Hoe werken categorieën in autohuur?

Bij het huren van een auto zijn er altijd verwachtingen. Tijdens het reserveren kies je voor een type huurauto. De gekozen auto – of eigenlijk de categorie – wordt op de website gekenschetst door een afbeelding van een auto. Nu moet ik toelichten dat een klant geen rechten mag ontlenen aan dit plaatje. Deze afbeelding dient enkel als voorbeeld. Je krijgt dus niet gegarandeerd die gewilde Mini Cooper of die leuke Fiat 500. Je reserveert namelijk een model die binnen de specificaties van de categorie valt. In feite boek je specificaties en daaraan moet de geleverde huurauto voldoen. Maar hoe werkt dat dan?

Specificaties

De opmaak van de categorieën bestaat uit 4 onderdelen:

  • Een categorie wordt opgedeeld in een algemene maat zoals, Mini, Economy, Compact en Intermediate, dit zijn de meest gangbare groepen.
  • Daarna volgt de chassisvorm zoals, Station, Sedan, Hatchback, Minivan, SUV of Cabriolet.
  • Na het chassis volgt de transmissie, handgeschakeld of automaat.
  • ls laatste wordt nog de brandstof vastgelegd en of er wel of geen airconditioning in de auto aanwezig is.

Dit zijn de punten van belang waarop een auto in een categorie is ingedeeld en onze partners houden hier redelijk rekening mee. Echter, soms is de samenstelling van de vloot nog van invloed waardoor er weer verschil kan ontstaan.

De regionale verschillen en smaak

De verhuurder heeft zich in deze internationale richtlijn enigszins aan de standaard te houden. Er kunnen regionale kenmerken zijn die nog invloed uitoefenen op de plaatsing van een model binnen een categorie. Een voorbeeld hiervan is een Chevrolet Aveo. In Amerika is het een vaak gebruikt model voor de kleinste beschikbare categorie. In Europa valt dit model niet onder de kleinste modellen zoals de Ford Ka, de Peugeot 107 of de Fiat 500. Waarschijnlijk hebben onze regionale ‘fysieke’ kenmerken invloed de indeling in de categorieën. Ook zijn er modellen en merken in landen die elders niet rondrijden. Bijvoorbeeld de Vauxhall in Groot-Brittannië, De Volkswagen Gol in Brazilië of het merk Holden in Australië. Als laatste zijn er ook nog fysieke verschillen bij bekende modellen. Wat denk je van een Volkswagen Polo met kont (sedan) of de Toyota Yaris met kont. Reden waarom deze modellen niet of nauwelijks in ons land rondrijden hebben waarschijnlijk met onze smaak te maken. Dat die smaak overigens verandert kun je afleiden uit het feit dat er tegenwoordig veel witte auto’s worden verkocht. Vroeger werd hier nauwelijks om gevraagd. Maar goed, we dwalen af…

Verplichtingen

Je hebt een auto gereserveerd en de specificaties zijn bekend. Je komt aan bij de verhuurder, maar het geboekte model is om welke reden niet aanwezig. Dit kan talloze redenen hebben: de klant voor je heeft besloten langer in de huurauto te blijven rijden, de auto moet voor onderhoud naar de garage, de auto is afgeleverd bij een ander verhuurstation etc.

De verhuurder moet je een auto leveren die minimaal dezelfde specificaties óf meer heeft. Dit betekent in veel gevallen een ‘gratis’ upgrade, als niet aan de originele reserveringswens kan worden voldaan. Let er op bij het ondertekenen van het huurcontract dat er ook ‘free upgrade’ staat of laat het desnoods met pen bijschrijven.

Het alternatief

Bij een free upgrade kan vaak de vlag uit, zeker bij mannen! Mooie gevallen als, een Seat Leon geboekt en een Audi A4 gereden en bij een Amerika boeking een Cadillac Escalade in plaats van de geboekte Kia Sorento (USA model). Papa was in z’n nopjes!

Er zijn gevallen bekend dat het alternatief een upgrade was, maar de klant er toch niet zo blij van werd. Zo hebben wij eens meegemaakt dat een familie – die een station model had geboekt – werd aangeboden of ze een dure Cabrio wilden accepteren. Uiteraard is dit geweigerd door de moeder. Het was niet praktisch met de kinderen en álle bagage. De vader wilde nog wel even meten of het echt niet lukte.

Ook is het andersom een keer voorgevallen dat klanten een Renault Megane cabrio hadden geboekt. Helaas was er kort daarvoor een paaltje mee geraakt waardoor de klant een Minibus was aangeboden. Na bemiddeling van een collega is er toen een Fiat 500 geaccepteerd. Hiervoor moest wel de klant bij een andere verhuurder de sleutels ophalen. De meerkosten – de cabriolet was duurder – zijn gecompenseerd. Zo zie je maar dat klanten soms een upgrade niet direct als vooruitgang zien.

In het geval dat je geboekte model niet beschikbaar is en je twijfelt aan het alternatief, dan kun je altijd de Reserveringsafdeling bellen. Het noodnummer staat op de voucher. mijn collega’s helpen je dan graag bij het zoeken naar een passend alternatief. 

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

h.brack

16 juli 2015 | 6:00 pm | Reageer op h.brack

Een duidelijk overzicht wat een categorie is vind ik helaas niet op de website.
Overigens: waarom is het niet mogelijk om een bij sunweb geboekte fly&drive (de auto gaat via Sunweb geleverd worden door Sunnycars) zelf te kunnen kiezen voor een autobedrijf? Ik heb een account bij Hertz, m.i. moet het kunnen dat Sunnycars mijn fly&drive auto via Hertz levert. Dan kan ik veel sneller online de auto graden. Graag z.s.m. uw antwoord. dd.16072015.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

17 juli 2015 | 11:13 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Beste meneer, mevrouw Brack,

Bedankt voor je reactie. De naam van de lokale partners vermelden wij niet op de site, omdat alle partners aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen onder de voorwaarden van Sunny Cars. Indien je een huurauto van 1 partner wilt, in dit geval Hertz, dan kan uw Sunweb agent of Sunny Cars wel meekijken welke huurauto je daarvoor moet selecteren.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Henk Vos

4 oktober 2015 | 11:08 am | Reageer op Henk Vos

Hiervoor worden "algemene" voorbeelden gegeven. Sunny Cars behandelt nog mijn specifieke vraag, maar die kan ook als "algemeen" gelden. Daarom de vraag i/h belang van anderen hier gesteld. Ik moest in Portugal met m'n creditcard €16,65 extra in reservering zetten ivm de aanwezigheid van een "verplicht" apparaat, waarmee ik zo door de tolpoorten kon rijden en de tolgelden electronisch werden afgeschreven. Ik dacht dat dit een garantiebedrag was voor te gebruiken tolgelden. Ik had voor €8,90 tolgeld verbruikt, die ik cash moest betalen, in plaats dat ik €16,65-€8,90= €7,75 terugkreeg. Mijn €300 creditcard-reservering werd keurig ingedaan gemaakt, maar niét die van €16,65.
Het kan toch niet zo zijn dat ik een auto meekrijg, waar een verplicht tolapparaat in zit (ik had geen keus om zónder zo'n electronisch apparaat te huren, anders had ik dat gedaan), en dat ik dan extra moet betalen omdat zo'n apparaat in de auto zit..
Want dan kan het net zo goed zijn dat je onverwacht en ongewild een toeslag moet betalen omdat er banden onder de auto zitten. Daar kan je immers ook niet zonder?!
Nogmaals, Sunny Cars heeft dit nog in behandeling, maar dit kan ook anderen overkomen.

Hoe zit dat dan (in z'n algemeenheid), Sunny Cars?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

A. Nik

21 juli 2016 | 9:47 pm | Reageer op A. Nik

Ik onderschrijf volledig hetgeen u te berde brengt. Ook ik heb meegemaakt (sept. 2015) wat u is overkomen en ik heb dan ook exact dezelfde sentimenten. Tel daarbij op dat Portugal nou niet bepaald het goedkoopst land is om een auto te huren en het onbegrip (lees: het ongenoegen) neemt slechts toe.

Saillant vind ik bovendien dat - zo leid ik althans af uit het op deze webpagina uitblijven van een reactie op uw melding - kennelijk ook SUNNY CARS in z'n maag zit met het voorgevallene; zou het zo zijn dat men er geen (goede) verklaring voor kan geven?

Doet wat mij betreft in elk geval behoorlijk afbreuk aan hun claim dat 'alles inbegrepen is' en dat klanten zich lokaal geen additionele kosten van welke aard dan ook moeten laten aansmeren c.q. hoeven te accepteren. En indien 't allemaal wel deugt, waarom dan niet gewoon een en ander vermelden/opmerken bij boekingen van huurauto's in Portugal? Lijkt me wel zo duidelijk tegenover potentiële klanten...........................

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.