Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Italiaans?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Je spreekt een redelijk woordje Italiaans, denk je zelf. De locals begroeten? Lukt goed. Een bord verse pasta bestellen? Ook dat gaat je prima af. Je bent op vakantie in Italië en dus kan het zo zijn dat je – naast de Italiaanse menukaart – ook een Italiaans huurcontract krijgt. Maar een Italiaans autohuurcontract lezen? Dat gaat boven je pet. We willen natuurlijk niet dat je tekent voor onnodige extra’s, zonder dat je het zelf door hebt. En dus leggen we je de termen in deze blog uit.

Op welke termen let ik dan?

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Alles is immers al inbegrepen. Het is dus zaak niet te tekenen voor aanvullende verzekeringen en extra’s, want dat is zonde van het geld. Allereerst kun je altijd vragen om een Engelstalig huurcontract. Krijg je toch een Italiaans autohuurcontract onder je neus geschoven? Let dan goed op de volgende termen. Dit zijn instinkers die wij vaak terugzien bij customer care:

  • Copertura Super Sicuro (Super cover)

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en de waarborg soms kunt verlagen. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars voor deze extra verzekering getekend omdat er een misverstand is aan de balie. De baliemedewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via ons huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voor moet schieten bij schade. Naderhand krijg je dit bedrag van ons terugbetaald. De baliemedeweker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is een eigen risico. Het is níet nodig om dit af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade toch wel van ons terug! De enige reden waarom je deze Copertura Super Sicuro – of eigenlijk: Super cover – wel zou kunnen afsluiten, is als je de waarborg op dat moment niet met je creditcard kan voldoen. Een beetje uiterste nood, zeg maar.

    Als je níet via Sunny Cars huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • 2G seconda guida

    Dit betekent ‘extra bestuurder’ en wijst dus eigenlijk voor zich: je tekent voor een extra bestuurder. Het kan ook zijn dat er 3G staat, dan wordt er een derde bestuurder aan het contract toegevoegd. Als je via ons al het Tweede bestuurderpakket hebt geboekt is het natuurlijk niet nodig om ter plaatse nogmaals te betalen voor een tweede bestuurder. Dat zou zonde zijn! Let voordat je het huurcontract ondertekent dus goed op dat er geen 2G (of 3G) mét een bedrag erachter op je contract staat genoteerd. En als het er wél op staat en je hebt via Sunny Cars het Tweede bestuurderpakket gereserveerd, wees er dan zeker van dat er een bedrag van € 0 achter staat.

    Lokaal huurcontract Italië

  • Protezione Personale (Personal Insurance)

    Hier wordt gesproken over een PAI-verzekering (Personal Accident Insurance). Dit is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden, zie het als een soort van levensverzekering. We raden daarom aan om de polisvoorwaarden van je reisverzekering na te lezen, zodat je weet of je hier gebruik van wil maken. In sommige vallen zit dit namelijk al in je reisverzekering.

  • Assistenza stradale (Road assistance Plus)

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Deze optie kan verschillen per bestemming en per wagenparkaanbieder, er zijn dus meerdere varianten van. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

  • Glass & Wheels

    De naam zegt het misschien al: dit heeft iets te maken met een glas- en bandenverzekering. Deze aanvullende verzekering heb je absoluut niet nodig. De glas-banden-bodem-dakschadedekking is bij ons immers al inbegrepen! Teken je voor deze verzekering, dan ben je dus onnodig – en dubbel – verzekerd. Niet voor tekenen, dus!

    Lokaal huurcontract Italië

Ter plaatse betalen

Van onverwachte kosten die je ter plaatse nog moet voldoen is bij Sunny Cars geen sprake. Het enige dat je ter plaatse nog moet betalen zijn de extra’s die je van tevoren hebt gereserveerd, zoals een kinderzitje of GPS. Maar ook je hotelaflevering of one way is een extra die je ter plaatse nog moet voldoen, als je deze vooraf via ons hebt gereserveerd. Benieuwd waar je dan op moet letten? Dit lees je in de eerste blog van deze serie.

Kortom, een hoop om op te letten. Zet dus niet klakkeloos je handtekening, maar teken pas als je er 100% zeker van bent dat het bedrag voor extra’s en aanvullende verzekeringen op nul staat. Als klant van Sunny Cars mag je ons altijd bellen als er ook maar iets aan de hand is of iets onduidelijk is. Dus twijfel je of heb je een vraag? Bel ons dan!

Volgende week lichten we het lokale huurcontract in Spanje toe. Lees je dan weer mee?

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

DJ

24 juni 2018 | 9:19 am | Reageer op DJ

Eigenlijk verwacht ik van Sunny Cars dat ze geen zaken doen met partijen die niet transparant werken. Dus een leesbaar (in Engels) huurcontract is dan een eerste vereiste. In feite zouden deze artikelen over het opletten bij ondertekenen in het buitenland NIET nodig moeten zijn. Dan pas zou huren bij Sunny Cars echt helemaal zorgeloos zijn....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ron

24 juni 2018 | 9:43 am | Reageer op Ron

Inderdaad, het zou geregeld moeten zijn. Blijft de vervelendste actie in je vakantie. Gladde mannen en vrouwen achter de balie bahh

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 10:07 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ron,

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een vervelende start is van je vakantie. Misschien is het voor jou een optie om ons Premium pakket te reserveren voor je volgende autohuur. Het ingevulde huurcontract ligt dan al voor je klaar, het enige dat je nog hoeft te doen is even het contract checken en een handtekening zetten. Zo ben je vliegensvlug klaar en kan je vakantie snel beginnen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

DJ

24 juni 2018 | 9:20 am | Reageer op DJ

Eigenlijk verwacht ik van Sunny Cars dat ze geen zaken doen met partijen die niet transparant werken. Dus een leesbaar (in Engels) huurcontract is dan een eerste vereiste. In feite zouden deze artikelen over het opletten bij ondertekenen in het buitenland NIET nodig moeten zijn. Dan pas zou huren bij Sunny Cars echt helemaal zorgeloos zijn....!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 10:16 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi DJ,

Dat ben ik met je eens. En gelukkig zijn wij ook vrij streng op de samenwerkingen met wagenparkaanbieders. Als wij te vaak klachten ontvangen, dan bespreekt onze inkoopafdeling dit met de partner. Ook is het in het verleden weleens voorgekomen dat wij gestopt zijn met een samenwerking, omdat de partner niet kon voldoen aan onze service- en kwaliteitseisen. De lokale wagenparkaanbieder hoort je in feite ook een Engels huurcontract te kunnen bieden, echter is het soms zo dat zij je een Italiaans (of Spaans, Portugees, etc.) contract geven.

Helaas zijn wij niet ter plaatse en kan het dus soms voorkomen dat iets niet verloopt zoals zou moeten. Als er tijdens het ophalen van je huurauto ook maar iets onduidelijk is, bel ons dan! We kunnen je dan adviseren niet te tekenen voor die extra verzekering. Ook zijn we dan op de hoogte van het feit dat je twijfelde bij het tekenen. Ook en stukje zorgeloosheid, toch?

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

W.Thomas

24 juni 2018 | 9:39 am | Reageer op W.Thomas

Ik heb 2 maal een vraag aan jullie gesteld via CONTACT i.v.m. de autohuur op vliegveld Bologna waar ik geen auto op mijn naam mee kreeg, maar tot nog toe geen antwoord van Sunny Cars. Zeer teleurgesteld. mijn contract nr was 8234836 met huur van 3/5 en 7 dagen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 10:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Wat vervelend dat je nog geen antwoord hebt ontvangen! Heb je het ingestuurd via ons contactformulier op de website? Ik wil je graag vragen je bericht even te sturen naar mijn collega's van customer care (crm@sunnycars.nl). Mijn collega's zullen je vraag dan beantwoorden :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Paul M.

24 juni 2018 | 10:05 am | Reageer op Paul M.

Hoog tijd voor een standaard Europees huurverdrag in het Engels waarbij de voorwaarden altijd onder een zelfde kopje vallen en volstrekt eenduidig zijn. Dat er dan ook nog een vertaling staat in de taal van het land van uitgifte is dan bijzaak. Een zo groot bedrijf als Sunny Cars zou hier toch het voortouw in moeten nemen (wellicht in samenspraak met de landelijke toeristenbureau's).
Discussie over de voorwaarden is een uiterst slechte start van een vakantie waarvoor de consument beschermt dient te worden. Helaas heb ik ook meerdere keren discussie gehad met verhuurbedrijven waarbij een probleem altijd gebagatelliseerd wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan brandende waarschuwingslampjes. Ook hier zou Sunny Cars strikte voorwaarden moeten hanteren richting de verhuurbedrijven. Is er iets niet goed aan een auto; dan bijvoorbeeld standaard een upgrade naar een andere auto.
Verder wordt Sunny Cars naar mijn gevoel regelmatig benadeeld bij schade's. Laatste auto die ik meekreeg had iets van 13 schade's. Werd mij al verteld; "eventuele schade is geen probleem want u bent volledig verzekerd". Kennelijk is het declaratie gedrag te laagdrempelig......

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:59 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Paul,

Een standaard huurcontract zou inderdaad heel fijn zijn. Echter zijn er zoveel wagenparkaanbieders - niet alleen waar wij mee samenwerken, maar in het algemeen - dat dit een heel groot project zou zijn. Wel zijn er onlangs nieuwe afspraken gemaakt met de grootste verhuurders, waar zij zich aan moeten houden. Hopelijk gaat dit er in de toekomst voor zorgen dat autohuur transparanter wordt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het een vervelende start van de vakantie is als je begint met een discussie over de huurauto. Dit is niet wat wij hebben afgesproken met de lokale wagenparkaanbieder (en dus ook met de baliemedewerkers). Als je er ter plaatse niet uitkomt, mag je ons altijd bellen. Mijn collega's op de reserveringsafdeling adviseren je dan graag en bemiddelen waar nodig.

Wat betreft de schades die onterecht worden doorbelast aan Sunny Cars klanten, dit heb ik net uitvoerig beantwoord aan HG. Gelukkig zijn we daar erg scherp op!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

HG

24 juni 2018 | 12:00 pm | Reageer op HG

De laatste alinea uit de mail van Paul M. (24-06; 10.05) onderschrijf ik en heb ik ook op een andere wijze eerder aan Sunny Cars gemeld. Bij onze laatste huur in Faro bij Sixt kregen wij een auto mee die vol krassen en andere beschadigingen zat. De baliemedewerker van Sixt was dolenthousiast over Sunny Cars en zijn volledige verzekeringen; wij hoefden ons nergens zorgen over te maken. De tekening met de beschadigingen werd ter info getoond en moest door ons ondertekend worden. Ik ga niet uit van kwaadwillendheid, maar het is natuurlijk heel makkelijk om schades door de verhuurder toe te voegen (terwijl die niet door de Sunny Cars huurder is veroorzaakt) omdat de oorspronkelijke Sunny Cars huurder zo prima verzekerd - zonder eigen risico - is en dat je na het terugbrengen zonder controle (alleen de sleutel in de brievenbus doen) nooit meeer iets hoort van de verhuurder (in dit geval Sixt). Het is maar een gedachte.....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:43 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Bedankt voor je berichtje. Helaas is het soms inderdaad dat er op deze manier schade wordt doorbelast die wij vergoeden. Eigenlijk onterecht vergoeden, dus. Want de schade was misschien al onwezig vóórdat de klanten via Sunny Cars huurden. Gelukkig houden wij dit achter de schermen goed in de gaten en is het niet zo dat de wagenparkaanbieders ons vaak in de maling kunnen nemen. Wij houden netjes alle schades per auto en per wagenparkaanbieder bij. Zo zien we bijvoorbeeld heel snel als een schade vaker wordt doorbelast. Hier spreken we onze partner dan ook op aan.

Ook is het belangrijk dat onze klanten de auto goed controleren bij het in ontvangst nemen - bijvoorbeeld door foto's te nemen van schade. Zo zitten zij na de huur niet met het gedoe om de kosten te declareren en hoeven wij niet onterecht een bedrag uit te keuren.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

J.D.L. Schot

24 juni 2018 | 2:01 pm | Reageer op J.D.L. Schot

Via Sunny cars een auto gehuurd in Florence, n.b. bij Hertz. En inderdaad een geheel in het Italiaans gesteld boekje: le tue condizioni di noleggio met als ondertitel: Tutto quello che devi sapere sul tuo noleggio con Hertz.
Tip: Sunny cars kan er m.i. best voor zorgen dat er een in het Engels geschreven boekje wordt verstrekt dat de voorwaarden van de huur bij Hertz in Italië vertelt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:39 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je niet veel wijzer wordt van teksten als 'le tue condizioni di noleggio'. Het is zo dat je in Italië op vakantie bent en dus de kans loopt om een Italiaans huurcontract te krijgen, máár ze horen je in feite wel een Engels contract te geven. Hier mag je dan ook altijd om vragen.

Als er ter plaatse iets niet helemaal duidelijk is, of je krijgt tóch dat Italiaanse huurcontract en je twijfelt bij het ondertekenen: dan mag je ons altijd bellen. Mijn collega's op de reserveringsafdeling kunnen je dan adviseren.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jim

25 juni 2018 | 11:51 am | Reageer op Jim

Ik ben blij dat er reeds zo veel reacties zijn op dit artikel, e.e.a. zou opgelost worden als er een medewerker (uit naam) van Sunny Cars achter de balie zou zitten waar je de sleutels van de door jou bestelde auto afhaalt.
Je zou dan enkel je reeds in NL opgemaakte contract en ID moeten kunnen overleggen om de sleutels in ontvangst te nemen, niet meer, niet minder..

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:34 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jim,

Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, zo hebben we alles zelf in de hand. Echter zou dat wel een héél groot project worden, we zouden dan op meer dan 8000 locaties mensen moeten aannemen. Een béétje veel als je je bedenkt dat we hier vanuit Hoofddorp met ongeveer 50 mensen werken voor de Nederlandse, Belgische en Franse markt ;-). Ik ben het wel met je eens dat het heel fijn zou zijn als je een Nederlands of Engels contract zou krijgen, je mag ook altijd om een Engels contract vragen! Ze horen dit namelijk wel te geven.

We proberen alleen met de beste partners samen te werken. Daarnaast zijn wij erg waakzaam en als wij merken dat een samenwerking niet goed verloopt óf als wij veel klachten krijgen van onze klanten, dan neemt de inkoopafdeling dit mee in de evaluatie. Zo proberen wij de kwaliteit te bewaren.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Helbert Vogelzang

30 juni 2018 | 7:05 pm | Reageer op Helbert Vogelzang

Ben het volledig met de andere reacties eens. Via mijn e-mailprogramma heb ik u zo juist een mailtje gestuurd met de nodige bijlagen, die soms te denken geven. Wat niet wegneemt dat we vrijwel altijd door de verhuurders schappelijk zijn behandeld; zowel bij rechtsstreekse huur als de laatste drie keer via Sunny Cars.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.