Een Spaans autohuurcontract: Let op deze termen

Ga je een auto huren in Spanje? Dan is het goed om jezelf te verdiepen in het autohuurcontract dat je moet ondertekenen bij het ophalen van je auto. Er bestaat namelijk een kans dat je ter plekke een Spaanse huurovereenkomst moet ondertekenen. Hoe weet je dan zeker dat je niet per ongeluk tekent voor onnodige extra kosten?

In deze blog worden alle termen uit Spaanse autohuurcontracten besproken waarover onze customer care afdeling de meeste meldingen krijgt. Het zijn namelijk instinkers, oftewel onnodige extra verzekeringen of diensten. Alle verzekeringen die je nodig hebt zijn al inbegrepen bij de all-inclusive autohuurformule van Sunny Cars. Dus zie je een van onderstaande termen op je huurcontract staan met een bedrag erachter? Communiceer dan met de lokale verhuurder dat je deze extra niet nodig hebt. All-in autohuur bij Sunny Cars is echt all-in!

  • Super Cobertura/Supercover

    Met deze schadeverzekering koop je het eigen risico af en kun je soms de waarborg verlagen. Handig toch, zou je denken? Maar als je via Sunny Cars huurt, hoef je je helemaal niet druk te maken om een eigen risico. Schade gereden? Dan schiet je (afhankelijk van de voorwaarden) het eigen risico voor. Na de huurperiode – en nadat je de schadeclaim bij customer care hebt ingediend – krijg je het eigen risico weer van ons terug. Dus als je als Sunny Cars klant deze Super Cobertura krijgt aangeboden, wat zeg je dan? ‘No, gracias!‘.

    Toch kan deze aanvullende schadeverzekering uitkomst bieden in sommige gevallen. Bijvoorbeeld als ter plaatse blijkt dat je de waarborg niet kunt voldoen, omdat je creditcardruimte niet voldoende toereikend is. Als je níet via ons huurt kan deze Super Cobertura handig zijn om je eigen risico af te kopen. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten.

  • Personal Insurance

    Het gaat hier om de PAI. Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Zie het als een soort van levensverzekering. Je kunt deze verzekering afsluiten voor een stukje extra zekerheid. Maar in sommige gevallen is dit al geregeld door je reisverzekering. Check dit dus even zodat je weet of je hiervan gebruik wil maken.

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Een handige extra? Niet echt.

  • Cat. Superior/ Grupo Superior

    Dit is een afkorting voor Categorie Superior, oftewel: een upgrade naar hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Als er ook maar één keer is gerept over een grotere of luxe auto, wees dan extra alert op deze term. Het is namelijk een echte instinker.

    Lokaal huurcontract Spanje
    Op deze afbeelding is goed te zien welke aanvullende verzekeringen en services zijn geaccepteerd. Dit zie je aan het woordje ‘Accepted’. 

     

  • ProteccionPremium

    Deze verzekering is precies hetzelfde als de Schadeverzekering (CDW) die al in ons all-in pakket inbegrepen is. Bij schade aan de huurauto die is veroorzaakt door eigen schuld, maar óók bij (poging tot) diefstal van ingebouwde apparatuur uit de auto ben je dus al volledig gedekt via Sunny Cars. Bij schade hoef je je geen zorgen te maken en het is dus overbodig om te tekenen voor deze verzekering.

    Lokaal huurcontract Spanje

  • THW

    De Theft Protection is een verzekering die de financiële schade dekt bij diefstal van de huurauto. Een typisch gevalletje van: ‘wat een pech, huurauto weg’. Spullen die in de auto liggen zijn uitgesloten en vallen onder de reisverzekering. Als je huurauto in geen velden of wegen te bekennen is, hoef jij je geen zorgen te maken. De TP-verzekering is via ons al inbegrepen. Je kunt deze dus met een gerust hart afwijzen als de baliemedewerker je deze ter plaatse nog aanbiedt.

  • Additional Driver

    Dit spreekt voor zich: je tekent hier voor een extra bestuurder. Vaak wordt gedacht dat een extra bestuurder standaard inbegrepen is via Sunny Cars, maar dit is niet altijd het geval. Of de tweede bestuurder is inbegrepen vind je terug in de huurvoorwaarden en op je voucher. Als je de service Extra Bestuurder hebt gereserveerd dan is de tweede bestuurder sowieso inbegrepen – zoals de naam al verklapt. Het is natuurlijk zonde om deze optie ter plaatse nog bij te boeken als de extra bestuurder al is inbegrepen. Controleer dan even goed of er nul euro achter ‘Additional Driver’ op je huurovereenkomst staat.

Ter plaatse dus geen extra kosten?

Nee, in principe niet. Via Sunny Cars huur je all-inclusive en dus hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Als je vooraf via ons een extra hebt geboekt, zoals een kinderzitje, one way, grensoverschrijding of GPS, dan dien je deze kosten nog wel ter plaatse te betalen.
Door onze all-inclusive autohuurformule weet je van tevoren precies wat is inbegrepen bij de autohuur. Zo kun je met een gerust hart ‘nee’ zeggen wanneer de lokale verhuurder je extra services of diensten probeert te verkopen. Haal het maximale uit je vakantie naar Spanje met een zorgeloze huurauto van Sunny Cars!

Reserveer nu jouw all-inclusive huurauto in Spanje

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jan Hofstra

29 september 2021 | 4:39 pm | Reageer op Jan Hofstra

Na ongeveer 100 kilometer ging het lampje AdBlue branden. Wie zorgt voor het bijvullen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Harma

30 augustus 2022 | 1:10 pm | Reageer op Harma

Als ik geen credit kaart heb kan ik geen auto huren??

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

2 september 2022 | 3:55 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo Harna, Een creditcard is normaal gesproken verplicht, maar niet iedereen heeft een creditcard en het zou natuurlijk jammer zijn als je dan geen auto kunt huren. Daarom bieden we bij Sunny Cars twee manieren om toch een auto te kunnen huren.

De eerste optie is onze unieke Geen Waarborg service. Daarmee staan wij voor jou garant. Je hoeft ter plaatse dus helemaal geen borg te betalen! Via het filtermenu Services kun je eenvoudig de huurauto’s selecteren waarbij de Geen Waarborg service is inbegrepen

De tweede optie om een auto te huren zonder creditcard is door een huurauto te selecteren waarbij je een contante borg mag betalen. Ook deze optie kun je vinden via het filtermenu.

Wil je meer weten? Lees dan meer over autohuur en creditcards op https://www.sunnycars.nl/creditcards-en-autohuur/

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Samantha Korf

4 oktober 2021 | 10:22 am | Reageer op Samantha Korf

Dag Jan, dat kan natuurlijk gebeuren! Het is handig om hiervoor even contact op te nemen met de lokale wagenparkaanbieder. Zij kunnen dan aangeven of het nodig is om deze direct bij te vullen of wat de andere opties zijn. Met zonnige groet, Samantha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Desiree de Bruijn

24 juni 2022 | 10:24 pm | Reageer op Desiree de Bruijn

Jullie vergeten erbij te zetten dat je, wanneer er iets met de auto is waardoor je niet verder kunt zoal een klapband, je eerst 3 uur langs de snelweg kunt wachten. Dan uiteindelijk door de politie naar een veilige plaats gebracht wordt en vervolgens nog 6 uren kunt wachten tot er überhaupt iets geregeld wordt. Kortom wij zijn om 15.15 op edinburgh weg gereden met de huurauto. Om 15.30 kregen we de klapband en inmiddels is het 21.20 uur en lijkt het alsof er iets geregeld wordt. Het is nu nog maar de vraag of we wel op tijd bij de b&b terecht kunnen want dat is ook nog ruim 2 uur rijden. Voor ons dus nooit meer een huurauto van sunny cars 😡

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

4 juli 2022 | 3:08 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Desiree, wat vervelend dat je ervaring niet zo zonnig was! Zou je contact op willen nemen met customercare@sunnycars.nl? We hebben dan wel je reserveringsnummer nodig en we horen graag wat er precies verkeerd is gegaan. We komen dan zo snel mogelijk bij je terug! Onze excuses voor het ongemak! Zonnige groet, Jaap

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Piet Huizinga

7 augustus 2022 | 11:30 am | Reageer op Piet Huizinga

Wordt er, ondanks dat alles gedekt is, toch nog een bedrag van je creditcard gereserveerd door de verhuurder?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Evelien Dekker

8 augustus 2022 | 1:03 pm | Reageer op Evelien Dekker

Beste Piet,
De waarborg wordt wel gereserveerd van je creditcard door de verhuurder. Zonnige kilometers gewenst!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Theo

7 augustus 2022 | 5:26 pm | Reageer op Theo

Goed dat Sunny Cars de klant allert maakt op onnodig aangeboden verzekeringen. Je tekent immers zelf onder je contract. Maar de praktijk is vaak lastiger, in een drukke rij wachtenden, met iemand achter de balie die in een vreemdetaal, slecht verstaanbaar roept dat je iets nodig hebt.
Liever zie ik dan ook dat er goede afspraken zijn met jullie verhuurpartners zodat dit niet gevraagd mag worden bij Sunny Cars klanten.

Een andere nog onbenoemd extra welke ook wel eens ter plekke wordt aangeboden:
In Kroatie werd mij de Roadside assistence Service (RSP,RAP, RA) als extra optie aangeboden. Een klein bedrag dus je zegt al snel ja. Het is volgens zeggen een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de lokale wagenparkaanbieder en verzekert o.a. de volgende punten: snelle hulp bij vervanging van autosleutel, lekke band, vervanging band, sleepkosten, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Zou je zonder deze verzekering voor deze hulp zelf moet betalen? Ik weet het niet dus afsluiten maar. Voor 10 euro wil je geen ellende op je vakantie. Kan Sunny Cars over de noodzaak iets zeggen ?

Wel gewenst: Bij de ophaal auto in Faro airport begon verhuurder Querin (= perfecte club!) over een extra toll option. Nee, nee, nee niks nodig riep ik als eerste reactie > Sunny Cars!! naar de man achter de balie, zonder echt goed te horen waar het over ging. Gelukkig nam de man de tijd mij te overtuigen dat veel wegen in Portugal (oa A22 Algarve) alleen electronische tolheffing kennen. Automatisch highway Toll Option werkte perfect en noodzakelijk. Facturatie achteraf was helder en correct. Misschien een tip om dit hier bij het boeken iets over te melden in het lijstje; grensoverschrijding, Electronic Toll device?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Evelien Dekker

8 augustus 2022 | 1:10 pm | Reageer op Evelien Dekker

Hallo Theo,
Bedankt voor je reactie en voor je aanvullingen. Wij zijn altijd bezig om onze service en communicatie te verbeteren naar klanten toe en nemen dit zeker mee! Extra informatie over het Electronic toll device is inderdaad waardevol. Verder als antwoord op je vraag over pechhulp: je hoeft geen extra verzekering af te sluiten voor pechhulp. Ook dit is inclusief bij onze all-in formule. Ook zonder deze extra verzekering welke ze ter plekke hebben aangeboden, moet je hulp krijgen onderweg. Dit is door ons gedekt. Lees hier alles over pech onderweg: https://www.sunnycars.nl/all-inclusive-service/pechhulp-huurauto/. Zonnige groet!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans

17 augustus 2022 | 5:51 pm | Reageer op Hans

Beste Sunnycars, bij het tv-programma de vakantieman kwam het onderwerp voorbij dat er een voornaam/achternaam op je creditkaart moet staan (overeenkomstig met de naam op het huurcontract) anders zou de afgenomen autoverzekering niet geldig zijn en moet je ter plaatse een nieuwe autoverzekering afsluiten en betalen. Vinden deze praktijken ook plaats bij jullie partners? zijn ze hierop aangesproken door jullie mocht dit het geval zijn? Komende herfstvakantie gaan wij naar Lanzarote en hebben bij jullie, via een pakketreis van Sunweb, een auto gehuurd. Ik verneem graag van jullie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

2 september 2022 | 3:53 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Hans, wat leuk dat je via ons huurt in Lanzarote! Voor het huren van een auto is het inderdaad verplicht een creditcard te hebben op naam van de hoofdbestuurder, tenzij je een auto hebt gehuurd met de Geen Waarborgservice. Als je geen persoonlijke creditcard hebt krijg je de huurauto namelijk niet mee bij de lokale verhuurder. Een volledige voornaam is niet per se nodig, als de initialen en achternaam maar goed staan. Veel plezier alvast tijdens de herfstvakantie!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

L Wagenaars

19 januari 2023 | 9:32 pm | Reageer op L Wagenaars

ik zou graag voor 1 dag een auto huren van Sunny Carson.
dat schijnt niet te kunnen...minimaal 3 dagen...
ik vind het spannend om bij een ander te huren.
wat vinden jullie van Espa rent op Gran Canaria?
is dat betrouwbaar?
of kunnen jullie toch voor mij regelen ( ik ben ook ANWB lid platina) dat 1 dag heb lukt?
bijvoorbaat dank!"

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

30 januari 2023 | 10:12 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo, je kunt bij ons ook voor 1 dag een auto huren op Gran Canaria. Vul je gewenste huurlocatie en huurdata in op https://www.sunnycars.nl/auto-huren/gran-canaria/ en klik op 'zoek huurauto's', dan krijg je de beschikbare huurauto's te zien. Let op: onze autohuur is altijd per 24 uur. Dus haal je een huurauto op om 10:00, dan dien je die ook weer op of voor 10:00 uur in te leveren, anders bestaat de kans dat je een dag extra moet betalen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

engelien Gribnau

20 november 2023 | 8:44 pm | Reageer op engelien Gribnau

Ik wil dit voorjaar naar Spanje: zuid. Kan ik een auto huren: ik ben dan 79 jaar oud.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

21 november 2023 | 12:24 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Wat heerlijk dat u naar de Spaanse zon gaat! Dat wordt zeker genieten.Wanneer u de bestemming en periode hebt gekozen via onze boekingssysteem, kunt u gemakkelijk via de specifieke huurvoorwaarden zien met welke leeftijd u de auto mag rijden en welke eisen onze lokale partner hieraan stelt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jozef van den Burg

16 januari 2024 | 11:00 am | Reageer op Jozef van den Burg

Super dat jullie ons inlichten voor deze gevaren. Top.
Ik hoop dat de werkelijkheid ook zo zal zijn.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

16 januari 2024 | 3:09 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Bedankt voor de complimenten Jozef, dat is precies ons doel! Eerlijke en transparante autohuur, zonder verborgen kosten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Kristien

23 januari 2024 | 12:18 pm | Reageer op Kristien

Moet er nog een waarborg betaald worden?
En kan ik al online inchekken?

Groeten

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

26 januari 2024 | 6:03 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Kristien, de hoogte van de waarborg verschilt per huurauto, dit kun je terugvinden in de specifieke voorwaarden. Huur je een auto met de geen waarborg service, dan hoef je geen waarborg te betalen. Hier lees je alles over de Geen Waarborg service: https://www.sunnycars.nl/services/geen-waarborg/

Het online invullen van je autohuurgegevens kan alleen als je de online checkin service hebt gereserveerd. Hier lees je alles over de Online checkin service: https://www.sunnycars.nl/services/online-checkin/.

Heb je verder nog vragen over je autohuur? Dan kun je ons ook telefonisch bereiken op 023 - 5 699 696. We horen het graag van je!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.