Te jong voor autohuur? Maar ik heb al 6 jaar mijn rijbewijs!

Daar stond –ie dan op je achttiende verjaardag. Een auto met een grote ‘L’ op het dak. Dolenthousiast was je, maar stiekem ook heel nerveus. Met klamme handjes nam je plaats op de bestuurdersstoel en je ouders zwaaiden je uit. Het was tijd om te beginnen met rijlessen! Een paar maanden later had je je rijbewijs op zak en al snel was je de koning(in) van de weg.

Nu ben je al zo’n 6 jaar verder en heb je plannen om te gaan roadtrippen met vrienden. Lekker de USA verkennen met een huurauto. Of een relaxte tour door het zuiden van Spanje. Maar dan opeens schrik je: ‘kan ik als 24-jarige geen auto huren? Ik heb al 6 jaar mijn rijbewijs!’.

Minimumleeftijd

Het klopt inderdaad dat er een minimumleeftijd geldt voor autohuur. Na je achttiende word je bestempeld als volwassene, je bent dan meerderjarig. Maar toch ben je in sommige gevallen dan nog niet oud genoeg om een auto te huren. Het is zo dat autoverhuurders een aantal eisen stellen waar jij als huurder aan moet voldoen. Zo dien je minimaal 1 jaar in het bezit te zijn van je rijbewijs én geldt er een minimum- en maximumleeftijd.

Dit heeft alles te maken met de verzekeringsdekking die de wagenparkaanbieder heeft afgesloten en de voorwaarden daarvan. Die minimumleeftijd is niet wettelijk bepaald en kan verschillen per wagenparkaanbieder. Bij de ene kun je als 21-jarige al huren, bij de ander moet je 25 jaar zijn – sowieso moet je altijd minimaal 1 jaar in het bezit zijn van je rijbewijs. Het kan dus heel goed zijn dat wij in een land samenwerken met 4 verschillende partners en bij elke partner een andere minimumleeftijd wordt gehanteerd.

Tip: vergelijk daarom altijd de huurvoorwaarden. De minimumleeftijd bij verhuurder A. kan 25 jaar zijn, maar bij verhuurder B. 24 jaar. Wie weet heb je net geluk!

Maar kan er dan geen uitzondering gemaakt worden? Ik heb nu al 6 jaar mijn rijbewijs en heb nog nooit schade gereden!” Nee, helaas. Een uitzondering kan echt niet gemaakt worden. Niet als je nooit schade hebt gereden en niet als je tijdens de huur jarig bent en de vereiste leeftijd bereikt. De wagenparkaanbieder moet zich aan de leeftijdseis houden. Houdt hij zich er niet aan, dan zal de verzekering bij schade niet uitkeren. Daar heeft niemand iets aan!

Verlagen minimumleeftijd

Maar is het dan helemaal niet mogelijk om een auto te huren als ik niet voldoe aan de minimumleeftijd? Jawel, misschien wel! Bij veel wagenparkaanbieders is het mogelijk om de minimumleeftijd te verlagen tegen een toeslag. In de huurvoorwaarden is te lezen óf dit mogelijk is, naar welke leeftijd je kunt verlagen en hoeveel het verlagen kost.

Voorbeeld: de minimumleeftijd is 25 jaar. Jij baalt, want als 24-jarige kun je dus geen auto huren. Máár in de huurvoorwaarden staat het volgende: ‘Verlagen van de minimumleeftijd (21-24 jaar): mogelijk voor € 15 per dag. Door lokaal de minimumleeftijd te verlagen en de toeslag te betalen, kun je dus tóch een auto huren.

Ben je 24 jaar of jonger? Check dan altijd de huurvoorwaarden. Hier vind je de minimumleeftijd in terug én kun je meteen zien of je de leeftijd kunt verlagen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met mijn collega’s van de reserveringsafdeling.

Sanne van Reek

Content en Social Media marketeer

Sanne werkt bij Sunny Cars als Content en Social Media Marketeer. Ze is gek op reizen en verkent het allerliefst de onbekende plekken. Dat je daar af en toe voor moet verdwalen, maakt haar niet uit.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Rob

5 augustus 2018 | 9:20 am | Reageer op Rob

Hoe zit het dan met de maximum leeftijd voor het huren van een auto; mijn vader huurde op zijn 78ste nog een auto, maar ik lees steeds vaker dat de max. leeftijd 70 jaar is. Klopt dit?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

6 augustus 2018 | 10:10 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Rob,

Dit kan ook weer verschillen per wagenparkaanbieder, net als bij de minimumleeftijd. We hebben ook een blog geschreven over de maximumleeftijd, die vind je hier.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Biker

5 augustus 2018 | 9:23 am | Reageer op Biker

Graag had ik ook de maximum leeftijd vermeld willen hebben.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

6 augustus 2018 | 10:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

We hebben een aparte blog geschreven over de maximumleeftijd, die vind je hier! :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Judy

5 augustus 2018 | 9:30 am | Reageer op Judy

Sanne, is er ook een max. leeftijd, b.v. in de ??

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

6 augustus 2018 | 10:15 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Judy,

Jazeker, in de autohuurwereld geldt ook een maximumleeftijd. Dit maximum kan wel verschillen per locatie en per wagenparkaanbieder. Ook in de VS zelf kan het dus weer verschillen. Check altijd even de huurvoorwaarden :-).

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Edith Schmeitz

5 augustus 2018 | 7:21 pm | Reageer op Edith Schmeitz

Eigenlijk vind ik het nog vervelender dat er ook autoverhuurders zijn die een maximum leeftijd van 65 jaar hanteren. Stel je voor, ben je 65, heb je al 47 jaar je rijbewijs, moet je nog 2 1/2 jaar werken tot je pensioen, maar kun je geen auto meer huren. Dat is pas echt leeftijdsdiscriminatie!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

6 augustus 2018 | 10:21 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Edith,

Ja, dat is inderdaad wel een héél lage maximumleeftijd. Gelukkig kun je op heel veel locaties gewoon als 70-jarige of 80-jarige een auto huren en kom je een maximumleeftijd van 65 jaar nauwelijks tegen :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

willem brandt

21 januari 2019 | 11:38 am | Reageer op willem brandt

Dag-geachte

Auto gehuurd bij sunnycars-huurovereenkomst nr 88184405

Het huurbedrag moest op voorhand betaald worden via internetbankieren- bij aankomst luchthaven 24-11-2018 moet ik mij naar europcar begeven die in onder aanneming voor sunnycars werkt, daar weigert men de auto te geven, omdat de betaalautomaat mijn visakaart niet wil aanvaarden om de bijkomende huurwaarborg te betalen –

De onthaalbediende haalt steeds andere redenen aan: ongeldige pincode, onvoldoende kredietwaardigheid , ongeldige visakaart enz…. ik wil met andere bankkaart betalen of contant- dit mag niet- op mijn vraag om de huurovereenkomst dan te ontbinden en op de terugvordering van het reeds gestortte bedrag wordt negatief geantwoord-

de bediende heeft geen enkele moeite gedaan om een hulplijn in te schakelen of sunnycars te contacteren- ik moet maar naar mijn bank bellen om het probleem met de visakaart op te lossen alhoewel ik steeds zeg dat dit niet kan wegens geen werkdag .Trouwens met diezelfde visakaart heb ik wel op voorhand het huurbedrag kunnen vereffenen.(blijkbaar toch geldige visakaart)

Ik zou graag mijn geld terugkrijgen daar ik buiten mijn wil om geen dienstverlening heb ontvangen- tot nu toe reageert sunnycars enkel met de melding: wij vinden dit vervelend voor u en blijft verdere communicatie uit niettegenstaande vele mails.
Europcar die uitvoerende partner is reageert zelfs helemaal niet.
Nochtans was er niets mis met mijn visakaart daar ik onmiddellijk bij het concurrerend verhuurbedrijf naast europcar(hertz, zie betaalbewijs met zelfde visakaart in bijlage) wel probleemloos met diezelfde visakaart kon betalen en eigenlijk daar een veel duurdere wagen heb moeten huren.
Bij deze zou ik dan het onterecht geinde bedrag willen terugvorderen en hoop dat sunnycars of europcar dat dit ook doet. Ik voel mij oneerlijk en zeer onrechtvaardig behandeld en wil dan ook dat dit op een klantvriendelijke manier opgelost wordt zonder beroep te moeten doen op bijstand van mijn consumentenvereniging of de geschillencomissie .

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 januari 2019 | 2:21 pm | Reageer op Sanne van Reek

Beste Willem Brandt,

Bedankt voor je bericht. We zien dat je je bericht onder meerdere blogs hebt geplaatst. In sommige van deze berichten staan jouw persoonlijke gegevens. Aangezien deze berichten openbaar zijn en het verstandig is om deze persoonlijke gegevens niet zomaar op het internet te delen, hebben we deze berichten verwijdered.

Wij begrijpen dat het heel vervelend is hoe jullie vakantie van start is gegaan. Nadat je bent geland, wil je natuurlijk zo snel mogelijk de huurauto ophalen om naar de accommodatie te rijden en de vakantie te starten. Ik zie dat de klacht al in behandeling is bij onze afdeling customer care, maar ik zal hier ook nog een gedeelte van het bericht beantwoorden.

Het is uiteraard heel vervelend dat jullie de waarborg ter plaatse niet konden voldoen. Het is zo dat, om de waarborg te voldoen, je een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig hebt. Een betaalpas of een creditcard op een andere naam wordt hiervoor niet geaccepteerd. Ook is het niet mogelijk om een waarborg contant te voldoen. Om tóch de waarborg te kunnen voldoen met de creditcard op naam van mevrouw, bood de baliemedewerker aan om mevrouw als hoofdbestuurder te registreren. Het bijschrijven van een extra bestuurder kan geld kosten, in dit geval was dit € 65. Een handige oplossing die vaak wordt aangeboden als men geen of een verkeerde creditcard bij zich heeft. Helaas was het zo dat de waarborg daarna alsnog niet kon worden voldaan, omdat de creditcard niet werd geaccepteerd door het apparaat. Dit is erg vervelend. Hoe dit precies kon gebeuren is onduidelijk.

Wij van Sunny Cars zijn 24/7 bereikbaar op ons noodnummer. Helaas zien wij in ons systeem dat er geen enkele keer contact met ons is opgenomen op het moment dit dit probleem zich voordeed. Als wij niet op de hoogte worden gesteld van dit soort situaties, weten wij simpelweg niet van het voorval af en kunnen dan dus niet in actie komen. De ophaaltijd van de huurauto was om 16:30 uur, dit tijdstip valt ruim binnen de openingstijden van ons kantoor in Haarlem. Hier hebben wij een hele afdeling vol autohuurexperts die onze klanten kunnen helpen bij o.a. problemen ter plaatse. Zij kunnen adviseren, contact opnemen met de lokale wagenparkaanbieder en bovenal: direct in actie komen. Wij zien dat er pas 6 dagen na de huurperiode contact met ons is opgenomen. Dit is erg jammer, want anders hadden wij wellicht op het moment zelf al iets kunnen betekenen.

Voor een inhoudelijk antwoord wil ik graag vragen om in contact te blijven met onze afdeling customer care, aangezien dit al in behandeling is genomen. Zo blijft alle documentatie goed bewaard.

Hartelijke groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.