Borg bij autohuur
Dat er ter plaatse nog om een borg wordt gevraagd is niet zo gek, je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. Zou jij zelf zomaar een vreemde in je auto laten rijden? Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar hoe werkt dat nou, die waarborg? We leggen het je uit!
Waarom moet ik een borg betalen?
We schreven het hierboven al: je krijgt een product mee met een behoorlijke waarde. De waarborg is een garantie voor de wagenparkaanbieder bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Het betalen van een waarborg is verplicht bij het huren van een auto.
Hoe hoog is de borg?
Dat antwoord is best simpel: het verschilt per wagenparkaanbieder. Wij werken samen met verschillende partners – in meer dan 120 landen en op 8.000 huurstations. Natuurlijk huur je altijd all-in via Sunny Cars, maar de huurvoorwaarden van onze partners kunnen wel verschillen. Zo betaal je bij de ene wagenparkaanbieder een hogere waarborg dan bij de ander. Ook kan de hoogte van de waarborg verschillen per autotype. Soms kan het ook de hoogte van het eigen risico zijn. Check dus vóór het reserveren de huurvoorwaarden, zodat je zeker weet dat je creditcardlimiet hoog genoeg is.
Wanneer betaal ik de borg?
De waarborg betaal je bij het ophalen van de huurauto. Het bedrag wordt gereserveerd op je creditcard óf het wordt afgeschreven. Vrijwel altijd heb je een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig om de waarborg te voldoen, tenzij je ons Geen waarborgpakket boekt.
Tegenwoordig hebben bijna alle creditcards een pincode. Vergeet deze niet, want anders kun je de borg niet voldoen.
Mag ik de borg contant betalen?
In principe heb je altijd een creditcard nodig om de waarborg te voldoen. Slechts in enkele gevallen kan de waarborg contant worden voldaan. Dit kan alleen in Griekenland, Spanje of Portugal en dient vooraf telefonisch te worden aangevraagd via onze reserveringsafdeling. Vanwege de veiligheid van onze lokale partners mogen zij vaak geen contant geld op locatie hebben, i.v.m. mogelijke overvallen.
Wanneer krijg ik de borg terug?
Als de huurperiode probleemloos is verlopen, wordt het bedrag weer vrijgegeven of teruggestort. Als het bedrag op je creditcard is gereserveerd, laat de wagenparkaanbieder de autorisatie vervallen. Het kan het tot 30 dagen duren voordat de waarborg wordt vrijgegeven op de creditcard. Indien het bedrag van je creditcard is afgeschreven, wordt het bedrag weer teruggeboekt na het inleveren van de huurauto. Dit gebeurt binnen 10 dagen, maar vaak zelfs sneller. Houd er wel rekening mee dat je creditcardmaatschappij dit dan nog moet verwerken en het teruggestorte bedrag dus niet direct zichtbaar is op je afschrift.
Wanneer betaal je schade?
Mocht je eventueel schade rijden, dan wordt de volledige waarborgsom afgeschreven of ingehouden en wordt er niets teruggestort na het einde van de huurperiode. De wagenparkaanbieder zal de exacte schade bepalen en het verschil tussen de daadwerkelijke schade en het borgbedrag wordt door onze partner aan jou doorbelast. Sunny Cars vergoedt vervolgens de schade, nadat je een schadeclaim bij ons hebt ingediend.
Heb je nog vragen over de borg? Laat het ons weten!
14 maart 2020 | 2:36 pm | Reageer op Jilles Stalman
Als ik borg heb betaald b.v. € 300, en risico heb afgekocht voor b.v € 300,-- en rij schade van b.v € 1500,-- ben ik dan zowel borg van € 300,-- als eigen risico van € 300,-- kwijt? Of alleen het eigen risico?
Plaats een reactie
16 maart 2020 | 12:59 pm | Reageer op Sanne van Reek
Hi Jilles,
Geen van beide. Sowieso is het niet nodig om het eigen risico af te kopen. Bij Sunny Cars huur je all-in en wij hebben alles al voor je geregeld. Ter plaatse hoef je alleen een waarborg te voldoen. Mocht er schade aan de huurauto ontstaan, dan kan het zijn dat er een bedrag van je creditcard wordt afgeschreven of wordt ingehouden op de borg. Bij terugkomst kun je je declaratie bij ons indienen en onze afdeling customer care maakt het bedrag (indien je je aan onze voorwaarden hebt gehouden) naar je over.
Zonnige groet, Sanne
Plaats een reactie