En dan rolt je huurauto het ravijn in… Wat nu?!

Het zal je maar gebeuren… Je parkeert de huurauto voor je idyllische vakantieaccommodatie. Je laadt rustig je bagage uit, maar dan zie je ineens de huurauto van de oprijlaan, over de weg, door de bosjes wegrollen. De kinderwagen op de stoep en de passerende fietser werden maar nét gemist. De paniek schiet door je lijf. O nee! Je bent vergeten de handrem aan te trekken…

En nu?

De auto is total loss. Dat is wel duidelijk. Maar hoe zit het nu met het eigen risico en de kosten van de schade? Krijg je het eigen risico terug van Sunny Cars? Je bent toch all-in verzekerd? En mag de verhuurder die hele schade wel doorbelasten?

Wanneer wij zo’n schade binnenkrijgen beoordelen wij of er genoeg voorzorgsmaatregelen getroffen zijn om het wegrollen van de auto te voorkomen. En als blijkt dat de huurauto is gaan rollen zonder dat daar een andere auto’s, weggebruikers of natuuromstandigheden de oorzaak van waren, moeten wij vaststellen dat er onvoldoende maatregelen getroffen zijn tegen wegrollen. Er is dan sprake van nalatigheid. Ja, je bent via Sunny Cars inderdaad all-in verzekerd, maar elke verzekering heeft ook uitsluitingen en uitzonderingen. Wanneer er sprake is van ‘toerekenbare schuld vanwege handelen dat zeer dicht grenst aan roekeloosheid of te bestempelen is als roekeloosheid’, kan een verzekeraar weigeren om schade te vergoeden, en doet dit in een aantal gevallen ook. Als na onderzoek blijkt dat er sprake is van nalatigheid betalen wij niet uit. Zoiets is immers eenvoudig te voorkomen! Alle kosten die hier dan uit voortvloeien zijn voor eigen rekening. Zo ook in deze zaak. Hoe voorkom ik zoiets?

Handige tips

Op websites, zoals die van de ANWB worden allerlei handige tips gegeven. Bijvoorbeeld: parkeer je tóch op een hellende weg, dan moet je de auto niet alleen op de handrem zetten, maar óók in de eerste versnelling of in zijn achteruit. Is dat nog niet genoeg, dan móet je ook nog de voorwielen in de richting van een stoep draaien (als er een stoep aanwezig is) of zelfs een steen of een wig onder een wiel leggen. Beter is het dan om daar helemaal niet te parkeren….

Nog even op een rijtje:

  • Eigenlijk kun je béter ergens anders parkeren, maar anders:
  • Auto op de handrem
  • Auto in eerste versnelling of in z’n achteruit
  • Voorwielen richting de stoep of van de stoep af – het ligt er maar net aan of je met de neus óf de kont van de auto richting de afrond wijst.
  • Een steen of wig onder een van de banden leggen

Weggebruikers beschermen

De wet in Nederland verplicht niet om je handrem te gebruiken tegen schade aan je auto, maar om al het andere verkeer te beschermen tegen het wegrollen van de auto. In Duitsland verplicht de wet je om handrem èn versnelling èn indraaien te gebruiken als de weg daarom vraagt. Dit is allemaal bedoeld om andere weggebruikers en wandelaars te beschermen tegen wegrollende auto’s.

Dus, vertrouw bij parkeren op zelfs maar een milde helling niet alleen op de handrem. Zet dan de auto ook in de eerste versnelling (of achteruit) en draai het stuur met de voorwielen richting een stoep. Kleine moeite, maar scheelt een hoop gedoe. Echt waar!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jochem

21 januari 2018 | 9:14 am | Reageer op Jochem

Hoe zit het nou met onderstaand???
Hier zie ik geen antwoord op in het artikel.....

Maar hoe zit het nu met het eigen risico en de kosten van de schade? Krijg je het eigen risico terug van Sunny Cars? Je bent toch all-in verzekerd? En mag de verhuurder die hele schade wel doorbelasten?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wim

21 januari 2018 | 9:50 am | Reageer op Wim

Inderdaad wat is nu de afloop van dit verhaal ??

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:59 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jochem,

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat je vindt dat in de blog geen duidelijk antwoord geven, ik zal dit nog aanpassen in de tekst. Helaas is het ook niet zo makkelijk. Er is altijd een grijs gebied in verzekeringsland en daarom is het lastig om één antwoord te geven. Via Sunny Cars ben je altijd all-in verzekerd, je kunt dus gewoon 100% zorgeloos rondrijden tijdens je vakantie. Daar hoef je je geen zorgen om te maken! In deze blog draait het om om de termen 'nalatigheid' en 'roekeloosheid'. Wanneer er sprake is van ‘toerekenbare schuld vanwege handelen dat zeer dicht grenst aan roekeloosheid of te bestempelen is als roekeloosheid’, kan een verzekeraar weigeren om schade te vergoeden. Niet alleen bij huurauto's, maar óók de verzekeraar van bijvoorbeeld je eigen auto.

Als er zoiets met je huurauto gebeurt, onderzoekt Sunny Cars alle omstandigheden. En in een aantal gevallen hebben we de doorbelasting door de verhuurder ter plaatse ook weten terug te draaien. We bekijken het dus per geval. Juist daar staan wij klaar voor onze klanten! En roekeloosheid voorkom je door gewoon je gezonde verstand te gebruiken.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

P. Gardenier

21 januari 2018 | 10:33 am | Reageer op P. Gardenier

Ja, ik zie op alle vragen inderdaad geen antwoord. Alleen maar middelen om het e.e.a. te voorkomen.
Ik zou toch minstens op de vragen een uitleg en antwoord verwachten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 11:00 am | Reageer op Sanne van Reek

Hallo,

Ik heb zojuist antwoord gegeven op jullie vragen. Zie bovenstaande reactie!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jan-Kees

21 januari 2018 | 12:02 pm | Reageer op Jan-Kees

Op een hellende weg zou ik de banden juist van de stoep AF draaien, ipv richting de stoep. Als er wat mis gaat, komen de banden direct als eerste de stoep tegen en met een beetje mazzel blijft de auto dan tegen de stoep staan. Doe je het andersom, dus zoals in de blog staat en de auto zou naar achter rollen, dan draait deze met zijn neus richting de straat en ligt de snelheid hoger als je de stoep zou raken. Als deze een beetje steil is, kom je er misschien nog overheen. En anders tik je de auto achter je wel aan. ;)

in San Francisco krijg je zelfs een boete als je je wielen niet heb gedraaid (waar er geen vlakke weg is). Schokkend dat ANWB precies het tegenovergestelde voorstelt. Bij een weg die naar beneden gaat, uiteraard de wielen net andersom draaien, zodat je weer als eerste met je voorwielen de stoep tegenkomt als obstakel.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:50 am | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Jan-Kees,

Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je zo meedenkt! Het is maar net hoe je geparkeerd staat, maar inderdaad: als je op een hellende weg geparkeerd staat met de kont van de auto richting de afgrond is het beter om je wielen naar de stoep te draaien. Sta je met de neus richting het ravijn, dan draai je je wielen richting de stoep. Wat goed dat ze hier in San Francisco zo streng op zijn, het kan immers gevaarlijke situaties veroorzaken. In bijvoorbeeld Duitsland en andere Alpengebieden krijg je een (zware) boete als je vergeet je handrem aan te trekken!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mees Boer

21 januari 2018 | 12:39 pm | Reageer op Mees Boer

Ik ben het eens met P.Gardeniers.
Goed aanwijzingen, maar het is geen antwoord op de vragen die zijn gesteld.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:45 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Mees,

Bedankt voor je reactie. Het draait hier eigenlijk allemaal om de term 'nalatigheid' of 'roekeloosheid'. Er is altijd een grijs gebied in verzekeringsland en daarom is het lastig om één antwoord te geven. Ja, je bent via Sunny Cars all-in verzekerd. En ja, de lokale verhuurparter mag de schade - in dit geval - aan jou als klant doorbelasten. Maar als er zoiets gebeurt staan wij wel klaar voor onze klant en wordt er ook gekeken of je de juiste voorzorgsmaatregelen hebt getroffen. Wij onderzoeken dan alle omstandigheden. In een aantal gevallen hebben we de doorbelasting weten terug te draaien en konden we de klant toch gelukkig maken. Dit soort situaties zijn ook te voorkomen door gewoon je gezonde verstand te gebruiken. En tja, rijden onder invloed van drugs of alcohol, crossen met een stadsauto door ruig gebied, roekeloos rondrijden en verkeersregels negeren... dit valt uiteraard onder nalatigheid en roekeloosheid.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bert

21 januari 2018 | 3:46 pm | Reageer op Bert

Maar mocht je dit onverhoopt toch overkomen, ben je dan verzekerd? Ondanks de nalatigheid?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:32 am | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Bert,

Via Sunny Cars ben je natuurlijk all-in verzekerd en huur je zorgeloos je auto. De basis is en blijft dat een verzekering dekking biedt bij schade na verkeersongevallen of -foutjes. Maar elke verzekering heeft ook uitsluitingen en uitzonderingen, meestal onder het mom van ‘merkelijke schuld’ of ‘roekeloosheid’. Wanneer hier sprake van is kan een verzekeraar weigeren om schade te vergoeden, en zal dit in een aantal gevallen ook doen. Niet alleen bij huurauto's, maar óók de verzekeraar van je eigen auto.

Natuurlijk hebben we in deze blog een extreem voorbeeld genomen en is hier echt sprake van roekeloosheid en nalatigheid. Maar áls je zoiets overkomt, dan onderzoeken wij alle omstandigheden en proberen we de doorbelasting van de plaatselijke verhuurpartner terug te draaien.

Hartelijke groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Nico

21 januari 2018 | 9:44 pm | Reageer op Nico

Moraal van het verhaal, nooit zeggen dat je de handrem ben vergeten 😂

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Edith

22 januari 2018 | 3:26 pm | Reageer op Edith

Op die manier word je aangezet tot misleiding. Mijn vertrouwen in Sunny Cars - all-in verzekering is dus bij hun een loze kreet - heeft een flinke deuk opgelopen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:26 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Nico,

Ha, dat zou wat zijn! Allereerst hopen we natuurlijk dat je je huurauto nooit in de afgrond hoeft te zien glijden en je deze smoes nooit hoeft te gebruiken. Maar áls er zoiets met je huurauto gebeurt, onderzoekt Sunny Cars alle omstandigheden. Je auto zal worden weggesleept en er zal een schaderapport inclusief foto's van de binnen- en buitenkant van de auto worden gemaakt. Hieruit blijkt of er de juiste maatregelen zijn getroffen óf dat het gaat om nalatigheid. Wij staan altijd klaar voor onze klanten en zoeken tot op de bodem uit wat er is gebeurd. In sommige gevallen hebben we de doorbelasting door de lokale verhuurpartner weten terug te draaien, omdat wij konden aantonen dat er geen sprake was van roekeloosheid. Dat is dan erg fijn.

Maar nogmaals, we hopen dat je altijd gewoon fijn kunt rond toeren met je huurauto en je nooit zoiets mee zal maken!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Theo

22 januari 2018 | 10:48 am | Reageer op Theo

Beste Mascha
Als ikeen auto huur hoef ik dan nietsuitte printen?
Ik heb die mogelijkheid niet namelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

22 januari 2018 | 11:22 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Theo,

Als je een huurauto via ons reserveert, ontvang je een autohuurvoucher welke je dient mee te nemen bij het ophalen van de huurauto. Maar als je niet over de mogelijkheid beschikt om te printen, kun je ons ook vragen om de voucher via de post naar je toe te sturen. Je kunt dan een e-mail naar ons sturen of even telefonisch contact opnemen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Edith

22 januari 2018 | 3:23 pm | Reageer op Edith

Sunny Cars is dus misleidend bezig als ze bij autohuur benadrukken dat je all-in verzekerd bent. Je bent via hun niet verzekerd bij nalatigheid! Ik heb alleen maar goede ervaringen met autohuur via Sunny Cars, we hebben ook nog nooit een beroep op de verzekering hoeven te doen, maar hier sta ik van te kijken. Zo'n ongelukje zit immers in een klein hoekje. Dit is een flinke deuk in ons vertrouwen in Sunny Cars!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:20 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Edith,

Wat vervelend dat je vertrouwen in Sunny Cars na het lezen van deze blog een deuk heeft opgelopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Met dit soort blogs willen wij onze klanten juist informeren. Je bent via Sunny Cars gewoon optimaal en all-in verzekerd en in de meeste gevallen is er ook helemaal níets aan de hand. Ik geef je ook helemaal gelijk: een ongeluk zit een klein hoekje, maar tussen een ongelukje en nalatigheid zit een groot verschil. In deze blog hebben we natuurlijk een extreem voorbeeld gebruikt. Iemand die op een steile helling vergeet zijn handrem aan te trekken is gevaarlijk bezig. Net zoals rijden na het drinken van alcohol, met een auto door zeer ruig gebied crossen, roekeloos rijden, etc. De kern zit hem in roekeloosheid of opzettelijkheid, en dit is iets waar elke verzekeraar de grens trekt.

Loze kreten daar doen wij niet aan. Je kunt gewoon zorgeloos in je huurauto rondrijden. En mocht er iets gebeuren dan staan wij klaar voor onze klanten!

Hartelijke groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ron

22 januari 2018 | 3:53 pm | Reageer op Ron

Dat toch wat anders dan wat ik altijd dacht van all risk van sunnycars. De handrem is wel duidelijk maar niet opletten op een auto van rechts, schade in een donkere nauwe parkeergarage, parkeren in een duistere buurt ? zo kan ik nog wel even doorgaan dus WAT IS NALATIGHEID. ????

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 10:12 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ron,

Bedankt voor je reactie! In deze blog hebben we natuurlijk een extreem voorbeeld gebruikt. Andere bekenden voorbeelden zijn ongevallen na véél te hoge snelheid, alcohol- of drugsgebruik, bodemschade als je met een stadsauto zonder noodzaak op heel ruig terrein rijdt, of inderdaad: als je in bergachtig gebied de auto alleen losjes op de handrem zet (of nog erger: deze gewoonweg vergeet). Maar een ongeluk door verkeer van rechts dat je niet hebt opgemerkt, schade omdat je in een nauwe parkeergarage hebt gereden, etc. kan natuurlijk altijd gebeuren. Je kunt gewoon zorgeloos toeren en genieten van je vakantie, hoor. Als je gewoon je goede verstand gebruikt, is er helemaal niets aan de hand!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.