Waarom er soms tóch extra kosten worden afgeschreven… En hoe je dat voorkomt

“Ze zeggen dat het all-in is, maar ter plaatse moest ik mooi nog bijbetalen voor een extra verzekering!” Ik lees deze review op Trustpilot en ik begrijp dat de klant verbolgen is. Want je huurauto van Sunny Cars is inderdaad all-in en van onverwacht bijkomende kosten zou nooit sprake mogen zijn. Maar toch is er dus iets misgegaan…

Wat ging er mis?

Je bent optimaal verzekerd en tóch biedt die charmante Spaanse medewerker je een extra verzekering aan. Hij klinkt heel overtuigend als hij vertelt dat je anders diep in de problemen raakt als er iets misgaat. En dan begin je te twijfelen.

“Nee, dank je”

De twee meest voorkomende verzekeringen die je ter plaatse kunnen worden aangeboden zijn de Super CDW en de No Risk-verzekering. Je kunt hier met een gerust hart ‘nee’ tegen zeggen, want je bent echt optimaal verzekerd. Sluit je toch een extra verzekering af? Dan rijd je dubbel verzekerd rond, en daar heb je dan dus ook twee keer voor betaald. Zonde!

Alleen de inzittendenverzekering (PAI) is niet bij ons inbegrepen. Meestal is die namelijk onderdeel van je reisverzekering. Als dat niet het geval is, is dit de enige verzekering die je ter plaatse kunt afsluiten als je dat wilt. Op andere verzekeringen is je antwoord kort en duidelijk: ‘Nee, dank je’.

Nooit zomaar tekenen

Natuurlijk begrijpen we dat je zo snel mogelijk met je huurauto wilt wegrijden, maar controleer altijd het huurcontract voor je tekent. Soms staan er onterecht extra verzekeringen op. Zet je een handtekening onder het huurcontract? Dan teken je ook voor eventuele extra kosten die daarop staan. De lokale verhuurder incasseert deze kosten direct van je creditcard. Achteraf is het lastig om dit ongedaan te maken omdat je met jouw handtekening een akkoord gegeven hebt.

Wees voorbereid

Makkelijk gezegd natuurlijk, maar vaak is het huurcontract opgemaakt in een taal die je niet spreekt. Zorg er in ieder geval voor dat je vooraf weet welke kosten je ter plaatse nog kunt verwachten. Zoek de hoogte van de waarborg op, en check nog even wat eventuele extra’s zoals een kinderzitje kosten. Staan er kosten op het contract die je niet kunt thuisbrengen? Vraag de medewerker dan om verduidelijking. Kom je er niet uit, of twijfel je? Dan kun je ons 24/7 bellen.

Als het goed is, kom je dus nóóit voor onverwachte kosten te staan als je via Sunny Cars huurt. En dat is maar goed ook, want ik weet zeker dat je je geld veel beter kunt gebruiken op vakantie.

Renske Mijderwijk

Marketing Coördinator B2B events & Joint Promotions

Al sinds 2009 is Renske werkzaam bij Sunny Cars. Eerst op de Reserveringsafdeling, maar al snel maakte ze de overstap naar Marketing. De laatste jaren heeft ze vooral tripjes gemaakt in Europa, maar een verre reis staat nu wel bovenaan haar verlanglijstje.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jan-Theo

21 juni 2017 | 5:57 pm | Reageer op Jan-Theo

Een goed werkende tip.
Zet op je mobile een vertaal programma. Bij mij gelijk Nederlands -Spaans ingesteld.
Ze wilde natuurlijk een extra verzekering afsluiten en vertelde gelijk via het vertaal programma in hun eigen taal dusdat ik verder geen verzekeringen via plaatselijke verhuurder wil afsluiten en gelijk mee gedeeld dat ik evt. gelijk contact op zou nemen met Sunnycars.
Dit alles in het spaans laten lezen en het was gelijk over met het aandringen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 8:51 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Dank je voor de tip Jan-Theo!
Hoewel ik van mening ben dat dit niet nodig zou moeten zijn kan dit zeker helpen om je auto snel & zonder extra kosten mee te krijgen.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jan-Theo

21 juni 2017 | 6:03 pm | Reageer op Jan-Theo

Een tip uit ervaring.
Zet op je mobiel een vertaal programma.
Bij mij gelijk ingesteld nederlands-spaans.
Ze wilde mij dus ook een extra verzekering laten afsluiten.
Gelijk in het vertaalprogramma gezet dat ik geen verzekeringen wilde afsluiten en ook als ze bleven aandringen ik gelijk naar het Sunnycars noodnummer in Nederland zou bellen.
Dit alles in de spaanse taal laten lezen.
Het was dus gelijk over met aandringen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bas van Amsterdam

2 juli 2017 | 9:21 am | Reageer op Bas van Amsterdam

Hier valt dus nog een slag te slaan voor Sunny Cars! De klant tekent slechts 1 contract; het contract van Sunny Cars. Eén contract dus, want de contracten met de verhuurders zijn al door Sunny Cars afgesloten. Geen speld meer tussen te krijgen! Alleen maar tevreden klanten. Of is mijn redenering iets te naïef?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:04 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hi Bas,

Klopt! Je tekent inderdaad één contract waar alle verzekeringen al bij in zitten. Het contract wordt naar de wensen van de huurder opgemaakt. Accessoires, een kinderzitje, een hotelaflevering, je auto op een andere locatie afleveren; het brengt allemaal (op voorhand bekende) lokale kosten met zich mee. Ook het afsluiten van een extra verzekering zou besproken kunnen worden. Als je als klant tekent, teken je ook voor deze extra kosten. Sunny Cars kan dat niet ongedaan maken.

Jouw oplossing zou ideaal zijn als alle contracten er ook hetzelfde uit moeten zien. :)

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ton Pelzer

2 juli 2017 | 9:52 am | Reageer op Ton Pelzer

Auto gehuurd bij Enterprice in Barcelona.
Via Sunny Cars.
Aan de receptie, zeiden ze meteen tegen mij dat ik geen extra verzekering af hoefde te sluiten. Goede ervaringen bij hun. Nu voor de 2e keer daar een auto gehuurd. Ze vragen ook maar een borg van € 150,00. ????????????????

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:05 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Fijn om te horen Ton!
Zo zou het overal moeten gaan.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ellen

2 juli 2017 | 11:20 am | Reageer op Ellen

Wat betreft de hoogte van de waarborg ; we hebben de afgelopen 6 weken 3x een auto gehuurd, op Hawaï, in LA en in Toronto.
De waarborgsom bedroeg op alle plaatsen 1 Dollar , die werd gereserveerd op onze creditcard !

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:07 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hi Ellen,

Dat klinkt als een te gekke reis. Fijn dat je je creditcard ook nog kon gebruiken voor andere uitgaven.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ingrid

2 juli 2017 | 11:38 am | Reageer op Ingrid

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als Sunny Cars op de supplier voucher de tekst van het gehuurde en de verzekeringen zet in de taal van het land van verhuur.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:08 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hi Ingrid,

We sturen in ieder geval altijd een document in het Engels mee, wat voor elke lokale autoleverancier te begrijpen moet zijn.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jim Boerma

2 juli 2017 | 11:48 am | Reageer op Jim Boerma

Beste Sunny Cars,
Wat de klanten van Sunny Cars (dus ik ook) echt ten goede zou komen is dat de locale verhuuragentschappen ook werkelijk uit naam en in de geest van Sunny Cars zouden handelen; er zijn blijkbaar nu nog steeds tegengestelde belangen waar de huurder maar mee moet "handballen", dat blijkt ook uit alle adviezen van Sunny Cars. Het ultieme gemak van autohuur in het buitenland zou zijn: hier boeken, betalen en ter plekke de sleutel krijgen (in deze online wereld is alles op te vragen, dus ook door het agentschap ter plaatse), zonder enige vraagstelling over verzekeringen enz. Zelfs de borgstelling zou in Nederland reeds kunnen worden geregeld (voelt wel zo prettig..) Ben benieuwd of daar aan gewerkt wordt!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:18 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hi Jim,

Daar ben ik het 100% mee eens. We proberen onze klanten zo goed mogelijk te informeren om problemen ter plaatse te voorkomen. Gelukkig zien we veel positieve verschuivingen. Sunny Cars biedt op steeds meer bestemmingen het Geen Waarborg pakket, dan staat Sunny Cars garant bij de verhuurder en hoef je zelf geen waarborg achter te laten.

We blijven ontwikkelen en hopen dit pakket op steeds meer bestemmingen aan te kunnen bieden.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob

2 juli 2017 | 1:02 pm | Reageer op Rob

Inderdaad wil probeert men lokaal extra verzekeringen te verkopen. Wat ontzettend goed dat jullie ons (de klanten) hier zo duidelijk over informeren!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:36 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Rob,

Dank je, je geeft precies aan wat we ermee willen bereiken!

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

WATTIER Catherine

2 juli 2017 | 6:07 pm | Reageer op WATTIER Catherine

Bonjour, je m'appelle WATTIER Catherine et j'ai réservé une voiture chez sunnycars pour 3 jours à partir du 7 août(hôtel idéon,rethymnon) pouvez-vous ajouter un gps pour ces 3 jours ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:35 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Bonjour Catherine,

Vous pouvez rappeler a notre departement des réservations (0800/390 28) ou envoyer un petit email (reservation@sunnycars.be) avec votre numéro de réservation.

Cordialement, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

F.v.P

2 juli 2017 | 7:16 pm | Reageer op F.v.P

Begin Juni een auto op Sicilie zonder zorgen af willen halen op het vliegveld, maar aan het loket duurde het toch wel even , voor het doordrong dat ALLES bij Sunnycars in orde was gemaakt, maar nee hoor, dat kon niet, ze verhuren de auto aan ons en hebben weinig te maken met Sunnycars,,,,men moest bij verzekeren,ik vertelde uw bedrijf onmiddelijk te bellen, en daarna werd de druk minder, betaalden we een borg van 70,00 euro , de overigge loketten hadden allen een probleem met de afhalers, daarom blijft er altijd wat angst achter, of het wel goed zal gaan.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:30 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Francien,

Bedankt dat je je verhaal wil delen. Ik ben blij dat je niet ingegaan bent op het verzoek van de lokale verhuurder. We blijven ons best doen om klanten vooraf te informeren en om angst weg te nemen. Gelukkig gaat het meestal goed. En juist door deze feedback te krijgen weten we ook welke lokale autoveranciers een betere opvoeding moeten krijgen!

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Albert Hoenjet

2 juli 2017 | 10:16 pm | Reageer op Albert Hoenjet

Tot nu toe altijd via sunny cars gehuurd, in Europa maar ook in Z Afrika,U.S.A en Canada. Nog nooit problemen gehad en steeds alle "extra's ter plekke" geweigerd.
Ik wil geen andere verhuurder want weet waar ik aan toe ben voor een goede prijs .

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 juli 2017 | 9:19 am | Reageer op Renske Mijderwijk

Fijn om te horen Albert!
Al plannen voor een nieuwe reis in gedachten?

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.