Ja hoor, een lekke band met de huurauto! En nu?

Een lekke band is echt heel vervelend. En vooral met een gehuurde auto. Bij je eigen auto weet je (als het goed is) hoe je de band kan vervangen, maar nu zit je met je huurauto in een afgelegen dorp en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. FIJN!

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reserve wiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je mijn 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen (deze is voor de semi-handige Harry’s onder ons)

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de achterbak van de huurauto aanwezig is. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximum snelheid. Bewaar de bon en de factuur, hiermee kun je de kosten bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage (deze is voor de niet-zo-handige Harry’s onder ons)

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden, dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder. Laat je de band lokaal repareren? Bewaar de bon en de factuur dan goed, want hiermee kun je achteraf de kosten bij ons indienen.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse. De huurauto zal dan hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding, maar alleen als de kapotte band niet jouw schuld is. Dat betekent dat je bijvoorbeeld niet op een ongeasfalteerde weg vol met stenen mag hebben gereden.

Uiteraard hoop ik dat je mijn 3-stappenplan niet nodig hebt! Wil je je – voor het geval dát – optimaal voorbereiden op je vakantie met huurauto? Dan heb ik hier een handig filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een band verwisselt. Simpel toch?!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Marcel

8 februari 2017 | 10:35 pm | Reageer op Marcel

Precies dit soort duidelijkheid is waarom we nóóit anders dan bij Sunny Cars onze huurauto regelen. Keep up the good work!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jepe

12 februari 2017 | 9:17 am | Reageer op Jepe

Ik ervaar het als een zorg dat er tegenwoordig zelfs geen thuiskomertje meer in auto's aanwezig is.Buiten Nederland zit je al gauw (erg) afgelegen. Zeker in het buitenland, op vreemd terrein/vreemde taal, zou simpels als een lekker band niet moeten kunnen leiden tot mogelijk zoveel problemen/stress. Als er keuze in zou zijn, zou ik extra geld over hebben voor een verhuurmij die mij een thuiskomertje garandeert.bij de huur van de auto.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Andre Goud

12 februari 2017 | 9:25 am | Reageer op Andre Goud

Normaal huur ik altijd bij Sunny Cars alleen nu kwam ik toch met een gigantisch groot verschil met de one way huurauto's vanaf San Francisco naar Las Vegas. Als ik direct bij Alamo gaat huren zijn de kosten hiervoor vele malen lager dan bij Sunny Cars. Voor een week per auto €600 minder

Dat ben ik dus niet gewend van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bert

12 februari 2017 | 11:45 am | Reageer op Bert

Geschrokken van Andre Goud 's posting ging ik gauw op Sunnycars website kijken.
Andre heeft zich vergist ; Sunnycars geeft duidelijk aan dat er tussen Calififornia en Las Vegas geen "one way " fee is.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans

12 februari 2017 | 9:41 am | Reageer op Hans

Beste Sunny,
Ja een wiel verwisselen zou prima gaan, en al doende leert men. Via Sunnycars een Toyota Hilux gehuurd en inderdaad een leeglopende band. Wel fijn om te weten dat bij een Hilux het reservewiel onder de auto met een hangslot vergrendeld kan worden (en dat gebeurt dan ook). Ook fijn als het sleuteltje meegeleverd wordt (en dat gebeurde dus niet). Leuke tip "even naar de garage", maar die heb je effe niet als je nog kilometers dirtroad te gaan hebt. Kortom, tip voor Sunny en mij, ook al heb je een knijterende jet-lag, en ook al is Mr. of Mrs. Frontdesk nog zo vlot gebekt, eerst dat reservewiel laten zien (ontgrendeld en op spanning !) voor je op pad gaat.
En hoe werd het weer opgelost:
Twee keer bijpompen met de Peruaanse fietspomp, weer wat geleerd met z'n allen :)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Gineke

12 februari 2017 | 10:25 am | Reageer op Gineke

Auto in Ierland gehuurd. Na een eindje te hebben gereden zijn we teruggegaan naar verhuurder op luchthaven. Motorisch niet helemaal in orde. Klacht is heel goed afgehandeld. Baliemedewekster heeft direct voor vervanging gezorgd (zelfs grotere auto....geen extea kosten)zodat wij onze reis konden vervolgen. Nu inmiddels probleemloos 4x auto gehuurd bij SunnyCars en......ook de eerstvolgende keer zullen wij dit ook via SunnyCars regelen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Co Hartman

12 februari 2017 | 1:20 pm | Reageer op Co Hartman

Vele malen bij Sunny Cars gehuurd als ik in Canada of Zuid-Afrika ben. Nergens problemen mee gehad. 1 x schade, formulier ingevuld op de luchthaven van Kaapstad. Is prima afgehandeld. Nooit meer wat gehoord hierover. Ik vind het dit het beste verhuurbedrijf wat er is met de hoogste service. Heb nu weer een auto gehuurd voor mei in Canada. Lekke band tot heden nog nooit gehad. Van mij krijgen ze een 10+

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

13 februari 2017 | 10:12 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Co,

Dit soort berichten lezen wij natuurlijk graag! Fijn om te horen dat je zo tevreden bent over ons. Op naar nog vele mooie vakanties. En natuurlijk helpen we je dan graag weer.

Met zonnige groet,
Pieta van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sam Ahmad

12 februari 2017 | 3:03 pm | Reageer op Sam Ahmad

Een lekke band krijg je niet met opzet. Datzelfde geldt voor glas en dakschades. Let op dat Sunnycars biedt verzekeringdekking voor deze schade ALLEEN indien je UITGEBREIDE verzekeringsdekking afsluit tegen MEER KOSTEN.
Zulke schades waar de huurder geen blaam treft dienen, naar mijn mening, onder de standaard dekking te komen.
Wat nog belachelijk is, dat de kosten van een lekke band wordt niet vergoed indien je op een ongeasfelteerdebweg was aan het rijden. Na vijf keer USA weet ik dat je vaak zulke wegen tegenkomt. Zelfs sommige geasfalteerde wegen zijn vol me stenen en gaten. Sunnycars mag nog een kijken naar de voorwaarden van haar ( standaard ) verzekering.
Mijn advies is: maak VOORAF een lijst van de verzekering die jij denkt nodig te hebben en ga shoppen bij alle autoverhuurbedrijven. Dan vergelijk de kosten en pas dan ga boeken.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Richard

12 februari 2017 | 6:17 pm | Reageer op Richard

Beste Sam,
Wat u schrijft is niet waar als ik het goed begrijp. Ik ben een gewone klant bij Sunny Cars en heb nu weer een auto geboekt voor volgende week, juist omdat alles wel inclusief is en niet extra tegen meer kosten. U maakt mensen in de war met uw verhaal en u vertelt zo dus onwaarheden over het bedrijf Sunny Cars volgens mij. Juist als ik voor elke reis niet alles hoef uit te zoeken kan ik de huurauto het beste hier bestellen.
Laat u eerst maar eens zien wat u stelt en anders hoort u dat hier ook recht te zetten wat u fout zegt.
Met vriendelijke groet, Richard

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sam Ahmad

13 februari 2017 | 12:35 am | Reageer op Sam Ahmad

Beste Richard,
Ik zou het op prijs stellen als u voordat u mij van alles en nog wat beschuldigt eerst wat Sunnycars zelf schrijft in haar verhaal. Zij schrijven zelf " onze uitgebreide banden-glas en dakschades ...." Dit geeft de indruk dat er hier geen sprake van standaard dekking is maar uitgebeide dekking .
Uw vurig commentaar maakte mij wel nieuwsgierig m.b.t. deze zaak. Ik heb dus de verzekeringsvoorwaarden van Sunnycars bekeken en daar staat WEL dat de STANDAARD dekking omvat ook banden, glas en dakschades. Het zit dus, wat dit betreft, wel snor met Sunnycars.
U had uw betoog wel wat meer beschaafd kunnen doen door simpelweg te verwijzen naar de feiten op de polis zonder mij te beschuldigen van opzettelijk Sunnycars zwart te maken. Ik ben, net als u, ook een klant van Sunnycars ( 2 x geweest ) met 1x slechte en 1x goede ervaring.
Met vriendelijke groet,
Sam

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

13 februari 2017 | 10:15 am | Reageer op Pieta Harsveld

Beste Richard en Sam,

Het klopt inderdaad dat je bij ons standaard ook voor zaken als glas-banden-bodem-dakschade verzekerd bent. Bij veel aanbieders is dit niet het geval. Hier lees je precies wat er bij ons allemaal standaard inbegrepen is in de huursom. Ons motto is natuurlijk niet voor niets Rent a Smile! ;)

Met zonnige groet,
Pieta van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.