Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Spaans?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Hola cómo estás? Al wandelend door je favoriete badplaats gaat het je best goed af, dat Spaans praten. Maar toen je dat Spaanse huurcontract onder je neus geschoven kreeg, was het je allemaal niet zo duidelijk. Heb je nu voor een extra verzekering getekend? Bestaat er een kans dat er na je huur tóch nog kosten worden afgeschreven? Om je deze onzekerheden tijdens je vakantie te besparen, som ik hieronder de meestvoorkomende termen van een Spaans huurcontract op en leg ik ze aan je uit. Zo weet je straks bij het ophalen van je huurauto goed wat er nu eigenlijk op je huurcontract staat.

Op welke termen let ik dan?

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Wij hebben er namelijk al voor gezorgd dat je 100% zorgeloos de weg op kunt. Je hoeft dus niet te tekenen voor aanvullende verzekeringen en extra’s, want dat is zonde van je geld. Krijg je in plaats van een Engels huurcontract de Spaanse versie overhandigd? Let dan goed op de volgende termen. Dan zijn dit de instinkers die wij bij customer care vaak tegenkomen en waar je dus extra op moet letten.

  • Super Cobertura/Supercover

    Met deze schadeverzekering koop je het eigen risico af en kun je soms de waarborg verlagen. Handig toch, zou je denken? Maar als je via Sunny Cars huurt, hoef je je helemaal niet druk te maken om een eigen risico. Schade gereden? Dan schiet je (afhankelijk van de voorwaarden) het eigen risico voor. Na de huurperiode – en nadat je de schadeclaim bij customer care hebt ingediend – krijg je het eigen risico weer van ons terug. Dus als je als Sunny Cars klant deze Super Cobertura krijgt aangeboden, wat zeg je dan? ‘No gracias‘.

    Toch kan deze aanvullende schadeverzekering uitkomst bieden in sommige gevallen. Bijvoorbeeld als ter plaatse blijkt dat je de waarborg niet kunt voldoen, omdat je creditcardruimte niet voldoende toereikend is. Als je níet via ons huurt kan deze Super Cobertura handig zijn om je eigen risico af te kopen. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten.

  • Personal Insurance

    Het gaat hier om de PAI. Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Zie het als een soort van levensverzekering. Je kunt deze verzekering afsluiten voor een stukje extra zekerheid. Maar in sommige gevallen is dit al geregeld door je reisverzekering. Check dit dus even zodat je weet of je hiervan gebruik wil maken.

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Een handige extra? Niet echt.

  • Cat. Superior/ Grupo Superior

    Dit is een afkorting voor Categorie Superior, oftewel: een upgrade naar hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Als er ook maar één keer is gerept over een grotere of luxe auto, weet dan extra alert op deze term. Het is namelijk een echte instinker.

    Lokaal huurcontract Spanje
    Op deze afbeelding is goed te zien welke aanvullende verzekeringen en services zijn geaccepteerd. Dit zie je aan het woordje ‘Accepted’. 

     

  • ProteccionPremium

    Deze verzekering is precies hetzelfde als de Schadeverzekering (CDW) die al in ons all-in pakket inbegrepen is. Bij schade aan de huurauto die is veroorzaakt door eigen schuld, maar óók bij (poging tot) diefstal van ingebouwde apparatuur uit de auto ben je dus al volledig gedekt via Sunny Cars. Bij schade hoef je je geen zorgen te maken en het is dus overbodig om te tekenen voor deze verzekering.

    Lokaal huurcontract Spanje

  • THW

    De Theft Protection is een verzekering die de financiële schade dekt bij diefstal van de huurauto. Een typisch gevalletje van: ‘wat een pech, huurauto weg’. Spullen die in de auto liggen zijn uitgesloten en vallen onder de reisverzekering. Als je huurauto in geen velden of wegen te bekennen is, hoef jij je geen zorgen te maken. De TP-verzekering is via ons al inbegrepen. Je kunt deze dus met een gerust hart afwijzen als de baliemedewerker je deze ter plaatse nog aanbiedt.

  • Additional Drive

    Dit spreekt voor zich: je tekent hier voor een extra bestuurder. Vaak wordt gedacht dat een extra bestuurder standaard inbegrepen is via Sunny Cars, maar dit is niet altijd het geval. Of de tweede bestuurder is inbegrepen vind je terug in de huurvoorwaarden en op je voucher. Als je het Tweede bestuurderpakket hebt gereserveerd dan is de tweede bestuurder sowieso inbegrepen – zoals de naam al verklapt. Het natuurlijk zonde om deze optie ter plaatse nog bij te boeken als de extra bestuurder al is inbegrepen. Controleer dan even goed of er nul euro achter ‘Additional Drive’ op je huurcontract staat.

Ter plaatse dus geen extra kosten?

Nee, in principe niet. Via Sunny Cars huur je all-in en dus hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Maar als je vooraf via ons al een extra hebt geregeld, zoals een kinderzitje of GPS, dan dien je deze kosten nog wel ter plaatse te betalen. Ook als je een one way of grensoverschrijding hebt aangevraagd, dan betaal je dit aan de wagenparkaanbieder ter plaatse. Benieuwd waar je dan op moet letten? Dit lees je in de eerste blog van deze serie.

Ook in Spanje dus heel wat om op te letten voordat je je handtekening onder het contract zet. Kijk dus goed of het bedrag voor aanvullende verzekeringen en andere  extra’s op nul staat – tenzij je een extra vooraf al hebt gereserveerd via ons.  Heb je een vraag over autohuur? Kom je er niet uit of twijfel je? Bel ons dan. We zijn 24/7 bereikbaar.

Volgende week lichten we het lokale huurcontract in Portugal toe. Lees je dan weer mee?

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

rob

8 juli 2018 | 9:28 am | Reageer op rob

Duidelijk verhaal en het klopt precies. Er is nog een trucje dat wel eens wordt toegepast: je creditcard wordt zogenaamd niet herkend. Dus dan kun je de auto helaas niet meekrijgen. De creditcard van je reisgenoot doet het wel. Maar dat mag alleen wanneer je ook al die overbodige opties betaalt, want anders is dat helaas niet toegestaan. Een tweede creditcard op naam van de huurder is dan wel handig.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ronny De Rijk

8 juli 2018 | 11:25 pm | Reageer op Ronny De Rijk

De opmerking van Rob baart me wel zorgen . Je bent eigenlijk machteloos. En, alleen daarom, een tweede kredietkaart meenemen ( = ook niet gratis) is ook erg. Hoe dit oplossen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ronny De Rijk

8 juli 2018 | 11:34 pm | Reageer op Ronny De Rijk

Update : even nagekeken : vermits bankkosten tegenwoordig per maand te betalen zijn( bij meeste banken) , kan je extra kredietkaart vragen en die de maand erna terug laten schrappen. Kost je dan paar eur. Die heb ik er wel voor over om die grap te voorkomen. Bovendien, extra kaart mee op reis, kan handig zijn moest je één verliezen of stuk gaan of...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 10:55 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ronny,

Geen zorgen, hoor. De situatie die Rob schetst gebeurt echt zelden. Mocht zoiets tóch gebeuren, kun je ons natuurlijk bellen (wij hebben een 24/7 noodnummer). In zo'n situatie bellen we even met de wagenparkaanbieder, vaak lost dit het al op. Je kunt zelf ook even bellen met je bank, om na te gaan of er problemen zijn. Vaak is het geval dat je bijvoorbeeld niet voldoende limiet hebt.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:15 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rob,

Heb je dit zelf weleens meegemaakt? Dat is vervelend! Op dit soort momenten is het handig om ons te bellen, we hebben immers niet een noodnummer waarop je ons 24/7 kunt bereiken :-D.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ron

8 juli 2018 | 9:36 am | Reageer op Ron

Lijkt mij verstandig als Sunnycars niet in zee gaat met maatschapijen die dit soort trucs toepassen. Of is er dan geen samenwerking mogelijk ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:24 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ron,

In de ideale situatie zou dit natuurlijk héél fijn zijn. Samen met onze inkoopafdeling proberen we de service- en kwaliteitstandaard waar wij voor staan te behouden. Om dit te doen, nemen zij o.a. alle feedback (die wij namens onze klanten te horen krijgen) mee in de evaluatie van de partners waar wij mee samenwerken. Nu is het natuurlijk zo dat wij niet ter plaatse zijn en er daardoor weleens wat mis gaat. Gelukkig hebben we dan onze inkoopafdeling! In het verleden zijn wij ook weleens gestopt met samenwerkingen, omdat de wagenparkaanbieder niet voldeed aan onze service- en kwaliteitseisen.

We zitten er dus bovenop :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob

8 juli 2018 | 9:55 am | Reageer op Rob

Hallo,
Vraag over de upgrade naar een luxere auto; het gebeurt ook wel dat je een gratis upgrade krijgt omdat ze geen auto beschikbaar hebben of deze liever apart houden voor mensen die ter plekkehuren. Vaak zit daar dan wel een hoger eigen risico aan dan dat er in het contract met sunnycars is afgesproken. Is dit hogere eigen risico dan toch gedekt door sunnycars?

Dank voor het antwoord.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jitso Keizer

9 juli 2018 | 10:09 am | Reageer op Jitso Keizer

Het vorig jaar toen ik nog te weinig van Sunny Cars wist huurde ik bij Avis op de Zuid-As te Amsterdam een auto en kreeg in het buitenland lakkrasjes bij het achteruitrijden met de camera, die een vangrail niet opmerkte. De lokale dealer van het automerk wilde voor 200 euro repareren maar dat vergde uitstel van terugkeer naar Nederland. Avis lichtte mij op met 600 euro afschrijving van de creditcard en ik deed aangifte bij de politie. Maar die lijkt een prullemand te gebruiken. Wat nu?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob

9 juli 2018 | 12:48 pm | Reageer op Rob

hi, ik zie wel reacties op andere topics, maar niet op de mijne. Dus wellicht is deze aan de aandacht ontsnapt:

Hallo,
Vraag over de upgrade naar een luxere auto; het gebeurt ook wel dat je een gratis upgrade krijgt omdat ze geen auto beschikbaar hebben of deze liever apart houden voor mensen die ter plekkehuren. Vaak zit daar dan wel een hoger eigen risico aan dan dat er in het contract met sunnycars is afgesproken. Is dit hogere eigen risico dan toch gedekt door sunnycars?

Dank voor het antwoord.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

10 juli 2018 | 4:11 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rob,

Goede vraag! Het klopt dat we je nog niet van een antwoord hadden voorzien. Ik heb hier namelijk nog even contact over opgenomen met onze afdeing customer care!

Op het moment dat jij bij ons het eigen risico claimt, betalen wij het aan je terug als aan onze voorwaarden is voldaan. Je krijgt van ons ook het eigen risico terug, als je ter plaatse een upgrade hebt gekozen of gekregen. Mocht deze huurauto een hoger eigen risico hebben, dan krijg je dit hogere eigen risico van ons terug. Wel is het zo dat het een huurauto moet zijn die wij in ons bestand aanbieden. In principe is het zo dat als je ter plaatse een upgrade krijgt aangeboden, deze altijd wel uit dat bestand komt. Mocht je een Fiat Panda hebben gereserveerd en ineens een Porsche aangeboden krijgen, dan is het misschien wel handig om even contact met ons op te nemen! Maar verder hoef je je nergens druk om te maken :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob

22 juli 2018 | 9:54 am | Reageer op Rob

Top! Dank voor de reactie. Duidelijk verhaal.
Rob

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ester

24 juli 2018 | 5:34 pm | Reageer op Ester

Hi, mag he vanaf Cadiz met de huurauto naar gilbraltar ? En wordtde huurauto Bij hey hotel gebracht en opgehaald? Mvr ester

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

25 juli 2018 | 9:54 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ester,

Een uitstapje naar Gibraltar wordt gezien als grensovreschrijding en dit is dus alleen op aanvraag mogelijk, dit staat ook aangegeven in de huurvoorwaarden onder het kopje 'Grensoverschrijding'. Het is mogelijk om de huurauto af te laten leveren bij je hotel, als je dit wil dan kun je tijdens het invullen van je zoekopdracht kiezen voor 'Adresaflevering'.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.