O nee, een boete! Wat nu?

Zo, je zomervakantie is misschien al even achter de rug. Af en toe denk je nog terug aan de fijne tijd die je in dat zonnige oord hebt beleefd. Mooie herinneringen! Maar je wordt flink wakkergeschud als je ineens ziet dat er een bedrag van je rekening is afgeschreven. Het blijken de administratiekosten voor een boete te zijn… Hoe werkt het precies met die boetes? En hoe zit het met die administratiekosten?

Oeps, een bekeuring

Je zal je vast en zeker netjes aan de verkeersregels houden, maar tijdens een vakantie in een ander land krijg je ook te maken met andere verkeersregels. Het kan dus best gebeuren dat je per ongeluk een wet overtreedt. Je rijdt ergens net iets te hard of je belandt in een straat in waar het verboden in te rijden is. Tja…

Zodra bekend is dat er een boete is gereden, wordt deze – net als in Nederland –  uitgeschreven en door de lokale autoriteiten en naar de eigenaar van de auto verzonden. Omdat de verhuurder de eigenaar is van de auto, wordt hij geïnformeerd over de boete. Alleen betaalt hij deze natuurlijk niet zelf, want hij heeft immers de boete niet zelf gereden. Hij gaat dus op zoek naar de huurder die verantwoordelijk is voor de boete en vervolgens wordt de huurder belast met administratiekosten.

Bereid je voor en lees je in over de verkeersregels van je vakantiebestemming. Zo ben je vooraf op de hoogte en kun je met een gerust hart op reis. In onze Sunny Guides hebben we heel wat belangrijke informatie voor je opgesomd.

Administratiekosten voor een boete?

De verhuurder krijgt van de autoriteiten lange lijsten waarop alle gereden boetes staan. De lokale verhuurder steekt er best wat tijd in om te achterhalen welke boete voor welke huurder is bestemd. Voor dit werk brengen zij per boete administratiekosten in rekening. Dus heb jij het tijdens je vakantie wel erg bont gemaakt en heb je drie boetes gereden? Dan worden de administratiekosten ook drie keer in rekening gebracht.

De hoogte van de administratiekosten verschillen per lokale verhuurder. Je vindt deze informatie terug in de huurvoorwaarden!

Betalen van de boete

De administratiekosten worden dus door de verhuurder belast. Maar over de boete zelf beschikt de lokale verhuurder niet. Deze zal pas later worden verstuurd door de lokale autoriteiten. Je betaalt dus eerst de administratiekosten en later pas de boete zelf! Het is dus afwachten totdat je de boete ontvangt. In de begeleidende brief krijg je informatie over hoe je de boete kunt betalen. Als je dat niet helemaal begrijpt of het lukt je niet om te betalen, dan kun je contact opnemen met de lokale instantie.

Vaak krijgen wij van onze klanten vragen over de boete. Wanneer ontvang ik deze? Waarom heb ik een boete gereden? Op welke locatie is het gebeurd? Helaas mogen wij daar geen inhoudelijke informatie over opvragen. Dit heeft te maken met jouw privacy.

Kortom: erg vervelend, die extra kosten na afloop van je vakantie! Voorkom een boete en verdiep je voordat je op reis gaat dus in de verkeersregels. Voorkomen is beter dan genezen…

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Hans

4 november 2019 | 1:15 pm | Reageer op Hans

Helemaal leuk wordt het als de verhuurder wél forse administratiekosten afschrijft en er vervolgens geen boete komt…. Dat is ons overkomen in Frankrijk (Corsica).
De "snelheidsovertreding" vond een half jaar geleden plaats.
Heeft Sunny Cars nog tips voor dit soort gevallen ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ronny Vanderstraeten

2 december 2019 | 5:39 pm | Reageer op Ronny Vanderstraeten

Overkwam ons ook, Hans, in Spanje. Enkele jaren geleden al betaalden we een administratieve kost van 50€ (werd extra afgehouden via de credit card). Tot vandaag echter hebben wij geen boete ontvangen. Je kan op geen enkele manier controleren of het klopt wat de verhuurfirma zegt/beweert, maar de machtiging op je credit card wordt blijkbaar niet stopgezet (of achteraf weer geopend).

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

De ruiter verschuren

4 november 2019 | 2:53 pm | Reageer op De ruiter verschuren

Voet gebroken geannuleerd bij sunny en bij alle narigheid goed geregeld sunny tot volgend jaar
Dank jullie wel goed gedaan met zijn alle

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

5 november 2019 | 1:13 pm | Reageer op Sanne van Reek

Wat vervelend. Beterschap! Hopelijk ben je snel weer op de been :-). Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.