Zo werkt het betalen van een waarborg bij autohuur

Reserveer je een huurauto van Sunny Cars, dan weet je dat alles tot in de puntjes is geregeld. Je betaalt je huurauto vooraf en ter plaatse kom je niet voor verrassingen te staan. Wat je ter plaatse nog wel moet voldoen? De waarborg. De hoogte van de borg kan per huurauto verschillen. Meestal is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder, met een pincode en voldoende bestedingsruimte, verplicht tenzij je de borg contant mag betalen of gebruik maakt van onze unieke Geen Waarborg service.

Waarom moet je borg betalen bij het ophalen van de huurauto?

De huurauto betaal je vooraf in Nederland, ter plaatse betaal je eventuele extra’s of accessoires aan de lokale wagenparkaanbieder. Die vraagt ook een verplichte waarborg: je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De borg is voor hem een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid.

Hoe hoog is de waarborg voor de huurauto?

De hoogte van de waarborg verschilt per huurauto en is meestal even hoog als het bedrag van je eigen risico. Je ziet bij iedere huurauto direct vermeld staan wat de hoogte van de borg is. Ook kun je dat voor iedere huurauto in de specifieke huurvoorwaarden teruglezen onder ‘’Belangrijke huurinformatie’’. Niet te missen!

Hoe betaal ik de borg voor de huurauto?

Bij iedere huurauto staat duidelijk in de specifieke reisvoorwaarden vermeld wat de waarborg voor die huurauto is. Er zijn 3 manieren om de waarborg te regelen: met creditcard, contante waarborg of de Geen Waarborg service.

Waarborg met creditcard 
In de meeste gevallen is een creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht, met een pincode en voldoende bestedingsruimte. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: de creditcard mag niet van je ouders of een vriend zijn, maar moet écht op naam staan van degene die het huurcontract als hoofdbestuurder ondertekent. Zonder zal de lokale wagenparkaanbieder geen huurauto meegeven, tenzij dit anders vermeld wordt in de huurvoorwaarden.  Heeft de hoofdbestuurder zelf geen creditcard maar een medereiziger wel? Zorg dan dat de reisgenoot de hoofdbestuurder wordt. De hoofdbestuurder heeft namelijk een creditcard op naam nodig.

Waarborg zonder creditcard

Hebben jullie allebei geen creditcard? Selecteer dan 'huren zonder creditcard' in het filtermenu. Hiermee worden alleen de huurauto's getoond waarbij de waarborg contant kan worden betaald, of waarbij je geen waarborg betaald dankzij onze Geen Waarborg service.

Wanneer betaal je de waarborg?

De waarborg voldoe je bij het ophalen van de huurauto. Het bedrag wordt gereserveerd op je creditcard óf het wordt afgeschreven. Tip: er is een grote kans dat je tijdens de vakantie je hotelovernachtingen, etentjes, uitstapjes en andere leuke activiteiten met de creditcard wil betalen. Houd dus rekening met de hoogte van de waarborg en het feit dat je tijdelijk minder bestedingsruimte hebt. Wil je genoeg ruimte overhouden? Dan is de Geen waarborg service ideaal. Dan kun je zonder creditcard een auto huren en hoef je je niet druk te maken om de bestedingsruimte. Dát is pas zorgeloos genieten!

Wanneer krijg je de waarborg terug?

Als de huurperiode probleemloos is verlopen en je de huurauto op tijd hebt ingeleverd, wordt het bedrag weer door de lokale wagenparkaanbieder vrijgegeven of teruggestort. Is de waarborg geïncasseerd? Dan wordt het bedrag binnen 10 dagen weer overgemaakt. Is het bedrag gereserveerd? Dan kan het tot 30 dagen duren voordat het bedrag is vrijgegeven. Je creditcardmaatschappij moet de transactie verwerken, daarom is het teruggestorte of vrijgegeven bedrag niet altijd direct zichtbaar. Mocht de terugbetaling langer duren, dan is het slim om contact op te nemen met je creditcardmaatschappij en na te vragen of het bedrag inmiddels is vrijgegeven door de lokale wagenparkaanbieder. Blijft dit onduidelijk? Dan kun je contact opnemen met onze afdeling customer care via customercare@sunnycars.nl zodat we kunnen bekijken waarom de waarborg nog niet terug is gestort.

Heb je niet de volledige waarborg teruggekregen?

Het kan gebeuren dat je niet de volledige waarborg terugkrijgt van de lokale wagenparkaanbieder. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt schade gereden en het eigen risico wordt ingehouden op de borgsom
  • Je hebt glas-banden-bodem-dakschade aan de huurauto en het schadebedrag wordt ingehouden op de borg
  • Je hebt een accessoire gereserveerd zoals een GPS of kinderzitje en de kosten hiervan op de borg worden ingehouden.
  • Je hebt een adresaflevering of one way huur gereserveerd en de kosten worden van de waarborg afgetrokken

Check dus even goed de eindafrekening om te controleren waarvoor je bent belast. Kom je er niet uit? Ons customer care team helpt je graag op weg. Stuur een mailtje naar customercare@sunnycars.nl met daarin je reserveringsnummer en een kopie van de eindafrekening. Met al hun autohuurervaring zien zij vaak direct wat er aan de hand is.

Zo werkt het betalen van een waarborg bij autohuur