Extra bestuurder voor je huurauto

1 June 2012 31 8256

Auteur

Susanne Pols-van Gelder

Reserveringsmanager

Een extra bestuurder bij je huurauto is aan te raden als je veel gaat rijden of bijvoorbeeld een road trip gaat maken. Wel zo veilig om te kunnen wisselen van bestuurder. Wat houdt het in, welke auto’s komen in aanmerking en hoeveel extra bestuurders kun je ter plaatse op het huurcontract laten vermelden?

Een gratis extra bestuurder met het AD pakket

Het AD-pakket, additional driver, zorgt dat er gratis een extra bestuurder bij de autohuurprijs is inbegrepen. In vrijwel alle landen is het mogelijk om naast een hoofdbestuurder een extra bestuurder in te boeken. Kies je voor het AD-pakket dan is de extra bestuurder gratis inbegrepen. Wel moet de extra bestuurder het huurcontract ondertekenen! Zo is iedereen optimaal verzekerd.

Je kunt in het boekingsproces handig filteren op “2e bestuurder”, zo weet je precies bij welke auto’s de tweede bestuurder inclusief is.

extra bestuurder huurauto vrouw kaart

Extra bestuurder zonder AD-pakket

Ook zonder het AD-pakket is het vaak nog steeds mogelijk om een extra bestuurder voor de huurauto te boeken. De toeslag voor een 2e bestuurder dien je ter plekke te voldoen. Ook hier geldt dat de extra bestuurder het huurcontract moet ondertekenen.

Een extra bestuurder als de huurauto al is opgehaald, kan dat? Dit is vaak geen enkel probleem. Je kunt hiervoor naar een verhuurkantoor (van dezelfde verhuurder) gaan met het huurcontract, de hoofdbestuurder, extra bestuurder(s) en uiteraard een geldig legitimatie- en rijbewijs.

Praktische tips

Uiteraard moeten alle bestuurders geldige legitimatie en een geldig rijbewijs meenemen!

Ga je naar de VS? Dan mag je vaak zelfs een 2e of 3e extra bestuurder opgeven!

auto huren sunny cars ctablok

Rij onbezorgd rond in een Sunny Car

Om ontspannen en in alle vrijheid te genieten regel je vooraf je all-in huurauto. Bij Sunny Cars zijn alle - benodigde - verzekeringen inbegrepen en kun je een ongelimiteerd aantal kilometers rijden. Dat rijdt een stuk lekkerder. Ontdek alle All-in voordelen!

Zoek huurauto >

31 Reacties (

james

8 June 2012 at 12:13 Reply

Dat raad ik iedereen aan . Want als je een roadtrip maakt. haal je de beste genot door het te delen. Heb ik vorig jaar gedaan. thamx mike was gezeligggg

Yvon Meijers

11 February 2015 at 22:06 Reply

Ik huur al jaren via Sunnycars en was gewend dat een 2e bestuurder altijd gratis was.
Wanneer is dit veranderd? Ik werd verrast bij het ophalen van de auto op Lanzarote.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

12 February 2015 at 14:27 Reply

Beste Yvon,

Hartelijk dank voor je bericht.

Wij bieden meerdere pakketten aan. Indien je een pakket met extra bestuurder wilt kun je dit aangeven door in het veld bij `extra bestuurder´een vink te zetten.

Mocht je op de voucher zien dat je een pakket hebt zonder extra bestuurder kun je altijd contact met ons opnemen zodat we je kunnen informeren over de meerkosten voor een pakket met extra bestuurder en eventueel direct de reservering voor je aan kunnen passen. Je kunt ons bereiken op: 023- 5699 696.

Ik begrijp dat dit advies voor jou te laat komt, omdat je de auto al hebt gehuurd. Helaas kan ik hier achteraf niets aan veranderen. Als je wilt kun je mij je volgende reserveringsnummer mailen, zodat ik voor je kan dubbel checken of er inderdaad een pakket met extra bestuurder is geselecteerd?

Met zonnige groet,

Susanne Pols

tom anthonis

18 March 2015 at 15:42 Reply

Een beschouwing, onlangs vergeleek ik enkel prijzen op jullie prachtig nieuwe site voor Spanje. Er is me iets vreemd opgevallen met de optie AD (tweede bestuurder). In jullie algemene voorwaarden lees ik dat een tweede bestuurder afhankelijk van jullie partner schommelt tussen de 50 en max 100 Euro. Echter als je deze optie aankruist stel ik vast dat de prijs van de AD gelijk is aan de prijs van het extra servic pakket. En soms is dit echt een stevige meerprijs van 200 Euro of meer. Een compact voor 14 dagen in Spanje komt je rond de 550 Euro, kruis je AD aan, kom ik plots op meer dan 900 Euro !! Dus zet AD weer uit en kruis het Service pack aan, en hier ook een prijs boven de 900 Euro. Heb dan maar wat bijkomende opzoekingen gedaan : Madrid, Valencia, Barcelona. Overal idem. Een zeer scherpe all-in prijs, zeg maar een zorgeloze prijs, tot je de optie AD aanklikt, dan weg alle voordeel, gewoon duur. Loopt er iets mis in jullie systeem. Groet, tom

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

19 March 2015 at 09:48 Reply

Beste Tom,

Hartelijk dank voor je e-mail.

Haal je de auto aansluitend aan een vlucht op? Dan kun je misschien voor ons Premium all-in FF/ AD pakket kiezen. Daar zit ook een extra bestuurder bij en volgens mij scheelt dit veel minder qua prijs. Dat kunnen we met zekerheid zeggen als we de bestemming, data en tijden kennen. Bovendien vul je met dit pakket je gegevens vooraf in waardoor je ter plaatse sneller klaar bent. En je krijgt een auto met maximaal 25.000 km op de teller.

Wil je de gegevens (bestemming, data en tijden) mailen naar reservation@sunnycars.nl? Dan maken we een offerte op maat voor je! Wil je erbij zeten dat het om een compact auto met extra bestuurder gaat?

Met zonnige groet,

Susanne Pols

may

18 March 2015 at 17:29 Reply

Ik heb een auto gereserveerd voor komende week, maar ik kon nergens aangeven dat ik een extra bestuurder wil. Is dit dan gewoon gratis of wordt ik straks bij ophalen van de auto verrast?

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

19 March 2015 at 09:51 Reply

Beste May,

Hartelijk dank voor je reactie.

Tijdens het maken van de reservering zie je onder het aanbod van huurauto´s boxjes waar je een navigatie systeem, pakket met extra bestuurder, express service etc. aan kunt vinken.

Het kan heel goed dat op jouw bestemming alleen pakketten met extra bestuurder aan werden geboden. Dan krijg je deze keuze niet, want de extra bestuurder zit al in het pakket. Dit kun je terugzien in de naam van het pakket. Daar staat dan AD (additional driver) in. Of andersom, een bestemming waar geen pakketten met extra bestuurder aan worden geboden. In dat geval is deze ter plaatse te betalen. Hoeveel dit kost lees je in de voorwaarden die je bij je voucher hebt gekregen.

Het opgeven van de extra bestuurder doe je ter plaatse. Ook als hij reeds in je pakket zit.

Kom je er zo uit? Zo niet, zien onze autohuur specialisten aan de hand van je reserveringsnummer in een oogopslag of de extra bestuurder in het gekozen pakket zit of dat deze ter plaatse te betalen is. Je kunt ons bereiken op: 023- 5699 696.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Joyce

22 May 2015 at 10:40 Reply

Volgende maand gaan wij op familiebezoek in Zweden en willen dan een aantal dagen een auto huren om zelf wat van de omgeving te kunnen zien. Nu willen we de auto ophalen op Sundsvall airport en inleveren op Umea airport. Zijn hier kosten voor one-way huur aan verbonden? Als ik dit bij het doorlopen van de reservering aangeef blijft de prijs hetzelfde maar in de voorwaarden lees ik wel dat er een toeslag (kan) gelden. Graag zou ik dit met zekerheid willen weten. Bedankt voor uw reactie.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

25 May 2015 at 09:26 Reply

Beste Joyce,

Hartelijk dank voor je reactie.

De one way informatie is in veel gevallen terug te vinden in de huurvoorwaarden. Staat het hier niet, vragen wij de one way kosten bij de verhuurder op en geven je deze binnen 2 werkdagen door. De reservering houden we vanaf dat moment nog een week in optie, zodat je er rustig over na kunt denken.

In dit geval staat er in de huurvoorwaarden:
– ONE WAY HUREN: Uitsluitend op aanvraag tegen kosten mogelijk. Niet mogelijk voor cat. YB. Indicatie: afstand van 0 – 200 km: 500 SEK; 201 – 400 km: 700 SEK; 401-600 km: 900 SEK; 601-800 km: 1.600 SEK; 801-1.200 km: 2.600 SEK en 1.201 en meer: 3.600 SEK! Tussen Stockholm en Gothenburg, tussen Stockholm en Malmo en tussen Gotheburg en Malmo zijn de one way kosten SEK 500. Voor de cat. VB, HZ en WB zijn de one way kosten SEK 2000.

De afstand tussen bedraagt 250 km, dus de indicatie voor de kosten is SEK 700 exclusief lokale belastingen (±25 %). Zodra je de reservering hebt gemaakt laten we dit door de lokale verhuurder bevestigen. Indien de kosten gelijk zijn aan de indicatie bevestigen we de reservering direct. Als we afwijkende kosten doorkrijgen nemen we eerst even contact op.

Nog vragen? Wij helpen je graag! Je kunt ons telefonisch bereiken op: 023- 5699 696 of per mail via reservations@sunnycars.nl.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Harry

8 June 2015 at 15:06 Reply

Wanneer er geen tweede bestuurder is opgegeven, maar toch iemand anders dan de hoofdhuurder onverhoopt een keer moet rijden (bijvoorbeeld door ziekte van de hoofdrijder) is deze tweede bestuurder dan wel gewoon verzekerd voor eventuele schade aan derden? (wanneer diegene uiteraard in het bezit is van een WA-verzekering?) Geldt dit ook voor het buitenland?

Vast bedankt voor jullie antwoord.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

9 June 2015 at 11:25 Reply

Beste Harry,
Hartelijk dank voor je reactie!
Ik zou indien mogelijk voor een pakket met extra bestuurder kiezen, dan kun je de extra bestuurder kosteloos laten registreren en hoef je je hier niet druk over te maken. In geval van aantoonbare calamiteiten mag een andere bestuurder rijden, maar hier zijn restricties aan verbonden.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Hendriks

8 June 2015 at 21:38 Reply

Ook wij stonden voor het feit om extra te moeten betalen voor de 2e bestuurder terwijl me telefonisch meerdere malen verzekerd was dat er geen kosten bij kwamen, en we verder niks aan de voucher hoefden te veranderen, we voelen ons beetgenomen!

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

9 June 2015 at 11:29 Reply

Beste meneer, mevrouw Hendriks,
Hartelijk dank voor uw reactie!
Dat kan toch niet? Er staat duidelijk op uw voucher of u een pakket met of zonder extra bestuurder heeft gekozen. Voor de verhuurder staat dit zelfs in het Engels vermeld. Wilt u mij uw reserveringsnummer mailen? Dan ga ik het voor u uitzoeken! Mijn a-mailadres is: S.Pols@sunnycars.nl.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Peter

24 June 2015 at 12:59 Reply

Volgende maand gaan we naar Canada en hebben twee minivans gehuurd. Maar ik weet niet of we zo’n ad pakket hebben. Wat zijn de kosten van zo’n ad pakket?
Is het ook mogelijk om een derde bestuurder aan te wijzen?
Zijn de chauffeurs aan de auto gebonden of mogen deze wisselen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

24 June 2015 at 14:34 Reply

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie.

De antwoorden op je vragen vind je in de huurinformatie die je bij je voucher hebt gekregen.

Kun j ehe tniet vinden? Mail of bel even o.v.v. je reserveringsnummer dan kijken wij het voor je na. Reservation@sunnycars.nl of 023- 5699 696.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Michel

24 June 2015 at 19:13 Reply

Mijn vriendin en ik willen graag een auto huren in Nieuw-Zeeland. Volgens de huurvoorwaarden bedragen de additionele kosten per extra bestuurder maximaal NZD50,40 (ongeveer €30).

Echter, als ik bij het boeken op de site aangeef dat ik een extra bestuurder wil toevoegen (het zogenoemde extra bestuurder service pakket) verhoogt dat de huurprijs met meer dan €400.

Hoe zit dit precies?

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

25 June 2015 at 08:42 Reply

Beste Michel,

Bedankt voor je reactie.

Wij werken met verschillende lokale partners. De eerste waar je bij kijkt heeft geen extra bestuurder in het pakket. Je betaalt deze dan ter plaatse. De tweede waar je bij kijkt heeft deze inclusief in het pakket.

De reden dat de tweede aanbieder duurder is heeft waarschijnlijk niet alleen met de extra bestuurder te maken. Wellicht is de waarborg ook lager of hebben ze een locatie direct op de luchthaven en de eerste niet.

Je kunt de voorwaarden vergelijken door op voorwaarden te klikken en vervolgens op huurvoorwaarden vergelijken. Hulp nodig? Wij helpen je graag! Je kunt ons bereiken op: 023- 5699 696.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Paul

21 July 2015 at 14:20 Reply

Ik wil twee auto’s huren eind augustus. 1 voor een week en 1 voor 12 dagen. Ik kan niet bij allebei de auto’s een van de bestuurders zijn. Hoe kan ik dat aangeven bij reservering?
Ik wil bij beide auto’s een extra bestuurder. Deze bestuurders zijn 22 jaar. Kan ik dat bij de reservering al aangeven (kan ik niet vinden) of doe ik dat bij ophalen. en de kosten voor het omlaagbrengen van de leeftijd betaal ik die dan ook bij ophalen?

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

4 August 2015 at 10:28 Reply

Beste Paul,
Hartelijk dank voor je reactie.
De extra bestuurder geef je ter plaatse op en de eventuele toeslag voor een jongere bestuurder betaal je ook ter plaatse.
Worden de auto´s tegelijkertijd of aansluitend gehuurd? Als je de auto´s tegelijkertijd huurt dien je twee verschillende hoofdbestuurders op te geven.
Op onze afdeling reserveringen denken we graag mee wat voor jouw specifieke situatie de beste oplossing is! Je kunt ons bereiken op: 023- 5699 696.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

John Van Deyk

3 August 2015 at 23:41 Reply

In dossiernr 090104101 van virenden, werd een 2de bestuurder opgenomen. In Kroatië stelde we de vraag om een derde op te nemen maar kregen de reactie dat de computer maar plaats heeft voor 2! Wat nu als een 3de er zou mee rijden?
BedankT!

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

4 August 2015 at 10:22 Reply

Beste John,
Hartelijk dank voor je reactie.
Bovenstaand reserveringsnummer is niet van Sunny Cars. Ik heb onze voorwaarden voor je bekeken. Op dit moment werken wij met twee aanbieders. In beide gevallen is er naast de hoofdbestuurder 1 extra bestuurder inclusief in het Sunny Cars pakket. Wil je nog een extra bestuurder registeren is dit uiteraard mogelijk. De kosten voor deze derde bestuurder betaal je ter plaatse.
Wellicht is hierover een misverstand ontstaan ter plaatse? In ieder geval kun je in zo´n geval latijd contact opnemen met ons noodnummer. Dit vind je op de voucher.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Marcel

17 January 2016 at 10:59 Reply

Wij hebben een reservering met een Premium pakket en Extra bestuurder. Bij het Premium pakket is onder andere een Quick check-in (je mag je huurauto extra snel ophalen) inbegrepen, maar ik lees in uw reacties dat de extra bestuurder ter plaatse opgegeven moet worden. Kan ik de extra bestuurder niet thuis al opgeven? Anders wordt de Quick check-in een stuk minder Quick.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

18 January 2016 at 09:46 Reply

Beste Marcel,
Hartelijk dank voor je reactie.
Wij bieden via verschillende partners een Premium pakket aan. Bij de meeste kun je de extra bestuurder online opgeven, maar bij enkele dit helaas niet. Wij kunnen de extra bestuurder uiteraard noteren, maar als we de informatie via XML doorsturen is er aan de ontvangstkant geen veldje voor.
Je kunt eventueel je reserveringsnummer en de voor- en achternaam van de extra bestuurder mailen naar reservation@sunnycars.nl. Dan geven we deze informatie alvast aan onze partner door.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Elisa

10 May 2016 at 13:44 Reply

Wij gaan regelmatig met het vliegtuig naar Italie….in een niet toeristisch gebied. Een auto huren is dan ook noodzakelijk. Maar hoe zit het met de 2e bestuurder met een leeftijd van 22 jaar? Vaak is zelf huren voor hun geen optie, omdat ze niet in het bezit zijn van een creditcard…Maar snap dat ze ook niet aan huis gekluisterd willen zitten. Wordt er voor deze persoon een extra toeslag berekent??? En zo ja hoeveel?

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

11 May 2016 at 14:00 Reply

Beste Elisa,
Hartelijk dank voor je reactie,
Nadat je de huurauto hebt gekozen, kun je de huurvoorwaarden openen en lezen wat de minimum leeftijd is en of je deze tegen meerkosten ter plaatse kunt verlagen. Je kunt ook verschillende auto´s uit ons aanbod met elkaar vergelijken, want verschillende aanbieders = verschillende huurvoorwaarden. En voor persoonlijk advies bel je onze huurauto experts op: 023- 5699 696.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Jan en annette

9 June 2016 at 21:30 Reply

Vanmorgen bleek bij uw partner Europcar het door ons geboekte en betaalde premiumpakket van geen enkele waarde. We hebben een uur in de rij gestaan en er was geen premiumloket te vinden op luchthaven Ajaccio in Corsica. Ook voor de extra bestuurder moest verrassend genoeg bijbetaald worden; ruim 11 euro per dag. We boeken al jaren bij sunnycars naar volle tevredenheid maar dit was toch wel ff een tegenvaller. Gr. jan en annette

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

13 June 2016 at 14:13 Reply

Beste Jan en Annette,
Wat vervelend om te horen. Het lijkt wel of het Premium pakket helemaal niet doorgekomen is. Zouden jullie je reserveringsnummer en het gebeurde willen mailen naar crm@sunnycars.nl? Dan gaan mijn collega´s van de afdeling customer care dit voor jullie na.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Lucien

3 December 2016 at 03:33 Reply

Mag de additional driver de auto ook besturen over grote afstanden zonder de aanwezigheid van de eigenlijke huurder.

Susanne Pols-van Gelder

Susanne Pols-van Gelder

5 December 2016 at 10:06 Reply

Beste Lucien,
Bedankt voor je bericht.
Geen probleem. Als de extra bestuurder geregistreerd is mag hij de auto ook in afwezigheid van de hoofdbestuurder besturen.
Fijne reis!
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Aerts Geert

22 March 2017 at 15:13 Reply

Beste,
Zijn er leeftijdsbeperkingen (max leeftijd) voor een tweede bestuurder in Italië?
Geert

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

23 March 2017 at 09:04 Reply

Beste Geert,

Als er leeftijdsbeperkingen zijn, staan die in de huurvoorwaarden. Deze zijn eenvoudig in te zien door onder de auto op ‘bekijk huurvoorwaarden’ te klikken, en ze worden meegestuurd met de voucher. De huurvoorwaarden kunnen per aanbieder verschillen.

Met hartelijke groet,
Pieta

Leave a Reply

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.