Hoe kies ik de juiste huurauto?

Raampje open, muziekje aan, de kids op de achterbank lekker alle ruimte… Om het meeste uit je vakantie te halen, heb je natuurlijk wel de juiste huurauto nodig. Bij een gemiddelde roadtrip wordt er zo’n 870 kilometer afgelegd, dat is niet niks! Een beetje comfort is dus wel gewenst. En tja, die bagage moet ook wel passen… Maar hoe kies je nu die juiste huurauto?

Aantal personen en bagage

Voordat je je huurauto gaat reserveren is het handig om jezelf een aantal vragen te stellen. Hoeveel personen reizen er mee en hoeveel bagage moet je kwijt in de achterbak? Je kunt natuurlijk kiezen voor de kleinste of goedkoopste categorie als je met 4 personen reist. Hebben jullie ook allemaal een grote koffer mee? Dan wordt het proppen: niet erg comfortabel!

Aan de hand van indicaties kun je inschatten of de huurauto groot genoeg is voor jou, je reisgezelschap én alle baggage. Maar let op: het is een indicatie en koffergroottes kunnen verschillen. Dus twijfel je? Kies dan voor een auto met meer ruimte, zodat je zeker weet dat alle koffers passen. Een autoritje van 10 minuten – van het vliegveld naar je vakantieadres – met de koffers op schoot is wel te doen. Maar ga je roadtrippen en toer je van de ene naar de andere accommodatie, dan is wat extra ruimte natuurlijk erg welkom!

indicaties-huurauto-3
Indicaties huurauto

Liever automaat of handgeschakeld?

Ben je thuis gewend om in een automaat te rijden? Dan is het wel zo fijn om dit tijdens je vakantie ook te kunnen doen. Je kunt hier gemakkelijk op filteren, door ‘Automaat’ aan te vinken. Ga je naar een linksrijdend land, maar ben je gewend om in een handgeschakelde auto te rijden? Overweeg dan om voor je vakantie een huurauto met automaat te reserveren. Dit is namelijk makkelijker!

automaat-of-handgeschakeld
Automaat of handgeschakeld

Specifieke auto reserveren

Heb je goed nagedacht over je huurauto en weet je precies hoeveel ruimte je nodig hebt voor bagage en souvenirs? Goed. En denk je nu: ik wil die Citroën C1 boeken? Houd dan even rekening met het feit dat je een categorie reserveert, en niet een specifiek merk of model. Binnen elke categorie vallen verschillende autotypes. Het is dus niet zo dat je altijd de auto krijgt die als voorbeeld wordt afgebeeld. Wel is het de bedoeling dat je een auto uit dezelfde categorie aangeboden krijgt. Dit betekent dat er evenveel personen en bagage in vervoerd kunnen worden.

Het is mogelijk om te selecteren op uitrusting, zoals airco, automaat, aantal deuren etc.

Het kan voorkomen dat je een Fiat Panda (categorie) boekt, maar ter plaatse een Citroën C1 als huurauto krijgt. Vandaar dat de iconen die bij de huurauto’s worden getoond zoals aantal deuren, aantal personen en aantal koffers altijd een indicatie zijn.

Wil je toch écht die leuke Fiat 500?

Veel mensen willen graag een en merk of model auto kunnen reserveren. Voor die mensen hebben we goed nieuws! Sinds kort is het mogelijk om op bepaalde bestemmingen een gegarandeerd model te reserveren. Uiteraard hopen we dit op steeds meer bestemmingen mogelijk te maken. Ben je benieuwd hoe je een gegarandeerd model kunt reserveren? In deze blog laten we je dit stapsgewijs zien.

Geen zorgen via Sunny Cars

Een auto huren via Sunny Cars is o zo zorgeloos! Alles is inbegrepen en jij hoeft je nergens druk om te maken. Niet voorafgaand aan je boeking, niet wanneer je de huurauto ophaalt en óók niet als je schade rijdt. Best een geruststellende gedachte. En zijn er problemen? Dan kun je ons bereiken op het Nederlandstalig nummer. Ja, 24/7! Wij zijn altijd bereikbaar.

Voor een goed advies over autohuur kun je altijd contact opnemen met onze reserveringsafdeling. De autohuurexperts zoeken graag de perfecte Sunny Car voor jouw vakantie.

Claudia Voncken

Head of Online Marketing

Sinds 2010 werkt Claudia voor Sunny Cars. Als Online Marketing Manager houdt zij zich dagelijks bezig met het verbeteren van de online aanwezigheid in Nederland en België. Blogs van Claudia gaan hoogstwaarschijnlijk over handige apps óf ze geeft je handige tips en inzichten omtrent autohuur.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Marian

24 juli 2019 | 2:22 pm | Reageer op Marian

Wij zouden regelmatig een auto met een sterke(re) motor willen, dat is niet te vinden in de gegevens online... Hebben jullie een tip ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

31 juli 2019 | 10:29 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Marian,

Bellen of e-mailen! :-). Onze autohuurexperts weten precies welke categorie huurauto het beste bij je vakantieplannen past.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jan Brouwer

28 juli 2019 | 9:40 am | Reageer op Jan Brouwer

En dan heb je de auto uitgekozen die het best bij je wensen past ,maar dan krijg je zoals altijd een andere auto als je hem gaat ophalen. Heel erg vervelend Sunny Cars!!!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

31 juli 2019 | 10:26 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jan,

Inderdaad, dat kan gebeuren. Je reserveert altijd een categorie huurauto en niet een merk of type huurauto. Maar zoals je in de blog ook kunt lezen, is het nu gelukkig op bepaalde bestemmingen mogelijk om een gegarandeerd model te reserveren. Dat is al een hele mooie verbetering!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bert van Ingen

28 juli 2019 | 3:17 pm | Reageer op Bert van Ingen

Goede tip. Maar als ik voor "mijn" keuze ga, en krijg een "soortgelijke" wagen aangeboden omdat de gevraagde er niet is, hoe weet ik dan of de andere wagen tot de zelfde categorie behoort als waarvoor ik gereserveerd en betaald heb? In mijn geval is er een BMW 2er voor december as. vastgelegd (in Kassel, bij Buchbinder). Mag ik aannemen dat die auto - ruim 5 maanden tevoren gereserveerd - dan ook daadwerkelijk klaar staat en niet een vervanger?
Ik ben benieuwd! Vriendelijke groet, Bert van Ingen

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

31 juli 2019 | 10:21 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Bert,

Goede vraag! Dit kan inderdaad best lastig zijn, maar meestal is het wel goed in te schatten. Als jij een Renault Clio (of soortgelijk) hebt gereserveerd en je krijgt een Hyundai i10 aangeboden, dan weet je al snel dat er iets niet klopt. Met Google kom je al een heel eind en je kunt natuurlijk ook vragen aan de baliemedewerker of de huurauto echt uit de juiste categorie komt en hem of haar er op wijzen dat je een auto uit de Small/Economy/Compact categorie hebt gereserveerd. Twijfel je of wil je het zeker weten? Dan kun je uiteraard contact met ons opnemen.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans van Pruissen

7 augustus 2019 | 5:21 pm | Reageer op Hans van Pruissen

Ik mis toch nog wel elementaire informatie als er gezelschappen van 4 of meer een auto willen huren. Het gaat met name mis als er een minivan gehuurd gaat worden.
Met de gedachte 'dan doen we de achterste bank plat en hebben we ruimte voor de koffers' gaat dat goed bij 4 personen, misschien 5. Maar dat hangt af van merk en type.
Als je tweede bank een tweepersoons is en je moet de achterste bak platleggen voor de bagage, dan kunnen er maar 4 mensen mee. De vraag rijst dan of er modellen minivans zijn die een tweede bank voor 3 personen hebben. Of, als er 6 mensen meegaan, of de achterste bank gedeeltelijk platgelegd kan worden. DAT bepaalt of een auto geschikt is ja of nee.
Waar we behoefte aan hebben vanuit de verhuurder is een soort "binnenfoto" van de autocategorie zodat je dit van te voren weet. Zo zijn er ook mensen die denken dat een Nissan Pathfinder groot genoeg is voor 4 man en 4 koffers. Daar denk ik anders over.
Maar, zoals gezegd, is het mogelijk om die binnenplattegronden van Alamo te regelen? Dan wordt het er voor iedereen weer een stukje makkelijker op.
Ook zo'n misvatting: groot gezelschap? Neem een Chevrolet Express. Fout! Zeer omhandig voor de bagage want die banken kunnen dus niet plat. Alle bagage moet door de "zijdeur", net als de passagiers. Dit zijn verrassingen die je nooit meer wilt meemaken.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rene Van Den Heuvel

7 september 2019 | 1:44 pm | Reageer op Rene Van Den Heuvel

Wij hebben een auto bij jullie gehuurd en wij vragen ons af wat het verschil tussen BB en BC

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

16 september 2019 | 11:06 am | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Rene,

BB is standaard economy en BC is Economy automaat :-).

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.