Een all-in auto huren bij Sunny Cars? Naar sunnycars.nl

Boete, wat nu?!

Oeps, een auto gehuurd en nu een boete op de mat! Een onderwerp waar al eerder over geschreven is. Toch wil ik hier nog een keertje aandacht aan besteden. Het voorgaande blog is geschreven over boetes in Italië.  In dit artikel praat ik je bij over ‘hoe’ boetes worden verwerkt en ‘waarom’ er administratiekosten worden gerekend.

Verwerking boetes, hoe gaat het in zijn werk?

Wij gaan ervanuit dat iedereen zich aan de verkeersregels en snelheid houdt. Toch kan het zijn dat je achteraf een boete ontvangt. Zodra bekend is dat er een boete is gereden wordt deze – net als in Nederland  – uitgeschreven en door de lokale autoriteiten naar de eigenaar van de auto verzonden. Omdat de verhuurder de eigenaar is van de auto, wordt hij geïnformeerd over de boete. Alleen betaalt hij deze natuurlijk niet zelf, maar zoekt hij de huurder en belast zijn of haar creditcard met administratiekosten.

TIP: Bereid je voor en lees je in over de verkeersregels, zones e.d. van je vakantiebestemming. Zo ben je vooraf op de hoogte en kun je met een gerust hart op reis.

Administratiekosten voor een boete?

Op de lijsten staan alle boetes, maar ook openstaande tol op. Dat houdt in dat zij hier flink wat tijd in steken om alles te verwerken. Hiervoor brengen zij per boete administratiekosten in rekening. Dus heb je drie boetes dan krijg je ook drie keer de administratiekosten doorberekend. Deze kosten verschillen per verhuurder en kun je terug vinden in de informatie die je bij het lokaal te ondertekenen huurcontract ontvangt.

Betalen

De administratiekosten worden door de verhuurder belast zoals ik al eerder aangaf. Over de boete zelf beschikt de verhuurder niet. De boete  wordt later toegestuurd en dient u te betalen. De boete ontvang je per post of per e-mail.

Helaas kunnen wij als huurauto-aanbieder geen inhoudelijke informatie over de boete opvragen. Dit heeft te maken met jouw privacy. Bij de boete ontvang je informatie hoe je deze kunt betalen en kom je er niet uit dan kun je contact opnemen met de lokale instantie.

TIP: Betaal de boete zodra hij op de deurmat valt. Bij het uitblijven van de betaling wordt er een incassobureau opgezet en kunnen de kosten flink in de papieren lopen. En dat zou zonde zijn!

Dus mocht er een nieuwe autohuur gepland staan verdiep je in de verkeersregels, wees voorbereid en voorkom boetes!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Karin

30 juni 2015 | 7:25 pm | Reageer op Karin

Dank voor de uitleg. Wel nog even een waarschuwing voor andere huurders: rondom Napels is het erg onduidelijk waar je tol moet betalen! Wij blijken een tolpoortje te hebben gemist, en kregen 11,5 maanden na de vermeende overtreding een afschrijving van de creditcard. €5,95 tol (samen met nóg 6 weggebruikers op hetzelfde moment hoe vreemd is dat?) en €50 administratiekosten.. Sneu geld, en niets aan te doen, ook al heb ik het gevoel dat er iets niet in de haak is...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha

6 juli 2015 | 2:25 pm | Reageer op Mascha

Beste Karin,

Bedankt voor je tip!
Wat vervelend dat je dit weleens hebt ervaren, hopelijk eens en nooit meer.

Zonnige groet,
Mascha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renate Konrad

30 juni 2015 | 8:35 pm | Reageer op Renate Konrad

Mijn ervaring met huurauto's boetes in Italië is de volgende: de administratiekosten aan de verhuurder heb ik betaald. Maar de boete zelf was in het Italiaans opgesteld. Ik schreef in het Engels terug dat ik de hele beschrijving van mijn overtreding niet begrijp en graag een Engelse versie wil. Die kwam direct, maar alleen het bedrag en het rekeningnummer. Hoewel ik nog eens om een vertaling had gevraagd, kwam er geen reactie meer. Dit speelde in 2013.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha

6 juli 2015 | 2:24 pm | Reageer op Mascha

Beste Renate,

Het klopt dat de boete in het Italiaans worden verzonden.
Helaas kan Sunny Cars niet bemiddelen om de boete in het Engels op te vragen. Mijn advies is om ze nog een keer te benaderen om de boete vertaald en wel toe te sturen.

Zonnige groet,
Mascha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Riek

30 juni 2015 | 9:27 pm | Reageer op Riek

Wij hebben drie jaar een auto bij u gehuurd in Alicante. Dat was allemaal prima. Het afgelopen hhebben wij bij colcar een auto gehuurd. Wat een ellendeWat geld heeft ons dat gekost ik kan er nog verdrietig van worden

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha

6 juli 2015 | 2:22 pm | Reageer op Mascha

Beste Riek,

Wat fijn om te horen dat u vaker bij Sunny Cars huurt!
Wat vervelend dat het tijdens de huur bij Goldcar niet naar wens is verlopen. Op naar een volgende "Sunny" car met achteraf een glimlach!

Zonnige groet,
Mascha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Josje Blesgraaf

1 juli 2015 | 10:49 pm | Reageer op Josje Blesgraaf

Via Sunnycars in Malaga kwamen wij in april terecht bij de partner Enterprise. Hier werden we keurig geholpen zonder dat er extra verzekeringen werden aanbevolen. Echter bij een man naast ons werd er wel flink aangedrongen op een schadeverzekering. Hij voelde zich wel onder druk gezet, maar gaf toch niet toe. Een paar jaar geleden in Sardinie kregen wij te maken met het aftankprobleem op zondag. Rond de luchthaven is er dan geen benzinepomp open. We hadden op 40 km afstand al eerder kunnen tanken, maar bij het inleveren was er voor 10 euro te weinig getankt en moesten we 30 euro bijbetalen voor extra aftankkosten. Zo kunnen ze er nog flink aan bijverdienen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha

6 juli 2015 | 2:20 pm | Reageer op Mascha

Beste Josje,

Bedankt voor je bericht.
Het klopt dat de prijzen voor brandstof bij de verhuurder hoger liggen. Dit heeft mede te maken met de hogere brandstof prijzen, maar ook de toeslag (service kosten) die de verhuurder berekend omdat de auto niet vol werd ingeleverd.

Zonnige groet,
Mascha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Noelle

25 juli 2016 | 8:38 pm | Reageer op Noelle

oh jongens... verkeersboetes in het buitenland kunnen zo hoog zijn.. en ik dacht dat NL zo duur was

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha Vork

26 juli 2016 | 10:22 am | Reageer op Mascha Vork

Beste Noelle,
Dat klopt! In het buitenland kunnen de boetes ook flink oplopen. Wij adviseren daarom altijd om je van te voren in te lezen in de verkeersregels van het land waar je naar toe gaat, zo voorkom je onnodige boetes ;-)
Een zonnige groet,
Mascha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Agna Nobel

16 september 2019 | 5:51 pm | Reageer op Agna Nobel

Helaas in mijn geval een boete opgelopen op een plaats waar we na goed informeren helemaal niet zijn geweest. Door dat er werd aangeraden gelijk te betalen nadat de boete op de deurmat was gevallen om oplopende kosten te voorkomen is het in Italië zo dat als je betaald beken je ook schuld. En dan wordt de zaak afgesloten en is er nix meer aan te doen. Dus denk je dat er iets niet klopt eerst kontakt opnemen met de instantie die vermeld staat op de boete en dan hoor je wel van hun wat je verder moet doen. Was een duur grapje € 60 administratie en € 107.50 de boete. En nooit in Toscane geweest die vakantie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pedro Maes

30 september 2019 | 9:24 am | Reageer op Pedro Maes

Heb éénmaal een boete gekregen in Kroatië wegens fout parkeren. Stond op een parking van een grootwarenhuis. Het hotel was er vlak bij en daar was geen plaats meer. Vermits ik in de loop van de dag ziek was geworden en de auto er tot de dag nadien bleef staan zat er een bekeuring onder de ruitenwisser. Heb 2 dagen nadien gebeld met het plaatselijk verhuurbureau (die jullie ingeschakeld hebben in Kroatië) en mocht deze ofwel in een postkantoor betalen ofwel bij hen inleveren en deze werd onmiddelijk verrekend bij het inleveren van de wagen. Heb niets extra moeten betalen en achteraf is er ook niets meer bijgekomen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

30 september 2019 | 12:00 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Pedro,

Dat is handig zeg! Als een bekeuring op de voorruit ligt, dan is dit inderdaad mogelijk. Maar je bent je er natuurlijk niet altijd van bewust dat je een bekeuring hebt gekregen (omdat er geen briefje onder de ruitenwisser zit). Gelukkig liep bij jou alles goed af!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Misschien ook interessant voor jou