Hoe werken categorieën in autohuur?

28 June 2013 4 7577

Auteur

Stein Pelt

Customercare

Bij het huren van een auto zijn er altijd verwachtingen. Er wordt een model gekozen bij boeken. De gekozen auto of eigenlijk de categorie, wordt op de website gekenschetst door een plaatje van een voorbeeld auto. Nu moet ik toelichten dat een klant geen rechten mag ontlenen aan dit plaatje. Het betreft hier een model die binnen de specificaties van de categorie valt. Feitelijk zijn die specificaties de punten die een klant boekt en waaraan de geleverde auto moet voldoen.

Specificaties

De opmaak van de categorieën bestaat uit 4 onderdelen.

  1. Een categorie wordt opgedeeld in een algemene maat zoals, Mini, Economy, Compact en Intermediate, dit zijn de meest gangbare groepen.
  2. Daarna volgt de chassisvorm zoals, Station, Sedan, Hatchback, Minivan, SUV of Cabriolet.
  3. Na het chassis volgt de transmissie, handgeschakeld of automaat.
  4. Als laatste wordt nog de brandstof vastgelegd en of er wel of geen Airconditioning in de auto aanwezig is.

Dit zijn de punten van belang waarop een auto in een categorie is ingedeeld en onze partners houden hier redelijk rekening mee. Echter, soms is de samenstelling van de vloot nog van invloed waardoor er weer verschil kan ontstaan.

autocategorie autohuur rent a car

De regionale verschillen en smaak

De verhuurder heeft zich in deze internationale richtlijn enigszins aan de standaard te houden. Er kunnen regionale kenmerken zijn die nog invloed uitoefenen op de plaatsing van een model binnen een categorie. Een voorbeeld hiervan is een Chevrolet Aveo. In Amerika is het een vaak gebruikt model voor de kleinste beschikbare categorie. In Europa valt dit model niet onder de kleinste modellen zoals de Ford Ka en de Peugeot 107 of de Fiat 500. Waarschijnlijk hebben onze regionale ‘fysieke´ kenmerken invloed de indeling in de categorieën. Ook zijn er modellen en merken in landen die elders niet rondrijden. Dichtbij is dat bijvoorbeeld de Vauxhall in Groot-Brittannië., De Volkswagen Gol in Brazilië of het merk Holden in Australië. Als laatste zijn er ook nog fysieke verschillen bij bekende modellen. Wat dacht u van een Volkswagen Polo met kont (sedan) of de Toyota Yaris met kont. Reden waarom deze modellen niet of nauwelijks in ons land rondrijden hebben waarschijnlijk met onze nationale smaak te maken. Dat die smaak overigens verandert kunt u afleiden uit het feit dat er tegenwoordig veel witte auto´s worden verkocht waar er vroeger zeer zelden om gevraagd werd, maar we dwalen af.

Verplichtingen

U heeft een auto gereserveerd en de specificaties zijn bekend. U komt aan bij de verhuurder, maar het geboekte model is om welke reden niet aanwezig. Dit kan talloze redenen hebben, de klant voor u blijft er langer in rijden, de auto moet voor onderhoud naar de garage, de auto is afgeleverd bij een ander verhuurstation etc.

De verhuurder moet u een auto leveren die minimaal dezelfde specificaties of meer heeft. Dit betekent in veel gevallen een ‘gratis´upgrade als niet aan de originele reserveringswens kan worden voldaan. Let er op bij het ondertekenen van het huurcontract dat er ook ‘free upgrade� genoemd staat of laat het desnoods met pen bijschrijven. Het is niet zo dat een klant dan de vrije keuze krijgt, maar enige invloed hebt u wel als u die kenbaar maakt.

Het alternatief

Bij een free upgrade kan vaak de vlag uit, zeker bij mannen! Mooie gevallen als, een Seat Leon geboekt en een Audi A4 gereden en bij een Amerika boeking een Cadillac Escalade in plaats van de geboekte Kia Sorento (USA model). Papa was in z�n nopjes!

Er zijn gevallen bekend dat het alternatief een upgrade was maar de klant toch niet blij was. Zo hebben wij eens meegemaakt dat een familie die een station model hadden geboekt, werd aangeboden of ze een dure Cabrio wilden accepteren. Uiteraard is dit geweigerd door de moeder. De vader wilde nog wel even meten of het echt niet lukte.

Ook is het andersom een keer voorgevallen dat klanten een Renault Megane cabrio hadden geboekt. Helaas was er kort daarvoor een paaltje mee geraakt waardoor de klant een Minibus was aangeboden. Na bemiddeling van een collega is er toen een Fiat 500 geaccepteerd. Hiervoor moest wel de klant bij een andere verhuurder de sleutels ophalen. De meerkosten, de cabriolet was duurder, zijn gecompenseerd en zo zie je maar dat klanten soms een upgrade niet direct als vooruitgang zien, zeker daar waar het imago van de klant in het geding is.

In het geval dat uw geboekte model niet beschikbaar is en u twijfelt aan het alternatief, dan kunt u altijd ons service center bellen. Het noodnummer staat op uw voucher en mijn collega�s verlenen dan ondersteuning bij het zoeken naar een passend alternatief zodat u toch tevreden op pad kunt.

auto huren sunny cars ctablok

Rij onbezorgd rond in een Sunny Car

Om ontspannen en in alle vrijheid te genieten regel je vooraf je all-in huurauto. Bij Sunny Cars zijn alle - benodigde - verzekeringen inbegrepen en kun je een ongelimiteerd aantal kilometers rijden. Dat rijdt een stuk lekkerder. Ontdek alle All-in voordelen!

Zoek huurauto >

4 Reacties (

h.brack

16 July 2015 at 18:00 Reply

Een duidelijk overzicht wat een categorie is vind ik helaas niet op de website.
Overigens: waarom is het niet mogelijk om een bij sunweb geboekte fly&drive (de auto gaat via Sunweb geleverd worden door Sunnycars) zelf te kunnen kiezen voor een autobedrijf? Ik heb een account bij Hertz, m.i. moet het kunnen dat Sunnycars mijn fly&drive auto via Hertz levert. Dan kan ik veel sneller online de auto graden. Graag z.s.m. uw antwoord. dd.16072015.

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

17 July 2015 at 11:13 Reply

Beste meneer, mevrouw Brack,

Bedankt voor je reactie. De naam van de lokale partners vermelden wij niet op de site, omdat alle partners aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen onder de voorwaarden van Sunny Cars. Indien je een huurauto van 1 partner wilt, in dit geval Hertz, dan kan uw Sunweb agent of Sunny Cars wel meekijken welke huurauto je daarvoor moet selecteren.

Zonnige groet, Renske

Henk Vos

4 October 2015 at 11:08 Reply

Hiervoor worden “algemene” voorbeelden gegeven. Sunny Cars behandelt nog mijn specifieke vraag, maar die kan ook als “algemeen” gelden. Daarom de vraag i/h belang van anderen hier gesteld. Ik moest in Portugal met m’n creditcard €16,65 extra in reservering zetten ivm de aanwezigheid van een “verplicht” apparaat, waarmee ik zo door de tolpoorten kon rijden en de tolgelden electronisch werden afgeschreven. Ik dacht dat dit een garantiebedrag was voor te gebruiken tolgelden. Ik had voor €8,90 tolgeld verbruikt, die ik cash moest betalen, in plaats dat ik €16,65-€8,90= €7,75 terugkreeg. Mijn €300 creditcard-reservering werd keurig ingedaan gemaakt, maar niét die van €16,65.
Het kan toch niet zo zijn dat ik een auto meekrijg, waar een verplicht tolapparaat in zit (ik had geen keus om zónder zo’n electronisch apparaat te huren, anders had ik dat gedaan), en dat ik dan extra moet betalen omdat zo’n apparaat in de auto zit..
Want dan kan het net zo goed zijn dat je onverwacht en ongewild een toeslag moet betalen omdat er banden onder de auto zitten. Daar kan je immers ook niet zonder?!
Nogmaals, Sunny Cars heeft dit nog in behandeling, maar dit kan ook anderen overkomen.

Hoe zit dat dan (in z’n algemeenheid), Sunny Cars?

A. Nik

21 July 2016 at 21:47 Reply

Ik onderschrijf volledig hetgeen u te berde brengt. Ook ik heb meegemaakt (sept. 2015) wat u is overkomen en ik heb dan ook exact dezelfde sentimenten. Tel daarbij op dat Portugal nou niet bepaald het goedkoopst land is om een auto te huren en het onbegrip (lees: het ongenoegen) neemt slechts toe.

Saillant vind ik bovendien dat – zo leid ik althans af uit het op deze webpagina uitblijven van een reactie op uw melding – kennelijk ook SUNNY CARS in z’n maag zit met het voorgevallene; zou het zo zijn dat men er geen (goede) verklaring voor kan geven?

Doet wat mij betreft in elk geval behoorlijk afbreuk aan hun claim dat ‘alles inbegrepen is’ en dat klanten zich lokaal geen additionele kosten van welke aard dan ook moeten laten aansmeren c.q. hoeven te accepteren. En indien ‘t allemaal wel deugt, waarom dan niet gewoon een en ander vermelden/opmerken bij boekingen van huurauto’s in Portugal? Lijkt me wel zo duidelijk tegenover potentiële klanten………………………

Leave a Reply

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.