De top 3 meestvoorkomende schades

Ai… Schade. Daar zit niemand op te wachten! Maar ja, het kan toch gebeuren. En het hoeft niet eens aan jou te liggen. Het kan ook zijn dat je na een ontspannen stranddagje ineens een flinke kras ontdekt. Geen zorgen, maak je niet druk en laat hierdoor zeker niet je vakantie verpesten! Wees juist blij dat je huurauto via Sunny Cars standaard optimaal verzekerd is. Zolang je je aan de voorwaarden houdt is er niets aan de hand en betalen wij het eigen risico gewoon aan je terug.

Schades die bij ons worden gemeld zijn heel uiteenlopend. Maar er zijn er drie die er met kop en schouders bovenuit steken! We hebben ze – op willekeurige volgorde – op een rijtje gezet.

1. Bandschade

Een lekke band kan iedereen overkomen. Een spijker, een schroef of een stuk zwervend glas op de weg en voor je het weet is het gebeurd…Niet jouw schuld! Als jou dit tijdens de vakantie overkomt, dan kun je de band zelf vervangen met het thuiskomertje dat je in de achterbak van de huurauto vindt. Dit is een band die je tijdelijk kunt gebruiken om, de naam zegt het al, thuis te komen. Het is dus geen band waar je je hele vakantie mee kunt rijden. Je mag hier namelijk maar een beperkt aantal km’s mee afleggen en slechts een snelheid van 80 kilometer per uur mee rijden. Ga daarom zo snel mogelijk naar een lokale garage om de band te laten repareren of vervangen. De kosten schiet je ter plaatse voor. Bewaar de bon en factuur goed en dien deze na je vakantie bij ons in. Dan regelen wij het verder voor je.

Ligt er geen thuiskomertje in de huurauto? Dan kun je de lokale wagenparkaanbieder bellen. Zij helpen je weer op weg en zorgen voor het vervangen van de band. Het nummer dat je daarvoor kunt bellen, vind je vaak op de sleutelhanger of het lokale huurcontract. Of bel de locatie waar je de huurauto hebt opgehaald. Je vindt het telefoonnummer op je voucher onder het kopje ‘Ophaalgegevens’.

2. Kras op de lak of een deuk

Je loopt richting de auto met een boodschappenkar vol lekkers en ineens zie je een kras op de lak. O nee, iemand is met zijn boodschappenkar langs de auto geschuurd! Maar ja, daar kun jij niets aan doen. De auto stond gewoon netjes geparkeerd op de parkeerplaats van de supermarkt! Maak er wel meteen een melding van bij de lokale wagenparkaanbieder. Houd er wel rekening mee dat het inleveren van de huurauto langer kan duren, door het opstellen en invullen van de schadepapieren.

Is de schade zo groot dat je niet meer verder kunt rijden met de huurauto? Bel dan meteen de lokale wagenparkaanbieder om het te melden en om te horen wat de vervolgstappen zijn.

Houd wel rekening dat het inleveren van de huurauto langer kan duren, door het opstellen en invullen van de schadepapieren. 

3. Glasschade

Glasschade kan uiteenlopen van een kapotte spiegel tot een ingeslagen ruit. Als er sprake is van een (poging tot) inbraak of er is iets gestolen, dan is de auto vaak ook echt beschadigd. Laat dan áltijd een politierapport opstellen en neem ook contact op met de lokale verhuurder. Als dit middenin je vakantie gebeurt, dan zal de wagenparkaanbieder – afhankelijk van de beschikbaarheid – een vervangende huurauto voor jou beschikbaar stellen.

Als er alleen sprake is van een sterretje of butsje in de voorruit door bijvoorbeeld een opspattend steentje, dan is het niet nodig om de lokale wagenparkaanbieder te informeren. Je mag dit dan bij het inleveren van de huurauto melden. Tenzij je zelf niet meer verder wil rijden met de huurauto, omdat er ook echt een scheur is ontstaan in de ruit. Dan kun je uiteraard de lokale wagenparkaanbieder bellen!

Overkomt een van de bovenstaande situaties jou? Wees dan blij dat je via Sunny Cars hebt gehuurd. Al deze schadegevallen zijn dan namelijk standaard gedekt. Het kan zijn dat je een eigen risicobedrag moet voorschieten, maar dat krijg je van ons terug.  We hebben hiervoor een speciaal schadeformulier opgesteld waarin je de volledige informatie over de schade kunt opgeven. Wij nemen je schade verder in behandeling en informeren je zodra de belaste kosten teruggestort zijn!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.