld aan een lege tankvulling, terwijl hij met je had afgesproken dat je de auto volgetankt weer terug zou brengen.

De waarborg laat jij dus achter als garantie voor de huurauto die je meekrijgt. De waarborgsom is meestal even hoog als het bedrag van je eigen risico. Maar het zijn dus twee verschillende dingen.

Geen schade? Geld terug!

Lever je de huurauto zonder schade weer in, dan wordt de waarborgsom na afloop van de huurperiode weer teruggestort op je creditcard. Het kan soms even duren voordat je dit terug ziet op je creditcardoverzicht. Soms zelfs vier tot acht weken.

Wel schade?

Heb je wel schade aan de huurauto veroorzaakt, dan krijg je in sommige gevallen niet de hele waarborgsom terug. Het schadebedrag wordt er dan namelijk van afgetrokken. Daar zit overigens wel een grens aan: het maximum bedrag dat voor schade mag worden ingehouden is gelijk aan het bedrag van het eigen risico. Je weet dus altijd waar je aan toe bent.

Nu hoor ik je denken: het eigen risico? Dus toch! Houden jullie me nu voor de gek?

Natuurlijk niet! Want daar houden we bij Sunny Cars helemaal niet van. Wij doen er juist alles aan om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Dus wanneer een lokale autoverhuurder wél een eigen risico verlangt (omdat jij nu eenmaal verantwoordelijk bent voor zijn huurauto) zetten wij daar iets positiefs tegenover: bij schade betalen wij het eigen risico aan je terug. Het is dus ook niet nodig om je daar ter plaatse nog extra voor te verzekeren.

Kortom: je kunt met een gerust hart van die balie weglopen en in je auto stappen. Want alles is écht goed geregeld.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jan

9 oktober 2016 | 9:41 am | Reageer op Jan

Ik had vorig jaar een waarborg (reservering) op mijn creditcard van € 1.400,- . Nergens stond in de factuur of boekingsformulier dat de waarborg zo hoog zou zijn. En op zich is die hoge waarbog geen probleem ware het niet dat na inlevering van de auto die reservering nog 3 weken bleef staan voordat die werd ingetrokken. Dat kan wel een probleem worden, want dat bedrag beperkt je limiet bij het betalen (boeken) met je creditcard. Waar kan ik van te voren zien wat de borg zal zijn?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Co Hartman

5 december 2017 | 11:13 am | Reageer op Co Hartman

Ik heb een auto gehuurd op O.R. Tambo te Johannesburg. Hiermee gereden naar Kaapstad. In de auto zit een Tag tegen het raam geplakt die automatisch de tol betaalt en de kosten op de Tag kan de verhuurder aflezen. Wordt in rekening gebracht van de huurder via de waarborgsom. Werkte prima. Het overzicht had ik 1 dag na thuiskomst al op email staan.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Henk

23 juli 2018 | 7:29 pm | Reageer op Henk

Hallo,
Ik wil een auto boeken op Porto Airport. Jullie geven aan dat je geen eigen Risico hebt maar in de voorwaarden zie ik vervolgens staan dat in geval van schade ik eigen risico aan de verhuurder betaal. Vervolgens kan ik dat eigen risico van jullie terugvragen tot een max.van 840 euro? Dan heb ik toch nog eigen risico? Dus ben niet volledig gedekt?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

24 juli 2018 | 10:29 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Henk,

Het is inderdaad zo dat je ter plaatse je eigen risico voorschiet in geval van schade o.i.d. Bij thuigskomst kun je dit dan indienen en zorgen wij ervoor dat je het bedrag weer teruggestort krijgt op je rekening. Waar lees je precies over een maximumbedrag van € 840,-? In je huurvoorwaarden? Want dan zal dit hoogstwaarschijnlijk kloppen, omdat het eigen risico dan € 840,- bedraagt.

Je krijgt van ons altijd het volledige eigen risico terug. Er is geen maximum.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

rob gmelich

14 augustus 2018 | 2:16 pm | Reageer op rob gmelich

Is er bij huur in Nederland ook de mogelijkheid van "no deposit"?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

15 augustus 2018 | 10:24 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rob,

Nee, helaas is dit servicepakket niet beschikbaar voor autohuur in Nederland. Je hebt hier echt een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig om de waarborg te kunnen voldoen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.