Voorkom boetes in Italië

31 July 2013 36 15439

Auteur

Renske Mijderwijk

Marketing medewerker

Rondrijden in een land waar je niet bekend bent is altijd even wennen. Zo reed ik een aantal weken terug door het prachtige Toscane. Ik was er nog nooit eerder geweest en genoot volop van de landschappen, échte Italiaanse bomen en de leuke dorpjes.

Italië genoot minder van mij. Italianen hebben een bepaalde rijstijl waar ik de eerste dagen aan moest wennen, noem het een uitdaging. Afsnijden, je van de weg drukken, toeteren, handgebaren. En dat terwijl ik aardig doorrijd… voor een vrouw.Échte Italiaanse bomen

Zona traffico limitato

Genoeg zaken waar je je al mee bezig kunt houden en dan wil je natuurlijk ook nog zo dicht mogelijk bij het centrum van je bestemming parkeren. Wat je van tevoren niet weet is dat veel historische centra beschermd worden en er borden staan met de tekst `zona traffico limitato´ , oftewel zones waar je op bepaalde dagen/tijdstippen niet mag rijden tenzij je een vergunning hebt. Doe je dat wel, dan wordt het kenteken van je auto geregistreerd en kun je rekenen op een fikse boete van de Italiaanse overheid. Rijd je in een huurauto? Dan betaal je naast de boete  ook administratiekosten aan de verhuurder. De hoogte hiervan verschillen per verhuurder, maar kunnen per boete oplopen tot twee keer € 60,-

En blijf je rondjes rijden omdat je de plaats van bestemming niet kunt vinden? Helaas, maar je kenteken wordt dan steeds opnieuw geregistreerd en de boetes lopen op….

Verkeersbord italië autovrije zone

Hoe kun je de boetes voorkomen?

Wees alert op het moment dat je een centrum van een Italiaanse stad binnenrijdt. De borden hangen iets hoger dan een gemiddeld verkeersbord, houd dit goed in de gaten. Bovenaan het bord staat altijd: zona traffico limitato, daaronder staan de tijden en uitzonderingen aangegeven. Deze kunnen per stad verschillen. Hier een aantal voorbeelden van Italiaanse steden met een autovrije zone.

In steden als Florence heb je niets aan een auto, bovendien kun je lopend alles goed bereiken. Ik raad je daarom aan de auto buiten de stad te parkeren en met de bus of trein naar het centrum te gaan.

Indien het geboekte hotel in een autovrije zone valt, dan mag je het gebied wel in rijden. Let er wel op dat het hotel je kenteken registreert om deze door te geven aan de lokale politie.

Een boete en nu?

Vaak wordt de boete in het Italiaans verstuurd. Op de boete staat vaak een website of een adres om de betaling te voldoen. Kom je er niet uit? Hierbij nog enkele tips van de ANWB. Uiteraard kun je voor tips ook altijd contact opnemen met onze customer care afdeling: +31 23 5699 689.

En als je het eenmaal weet kun je zorgeloos genieten van die welverdiende vakantie….

italie huurauto fiat ctablok

Rij onbezorgd rond in Italië

Om ontspannen en in alle vrijheid te genieten van Italië regel je vooraf je all-in huurauto. Bij Sunny Cars zijn alle - benodigde - verzekeringen inbegrepen en kun je een ongelimiteerd aantal kilometers rijden. Dat rijdt een stuk lekkerder. Ontdek alle All-in voordelen!

Zoek huurauto in Italië >

36 Reacties (

Ray

28 August 2013 at 14:13 Reply

Ja shit, had ik het maar geweten…. In Pisa op een zondag, terwijl er niemand op straat was, een traffico limitato ingereden (echt niet gezien). Vervolgens werd het bedrag gewoon van m’n creditcard afgeschreven…

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

30 August 2013 at 17:37 Reply

Hallo Ray,

Ja, ik heb zelf ook ervaren dat de borden hoger hangen dan normale verkeersborden en dus vaak over het hoofd worden gezien. Erg vervelend. Hopelijk de eerste en laatste keer dat dit je is overkomen!

Zonnige groet,
Renske

Marian Hoks

28 August 2013 at 14:49 Reply

Is ons overkomen in Alghero (Sardinië) toe we ‘s avonds op zoek waren naar ons B&B in de oude binnenstad. Meer dan een jaar later vielen er 3 bekeuringen op onze mat, die we vervolgens niet betaald hebben….

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

30 August 2013 at 17:34 Reply

Hoi Marian,

Kun je nagaan hoe lang het kan duren voordat de bekeuringen naar Nederland komen. Ik durf alleen niet te zeggen of ze je bij de Italiaanse douane ooit nog kunnen aanhouden voor niet betaalde bekeuringen.

Zonnige groet,
Renske

Rijschool Den Haag

22 October 2014 at 16:08 Reply

bedankt voor deze informatie!

Gé Bovee

23 October 2014 at 19:04 Reply

Ook ik kreeg een boete in Pisa een jaar na dato. Maar wat ik niet snap is dat Sunny Cars 48 euro administratiekosten daarvoor afschrijft zonder enige kennisgeving!!! Slechte zaak

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

27 October 2014 at 15:30 Reply

Hoi Gé,

Wat vervelend dat je na een jaar alsnog de boete kreeg. Ik begrijp zelf het gedeelte over de kosten ook niet, want Sunny Cars schrijft geen administratiekosten af. Kun je een kopie maken van deze afschrijving en naar ons doosturen onder vermelding van je resereringsnummer? Dat kan naar customercare@sunnycars.nl. Wij kijken graag na waar deze kosten voor zijn geweest.

Zonnige groet, Renske

Paul van Oijen, Citroenstraat 65, 2564 PK Den Haag

4 February 2015 at 10:15 Reply

Net zoals vorig jaar dreigt er maanden later weer een verkeersboete uit Italie aan te komen. Gisteren post van Auto Europa ontvangen; maar iefst 3 km te hard gereden. Wat een doodzonde! Ben helemaal klaar met dat land. Ze mogen blij zijn dat er nog toeristen komen. Ik pas voorlopig. Waar het mij om gaat dat de door u ingezette autoverhuurder weer doodleuk € 50,– + BTW van mijn creditcard dreigt af te schrijven. En dat met een standaardbrief die zo uit de computer rolt is dat weer snel verdient en staan deze kosten in geen enkele verhouding tot de aangekondide boete van € 41,– (of 28,70 in geval van korting). Ik overweeg sterk om VISA opdracht te geven dat het om een betwiste betaling gaat of komt u mij tegemoet als trouwe klant die op 14 februari a.s. weer een auto bij u heeft gehuurd? Ben benieuwd naar uw reactie.

Met vriendelijke groet, Paul van Oijen

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

9 February 2015 at 16:33 Reply

Hoi Paul,

Wat zonde zeg dat je voor 3 km te hard een boete ontvangt. Ik ben bekend met de administratiekosten die berekend worden. Helaas moet ik je melden dat wij niet kunnen bemiddelen in boetes en weet ik niet wat de gevolgen zijn van niet betaalde boetes.

Zonnige groet,
Renske

Paul van Oijen

10 February 2015 at 11:00 Reply

Vriendelijk dank voor uw teleurstellende reactie.

U legt mij uit hoe autoverhuurders in het buitenland kennelijk menen om te kunnen gaan met hun (voormalige) klanten als er maanden later een bekeuring dreigt. Deze procedure is mij als ‘trouwe klant’ van Sunny Cars bekend en was – tot op heden – voor mij ook een belangrijke overweging om steeds opnieuw voor Sunny Cars te kiezen. Geen gedoe achteraf bij het inleveren van de huurauto en geen bijgaande kosten en onaangename verrassingen, zoals gisterenavond uitvoerig aan de orde kwam in zowel het TV-programma ‘Kassa’ als laatst nog in ‘De Kampioen’. Waar u in het geheel aan voorbij gaat, is het feit dat de door Auto Europa in rekening gebrachte administratiekosten van liefst € 61,– in geen enkele verhouding staan tot de boete die dreigt en waarvan ik mij afvraag of deze uberhaupt wel op mijn deurmat valt, want tot op heden heb ik nog niets ontvangen! Natuurlijk heeft u als Sunny Cars wel degelijk invloed op deze kosten, maar kennelijk vindt u het –gezien deze reactie- wel best zo en is Auto Europa met het afgeven van mijn creditcardgegevens in staat om zich op deze manier over de ruggen van uw klanten te verrijken. Ik was deze zomer van plan (na komende zaterdag via Sunny Cars een huurauto in Malaga te hebben gehad) opnieuw een auto via u te huren, maar overweeg nu sterk om voor een andere aanbieder te kiezen, die zich klantvriendelijker opstelt en zich niet verschuilt achter de kleine lettertjes.

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

13 February 2015 at 16:12 Reply

Beste Paul,

Begrijpelijk dat het antwoord je teleurstelt. Als ik aangeef dat Sunny Cars niet kan bemiddelen in boetes, dan betekent het niet dat ik het wel best vind dat de kosten in rekening worden gebracht.

Via lokale autoriteiten ontvangt de verhuurder ter plaatse een lijst met verkeersovertredingen. De gegevens die hierop vermeld staan zijn: het kenteken, de plaats waar de overtreding plaatsvond en de datum. De partner, Auto Europa in dit geval, zoekt de juiste huurder bij elke overtreding en dient de huurder op de hoogte te brengen. Voor de kosten van deze afhandeling berekent Auto Europa een vast bedrag. Sunny Cars heeft geen invloed op de hoogte van deze kosten, ik vind dit zelf ook een belachelijk hoog bedrag. Om privacy redenen ontvangt Sunny Cars geen inhoudelijke informatie over de boete en om die reden mag Sunny Cars ook niet bemiddelen.

Wel kunnen we bij een volgende autohuur vooraf nagaan bij welke verhuurder de auto wordt opgehaald. Zo kunnen we voorkomen dat je weer bij Auto Europa de auto ophaalt.

Hopelijk heb ik je hiermee een duidelijk antwoord gegeven. Ik wens je nog een fijne dag.

Zonnige groet,
Renske

H.de Jager

6 March 2015 at 19:05 Reply

Nadat ik het vorige bericht heb gelezen wil ik even vertellen dat wij 1,5 dag in Rome zijn geweest . Wij hebben op advies van vrienden een auto bij Sunnycars gehuurd. Vanaf 3 tot 5 nov 2014. Auto ingeleverd en nu komen wij op4maart 2015 erachter dat er 5 x een bedrag van 48,50 euro van de VISA is afgeschreven . Geen enkel bericht gehad . Contact met Sunnycars .Daar krijg je dan te horen dat wij in 1.5 dag volgens Sunnycars waarschijnlijk 5 bekeuringen hebben gehad en dat loced cars in Rome dan 5 x 48,90als administratiekosten in rekening kan brengen , dus zonder iedere informatie kan . Volgens Sunnycars staat dit ergens beschreven .en kunnen zij niets doen . Ik vind dit meer dan schandalig . Dus 250 euro administratiekosten zomaar afgeschreven .

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

12 March 2015 at 14:30 Reply

Beste meneer/mevrouw de Jager,

Zoals je al aangeeft heb je het vorige bericht al gelezen en zie je mijn antwoord waarom Sunny Cars niet kan bemiddelen in boetes. Het is vooral vreselijk dat je de boete + bijbehorende administratiekosten steeds opnieuw krijgt. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik weet hoe het voelt om naar een bestemming te zoeken in een Italiaanse binnenstad. Dat is al frustrerend genoeg. En als je dan rondjes rijdt, dan loop je het risico dat je steeds langs hetzelfde registratiepaaltje rijdt. Vandaar mijn blog, ik hoop hiermee dan ook zoveel mogelijk mensen te waarschuwen voordat ze een historisch centrum in rijden.

Zonnige groet,
Renske

Josje Blesgraaf

5 October 2015 at 12:53 Reply

Voorlichting geven over de historische zones zou eigenlijk ook door dezelfde autoverhuurder gegeven moeten worden, ze verdienen er genoeg aan. Misschien is het handig dat er bij het boeken van bepaalde bestemmingen ook via Sunnycars een plattegrond uitgeprint kan worden van deze binnenstadzones.

Juliette van Krimpen

17 December 2015 at 23:56 Reply

Ik ben het volkomen eens met Josje. Het is te schandalig voor woorden, dat hier niets aan gedaan wordt. Daarbij konden wij niet vinden waar het geld naar overgemaakt moest worden.
Eerst een mail gestuurd naar Sicily by Car waarop wij geen antwoord gekregen hebben.
Dan maar weer bellen naar Sunnycars, hoe we dit moeten oplossen. Als je niet op tijd betaalt, loopt je boete ook nog op! En daarbovenop 50€ Administratiekosten ex btw ! Dank Sicily by car!

Eric

18 December 2015 at 15:45 Reply

De mensen bij Sunny Cars wijzen je op je eigen verantwoordelijkheid en doen er niets aan om je te helpen. Arrogant en klantonvriendelijk.

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

24 December 2015 at 15:40 Reply

Dag Juliette,

Wat vervelend dat je zelf ook een boete hebt ontvangen. De informatie (en het gebrek aan) die verstuurd wordt vanuit de Italiaanse overheid kan ik niet aanpassen.
Zoals ik ook al heb vermeld in de reactie bij Eric, blijf ik bezig om te kijken hoe wij onze klanten het beste kunnen informeren vooraf zodat de kennis over historische centra wordt vergroot en er steeds minder Sunny Cars klanten zijn die ooit nog een boete krijgen!

Zonnige groet, Renske

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

24 December 2015 at 15:23 Reply

Beste Josje,

Ik vind dit een hele goede tip. Of het vanuit de lokale partners aangeboden kan worden weet ik niet, maar er zal toch ergens informatie beschikbaar moeten zijn die Sunny Cars kan delen met haar klanten.

Zonnige groet,
Renske

Eric

16 December 2015 at 17:13 Reply

Zeer terechte opmerking van Josje. Gebeurt inmiddels nog steeds niet. Heel dubieus dat Sunny Cars zijn klanten niet waarschuwt. Zouden ze hier dan toch veel op verdienen? Hebben de schijn tegen, waarom zou je anders je klanten niet willen helpen?

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

24 December 2015 at 15:34 Reply

Hoi Eric,

Ik vind de tip van Josje inderdaad ook goed en heb dit als punt genoteerd. Sunny Cars verdient hier zeker niets aan, boetes lopen ook niet via ons. Het is niet dat Sunny Cars haar klanten niet wil waarschuwen, vandaar ook deze blog die regelmatig naar voren komt. Echter, zoals je waarschijnlijk begrijpt, kunnen we niet alle online beschikbare informatie klakkeloos overnemen en deze aanbieden aan onze klanten. Wel kan ik je vertellen dat ik hier nog mee bezig ben om te kijken hoe wij onze klanten het beste kunnen informeren vooraf zodat de kennis over historische centra wordt vergroot en er steeds minder Sunny Cars klanten zijn die ooit nog een boete krijgen!

Zonnige groet, Renske

Rinus

28 December 2015 at 18:42 Reply

Deze zomer via Sunny Car een auto gehuurd in Italië. Eind november is er 61 euro aan adm. kosten afgeboekt voor een ‘verkeersovertreding’ die ik zou hebben begaan???? Geen idee wat. Blijkbaar werkt Sunny Cars een zeer verouderd ict-systeem dat nogal wat tijd vergt :-(!! Schandalig!!

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

4 January 2016 at 13:42 Reply

Hoi Rinus,

Hoogstwaarschijnlijk zijn dit de administratiekosten en moet de boete nog volgen. Zie ook de uitleg in de blog. De Italiaanse overheid verwerkt de boetes en de afhandeling gaat via de lokale partner. Het ict-systeem van Sunny Cars komt hier niet aan te pas.

Zonnige groet,
Renske

N. Snoep

28 January 2016 at 16:46 Reply

In juli 2012 een rondreis gemaakt op Sardinie, met een huurauto van Sunny cars. In eerste instantie werden inderdaad de admin kosten van 2 x een bekeuring afgeschreven in november 2012 bekeuringen ontvangen van de gemeente alghero ivm het rijden in een zone waar dit niet was toegestaan. Niet op gereageerd vervolgens kreeg ik in augustus 2013 deze bekeuring nogmaals aangetekend toegezonden beiden voorzien van een verhoging. Ook hier weer niet opgereageerd. Nu in januari 2016 ontving ik 2x een aanmaning van een NL incassobureau wat de vordering van nu in totaal €716,– heeft overgenomen. Wees dus voorzichtig met nu reagereb en niet betalen.

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

1 February 2016 at 17:25 Reply

Hoi N,

Lijkt me erg spannend om te boetes negeren en, zoals nu blijkt, ook niet de juiste oplossing. Wat zonde dat de boete zo hoog is opgelopen. Bedankt voor het delen van je ervaring, hopelijk krijgen andere gebruikers niet te maken met een incassobureau.

Zonnige groet, Renske

Mark

19 September 2016 at 19:54 Reply

Net helaas een beukering gekregen bij de tempels in agrigento Sicilië. Is het slim om de beukering gelijk hier te voldoen zodat we later geen kosten krijgen van de verhuurder? We hebben er namelijk een soort bon bij gekregen waarop staat dat hem in het postkantoor kunnen voldoen.

Groet,

Mark

Gisel

3 October 2016 at 18:24 Reply

Zou graag een site willen weten waar je alle plaatsen op kan zien waar die ZTL van toepassing is.
Weet iemand dit. Link op deze site werkt niet.
Ik ga naar Amalfikust (herfst)en alle plaatsen daar met auto dus zou het graag snel (en voordien) willen weten.

Irene

19 October 2016 at 10:46 Reply

Ook ik ga komende week naar Italië. Ik schrik van alle berichten.
We gaan naar Tropea, in de wreef van de laars. Wie weet of daar ook zo’n zone ‘trafico limitato’ is?

Emmely

2 December 2016 at 15:16 Reply

Bij ons is er ook een bedrag van de creditcard afgeschreven, 5 maandag nadat we in italie een huurauto hebben gehad. We hebben alleen geen rekening binnen gekregen, dus ik weet niet waar de rekening voor is en of de kosten kloppen. Weten jullie hoe ik daar achter kan komen?

Pieta Harsveld

Pieta

5 December 2016 at 11:09 Reply

Beste Emmely,

Wat vervelend dat er onverwachte kosten zijn afgeschreven, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je een kopie van het verhuurcontract en het creditcardafschrift doorstuurt aan onze afdeling Customer Care, dan gaan zij er voor je achteraan. Je kunt ze mailen op customercare@sunnycars.nl.

Met zonnige groet,
Pieta van Sunny Cars

Christian

2 June 2017 at 10:51 Reply

Beste Sunnycars,

Waarom geeft touroperator, Sunnycars en de locale autoverhuurder niet aan dat er milieuzones zijn waar je rekening mee moet houden?

Vriendelijke groet,

Christian

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

6 June 2017 at 10:16 Reply

Hai Christian,

We proberen onze klanten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun reis. De belangrijkste punten rond de huurauto zetten we daarom altijd in de voorwaarden. Daarnaast sturen we vooraf meerdere e-mails om extra informatie te geven, en ook via dit kanaal proberen we zoveel mogelijk informatie te verstrekken. Informatie over verkeersregels geven we ook in de Sunny Guides die je op onze website vindt (voor Italië vind je die hier).

Je leest het: we doen echt ons best ;). Maar we kunnen nu eenmaal niet álles afvangen en als vakantieganger heb je natuurlijk ook gewoon zelf de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent van de lokale verkeersregels.

Met hartelijke groet,
Pieta

Peter

12 June 2017 at 19:01 Reply

Hoi Sunny cars,

Ook wij hebben helaas een boete gehad in Pisa, van de verhuur maatschappij is 40€ afgeschreven aan admin. kosten! en een foto van de boete! echter hebben wij de boete nog niet thuis gehad. Kan die nog komen naar een jaar? Groetjes Peter

Pieta Harsveld

Pieta Harsveld

13 June 2017 at 09:55 Reply

Dag Peter,

Wat ontzettend balen! De lokale wagenparkaanbieder ontvangt van de autoriteiten een lijst met de verkeersboetes die met zijn huurauto’s gereden zijn. Dit zijn nog niet de daadwerkelijke boetes zelf. Die sturen de autoriteiten je later toe. Daar gaat echter vaak best wat tijd overheen. Het is dus inderdaad waarschijnlijk dat je de boete later nog op de mat treft.

Hopelijk hebben jullie ondanks dit voorval mooie herinneringen om op terug te kijken. Een volgende keer helpen we je graag weer 100% aan dat rent-a-smilegevoel waar we voor staan.

Met hartelijke groet,
Pieta

Peter

13 June 2017 at 21:12 Reply

Oké bedankt voor de teug koppeling!

Ronald

26 June 2017 at 13:56 Reply

Ik rij al meer dan 30 jaar in o.a. Italië maar ook Frankrijk, Spanje, Duitsland, Engeland. de Verenigde Staten van Amerika en Argentinië (Buenos Aires). Veelal met mijn eigen auto, soms met een huurauto.
Wat blijkt uit bovenstaande verhalen en mijn eigen ervaring is dat sommige verhuurbedrijven gewoon maar bedragen afschrijven t.l.v. je credit card. Het zou mooi zijn als jullie een tip zouden hebben hoe dat te voorkomen is. Het zou logischer zijn als zij de autoriteiten jouw gegevens verstrekken en zich vervolgens er niet mee bemoeien maar dat zal niet altijd kunnen. Dus hoe kun je voorkomen dat er weken, soms maanden na dato nog bedragen worden afgeschreven?

Renske Mijderwijk

Renske Mijderwijk

27 June 2017 at 13:59 Reply

Hoi Ronald,

Wat gaaf dat je al aardig wat rij-ervaring hebt opgebouwd in het buitenland!
Om direct je vraag te beantwoorden, het is niet mogelijk om te voorkomen dat deze bedragen zo laat worden afgeschreven. De bedragen die weken of maanden na dato nog worden afgeschreven zijn vaak te koppelen aan de verwerkings- of administratiekosten van een boete. Vanuit de lokale autoriteiten wordt de boete verstuurd naar de lokale autoverhuurder. Op dat moment moet de verhuurder binnen een wettelijke termijn de gegevens van de klant doorgeven aan de autoriteiten. Mijn collega´s van de Customer Care afdeling ervaren dat dit binnen een termijn van 2 weken tot 3 maanden na de huurperiode plaatsvindt. Na dit traject heeft de verhuurder er niets meer mee te maken en nemen de autoriteiten het over.

Zonnige groet,
Renske

Leave a Reply

* Nodig om je reactie kunnen plaatsen.