Zelfde reis, hogere prijs? Hier kan het aan liggen

“Jullie slaan er wel een slaatje uit hè?” Deze opmerking tijdens het eerste telefoontje van de dag zorgt ervoor dat ik meteen wakker ben. Wat blijkt? De prijs voor een weekje autohuur kost deze meneer nu € 50,- meer dan vorig jaar. Ik ben het met hem eens, dat is een aardig verschil. En dus duik ik het systeem in en zoek het voor hem uit, want ook ik wil weten: hoe kunnen we dit prijsverschil verklaren?

Bestemming

De prijzen kunnen per land verschillen. Ben je het ene jaar naar Spanje geweest en ga je het jaar erop naar Portugal? Dan kan daar een aardig verschil in prijs in zitten.

"Prijzen kunnen ook per periode natuurlijk verschillen. In het hoogseizoen is de vraag hoger en dus schiet de prijs ook omhoog."

Lokale verhuurder

De huurprijs kan ook verschillen per aanbieder. Wij werken op iedere bestemming samen met meerdere lokale verhuurpartners en onderhandelen met iedere partner apart over de tarieven. Het kan dus zijn dat we vorig jaar werkten met lokale partners A, B en C en dit jaar met B, C en D. Ook dan ligt een andere huurprijs voor de hand.

Wanneer gereserveerd?

Ik kijk ook in welke periode de klant de reservering vorig jaar heeft gemaakt. Prijzen kunnen per periode natuurlijk verschillen. In het hoogseizoen is de vraag hoger en dus schiet de prijs ook omhoog als je op het laatste moment pas reserveert.

Voor welke periode?

Tot slot bestaat het jaar uit twee periodes. De maanden november t/m maart vallen onder de winterperiode, de maanden april t/m oktober onder de zomerperiode. In de zomerperiode zijn de huurprijzen over het algemeen hoger dan in de winterperiode.

In het geval van bovengenoemde klant bleek dat het verschil te maken. Afgelopen jaar haalde meneer de auto op 31 maart op, komend jaar zou hij de auto op 6 april ophalen. 31 maart valt nog in de winterperiode en op 1 april gaan de zomertarieven in. Als ik het test en als ophaaldatum 31 maart invoer, blijkt de autohuur inderdaad 50 euro voordeliger. Helaas is eerder ophalen voor deze klant geen optie, hij heeft zijn vluchten en accommodatie al geregeld. Jammer! Gelukkig is het voor hem nu wel duidelijk waar het prijsverschil vandaan komt.

Kortom, een prijsverschil kan verschillende redenen hebben. Wij kijken altijd naar de bovenste vier. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een duurder autotype hebt uitgekozen dan de vorige keer. Een cabrio kost nu eenmaal meer dan een Fiat Panda.

Fijne reis!

Susanne Pols-van Gelder

Reserveringsmanager

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Bianca

7 januari 2018 | 1:19 pm | Reageer op Bianca

Dit verhaal gaat bij mij niet op. Vorig jaar boekte ik op hetzelfde moment,voor precies dezelfde periode en dezelfde locatie een auto. Wilde ik nu een soortgelijke auto dan was ik 300 euro meer kwijt voor 2 weken. Dit verschil vind ik niet normaal. Ik boek ieder jaar een auto voor deze periode en dezelde locatie. De prijs is elk jaar ongeveer gelijk, maar nu zo' n groot verschil. Hoe kan dat dan?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

8 januari 2018 | 10:10 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Bianca,

Bedankt voor je berichtje. € 300,- is inderdaad een groot verschil! Het zou ook kunnen komen doordat wij vorig jaar samenwerkten met lokale partners A, B en C en dit jaar met B, C en D. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je zou even contact op kunnen nemen met onze reserveringsafdeling, wellicht kunnen zij zien waardoor dit grote prijsverschil komt.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bianca

8 januari 2018 | 9:25 pm | Reageer op Bianca

Ik heb al gevraagd waardoor het kwam voordat ik reserveerde, maar ze konden mij geen verklaring geven

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Willem van der togt

19 januari 2018 | 7:27 pm | Reageer op Willem van der togt

Ik krijg elk jaar een voucher met 10 % korting bij reserveren in januari. Dit jaar niig niet ontvangen. Wanneer komt deze?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

22 januari 2018 | 11:28 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Willem,

Heb je een reserveringsnummer voor mij, dan kijk ik even hoe het kan dat je nog geen kortingscode hebt ontvangen!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Roelof Joldersma

28 januari 2018 | 7:08 pm | Reageer op Roelof Joldersma

Wij kregen elk jaar in januari een kortingscode voor 10% korting, tot op heden hebben wij deze nog niet ontvangen. Helaas want we staan weer op het punt om weer een auto te huren.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

30 januari 2018 | 11:12 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Roelof,

Bedankt voor je berichtje. Wat jammer dat jullie geen kortingscode hebben ontvangen! Heb je toevallig voor mij een reserveringsnummer van een vorige boeking? Dan kijk ik even hoe het kan dat jullie niets hebben ontvangen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.