Wat je écht moet weten over autohuur en creditcards

Het is algemeen bekend dat je bijna altijd een creditcard nodig hebt om de borg voor je huurauto te betalen. Maar wist je dat het ook echt de persoonlijke creditcard van de hoofdbestuurder moet zijn om ter plaatse de huurauto mee te krijgen?  We leggen je uit hoe dat zit.

Heb ik een creditcard nodig om een auto te huren?

Een creditcard is vrijwel altijd verplicht om de waarborg voor de huurauto mee te voldoen. Let daarbij op de volgende punten, wanneer je dit niet geregeld hebt krijg je de huurauto echt niet mee:

  • Controleer of de hoofdbestuurder een creditcard op zijn/haar naam heeft
  • Neem de fysieke creditcard mee
  • Zorg dat je de pincode weet
  • Houd voldoende bestedingsruimte vrij voor de borg

Tip: Wil je de bestedingsruimte van je creditcard vrijhouden tijdens je vakantie? Kies dan voor een huurauto met een lage waarborg. Hier kun je op filteren onder ‘Waarborg’.

Kun je een auto huren zonder creditcard?

Dat kan! Een creditcard is normaal gesproken verplicht, maar niet iedereen heeft een creditcard en het zou natuurlijk jammer zijn als je dan geen auto kunt huren. Daarom bieden we bij Sunny Cars twee manieren om toch een auto te kunnen huren. Je vindt deze opties gemakkelijk door tijdens het boeken in het filtermenu onder 'populaire filters' te klikken op 'Huren zonder creditcard'. 

  • De eerste optie is onze unieke Geen Waarborg service. Daarmee staan wij voor jou garant. Je hoeft ter plaatse dus helemaal geen borg te betalen! 
  • De tweede optie om een auto te huren zonder creditcard is door een huurauto te selecteren waarbij je een contante borg mag betalen. 

Kun je de borg van je huurauto betalen met de creditcard van iemand anders?

Nee, je mag de waarborg niet voldoen met andermans creditcard. Dit kan alleen de hoofdbestuurder doen met een creditcard op zijn of haar naam.  Met de creditcard op naam van de hoofdbestuurder heeft de lokale wagenparkaanbieder een extra garantie over de identiteit van de autohuurder. Je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De waarborg is voor de lokale wagenparkaanbieder een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid.

De huurauto online reserveren en aan ons betalen kan wél met een andere creditcard. Zolang de hoofdbestuurder bij het ophalen van de huurauto maar een creditcard op zijn/haar naam bij zich heeft!

Kan ik mijn prepaid creditcard gebruiken voor de waarborg van de huurauto?

Nee, helaas is dat niet mogelijk. Een debitcard of prepaid creditcard wordt door de lokale wagenparkaanbieders niet geaccepteerd om de waarborg mee te voldoen. Dat komt omdat een debitcard of prepaid creditcard eerst opgeladen moet worden met een zelfgekozen bedrag. Vervolgens kun je met de kaart betalen tot dat bedrag. Rood staan kan niet. Bovendien is het niet mogelijk voor de lokale wagenparkaanbieder om de borg terug te storten op de debitcard.

Bij een creditcard is het wél mogelijk om rood te staan op de kaart. Ook kan de verhuurder zowel afschrijven als terugboeken op een creditcard. Een echte creditcard biedt de lokale wagenparkaanbieder dus veel meer gemak en zekerheid.

Welke kosten worden er via mijn creditcard verrekend?

Kies je ervoor om je huurautoreservering met creditcard aan ons te betalen, dan belasten wij de huursom op je creditcard. Je kiest zelf het moment waarop je de betaling autoriseert. Wanneer je ter plaatse de waarborg met je creditcard voldoet, dan wordt door de lokale wagenparkaanbieder ook de waarborg op de kaart gereserveerd.  

Verder kan de creditcard waar de borg mee betaald is ook gebruikt worden om andere kosten op door te belasten. We sommen een aantal mogelijke opties op:

Kosten voor schade belast op creditcard

Als er schade is aan de huurauto betaal je het schadebedrag ter plaatse. Mocht je schade hebben: geen paniek, het eigen risico betalen we terug. En ook glas-banden-bodem-dakschadedekking van de huurauto is inbegrepen. Meestal wordt een schade bij het inleveren van de huurauto vastgesteld en verrekend met de waarborg, maar soms wordt je pas achteraf op je creditcard doorbelast voor schades. Bewaar daarom na thuiskomst altijd alle belangrijke documenten, zoals je lokale huurcontract en eindafrekening. Tip: maak foto’s van de huurauto voordat je deze ophaalt en inlevert. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

Kosten voor extra’s of accessoires belast op creditcard

Wanneer je een adresaflevering, kinderzitje, GPS of een andere extra of accessoire reserveert dan betaal je de kosten ter plaatse aan de lokale wagenparkaanbieder. Vooraf weet je al precies wat dit kost, het bedrag staat op de voucher vermeld. De kosten voor de geboekte extra’s of accessoires worden soms met de waarborg verrekend of worden apart in rekening gebracht op je creditcard.

Kosten voor tankvulling belast op creditcard

Mistte er brandstof in de huurauto toen je deze inleverde? Dan word je door de lokale wagenparkaanbieder belast voor de ontbrekende brandstof plus servicekosten. Dit soort kosten wil je uiteraard voorkomen. Dankzij onze eerlijke tankregeling lever je de huurauto altijd in met dezelfde tankinhoud als waarmee je de auto ophaalde en voorkom je dus extra kosten. Tip: maak bij het ophalen en inleveren van je huurauto een foto van de tankstand of de inhoud van je tank op je digitale dashboard. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

Er is een bekeuring van je creditcard afgeschreven

Oeps, op vakantie een boete gereden met je huurauto? Voor elke bekeuring brengt de lokale wagenparkaanbieder administratiekosten in rekening. In de huurvoorwaarden vind je de hoogte van deze kosten terug. Als eerst worden de administratiekosten afgeschreven, maar de daadwerkelijke boete ontvang je later. Het is een veel voorkomend misverstand dat je twee keer een rekening krijgt voor dezelfde boete.

Er zijn kosten voor tolwegen van je creditcard afgeschreven

Op sommige bestemmingen zit er een zogenaamd tolkastje in de huurauto. Je hoeft dan niet ter plaatse de tolweg te betalen, maar kunt gewoon doorrijden. Heel makkelijk! Maar deze tolkosten moeten natuurlijk wel betaald worden. Dit wordt na de huurperiode belast op je creditcard.

Toch nog onduidelijkheid over een creditcardafschrijving?

Check dus even goed de eindafrekening om te controleren waarvoor je bent belast. Is je nog niet duidelijk waarom je bent belast? Of heb je het gevoel dat je onterecht bent belast of dat er een verkeerd bedrag in rekening is gebracht? Ons customer care team helpt je graag op weg. Stuur een mailtje naar customercare@sunnycars.nl met daarin je reserveringsnummer en een kopie van de eindafrekening. Met al hun autohuurervaring zien zij vaak direct wat er aan de hand is.

Wat je écht moet weten over autohuur en creditcards

Misschien ook interessant voor jou

Geen Waarborg service

Heb je geen creditcard of wil je ‘m vanwege je bestedingslimiet liever niet gebruiken? Met de Geen Waarborg service nemen wij het risico voor de borg volledig over en staan voor jou garant bij de lokale wagenparkaanbieder.

Lees verder

Waarborg

Bij het ophalen van je huurauto betaal je een waarborg als garantie voor de auto die je meekrijgt. De hoogte kan per huurauto, lokale wagenparkaanbieder of bestemming verschillen. Meestal is een creditcard verplicht.

Lees meer