Da´s pech… huurauto weg

21 September 2016 10 2927

Auteur

Susanne Pols-van Gelder

Reserveringsmanager

“Hi, I would like to pick up my rental car.”  “I´m sorry sir, but this reservation has expired. Unfortunately we do not have a car for you.”  Huh? Even terugspoelen. Wat gaat hier mis? De klant heeft in april al gereserveerd en nu zou er geen auto voor hem zijn? Dat kan toch niet?

Afspraak = afspraak

Wat blijkt? Onze klant had als ophaaltijd 10.00 uur aangegeven, maar kwam pas om 13.00 uur bij de autoverhuurder aan. Als een auto een uur na de opgegeven reserveringstijd nog niet is opgehaald, mag de verhuurder de auto aan iemand anders verhuren. Hij heeft immers niets van de huurder gehoord en weet niet of die nog wel komt. Klinkt oneerlijk maar het komt regelmatig voor dat huurauto´s helemaal niet opgehaald worden. Als de verhuurder de kans heeft om een auto alsnog te verhuren, dan grijpt hij die met beide handen aan.

dat is pech huurauto weg grace period

Hierbij 3 tips hoe je voorkomt dat jouw huurauto ´weg´ is:

1. Luchthaven

Kom je met het vliegtuig en haal je de auto op de luchthaven op, geef dan altijd je vluchtnummer door. Zo kan de verhuurder het zien als je vertraging hebt. Heb je een vertraging van meer dan een uur? Geef het dan voor de zekerheid even door. Dat kan telefonisch en binnen de openingstijden aan ons, maar je kunt ook direct contact opnemen met het verhuurkantoor waar je verwacht wordt om de auto op te halen.

2. Ter plaatse

Mocht je niet met een vlucht aankomen, maar al ter plaatse zijn, zorg dan dat je de auto binnen een uur na de opgegeven tijd ophaalt. Lukt dit niet? Bel de verhuurder even, zodat hij weet dat je onderweg bent. Het nummer staat op de voucher.

3. Tijdens het reserveren

Kom je niet met een vlucht aan, maar wil je de auto wel op de luchthaven ophalen? Kies dan altijd voor een kantoor op de luchthaven en geef aan dat je niet met een vlucht aankomt. Kies je namelijk voor een kantoor buiten de vluchthaven, dan stuurt de verhuurder een shuttlebus om je op te halen zodra je bent geland. Maar als je dus niet met een vlucht aankomt, gaat dit mis. Heeft de verhuurder geen kantoor op de luchthaven, dan is deze optie grijs en kun je hem niet selecteren.

Happy travels!

huurauto ctablok

Rij onbezorgd rond in een Sunny Car

Om ontspannen en in alle vrijheid te genieten regel je vooraf je all-in huurauto. Bij Sunny Cars zijn alle - benodigde - verzekeringen inbegrepen en kun je een ongelimiteerd aantal kilometers rijden. Dat rijdt een stuk lekkerder. Ontdek alle All-in voordelen!

Zoek huurauto >

10 Reacties (

Rob de Vries

22 September 2016 at 20:42 Reply

Beste Susanne,
Een klant van ons is dat inderdaad onlangs overkomen en is het daar niet mee eens.
Kun je ook aangeven waar dat staat in de voorwaarden of in het informatieblad?
Gr. Rob de Vries

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

23 September 2016 at 15:27 Reply

Beste Rob,
Bedankt voor je reactie.
In het kader van voorkomen is beter dan genezen heb ik dit blog geschreven. Daarnaast besteden we er aandacht aan in de B2B nieuwsbrief. Het is terug te vinden in artikel 11.4 https://www.sunnycars.nl/algemene-voorwaarden/algemene-verhuurvoorwaarden-van-sunny-cars-international-gmbh/.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Jan

9 October 2016 at 09:35 Reply

De auto is al betaald. Met andere woorden: iets wat ik al betaald heb wordt voor een tweede keer verkocht. Dat is diefstal.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

10 October 2016 at 11:22 Reply

Beste Jan,
Bedankt voor je reactie.
De verhuurder krijgt zijn reserveringen via verschillende wegen binnen. Dat is niet altijd via een pre-paid voucher zoals bij Sunny Cars.
En zoveel moeite is het toch niet? Op de afgesproken tijd komen of als dat niet lukt even iets laten weten? Na het lezen van dit blog zal dit jou in ieder geval niet overkomen :-) Toch?
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Henk

9 October 2016 at 11:27 Reply

Helemaal met Jan eens !!! Een vooruit betaalde huurauto is gedurende de huurperiode van de huurder en mag dus niet zomaar weer verhuurd worden.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

10 October 2016 at 13:46 Reply

Beste Henk,
Bedankt voor je reactie.
Als de verhuurder in staat is geweest de auto aan iemand anders te verhuren, zal de huursom niet aan de klant doorberekend worden. Waarschijnlijk worden er wel administratiekosten doorberekend. De insteek van mijn blog is aandacht aan dit onderwerp besteden om te voorkomen dat het mis gaat. Als je weet dat je dit kunt voorkomen door iets te laten weten is het een kleine moeite toch?
Met zonnige groet,
Susanen Pols

Magdalena

9 October 2016 at 11:36 Reply

Ik heb een huurauto gereserveerd op het stadskantoor in Gosier Guadeloupe.
Ik ben al 2 dagen op het eiland als ik de auto ga ophalen.
De verhuurder in mijn geval Europcar heeft ook op de luchthaven een kantoor.
Moet ik Europcar nog eens van te voren in kennis stellen dat ik die dag niet met een vlucht aankom? Ik had gedacht per taxi naar het stadskantoor te gaan vanuit mijn appartement.
Maar hebben zij misschien ook een ophaaldienst?

H. Boers

24 October 2016 at 15:23 Reply

Kom net terug uit Portugal Faro. De huurauto kon ik bij Sixt ophalen. Naar aanleiding van het bovenstaande van de huurauto die er niet meer is het volgende.
Ik heb meer dan een uur moeten wachten voordat ik een auto had. In de reviews over Sixt lees ik van een Duitser dat hij meer dan 2 uur heeft moeten wachten. Dat de verhuurder na 1 uur de auto al weg mag geven aan een ander is wel heel kort door de bocht. Door het lange wachten was het al bijna donker voordat we de auto hadden. Een goede controle is dan al niet meer mogelijk. De man die mij de sleutel gaf stelde dat het mijn verantwoording was om de auto te controleren. Door ervaring wijs geworden heb ik toch geprobeerd op een slecht verlicht parkeerterrein (bij alle verhuurders hetzelfde) de auto te controleren. Een extra motivatie om een auto te huren zonder eigen risico. In elk geval de andere dag zo mogelijk controleren. De onderkant is nooit goed te controleren. Veel succes verder.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

25 October 2016 at 09:15 Reply

Beste meneer Boers,
Bedankt voor uw reactie.
Het spijt me te horen dat u zo lang op uw auto heeft moeten wachten. Stiptheid mag inderdaad van beide kanten verwacht worden!
Met zonnige groet,
Susanne Pols

P. Gardenier

6 July 2017 at 12:44 Reply

Beste Susanne,
Ik heb de Blog over het missen van de auto bij verlate aankomst. Ik vind dit om verschillende redenen wat kort door de bocht.
Allereerst vind ik, dat als ik voor 14 dagen een auto huur bij jullie en dus heb betaald, dan maakt het toch niet uit of die WEL of NIET wordt afgehaald bij de autoverhuurder. Al blijft die daar 14 dagen staan, ik heb betaald en de autoverhuurder heeft zijn geld binnen, dus waarom aan een ander verhuren en dubbele huur opbrengsten.
Dit zou volgens Sunnycars voorkomen kunnen worden, door het “even” door te geven. Maar ik vertrek vaak vanaf Schiphol naar USA, en dan soms zitten we al een tijd in het vliegtuig voor we vertrekken en dan eindelijk na een klein uur vertrekken we. Dan kan het voorkomen dat we door weersomstandigheden, vliegveld omstandigheden of iets dergelijks, dat wij er langer over doen, dan gebruikelijk en wij landen dan zo’n 2 uur na planning. Dan zou mijn auto dus weg kunnen zijn. Dan had ik dit dus moeten melden, door te bellen. Maar zoals U wellicht nog weet, dan mogen we in het vliegtuig nog steeds niet bellen, dus kan ik de autoverhuurder of jullie NIET inlichten. En dat bedoel ik nu, de Blog is leuk geschreven en in theorie aardig verzonnen, maar de praktijk kan flink anders zijn.
En dat zou je kunnen voorkomen door je vluchtnummer door te geven, maar U schrijft niet, dat het dan niet zou kunnen gebeuren, dat je auto weg is.

Leave a Reply

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.