Extra kosten bij autohuur…

Volgens mij wil niemand worden verrast door onverwachte extra kosten. Het is dan ook niet verrassend dat dit als grootste ergernis wordt gezien bij het huren van een auto. Uit ons trendrapport blijkt dit namelijk dé nummer 1 irritatie bij autohuur te zijn.

Deze uitkomst is voor ons geen schokkend nieuws. Het is namelijk precies waarom we er bij Sunny Cars elke dag aan werken om autohuur zo transparant en overzichtelijk mogelijk te maken. Voor mij betekent dit onder andere dat ik ervoor zorg dat eventuele extra kosten zichtbaar zijn tijdens het reserveringsproces op de website.

Huh, extra kosten? Het is toch all-in bij Sunny Cars?!

Klopt! Bij Sunny Cars huur je all-in. Daarmee zijn alle verzekeringen inbegrepen, maar soms heb je toch nog iets meer nodig dan wat wij als all-in pakket kunnen aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan accessoires, een one way, adresaflevering of het ophalen van de auto buiten openingstijden. Als er kosten verbonden zijn aan deze extra’s moet je deze ter plaatse betalen aan de lokale partner. De kosten of informatie hierover zijn terug te vinden in de huurvoorwaarden, maar dat is voor ons nog niet genoeg. We willen je namelijk zo goed mogelijk informeren. Er is (en wordt) achter de schermen dan ook hard gewerkt aan het inzichtelijk maken van de kosten voor deze extra’s. Zo kunnen we de kosten tonen voor een one way, adresaflevering, ophalen en/of inleveren buiten openingstijden en voor accessoires.

Waar zie ik die kosten voor extra’s dan?

We tonen de kosten zodra we ‘kunnen’. Als we weten dat er extra kosten van toepassing zijn voor jouw reservering laten we die kosten zien. In het geval van een one way zie je de kosten al bij het selecteren van de huurauto. Ook voor ophalen en/of inleveren buiten openingstijden en adresaflevering zie je de kosten direct in het overzicht met beschikbare huurauto’s. Zo krijg je meteen een beter beeld van de totale kosten voor je autohuur.

 

voorbeeld-kosten-huurauto-ophalen-buiten-openingstijden
Kosten huurauto ophalen buiten openingstijden

Ook tijdens de volgende stappen van het reserveringsproces zorgen we dat de eventuele extra kosten inzichtelijk zijn. Zo zie je bijvoorbeeld bij de accessoires ook meteen de kosten staan, en op het moment dat je een accessoire toevoegt aan je reservering zie je dit direct terug in je reserveringsoverzicht.

 

voorbeeld-kosten-accessoires-huurauto
Kosten accessoires huurauto

Op de website zie je de prijs (inclusief lokale belastingen en toeslagen) die je ter plaatse dient te betalen voor de gekozen extra’s tijdens jouw huurperiode. Huur je in een land met een andere valuta dan de Euro? Dan zie je de prijs voor de extra in de lokale valuta. Daarnaast tonen we dan ook de geschatte kosten omgerekend in Euro’s gebaseerd op de dagkoers. Doordat de wisselkoers kan schommelen, kan de prijs in Euro’s namelijk afwijken op het moment van de huur. Met de geschatte kosten weet je in elk geval waar je ongeveer op moet rekenen.

Omdat wij niet willen dat je voor verrassingen komt te staan, doen wij ons best om deze kosten inzichtelijk te maken voordat je ter plaatse de huurauto gaat ophalen. Daarom zie je voordat je de reservering bevestigt eerst nog een samenvatting met wederom een overzicht van de (geschatte) totale kosten.

voorbeeld-kosten-huurauto-samenvatting
Samenvatting kosten huurauto

Check altijd de huurvoorwaarden

Helaas komt het ook weleens voor dat we de kosten voor een extra nog niet inzichtelijk hebben. Soms zijn de kosten bijvoorbeeld op aanvraag bij de lokale partner. Dit soort informatie is terug te vinden in de huurvoorwaarden. Dat is meteen een extra reden om altijd de huurvoorwaarden te checken. Daarin staat namelijk ook alle belangrijke info over de lokale voorwaarden.

Door de kosten voor extra’s bij autohuur zo duidelijk mogelijk weer te geven tijdens het reserveren, proberen wij ervoor te zorgen dat je vooraf weet waar je aan toe bent en zorgeloos kunt rondrijden in je huurauto.

Heb je zelf nog ideeën of ervaringen die je wilt delen? Laat het vooral weten!

Claudia Voncken

Online Marketing Manager

Sinds 2010 werkt Claudia voor Sunny Cars. Als Online Marketing Manager houdt zij zich dagelijks bezig met het verbeteren van de online aanwezigheid in Nederland en België. Blogs van Claudia gaan hoogstwaarschijnlijk over handige apps óf ze geeft je handige tips en inzichten omtrent autohuur.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Frank Dronkers

17 december 2017 | 12:41 pm | Reageer op Frank Dronkers

Juist op dit punt heb ik een vraag gesteld aan sunnycars. Er was circa 93 euro extra gerekend. Op een totaalprijs van circa 140. Zie #SC7787984. We waren iets later omdat de vlucht vertraging had. Dat gold voor meer mensen en omdat er dan een rij ontstaat en de vertraging bij sunny cars opliep naar een half uur betalen wij bijna 100 euro? Dat klopt toch niet!
Er werd zelfs gezegd, geen probleem. Extra kosten: niet over gesproken . Ook niet ter plekke
geint, zoals u schrijft. Sunny cars haalt achteraf in feite de schouders op in de correspondentie. Rent a smile? Nee dus

Ik vind dat ergerlijk en voor mij reden om sunny cars een volgende keer misschien niet meer te boeken.
We boeken eigenlijk altijd via sunny cars, maar dit viel me erg tegen. Wellicht kunt u dit nog eens voorleggen aan uw collega’s .

Frank Dronkers

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hanneke

17 december 2017 | 7:21 pm | Reageer op Hanneke

Ook wij waren afgelopen jaar in januari extra geld kwijt. We hadden voor een week een auto gehuurd en die kostte ongeveer 150,--. In maart werd er van de creditcard zomaar 100,00 euro afgeschreven. We nog gezegd dat sunny Cars all inclusive autohuur had.
Maar we hadden het papier (in het Spaans)ondertekend en ze hadden een of andere verzekering afgesloten. Je weet echt niet wat er staat in het Spaans, laten ze het ook in duits, Engels of Nederlands vermelden Schandalig dat ze je zomaar iets aansmeren, we said no insurance. Op deze manier gaan we niet meer met Sunny cars in zee. We hebben al verschillende jaren bij Sunny Cars een auto gehuurd, maar op Tenerife ging het mis. Hebben hen ook benaderd maar we hadden ondertekend, dus dan doen ze niets.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Luc

18 december 2017 | 12:12 pm | Reageer op Luc

Melding "buiten kantooruren" is wel een beetje verwarrend : wat betekent "buiten kantooruren" op een luchthaven waar tot middernacht vliegtuigen landen ?
Wij zijn in oktober in Alicante geland en krijgen plots ca. 60 € aangerekend op afrekening creditcard. Die woensdagavond zijn er omstreeks 23u30 een tweetal vluchten geland op Alicante en alle autoverhuurkantoren waren nog open, daarenboven was het ook niet de eerste keer dat wij omstreeks dit uur in Alicante geland zijn en, tot op heden, zonder meerprijs.
Zou het kunnen dat enkel Europcar (via Sunnycars) dit doorrekent ? Nochtans stond dit niet vermeld bij de reservering waarop ook het tijdstip van landing (23u30) was ingevuld.
Medewerker Europcar probeerde eerst upgrade wagen, extra verzekering, annulatie full/full ...
en toen dat alles niet lukte heeft hij waarschijnlijk extra voor 'buiten kantooruren' aangerekend.
Misschien moet Sunnycars haar partners toch even op de vingers tikken en/of met die bepaalde partner niet meer samenwerken.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.