Een lekke band met de huurauto? Volg dan dit 3-stappenplan

O, nee! Een lekke band. Pff, daar zit je natuurlijk niet op te wachten. En al helemaal niet met je huurauto tijdens je welverdiende vakantie… Bij je eigen auto weet je – als het goed is – hoe je de band kan vervangen. Maar nu ben je met je huurauto in een afgelegen bergdorpje en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. Héél fijn, maar niet heus.

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reservewiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je mijn 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen (deze is voor de semi-handige Harry’s onder ons)

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de kofferbak van de huurauto aanwezig is. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximum snelheid.

Bewaar de factuur van de nieuwe band altijd goed! Zo kun je bij thuiskomst de kosten gemakkelijk bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage (deze is voor de niet-zo-handige Harry’s onder ons)

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden- dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse, het telefoonnummer vind je op je voucher. De huurauto zal hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding!

Uiteraard hoop ik dat je mijn 3-stappenplan niet nodig hebt! Wil je je – voor het geval dat – optimaal voorbereiden op je vakantie met huurauto? Dan heb ik hier een handig filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een band verwisselt. Simpel toch?!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Ineke

19 augustus 2018 | 9:43 am | Reageer op Ineke

Een medewerker van SunnyCars vertelde mij dat we wel verzekerd zijn op een onverharde weg als deze een doorgaande weg is, als er een wegnummer is of als deze weg naar een accommodatie, attractie of strand leidt en er geen andere manier is om daar met de auto te komen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ineke

19 augustus 2018 | 1:00 pm | Reageer op Ineke

Ik heb nog een aanvullende vraag. Hoe zit het met een 4 wheel drive? Die zijn voor offroadtrips volgens mij. Mag je daarmee wel op alle onverharde wegen? Ook al zijn het geen doorgaande wegen, is er geen wegnummer enzovoort?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:15 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ineke,

Nee, ook met de 4x4 mag je niet 'off road'.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:25 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ineke,

Dat klopt inderdaad. Als een genummerde weg onverhard is, mag je deze toch nemen. Het is immers een genummerde weg die ook op de landkaart staat! Ligt je vakantiebestemming aan een hobbelweg, dan mag je die gewoon nemen, als je dat met je eigen auto ook zou doen. Is de kans op schade de laatste 20 meter groot? Dan loop je dat even. Want ook al ben je uitstekend verzekerd, schade kost alleen maar (vakantie)tijd, en overlast, en dat is zonde.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ineke

22 augustus 2018 | 7:06 pm | Reageer op Ineke

Dank voor alle informatie plus al de reacties op alle vragen van iedereen. Het wordt zo behoorlijk duidelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 augustus 2018 | 11:47 am | Reageer op Sanne van Reek

Super! :-). Daar doen we het voor.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Edith

19 augustus 2018 | 9:52 am | Reageer op Edith

Allemaal goed en wel, maar zo'n kapotte band hoeft niet jouw schuld te zijn. Wij hebben ooit een camper in de VS gehuurd en die had zulke kale banden dat er eentje kapot ging en er nog twee vervangen moesten worden. De camperfirma was zo wantrouwig dat ze ons opdracht gaf om de drie kapotte/afgekeurde banden mee terug te nemen, drie grote banden voor de rest van de vakantie op ons dak. Uiteraard hebben we de kosten vergoed gekregen, want de banden waren afgesleten tot op het canvas. Bij die firma hebben we nooit meer een camper gehuurd. Dit jaar was onze 30ste camperhuur. Wat ik met dit verhaal zeggen / opmerken wil: de autoverhuurder kan toch niet altijd de schuld voor een kapotte band bij de huurder leggen ook al is die voor zo'n schade verzekerd?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:24 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Edith,

Als je een auto huurt, mag je verwachten dat deze in goede staat verkeert en veilig is. Wanneer je het idee hebt dat dit niet het geval is en je er ter plaatse niet uitkomt, kun je ons áltijd bellen. Als je dus een auto ontvangt met heel slechte banden, waar je geen vertrouwen in hebt: laat het de lokale wagenparkaanbieder of ons dan weten. Zo zijn we alvast op de hoogte van de situatie!

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Judy brusse

19 augustus 2018 | 10:05 am | Reageer op Judy brusse

Ik heb ca. 2 weken geleden gevraagd of er een max. leeftijd is om een auto te huren in de ?

Krijg ik daar een mailtje over of moet/kan ik dat ergens anders vinden.

M.vr.gr. Judy

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

20 augustus 2018 | 2:03 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Judy,

De maximumleeftijd vind je terug in de huurvoorwaarden van de door jou gewenste huurauto. Ik kan je hier niet het antwoord geven, omdat deze maximumleeftijd namelijk kan verschillen per lokale wagenparkaanbieder.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Cees

19 augustus 2018 | 10:09 am | Reageer op Cees

Goed om te weten en handige tip. Ga ermee door. Je weet nooit voor de toekomst waar je voor komt te staan?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

t vandekorput

19 augustus 2018 | 10:16 am | Reageer op t vandekorput

ligt er in de huurauto geen reserveband etc. dan WEL sleepkosten maar geen vergoeding/oplossing !
m.a.w. moet je er altijd maar vanuit gaan dat de eigenaar/verhuurder dan niets voor je doet ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

D. Drenth

19 augustus 2018 | 10:28 am | Reageer op D. Drenth

Wij gaan al jaren naar een appartement, dat alleen bereikbaar is via een weg met flinke stukken steen/steenslag. En wat als we daardoor mogelijkerwijs een lekke band krijgen? Zelf asfalteren is ons net even te veel.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:19 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Goede vraag! Ik kan me voorstellen dat je daar graag een antwoord op wil, aangezien jullie al jaren een appartement bezoeken met een slechte weg. Ligt je vakantiebestemming aan een hobbelweg, dan mag je die gewoon nemen, als je dat met je eigen auto ook zou doen. Is de kans op schade de laatste 20 meter groot? Dan loop je dat even. Want ook al ben je uitstekend verzekerd, schade kost alleen maar (vakantie)tijd, en overlast, en dat is zonde.

En zelf asfalteren, ha dat is inderdaad net even te veel. Dat kan ik me voorstellen ;-). Het is dan ook nergens voor nodig!

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Frank

19 augustus 2018 | 11:08 am | Reageer op Frank

De reacties van Drenth en Ineke zijn duidelijk en daar wil ik eigenlijk ook antwoord op: wat als lekke band komt door onverharde wegen naar stranden of accommodatie? Of als er een normale weg ineens overgaat in onverhard om daarna weer normaal (verbindingsweg). Of als een degelijke onverharde weg dè weg is om in een dorpje te komen? Kan Sunny Car daarop reageren? Want kennelijk hadden we dan op de laatste vakantie kei veel geluk. Zeker 30 procent van de wegen waren onverhard. Sommige met losse stenen. Sommige met uitstekende scherpe stenen. En ik maar in de veronderstelling dat ik alles afgekocht had.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:16 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Frank,

Bedankt voor je vraag!

Ik kan me goed voorstellen dat je graag duidelijkheid wil, dus ik zal het proberen zo simpel mogelijk te houden! De kern van het verhaal is: doe met je huurauto niet wat je met je eigen auto ook niet zou doen. Kortom: gebruik je gezonde verstand :-).

Ligt je vakantiebestemming aan een hobbelweg, dan mag je die gewoon nemen, als je dat met je eigen auto ook zou doen. Is de kans op schade de laatste 20 meter groot? Dan loop je dat even. Want ook al ben je uitstekend verzekerd, schade kost alleen maar (vakantie)tijd, en overlast, en dat is zonde.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Joop

19 augustus 2018 | 11:24 am | Reageer op Joop

Mijn volgende huurauto gaat via Sunny Cars zeker weten na al die goede tips en fantastisch complete verzekering

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rein

19 augustus 2018 | 11:46 am | Reageer op Rein

Toch benieuwd naar de reactie van Sunny Cars. De laatste keer was ons vakantiehuis alleen bereikbaar via een 6 kilometer lange weg met steenslag en daarna nog een paar honderd meter een bergachtige helling, waar ik steeds van links en naar rechts moest manoeuvreren om bij de geulen langs te sturen. (Stond niet bij de informatie van het huis) Als je daar een lekke band krijg is dat geen gevolg van nalatigheid. Dus hoe zit het dan met een eventuele vergoeding voor een lekke band? Dus eigenlijk vraag ik naar een bevestiging van wat aan Ineke is verteld. (Zie haar reactie van 19-08-2018)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:15 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rein,

Bedankt voor je vraag!

Laten we het simpel houden: met je huurauto mag je alles wat je met je eigen auto ook zou doen. Dus alles wat iedere bestuurder met gezond verstand zou doen.

Als je wéét dat je vast komt te zitten op die zandweg, dan nam je die weg niet met je eigen auto en dus ook niet met je huurauto. En als de weg naar de toeristische attractie vol ligt met scherpe stenen, dan zou je - als je met je eigen auto bent - dat tochtje een dagje uitstellen, en dus ook met je huurauto. Je hoort immers net zo voorzichtig met de spullen van een ander te zijn als met je eigen spullen, en schade daaraan vermijd je ook zoveel mogelijk.

Dus, als je ziet dat een weg wel heel erg slecht is, en je dus weet dat de kans aanzienlijk is dat je schade zult gaan rijden, dan neem je die niet als het niet ècht hoeft. Ligt je vakantiebestemming aan een hobbelweg, dan mag je die gewoon nemen, als je dat met je eigen auto ook zou doen. Is de kans op schade de laatste 20 meter groot? Dan loop je dat even. Want ook al ben je uitstekend verzekerd, schade kost alleen maar (vakantie)tijd, en overlast, en dat is zonde.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Willem

19 augustus 2018 | 2:27 pm | Reageer op Willem

Bij punt 3 (Laten wegslepen) houdt Sunny Cars rekening met de mogelijkheid dat er in de huurauto geen reserveband èn ook geen reparatiekit aanwezig is. Maar zou het niet zo moeten zijn dat dat altijd het geval is? Met een verhuurder die dat niet garandeert, zou Sunny Cars geen zaken moeten willen doen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

20 augustus 2018 | 2:10 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Willem,

Wij zijn niet ter plaatse en dus kunnen we ook niet áltijd garanderen dat deze objecten aanwezig zijn in de huurauto. Uiteraard streven wij er altijd naar om dit wel aanwezig te laten zijn. Mochten beide objecten niet aanwezig zijn, hebben we toch een passend advies voor de klant.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Erick

19 augustus 2018 | 3:16 pm | Reageer op Erick

Beste Mascha,

wwarschijnlijk had je niet zoveel reacties verwacht. Ik onderschrijf de op/bemerkingen van de reacties. Zelf ga ik regelmatig naar Zuid Afrika en kom daar veel onverharde wegen tegen. Denk bijv aan het Krugerpark. Het kan toch niet zo zijn dat je daar alleen oop de verharde weg mag komen voor de verzekering van de banden ? Je kan dan het grootste deel van het park niet bezoeken. OOk huur ik vaak een huis in het nabij gelegen marlothpark. Alle wegen naar de huizen zijn overhard. Hoe nu te handelen ?
Graag een antwoord van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:14 am | Reageer op Sanne van Reek

Bedankt voor je vraag!

Laten we het simpel houden: met je huurauto mag je alles wat je met je eigen auto ook zou doen. Dus alles wat iedere bestuurder met gezond verstand zou doen.

Als je wéét dat je vast komt te zitten op die zandweg, dan nam je die weg niet met je eigen auto en dus ook niet met je huurauto. En als de weg naar de toeristische attractie vol ligt met scherpe stenen, dan zou je - als je met je eigen auto bent - dat tochtje een dagje uitstellen, en dus ook met je huurauto. Je hoort immers net zo voorzichtig met de spullen van een ander te zijn als met je eigen spullen, en schade daaraan vermijd je ook zoveel mogelijk.

Dus, als je ziet dat een weg wel heel erg slecht is, en je dus weet dat de kans aanzienlijk is dat je schade zult gaan rijden, dan neem je die niet als het niet ècht hoeft. Ligt je vakantiebestemming aan een hobbelweg, dan mag je die gewoon nemen, als je dat met je eigen auto ook zou doen. Is de kans op schade de laatste 20 meter groot? Dan loop je dat even. Want ook al ben je uitstekend verzekerd, schade kost alleen maar (vakantie)tijd, en overlast, en dat is zonde.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Karel tiggelman

20 augustus 2018 | 11:16 pm | Reageer op Karel tiggelman

Op uw infoblad Griekenland hebt u het over de PAI-verzekering. Bij Sunnicars is een tweede chauffeur inbegrepen. Valt deze onder de PAL-verzekering of moet voor deze 2e inzittende een aparte verzekering worden afgesloten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 augustus 2018 | 9:13 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Karel,

Check even de polis van je reisverzekering! Het verschilt namelijk per reisverzekering of dit al is inbegrepen ja of nee. Mocht het niet zijn inbegrepen, dan is het verstandig om de PAI nog wel af te sluiten :-).

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

karel Tiggelman

22 augustus 2018 | 10:45 am | Reageer op karel Tiggelman

Beste Sanne, Dank voor je tip. Wij trekken het na op onze reisverzekering.
Karel.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans van der Poort

28 augustus 2018 | 2:25 pm | Reageer op Hans van der Poort

Heldere tekst, dus goed leesbaar.
Vriendelijke groeten,
Hans van der Poort.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

28 augustus 2018 | 3:06 pm | Reageer op Sanne van Reek

Fijn om te horen, Hans! Daar doen we het voor :-D.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jitso Keizer

29 augustus 2018 | 2:59 pm | Reageer op Jitso Keizer

Het filmpje is niet erg vrouw-vriendelijk. Maak het over met de man als domste of onwetende. Zet ook de tekst bij gesproken woord maar houd het beperkt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

29 augustus 2018 | 5:01 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jitso,

Dit is een filmpje gemaakt door De Telegraaf, niet door Sunny Cars.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.