“Ik regel die huurauto wel ter plaatse” De 5 grootste valkuilen

“Ik regel die huurauto wel ter plaatse. Als ik daar langs de verhuurkantoren loop zie ik altijd veel aantrekkelijkere prijzen. Soms wel voor 8 euro per dag!” Nou, dat is een mooie aanbieding inderdaad! Maar is het wel zo verstandig om je huurauto ter plaatse te regelen? We somden de 5 grootste valkuilen voor je op.

1. Beschikbaarheid, te kleine auto’s en teleurstellingen

“Als ik ter plaatse boek, is er nog genoeg keuze. Ze hebben daar toch meer aanbod”. Hmm, dat klopt niet helemaal. Als je ter plaatse pas besluit de auto te gaan huren zijn de goede deals vaak al weg. Zeker in het hoogseizoen. En als je de regels van vraag en aanbod kent, weet je dat bij veel vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog vliegen. Je bent dan soms het dubbele kwijt vergeleken met wanneer je enkele maanden van tevoren al had geboekt. Als je met meer personen reist loop je bovendien het risico dat je genoegen moet nemen met een te kleine auto of erg veel moet betalen voor een beetje comfortabele auto.

Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims.

2. Veel tijd kwijt met vergelijken

Je kijkt al weken – of eigenlijk maanden – uit naar deze vakantie. Zodra je het vliegtuig uitstapt kan de vakantie beginnen. Of toch niet? Want ter plaatse wil je nog op zoek naar het meest aantrekkelijke tarief en moet je eigenlijk de tijd nemen om de juiste huurauto te kiezen. Bij verhuurder #1 is de toeslag voor een extra bestuurder erg hoog, maar je reispartner wil óók graag plaatsnemen achter het stuur. En de kosten voor die grensoverschrijding die je wilde maken rijzen ook de pan uit. O jee, toch maar even naar verhuurder #2? Je had ondertussen ook al op het strand kunnen liggen…

3. Ben je wel goed verzekerd?

Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Nou ja, eerlijk gezegd meestal niet… Ter plaatse wordt vaak geroepen dat de verzekeringen all inclusive zijn, maar als je de voorwaarden goed leest – waar je ter plaatse aan de balie geen zin in hebt en die vaak ook nog eens in het Engels of zelfs Italiaans, Spaans of Portugees geschreven zijn – blijkt dat glas-, banden-, bodem- en dakschade niet verzekerd is. Ook de extra bestuurder is vaak niet inclusief en als je naar de hoogte van de verzekeringen vraagt blijken de verzekerde bedragen vaak te kort te schieten. En nee, dat heb je misschien niet door als je de vakantie ongeschonden doorkomt. Maar als er tóch iets gebeurt ben je flink de klos. Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims. In zo’n geval ben je héél blij met een extra WA-dekking.

4. En dan sta je daar…

…Met pech langs de weg. Je spreekt de taal niet en met Engels lijk je er niet uit te komen. Tot overmaat van ramp neemt de verhuurder de telefoon niet op. Wat moet je nu doen? Nog zo’n reden om je huurauto alvast in Nederland te reserveren. Via Sunny Cars mag je 24 uur per dag service verwachten, wij zijn namelijk áltijd bereikbaar op ons Nederlandstalig noodnummer.

5. Achteraf hoge kosten

Die tankregeling blijft een dingetje. Welke tankregeling biedt de verhuurder ter plaatse aan? Is dat Full-Empty? Hmm, denk dan nog maar eens goed na! Deze tankregeling pakt eigenlijk altijd nadelig uit voor jou als huurder. Want rijd je die tank ooit écht leeg? Nee. Nog zoiets: je kunt hoge benzinekosten doorberekend krijgen als de verhuurder ontbrekende benzine, aftankkosten én servicekosten doorberekent. De Full-Full tankregeling is eigenlijk altijd de beste optie.

Kortom: het is veel gedoe. Gedoe waar je niet op zit te wachten tijdens je vakantie. Bovendien kan het nog gevaarlijk zijn ook, want onverzekerd rondrijden is echt níet verstandig.

Die glimlach is bij ons standaard inbegrepen. Heb je pech? Een vraag? Kom je ergens niet uit? Wij zijn er voor je.

Susanne Pols-van Gelder

Reserveringsmanager

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Rietjewij

23 januari 2018 | 4:19 pm | Reageer op Rietjewij

Wij willen een auto voor 6per. Gaan huren in Ierland. Wij hebben geen creditcard.Is dit toch mogelijk?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 januari 2018 | 4:52 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rietje,

Helaas is het Geen waarborgpakket in Ierland (nog) niet beschikbaar. Een creditcard op naam van de hoofdbestuurder is verplicht.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Anne

26 januari 2018 | 11:01 pm | Reageer op Anne

Ook wel een verschil dat hier niet wordt genoemd is dat je bij Sunny Cars gelijk moet betalen, ook als je pas over zes maanden op vakantie de auto nodig hebt en dat je bij andere verhuurorganisaties pas ter plekke betaalt, dus over 6 maanden. Sunny Cars vindt het -wel een beetje arrogant- allemaal heel normaal.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

30 januari 2018 | 11:01 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Anne,

Klopt. Bij ons betaal je inderdaad al zodra je de reservering maakt óf het bedrag wordt van je creditcard afgeschreven vlak nadat je de boeking hebt gemaakt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je huurauto ter plaatse te boeken, het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat. Voor veel van onze klanten staat zekerheid voorop en daarom boeken ze graag al - ver - van tevoren. Als het voor jou een struikelblok is om direct te betalen en je liever ter plaatse een auto huurt, is dat natuurlijk helemaal prima. Ieder z'n ding! :-) In deze blog hebben we de 5 valkuilen opgesomd, omdat wij als autohuurexpert vaak verhalen horen dat het nog weleens mis kan gaan.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

gerard verlinden

11 februari 2018 | 9:55 am | Reageer op gerard verlinden

Suzanne ik ben heel blij met je tips ik ga op 07 03 2018 naar sofia Bulgarije en tot mijn spijt hebben jullie daar geen huurauto,s kun jij me een tip geven over een eerlijk verhuurbedrijf op sofia airport bij voorbaat dank G.Verlinden

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:32 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Gerard,

Wat goed om te lezen dat je het handige tips vindt. Daar doen we het voor! Ik heb even op onze website gekeken en ik zie dat wij wél auto's verhuren in Sofia rond 7 maart 2018! Mocht je toch bij een andere maatschappij willen of moeten huren, let er dan op dat alles gedekt is. Je kunt ook onze all-in pagina er even bij pakken om te controleren wat er bij ons allemaal inbegrepen is, zodat je bij de andere verhuurder weet welke verzekeringen je moet kiezen. En verder: lees de huurvoorwaarden nauwkeurig door!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Frans Krux

11 februari 2018 | 10:44 am | Reageer op Frans Krux

Net terug van vakantie in Tenerife.
Weekje auto gehuurd bij Sunny Cars viaTUI. Premium pakket.
Spiegel tijdens vakantie beschadigd door onbekende.
Was geen probleem omdat het goed geregeld was.Prima auto gehad.
Complimenten aan TUI en Sunny Cars.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:37 am | Reageer op Sanne van Reek

Ha Frans,

Bedankt voor je reactie. Heb je een fijne vakantie gehad op Tenerife? Wat vervelend dat de spiegel beschadigde, maar je hebt gelukkig via Sunny Cars gehuurd! Nu kun je dus gewoon lekker nagenieten van de vakantie.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ron

11 februari 2018 | 10:56 am | Reageer op Ron

Natuurlijk boek ik vooraf bij Sunny cars. In het stukje staat bij ter plaatse huren de huurvoorwaarde te lezen " maar daar heb je geen zin in of kan je niet door de taal die je niet beheerst.
Maar ook als je bij Sunny cars huurt wordt aangeraden de huurvoorwaarde van de aanbieder goed te lezen. En dat is nou net het dingetje: altijd maar weer de voorwaarde uitgereikt in een brabbeltaaltje en tekenen bij het kruisje, en god mag weten waarvoor. Een auto huren blijft een ongename bezigheid. Europa en/of de consumentenorganisaties hebben hier nog nooit enige verandering in kunnen brengen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:40 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ron,

Ik ben het met je eens. Het blijft vervelend om in een vreemde taal dat contract te moeten lezen. Wij zijn achter de schermen nu druk bezig met een blogserie over lokale huurcontracten. Hierin leggen we per land (o.a. Spanje en Amerika) uit wat er precies op het contract straat mét voorbeelden. Een handige tip: pak altijd je autohuurvoucher (van ons, dus in het Nederlands) erbij als je het lokale huurcontract ondertekent en vergelijk de prijzen! Zo zie je snel of ze er een verzekering bij hebben gedaan ja of nee.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bert Niemeijer

11 februari 2018 | 11:02 am | Reageer op Bert Niemeijer

Aantal jaren geleden in het centrum van Kos een scooterrijder achter op de auto gekregen, alles prima geregeld met de verhuurder aangesloten bij sunnycars.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:42 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Bert,

Pfoe, daar zit je niet op te wachten tijdens je vakantie. En het zal nog wel schrikken zijn geweest! Gelukkig was je goed verzekerd en heeft het je verder geen problemen opgeleverd.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

dirk van loo

11 februari 2018 | 11:45 am | Reageer op dirk van loo

Een opmerking over Full/Full. Als ik in Florida naar Miami Airport rijd vanuit eender waar kom ik op het laatst (tientallen mijlen) geen tankstations meer tegen op de autosnelwegen. Om mijn tank te vullen moet ik dan de autostrade af en raak ik vaak verzeild in een wirwar van straten om terug erop te geraken. Daarom prefereer ik in USA een Full/Empty al verlies ik inderdaad wat niet verbruikte benzine. Maar als ik er niet in slaag de tank te vullen rekent men ook exuberante prijzen aan voor het tekort!!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

EdithZaicsek

11 februari 2018 | 4:46 pm | Reageer op EdithZaicsek

Naast de Miami International airport ligt een groot aantal tankstations geclusterd bij elkaar, langs de 953 tussen 25th en 28th street bij de car rental stations. In de VS liggen tankstations nooit direct aan de snelwegen zoals hier in Europa.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

van Leeuwen

11 februari 2018 | 11:57 am | Reageer op van Leeuwen

Als trouwe klant moet het me toch van het hart, dat ook bij Sunny Cars niet alles koek en ei is. Heb in september 2017 een auto gehuurd (all inclusive), doch de schadeafhandeling is betreurenswaardig! Ik wacht nog altijd op een resterend bedrag. De communicatie kan sterk verbeterd worden. Geen feedback! Heb het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden word. Dus alle mooie verhalen van Sunny Cars dient met enige reserve te worden aanschouwd. Nota bene:" de glimlach is mij reeds vergaan".

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:44 am | Reageer op Sanne van Reek

Beste,

Jeetje, wat vervelend. Sinds september moeten wachten op duidelijkheid is wel erg lang. Ik kijk daarom graag even met je mee in de boeking en de afhandeling. Heb je voor mij het reserveringsnummer?

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sjoerd

11 februari 2018 | 1:20 pm | Reageer op Sjoerd

De extra bestuurder is bij sunnycars ook niet inclusief. Ik vind het sowieso al erg raar dat je een bedrag extra moet betalen voor extra bestuurder. Je huurt toch de auto en wat maakt het dan uit of je dan afwisselend rijdt. Is alleen maar veiliger op grote afstanden.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

EdithZaicsek

11 februari 2018 | 4:36 pm | Reageer op EdithZaicsek

Het ligt aan de verhuurder of de tweede chauffeur gratis / inclusief is. Bij de ene wel, bij de andere niet. Dit wordt duidelijk aangegeven bij het boeken via Sunny Cars. Wat niet bij het boeken wordt aangegeven is de naam van het verhuurbedrijf. Die zie je pas bij de bevestiging / het voucher.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:59 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Edith,

Je mag ons voordat je reserveert altijd even bellen als je benieuwd bent naar de verhuurpartner!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:49 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Sjoerd,

Bedankt voor je reactie! De tweede bestuurder is bij Sunny Cars inderdaad niet altijd inclusief. Maar vaak ook wel! Het is een kwestie van de huurvoorwaarden lezen. Bij sommige verhuurpartners is de tweede bestuurder al inbegrepen in de huurprijs. Je hoeft dan dus geen extra pakket te boeken. Ik ben het zeker met je eens dat het met lange afstanden veiliger - en fijner - is om af te wisselen van bestuurder. Het betalen voor de extra bestuurder heeft alles te maken met verzekeringen. Als de tweede bestuurder niet is gereserveerd en dus niet het contract heeft ondertekend, is hij niet 'gemachtigd' om de auto te besturen. Stel dat er dan een ongeluk plaatsvindt, ben je niet optimaal verzekerd. En dat is níet zo handig!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mart Mutsaers

11 februari 2018 | 1:30 pm | Reageer op Mart Mutsaers

Auto huren ter plaatse is altijd risicovol!Niet doen.Heb nu een paar keer via Sunnycar gehuurd .Perfect!Alles is geregeld.Als men je een extra verzekering aan wil smeren zeg je gewoon bel Sunnycar wel even en het is opgelost!Nogmaals Perfect!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 9:50 am | Reageer op Sanne van Reek

Fijn Mart, en goed dat je ons belt als er iets niet klopt óf als je iets niet begrijpt. Daar zijn we voor! Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

C.A. Janse

12 februari 2018 | 1:06 pm | Reageer op C.A. Janse

Ik heb een vakantie bij Primavera geboekt naar Portugal. De vakantie is inclusief huurauto via Sunnycars. Kan ik bij problemen in Portugal ook gebruik maken van het Nederlandstalige noodnummer van Sunnycars?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 februari 2018 | 4:34 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Maar natuurlijk! Je huurauto is gereserveerd via ons, dus je mag natuurlijk ook gebruik maken van onze service! Als er iets is waar je ter plaatse niet uitkomt - bijvoorbeeld bij het ophalen van de huurauto - mag je ons ook altijd bellen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wim Drijkoningen

12 februari 2018 | 6:21 pm | Reageer op Wim Drijkoningen

De grootste valkuil blijft toch de plaatselijke autoverhuurder... In dit geval Keddy by Europecar op de luchthaven van Las Palmas. Na 1 uur wachttijd bieden ze zonder aarzelen een lagere categorie aan (FIAT 500) of een hogere categorie voor een meerprijs van slechts € 10,- pdg., plus natuurlijk allerhande verzekeringen en... wéér wachten. Gelukkig trappen we daar, als regelmatige autohuurder, niet in! Neemt niet weg dat deze slechte "service" terplaatse voor verbetering vatbaar is.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

13 februari 2018 | 9:33 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Wim,

Dat is inderdaad héél vervelend en iets wat nog weleens voorkomt. Gelukkig zijn wij bij Sunny Cars 24/7 bereikbaar én altijd bereid om te helpen. Het is natuurlijk nooit de bedoeling dat er ter plaatse een lagere categorie wordt aangeboden. In dit soort situaties moet de klant meteen contact met ons opnemen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een hogere categorie. En die verzekeringen, tja. Nergens voor nodig! Dus inderdaad, niet intrappen! Gelukkig dat jullie als autohuurders dit weten.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jack v d Rest

14 februari 2018 | 8:27 am | Reageer op Jack v d Rest

Heb getracht bij jullie een auto te huren, maar helaas, bij 65 jaar houdt het op. Net uit Cuba waar ik drie weken probleemloos een auto heb gehuurd. Heb verder 20 schadevrije jaren en ik rij jaarlijks ca 7000 kilometer met een caravan van 7.80 meter lang en 1750 kg zwaar. Ben nu 70 jaar en voel mij op basais van leeftijd gediscrimineerd

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

14 februari 2018 | 9:13 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jack,

Wat jammer zeg! Het is inderdaad zo dat op sommige bestemmingen en bij sommige lokale verhuurpartners een extra toeslag wordt berekend vanaf een leeftijd van 70 jaar. Ik begrijp dat het niet fijn is, want inderdaad, je hebt jarenlang schadevrij gereden en zo te zien heel wat ervaring (mét caravan). Heb je telefonisch contact gehad met onze reserveringsafdeling of zelf gekeken op onze website? Misschien kunnen mijn collega's van de reserveringsafdeling je nog ergens bij helpen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Walter van Loon

25 februari 2018 | 12:30 pm | Reageer op Walter van Loon

Beste Susanne,
Ik voel er veel voor om via Sunnycars een auto te huren voor onze vakantie in Zuid Spanje.
Het eigen risico is 0 als ik het goed begrijp.
Wel moet ik i.g.v. schade b.v. het eigen risico op locatie betalen en kan ik dat later declareren bij SunnyCars.
Toch zou ik willen weten hoe groot het eigen is,ik heb bedragen gezien tot wel 4.000€.
X
Daarom wil ik vooraf weten,voordat ik een boeking definitief plaats wat in mijn geval het eigen risico is wat ik eventueel zou moeten betalen/voorschieten.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg
Walter van Loon

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 februari 2018 | 11:00 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Walter,

Wat leuk dat je een auto wil huren voor je vakantie in Zuid-Spanje en wat goed dat je voorafgaand aan je reservering zo goed nadenkt over het eigen risico. Bij Sunny Cars staan we voor duidelijkheid en transparantie, daarom kun je de huurvoorwaarden bekijken en vergelijken voordat je boekt. Hierin staat ook de hoogte van de waarborg, het eigen risico en andere belangrijke informatie. Maar je mag natuurlijk ook altijd contact opnemen met onze reserveringsafdeling, mijn collega's staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en je te helpen bij je boeking. Je kunt hen bereiken op 023 - 5 699 696

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Lus

3 maart 2018 | 2:00 pm | Reageer op Lus

Wij willen graag een auto huren op Tenerife maar deze ook meenemen naar La Gomera, kan dit ook via sunny cars?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

5 maart 2018 | 10:06 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Wat leuk dat je een auto gaat huren op Tenerife. Heerlijk toeren op zo'n zonnig eiland! Helaas is het niet toegestaan om met de huurauto naar La Gomera te gaan. Dit staat ook in de huuvoorwaarden beschreven: 'Enkel mogelijk voor de eilanden waar one way is toegestaan: Tussen Gran Canaria en Tenerife; Tussen Lanzarote en Fuereventura; Tussen Gran Canaria en Fuerteventura'.

Helaas... Maar misschien kunnen jullie een andere mogelijkheid vinden om op La Gomera te toeren.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.