Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Engels?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese en Franse termen op het huurcontract zeggen je niets. Maar ook van die Engelse termen raak je een beetje van de kaart. En ja, dan is het best lastig om te begrijpen waar je voor tekent. In deze blogserie laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Als je naar Italië op vakantie gaat, is er een kans dat je een Italiaans huurcontract krijgt overhandigd. Je bent immers op vakantie in Italië. Ga je naar de USA of Canada, dan is je autohuurcontract – als vanzelfsprekend – Engelstalig. “Dat moet wel lukken. de Engelse taal heb ik best onder de knie, dus die instinkers zal ik snel op het spoor zijn,” horen we je denken. Maar óók in de USA en Canada moet je alert zijn wanneer je je huurcontract tekent. Sowieso is het natuurlijk altijd verstandig om te lezen voordat je ergens je krabbel onder zet.

Op welke termen let ik dan?

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Alles is immers al inbegrepen. Ter plaatse hoef je dus niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Toch gebeurt het weleens dat klanten nog voor extra kosten komen te staan en dat is natuurlijk zonde. Wij hebben bij customer care wat instinkers voor je verzameld, zodat jij die fout niet meer hoeft te maken.

  • Car Class Change

Zo moeilijk is het niet om deze term op je contract te spotten. Eigenlijk betekent dit gewoon een upgrade. Een upgrade is prima om voor te tekenen als je graag een ander type auto wil uit een hogere categorie, maar zonde als je gewoon tevreden bent met je gehuurde auto.

In de USA en Canada is het aan te raden om extra alert te zijn op deze term op je huurcontract. Sta je even te babbelen over een leuke auto uit een hogere categorie en plotseling lijkt het alsof je de huurauto aangeboden krijgt. “Ha, wat leuk. We krijgen een upgrade!” Heel attent, denk je. Maar zo attent is het niet als blijkt – nadat je al hebt getekekend – dat de upgrade wél is doorberekend. Wil je geen extra kosten en heb je geen interesse in een upgrade? Check dan voordat je tekent goed of deze term op je contract staat.

Lokaal huurcontract USA en Canada

  • TravelTab Adventurer

De TravelTab is een tablet die je kunt huren, hierop zit onder andere WiFi en GPS. De baliemedewerker kan bij aankomst aan je vragen of je zo’n tablet wil huren. Een persoonlijke keuze natuurlijk – al weten we dat je met je smartphone en offline maps ook al een heel eind op weg bent.

Dit is zo’n extra optie waar je extra alert op moet zijn voordat je je huurcontract ondertekent. We hebben weleens berichten gehad van klanten waar de tablet ‘plotseling’ op het huurcontract stond. Ze hadden ervoor getekend, maar er helemaal niet om gevraagd.

  • Fuel Purchase Option

Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto vol meeneemt en zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Niet nodig om voor tekenen, dus.

Huurcontract USA en Canada

  • Personal insurance

Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Sommige reisverzekeringen hebben een dergelijke uitkering ook in de dekkingsvoorwaarden staan, maar niet alle. We raden daarom aan om de polisvoorwaarden van je reisverzekering na te lezen, zodat je weet of je hier gebruik van wil maken.

  • Roadside Assistance

Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Er zijn meerdere varianten van deze optie, dus niet op elke bestemming is dit hetzelfde. In de USA is het ook dat je sneller wordt geholpen door de wegenwacht. Een extraatje om tijd te kopen, dus. Echt noodzakelijk? Nee, dat zeker niet.

Huurcontract USA en Canada

Ter plaatse betalen

Via Sunny Cars is het niet de bedoeling dat je ter plaatse nog voor onverwachte kosten komt te staan. Ook is het niet de bedoeling dat je na afloop van de huur nog wat doorbelast op je creditcard voor aanvullende verzekeringen, bijvoorbeeld. Controleer voordat je tekent dus goed of het bedrag voor verzekeringen en andere ongewenste extra’s op nul staat. Welke kosten je ter plaatse eventueel nog wél moet betalen, zijn extra’s die je vooraf via ons al hebt gereserveerd. Dit kan om een kinderzitje op GPS gaan, maar ook een grensoverschrijding, one way of toeslag voor een jonge bestuurder. Deze kosten vermelden we vooraf al duidelijk op je voucher, je vindt dit onder het kopje ‘Geboekte extra’s’.

Een paar puntjes om dus even goed op te letten. Zet niet klakkeloos je handtekening, maar zet pas je krabbel als je er zeker van bent dat het bedrag voor aanvullende verzekeringen en extra’s op nul staat.

Dit is alweer het einde van de blogserie. We hopen dat je heel wat hebt geleerd over de lokale huurcontracten in Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en de USA & Canada. Heb je nog vragen over lokale huurcontracten? Let us know! 🙂

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Geert

22 juli 2018 | 9:48 am | Reageer op Geert

Dank voor dit leerzame blog. Wat ik zelf nog graag zou willen weten is hoe te handelen bij pech tijdens verblijf in Amerika. De roadside assistance wordt ook vaak genoemd als nodig bij pech, evt icm wegtakelen. Ook wordt reparatie vaak niet direct langs de weg uitgevoerd maar wordt er gewacht tot een rustig moment. Aanbieders van pechhulp zijn er vele van, degene die het mag doen 'markeert' de auto en komt later terug. Het is niet altijd duidelijk of wegenwacht hulp door de verhuurder ook gedekt is.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Philip BERBEN

22 juli 2018 | 10:27 am | Reageer op Philip BERBEN

Ik heb dezelfde bedenkingen als Geert . Wat inderdaad te doen bij pech onderweg .

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

24 juli 2018 | 10:13 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Philip,

Bij pech onderweg neem je contact op met de lokale wagenparkaanbieder. Zij bespreken dan met je wat te doen en/of geven je advies. Als je er niet uitkomt kun je uiteraard contact opnemen met ons. Maar geen zorgen, hulp van de wegenwacht is gewoon inbegrepen via ons!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

24 juli 2018 | 10:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Geert,

Als je via Sunny Cars hebt geboekt en je hebt pech met de huurauto, dan is hulp van de wegenwacht gewoon inbegrepen. Op dat moment dien je de lokale wagenparkaanbieder te bellen en zij helpen je verder. Mocht je er dan niet uitkomen, kun je natuurlijk contact opnemen met ons!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

dirk van loo

22 juli 2018 | 11:53 am | Reageer op dirk van loo

Je blog is heel duidelijk voor wat betreft de praktijken in de USA, door mij reeds gekend. Maar er is één zaak die mij toch niet volledig duidelijk is. Jullie voorwaarden vermelden, ik citeer : 'schade aan glas - banden - bodem of dak'. Het RSP plan van Alamo (aan 6.99 $/dag + taks) vermeldt dan weer, ik citeer: 'lekke band, vervanging band'.
Is het vervangen van een lekke band door pechhulp ook bij jullie inbegrepen? Of alleen de schade aan de band (als een band lek is dan is hij natuurlijk ook beschadigd...) en moet je de band dan zelf vervangen? Kortom, is 'wegenwachthulp' door de verhuurder gedekt in de standaardvoorwaarden of alleen via het supplementaire RPS-plan?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

25 juli 2018 | 10:36 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Dirk,

Als het niet lukt om zelf de band te verwisselen, dan is pechhulp inbegrepen (inclusief sleepkosten).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Peustjens Theo

26 augustus 2018 | 11:29 am | Reageer op Peustjens Theo

Wat bedoelt men met "lokale wagenparkaanbieder " contacteren ? Is dat degene in Vancouver , in dit geval Alamo , die wij moeten bellen ? En de prijzen die in jullie voorbeeld aangehaald worden zijn die in Amerikaanse of Canadese dollars ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

27 augustus 2018 | 10:35 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Theo,

De lokale wagenparkaanbieder is inderdaad de partner waarbij jouw autohuur is ondergebracht. In jouw geval is dit inderdaad Alamo. Het nummer vind je op je voucher onder het kopje 'Ophaalgegevens'.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Peustjens Theo

24 augustus 2018 | 11:39 am | Reageer op Peustjens Theo

Beste ,
De bedragen die ik zie op het voorbeeldformulier zijn deze in dollars ( Amerikaans ) ? wij vertrekken nl. naar Canada op 4 september . Het gaat mij om het bedrag van Roadside Plus .

Theo

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

27 augustus 2018 | 10:31 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Theo,

Deze bedragen zijn in Dollar, echter gaat het hier puur om een voorbeeld. De prijzen kunnen verschillen per wagenparkaanbieder, locatie, etc. Heb je je huurauto al gereserveerd? Dan zou je even een kijkje kunnen nemen op het informatieblad (dat je hebt ontvangen bij je voucher). Hier is te lezen dat de Roadside Service Plan (RSP) af te sluiten is voor CAD 6,99 per dag. Maar je hebt deze verzekering in principe niet nodig, hoor. Zoals we in de blog al schrijven is het slechts een aanvulling op de wegenacht die via Sunny Cars al standaard inbegrepen is. Het is dus zeker niet noodzakelijk!

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.