Een all-in auto huren bij Sunny Cars? Naar sunnycars.nl

Waarom je direct moet stoppen met rijden als je huurauto raar doet

Nog even dat laatste stukje berg op. Je hellingproef skills worden op de proef gesteld.

Nog even… Nog heel even… Yes je bent er!

De auto had er wat moeite mee en stonk nogal. ´Maar goed,´ denk je hij doet het nog´.

En dus rijd je rustig verder. Tot je bij het terugbrengen van de huurauto een rekening gepresenteerd krijgt.
En niet zomaar eentje: het gaat om honderden euro´s. Wat blijkt? De koppeling is kapot.

Wat is een koppeling en hoe werkt hij?

Een koppeling is een machineonderdeel dat ervoor zorgt dat je auto vermogen heeft. Oftewel: dat je voldoende gas kan geven om op snelheid te komen, of om een aanhanger of caravan te trekken. De meeste auto’s hebben een vijf- of zes versnellingsbak. Om naar de juiste versnelling te kunnen schakelen, is de koppeling bedacht: een verbinding tussen de motor en aandrijving.

koppeling schade huurauto problemen

De koppeling werkt op wrijving

Trap je het linker pedaal in, dan komen motor en aandrijving  los van elkaar waardoor de auto voor een moment in z’n ´vrij´ loopt. Schakel je naar een andere versnelling en laat je de koppeling weer los, dan grijpen de tandwielen weer stevig in elkaar.

Hoe merk je dat de koppeling kapot is?

Een koppeling slijt wel, maar gaat zeker 120.000 kilometer of langer mee bij normaal gebruik. Als een koppeling bij het ophalen van je huurauto al kapot is, dan merk je dat dus direct bij het wegrijden. Een koppeling is namelijk kapot, of niet. Als hij kapot is, dan merk je dat de motor niet meer lekker ‘trekt’ en ruik je meestal een branderige lucht door teveel wrijving. Ook kun je de auto met lopende motor dan moeilijk in de eerste of de tweede versnelling krijgen.

Neem de huurauto niet mee of stop direct met rijden als je een van deze 3 punten herkent:

  1. De huurauto schakelt moeilijk;
  2. De huurauto ruikt naar verbrand rubber;
  3. De huurauto schudt of maakt een raar geluid tijdens het rijden.

Als je bij het ophalen merkt dat jouw huurauto één (of meer) van bovenstaande mankementen heeft neem de huurauto dan absoluut niet mee! In dit geval gaat het om een technisch mankement. De kosten worden dan niet op jou verhaald, maar zijn voor de verhuurder.

Merk je tijdens het rijden (na bijvoorbeeld 100 kilometer of een paar dagen) in de huurauto dat opeens die gevreesde brandlucht ontstaat of de auto niet lekker de berg op wil, stop dan onmiddellijk met rijden!  Hier gaat het dan om een koppelingsschade die niet door slijtage, maar -helaas- door verkeerd gebruik tijdens de autohuur is ontstaan. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: in dat geval worden de kosten voor het repareren van de koppeling niet door Sunny Cars vergoed.

Wat? Moet ik het dan zelf betalen?

Als de schade aan de koppeling aantoonbaar tijdens de huurperiode is ontstaan helaas wel. Sunny Cars realiseert zicht heel goed dat het heel zuur is als dit jou overkomt, maar door onze jarenlange ervaring kunnen we zonder twijfel zeggen dat een kapotte koppeling in ruim 90% van de gevallen door eigen toedoen wordt veroorzaakt. Onwennigheid, een afwijkend wegterrein of bergachtig gebied kunnen ervoor zorgen dat de koppeling op een verkeerde manier wordt gebruikt, waardoor schade ontstaat.

Alles wordt onderzocht

Dit neemt niet weg dat Sunny Cars elke koppelingsschade grondig onderzoekt. In een aantal gevallen stelden we achteraf vast dat het onterecht was om het schadebedrag door de klant te laten betalen. Dit waren echter uitzonderlijke gevallen.

Wees dus extra alert bij het ophalen van een huurauto, dan maak je de kans dat dit jou overkomt zo klein mogelijk.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Sam Ahmad

14 augustus 2016 | 11:06 am | Reageer op Sam Ahmad

Ik vind dit een hele vreemde voorstelling van zaken. Een autoverhuurbedrijf dient van te voren er voor te zorgen dat de verhuurde auto in tip top conditie is, inclusief de koppeling. Een huurder die merkt dat de auto niet lekker de bergop gaat of dat de koppeling brandlucht geeft (geen verbrand rubber lucht want de koppeling is niet van rubber gemaakt), moet beseffen dat de verhuurder de auto niet in goed conditie heeft geleverd en de kosten mag NOOIT op de huurder verhaald worden. Het is erg flauw om de huurder de schuld te geven omdat hij/zij in een bergachtich gebied ging rijden of en afwijkend wegterrein. Tja, je gaat niet in een woestijnzand rijden met een twee wiel aangedreven auto maar dat is logisch.
Ik heb vaak in een huurauto gigantische afstanden gereden ( vijf keer USA waarvan één keer van NY naar SF met andere autoverhuurbedrijven, Spanje en Oostenrijk zonder problemen). Ik neem in principe geen auto mee die meerdan 50.000 kilometer op de teller heeft. Ik heb een keer van Sunnycars een auto meegenomen en ontdekte onderweg dat de zekering van de aansteker kapot was omdat de accue van mijn navigatie leeg werd. Dat was een paar honderd kilometers verder. Gelukkig heb ik zelf verstand van en kon ik gaan zoeken naar een zekering om die vervolgens te vervangen (achter het dashboardkastje). Sunnycars had de auto dus niet grondig bekeken voordat deze aan mij gegeven werd. Foei.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

HelgavanB

14 augustus 2016 | 3:07 pm | Reageer op HelgavanB

Wel vreemd om de schade dan te verhalen op de huurder die toevallig net de pech heeft om de kapotte auto mee te krijgen. Waarom dan niet op de voorgaande huurder(s). Je zou van Sunny cars toch ook wel mogen verwachten dat de auto's goed nagekeken worden voordat deze weer worden meegegeven aan een nieuwe huurder.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jan

17 augustus 2016 | 11:32 am | Reageer op Jan

Helemaal eens. Ik ben niet verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door eerdere huurders of gebrekkig onderhoud door verhuurder.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Gerrie Fransen

18 augustus 2016 | 12:37 pm | Reageer op Gerrie Fransen

Technisch klopt niet alles in het verhaal van Mascha Vork van Sunnycars. In de lage versnellingen merk je vaak weinig van een koppelingsplaat die al een eind versleten is. Pas bij gas geven in de hoogste versnellingen merk je dat het toerental van de motor wel hoger wordt en de snelheid van de auto niet. Bij het bergop rijden merk je dit natuurlijk als eerste, maar je bent dan meestal al een eind van de ophaalplaats verwijderd.
Huurders laten opdraaien voor kosten van gebreken aan de koppeling van oudere auto's is idioot. Dat verhuurbedrijven dit proberen is laakbaar, maar verbaast mij niet. Dat Sunnycars hieraan meedoet verbaast mij zeer gezien mijn talloze positieve ervaringen met Sunnycars.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mascha Vork

19 augustus 2016 | 5:46 pm | Reageer op Mascha Vork

Bedankt voor de reacties! Koppelingsschade ligt gevoelig, dat blijkt wel. En dat is ook precies de reden dat ik wat meer informatie en tips wou geven. Want ik snap goed dat het heel vervelend is wanneer je met een dergelijke schade geconfronteerd wordt.

Wat betreft het controleren van de auto´s: Sunny Cars werkt wereldwijd samen met ruim 100 verschillende partners op meer dan 8.000 verhuurlocaties. Zelf kijken wij de auto’s dus niet na. Het kan zijn dat de vorige huurder de auto met een slippende koppeling heeft teruggebracht. Als de verhuurder de auto alleen maar schoonmaakt en weer inzet, merkt hij daar niets van. Maar de nieuwe, opvolgende klant merkt dat wel. Schade aan de koppeling wordt direct duidelijk bij het wegrijden met de huurauto. Vandaar mijn tips wat te doen als de huurauto ´raar´ doet. In alle gevallen waarin de klant de auto direct na het ophalen terugbracht, is de schade ook gedragen door de verhuurder.

Met zonnige groet,
Mascha

Zoals ook aangegeven in de blog: bij Sunny Cars wordt elke koppelingsschade die door de lokale wagenparkaanbieder wordt doorbelast grondig onderzocht. We checken het verhaal van de huurder en de gegevens die we van de verhuurder doorkrijgen. In een aantal gevallen stelden we vast dat het onterecht was om het schadebedrag door de klant te laten betalen, waarop deze door de verhuurder kwijtgescholden is.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marc

1 januari 2017 | 7:30 pm | Reageer op Marc

Tja, ik heb dus een dergelijke situatie gehad met een huurauto via Sunny Cars in Kroatië.
Skoda met ruim 60.000 km en ik zou binnen 200 km de koppeling gesloopt hebben....
Ik had toen toch al bijna veertig jaar mijn rijbewijs en in al heel wat landen auto gereden.
Ook als de distributieriem breekt heb je duizenden euro's schade en hier kan je echt niks aan doen!
Dus het huren van een auto brengt risico's met zich mee en die zijn niet voor 100% af te dekken, wat men ookz egt!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Misschien ook interessant voor jou