De 4 meest voorkomende problemen op vakantie met een huurauto

10 May 2017 10 2765

Auteur

Pieta Harsveld

Content & Social Media Manager

Als je vakantieplannen maakt, denk je waarschijnlijk vooral aan de leuke dingen die je gaat doen. Gelukkig gaat meestal alles goed en is het ook niet nodig om je vooraf zorgen te maken. Maar er kan natuurlijk altijd iets misgaan. Wel zo prettig als je daar óók op voorbereid bent. Daarom vertellen we je graag hoe je de 4 meest voorkomende problemen op vakantie met een huurauto oplost of voorkomt.

problemen huurauto

1. Schade rijden

Oeps! Je hebt een dikke deuk in je huurauto gereden. Balen natuurlijk, maar geen reden tot paniek. Dit is wat je doet:

• Meld de schade bij de lokale partner. Het telefoonnummer staat op je voucher
• Meld de schade bij ons. Op ons noodnummer +31 23 5 699 690 zijn wij 24 uur per dag bereikbaar voor ondersteuning in het Nederlands
• Vul het schadeformulier in en zorg voor kopieën voor de lokale partner, voor ons en voor je eigen administratie
• Terug in Nederland? Via het online schadeformulier kun je het eventueel voorgeschoten eigen risicobedrag eenvoudig terugclaimen

Is er een derde partij betrokken bij de schade? Zorg dan naast bovenstaande voor: een politierapport.

2. Verkeerde brandstof tanken

Thuis zou het je nooit gebeuren, maar in een vreemde auto en een onbekend land gooi je per ongeluk de verkeerde brandstof in de tank. Oeps! Niet leuk, want als je huurauto het al zonder mopperen terug redt tot de lokale wagenparkaanbieder, is de kans groot dat die kosten rekent voor het schoonmaken van de tank en de leidingen.

Voorkomen is dus beter dan genezen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om je ervan te verzekeren dat je de goede brandstof in je huurauto giet. Welke brandstof je moet tanken staat namelijk aangegeven op:

• Het huurcontract
• De sleutelhanger
• De tankdop

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

3. Pech onderweg

Sta je met pech langs de weg? Bel dan de road side assistance van de verhuurder. Het telefoonnummer vind je op het huurcontract. Zij zorgen ervoor dat je de reis zo snel mogelijk kunt voortzetten.

Heb je een lekke band? Dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Je kunt ‘m zelf verwisselen, naar de garage rijden of de auto laten wegslepen. Mascha legt je in deze blog precies uit wat je te doen staat.

4. De huurauto is doorverhuurd

Lukt het je niet om de huurauto op de afgesproken tijd op te halen? Laat dit dan altijd even weten aan de lokale wagenparkaanbieder. Zonder bericht houdt die de auto meestal nog een uur voor je vast en gaat er daarna van uit dat je geen aanspraak meer op de auto wil maken.

Dat klinkt misschien gek, maar het komt regelmatig voor dat huurauto’s niet worden opgehaald. Zeker in het hoogseizoen zijn er genoeg mensen die graag op het laatste moment nog een auto willen huren. De kans om de auto alsnog te verhuren, grijpt de wagenparkaanbieder vaak natuurlijk maar al te graag aan. Zo voorkom je dat het misgaat:

• Zorg ervoor dat je de juiste aankomsttijd doorgeeft
• Zorg dat je het juiste vluchtnummer doorgeeft (als je met een vlucht aankomt)
• Bel als je (om wat voor reden dan ook) vertraagd bent

En hier moet je ook nog even aan denken…

Om je goed voor te bereiden op je reis krijg je best een hoop informatie van ons. Lees die alsjeblieft goed door om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Want ook hier gaat het nog regelmatig mis:

• Zorg dat je een creditcard op bestuurdersnaam hebt, anders krijg je de huurauto niet mee!
• Zorg dat je een geldig rijbewijs bij je hebt.
• Check vooraf of er eisen gesteld worden aan de leeftijd om een huurauto te mogen besturen.
• Controleer of je voldoende vrije ruimte op je creditcard hebt om de waarborg te kunnen voldoen.

Gelukkig ben je bij Sunny Cars altijd goed verzekerd. Dus gaat er toch iets mis met de huurauto op vakantie? Dan is er gelukkig geen man overboord. En twijfel je toch nog over wat je nou moet doen? Dan kun je ons áltijd bellen. Toch een geruststellende gedachte.

auto huren sunny cars ctablok

Rij onbezorgd rond in een Sunny Car

Met een huurauto haal je meer uit je vakantie. Bij Sunny Cars ben je standaard optimaal verzekerd en kun je een ongelimiteerd aantal kilometers rijden. Dat rijdt een stuk lekkerder. Ontdek alle All-in voordelen!

Zoek huurauto >

10 Reacties (

H. Sprock

21 May 2017 at 17:39 Reply

Mijn probleem is, dat de bestelde huurauto er niet is, maar wel een duurdere. Wat moet er dan gebeuren. Bijbetalen? Sunny Cars bellen? Of is er een automatische upgrading mogelijk?
H. Sprock

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

22 May 2017 at 11:30 Reply

Beste meneer/mevrouw Sprock,

Als er geen auto uit de gereserveerde categorie aanwezig is, moet de lokale wagenparkaanbieder een gratis upgrade aanbieden. Kom je er ter plaatse niet uit, dan kun je ons natuurlijk áltijd bellen.

Met hartelijke groet,
Pieta

Jos Aelmans

2 July 2017 at 10:29 Reply

Mijn ervaring in Portugal en Italie is nog steeds geweest bij het vooraf reserveren van een type auto deze nooit voorradig was en ik altijd zonder extra kosten een gelijkwaardige cq grotere automkreeg aangeboden. Daar een grotere auto vaak meer navigatie problemen oplevert in de vaak smalle straten en stegen is dit een bijkomstig probleem. In dergelijke situaties heb ik nog altijd het geluk gehad dat de eigenaar van een B&B de auto voor mij parkeerde.

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

3 July 2017 at 09:21 Reply

Dag Jos,

Het exacte merk/type van de huurauto is inderdaad niet gegarandeerd. Je zou dan wel een auto uit dezelfde categorie moeten krijgen of een gratis upgrade. De meeste mensen zijn met dat laatste alleen maar blij, maar ik kan me voorstellen dat het parkeren dan net iets lastiger is. Als je er niet uitkomt met de lokale wagenparkaanbieder, kun je ons áltijd bellen. Ons nummer staat op de voucher.

Met hartelijke groet,
Pieta

Edith Zaicsek

2 July 2017 at 11:45 Reply

Is er ook een maximum leeftijd voor huurauto’s?

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

3 July 2017 at 09:14 Reply

Dag Edith,

Bij sommige van onze partners is er inderdaad een leeftijdslimiet. Als dat het geval is, zie je dit altijd terug in de huurvoorwaarden. Die kun je heel gemakkelijk inzien door onder de auto waarin je geïnteresseerd bent op ‘bekijk huurvoorwaarden’ te klikken op onze website. Je kunt ook de voorwaarden van verschillende auto’s met elkaar vergelijken door de knop ‘vergelijk huurvoorwaarden’ te gebruiken. Als je de auto gereserveerd hebt, sturen we de voorwaarden ook altijd mee met de voucher. Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van je keuze, dan kun je natuurlijk ook altijd even bellen met onze reserveringsafdeling (0235699696).

Met hartelijke groet,
Pieta

Madeleine Boeboom

4 July 2017 at 15:17 Reply

Ik heb wel een credit card maar de gene waar ik de auto samen mee ga huren heeft deze niet. Maar hij is wel degene die de auto gaat besturen en van mijn credit card zal ook de huur van de auto betaald worden en is het de bedoeling dat de waarborg ook via mijn credit cart gaat lopen.. Maar gaat dit dan bij het ophalen van de auto een probleem opleveren? Omdat ik lees dat dat je een creditcard op bestuurdersnaam moet hebben? Kan ik niet garant staan?
groetjes Madeleine

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

5 July 2017 at 09:39 Reply

Dag Madeleine,

Helaas is een creditcard op bestuurdersnaam echt verplicht, tenzij je het Geen waarborgpakket hebt gereserveerd. Als jij ook een rijbewijs hebt, zou je de hoofdbestuurder kunnen veranderen op het contract. Het maakt dat niet uit wie er meer gaat rijden. Om de hoofdbestuurder te wijzigen, kun je ons gewoon even bellen, dan regelen mijn collega’s het voor jullie (0235699696).

Alvast een fijne reis gewenst!

Met zonnige groet,
Pieta

A. Satijn

20 August 2017 at 11:00 Reply

Graag willen wij jullie nog bedanken voor de snelle afhandeling van de schade (ster in de ruit) tijdens onze reis in Canada. Reservering 7088585.
De all-inclusive service wordt door jullie perfect en snel uitgevoerd.
Nogmaals bedankt en tot de volgende autohuur!
Anton Satijn

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

22 August 2017 at 10:00 Reply

Dag Anton,

Wat fijn om te lezen, daar doen we het voor :).

Met hartelijke groet,
Pieta

Leave a Reply

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.