Hoe voorkom ik een boete met een huurauto in Italië?

Rondrijden in een land waar je niet bekend bent is altijd even wennen. Italië is er zo één. Terwijl jij vaart mindert om dat mooie vergezicht even op je netvlies te kunnen laten inwerken, hebben de locals daar geen boodschap aan. Italianen hebben een bepaalde rijstijl waar je de eerste dagen soms even aan moet wennen, noem het een uitdaging. En dan hebben we het nog niet eens over alle handgebaren waar ze de ene keer bozer dan de andere keer, mee rondzwaaien. En dan is er ook nog die beruchte zona traffico limitato. Nog nooit van gehoord? Lees dan maar even mee…

De beruchte ‘ZTL’

Tijdens je vakantie staat met stip op nummer één natuurlijk: genieten van de Italiaanse cultuur. En waar kan dat nu beter dan in een van de mooie steden? Je wil dan het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum parkeren, zodat er geen tijd verloren gaat. Maar wat je van tevoren niet weet is dat veel historische centra beschermd worden en er borden staan met de tekst ‘zona traffico limitato‘. Dit zijn zones waar je op bepaalde dagen en/of tijdstippen níet mag rijden, tenzij je een vergunning hebt. En die heb je als toerist niet.

Rijd je wel in zo’n zone? Dan wordt het kenteken van je huurauto geregistreerd en kun je rekenen op een fikse boete van de Italiaanse overheid. En helaas betaal je naast die boete ook nog administratiekosten aan de wagenparkaanbieder en die zijn ook niet mis. Let op: het is niet Sunny Cars die deze administratiekosten rekent maar de wagenparkaanbieder bij wie je de huurauto hebt opgehaald.

Blijf je rondjes rijden omdat je dat ene restaurantje niet kan vinden? Helaas, maar je kenteken wordt keer en keer opnieuw geregistreerd en de boetes lopen op...

Voorkomen is beter dan genezen

Een tip? Wees alert op het moment dat je een centrum van een Italiaanse stad binnenrijdt. De borden hangen iets hoger dan een gemiddeld verkeersbord, houd dit goed in de gaten. Bovenaan het bord staat altijd: zona traffico limitato, daaronder staan de tijden en uitzonderingen aangegeven. Deze kunnen per stad verschillen. Hier een klein overzicht van Italiaanse steden met een autovrije zone.

In steden als Florence heb je niets aan een auto, bovendien kun je lopend alles goed bereiken. Ik raad je daarom aan de auto buiten de stad te parkeren en met de bus of trein naar het centrum te gaan.

Indien het geboekte hotel in een autovrije zone valt, dan mag je het gebied wel in rijden. Let er wel op dat het hotel je kenteken registreert om deze door te geven aan de lokale politie. Dit is mogelijk als je incheckt in het hotel.

Toch een boete ontvangen?

Dat is behoorlijk vervelend. De boete kan worden verstuurd door verschillende instanties, zoals de gemeentepolitie, rijkspolitie of verkeerspolitie. Voordat je de boete ontvangt, krijg je vaak eerst een verzoek tot betaling. In deze brief staat om welke overtreding en welk bedrag het gaat. Ga je niet in op dit verzoek tot betaling, dan zal de officiële bekeuring nog volgen. Volgens de Italiaanse overheid moet de bekeuring 360 dagen nadat deze is vastgesteld worden verstuurd. Bij huurauto’s werkt het net even anders, dan gaan de 360 dagen pas lopen op het moment dat de verhuurder jouw gegevens heeft doorgegeven aan de autoriteiten. Het kan dus wel even duren voordat je de bekeuring binnen hebt. Kom je er niet uit? Dan hebben we nog wat handige tips van de ANWB voor je gevonden.

Nu je op de hoogte bent van ‘ZTL’ kun je 100% zorgeloos rondrijden in Italië.

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Lebon

23 april 2022 | 9:24 pm | Reageer op Lebon

Kan je een auto huren in het ene dorp van Italie en in een andere stad weer afleveren? Of moet je hem afleveren waar je hem opgepikt hebt?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

25 april 2022 | 10:08 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Lebron, bedankt voor je berichtje! Normaal gesproken lever je de huurauto weer in op dezelfde locatie als waar je hem hebt opgehaald. Als je van de ene stad naar een andere stad in Italië wilt rijden en de huurauto vervolgens niet wilt terugbrengen kan dat met onze extra One Way. Hierbij huur je de auto vanaf een locatie en lever je hem vervolgens weer in op een andere locatie . Je kunt meer lezen over de One Way en hoe je deze bij kunt boeken op: https://www.sunnycars.nl/extras/one-way-autohuur/.
Zonnige groet, Jaap

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Johanna Smits-Bink

11 juni 2022 | 5:12 pm | Reageer op Johanna Smits-Bink

Op 23-12-2021 3 x 61 euro administratiekosten afgeschreven via creditcard door Sicily by car, tot welke datum kunnen wij een bekeuring verwachten van Italiaanse overheid of is er een fout gemaakt met kenteken huurauto’s bij het verhuurbedrijf? Nu inmiddels 6 maanden!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

13 juni 2022 | 10:09 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo Johanna, bedankt voor je bericht. Volgens de Italiaanse overheid moet de bekeuring 360 dagen nadat deze is vastgesteld worden verstuurd. Bij huurauto’s werkt het net even anders, dan gaan de 360 dagen pas lopen op het moment dat de verhuurder jouw gegevens heeft doorgegeven aan de autoriteiten. Het kan dus best wel lang duren voordat je de bekeuringen binnen hebt. Wil je meer weten over boetes met een huurauto? Kijk dan eens op https://www.sunnycars.nl/boete-huurauto/.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Toob Alers

22 maart 2023 | 7:06 am | Reageer op Toob Alers

22-03-2023
Helaas ontvingen wij ook een brief ZTL maar nog geen bankgegevens € 40,= het viel mee en terecht Matera (plaats) Nog even wachten dus?

Toob Alers | +31628940554

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

22 maart 2023 | 10:31 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Toob, gelukkig viel het bedrag nog mee! De afhandeling van de administratie kan soms even op zich laten wachten. Het is namelijk voor de lokale wagenparkaanbieder best een klus om de gegevens correct door te geven aan de autoriteiten. Wettelijk gezien mag een boete 1 jaar nadat deze op jouw naam is gezet nog bij je op de deurmat vallen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Tom

21 februari 2024 | 11:16 am | Reageer op Tom

Bij een boeking op Sardinië biedt Sunnycars een tolapparaat aan voor rond de 25 euro.
Heb ik die nodig?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

26 februari 2024 | 12:09 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Tom, om dat te bepalen kun je het beste van te voren even kijken of je over veel tolwegen gaat rijden. Zo ja, dan kan het handig zijn. Zo niet, dan kun je de tol gewoon contant of met creditcard betalen bij de tolpoortjes wanneer je ze tegenkomt. Doe je dit niet, dan zal het via kentekenregistratie worden verwerkt en moet je de kosten achteraf betalen via je creditcard.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Helen

21 april 2024 | 4:17 pm | Reageer op Helen

Hallo, ik wil heel graag weten of je met een creditcard van Bunq een auto kunt huren. Dit is een creditcard in de app.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

22 april 2024 | 2:25 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo Helen, een creditcard van de Bunq is niet geschikt om de waarborg te betalen. De creditcard moet namelijk zijn uitgegeven door een bank. Hier lees je alles over autohuur en creditcards: https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-weten-met-een-huurauto/creditcards-en-autohuur/. Als je geen creditcard hebt, kun je soms alsnog een auto huren door te kiezen voor een huurauto met de Geen Waarborg service of contante waarborg. Ook hierover lees je meer info op de genoemde pagina over creditcards en autohuur. Hopelijk weet je hiermee voldoende, maar als je nog meer vragen hebt helpen we je natuurlijk graag verder. Je kunt ons telefonisch bereiken op 023-5699696. Met zonnige groet!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bert

24 april 2024 | 1:16 pm | Reageer op Bert

De link naar de 'Italiaanse steden met een autovrije zone' werk niet.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

25 april 2024 | 9:48 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Bert, ik zie dat je gelijk hebt! Bedankt voor het doorgeven. De link werkt nu weer, ik zie dat de anwb de oude pagina heeft verwijderd dus het linkt nu naar een nieuwe pagina waarin enkele Italiaanse steden met een autoluwe zones worden genoemd.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

john mesker

7 mei 2024 | 5:14 pm | Reageer op john mesker

Hallo Sunnycars ik wou een auto huren bij jullie op sardinie bij het vliegveld Olbia maar deze zou geleverd worden door Noleggiare rent a car maar als je daarvan de reviews leest bedenk je wel het niet te doen zo ik ook ,normaal zou ik wel bij jullie boeken maar wacht nog ff en hoop dat jullie ook nog een alternatief hebben daar.
met vriendelijke groet john.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

8 mei 2024 | 10:54 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi John, wat vervelend dat je slechte reviews hebt gelezen!

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk geen reviews van klanten die via Sunny Cars hebben gereserveerd, maar van mensen die rechtstreeks bij de verhuurder hebben gehuurd. Als je rechtstreeks bij deze partij een auto huurt, huurt je tegen een ‘basistarief’. Hier zitten geen verzekeringen bij inbegrepen en ter plaatse komt je dan nog voor extra kosten te staan. Als je via Sunny Cars huurt is dit uiteraard niet het geval. Wij zijn misschien ietsje duurder, maar je huurt wel all-in! Alle verzekeringen zijn al inbegrepen en van extra kosten ter plaatse is géén sprake. Ook heb je geen eigen risico, omdat wij eventuele schadekosten achteraf vergoeden.

Online vind je ook reviews over schades die onterecht bij klanten in rekening worden gebracht. Ook hier hoef je je bij Sunny Cars niet druk om te maken, dit is namelijk afgedekt. Onze lokale partners zullen niet snel onterecht schade in rekening brengen. Zij weten namelijk dat wij alle schade keurig per kenteken bijhouden. Een schade twee keer in rekening brengen? Dat hebben wij zo door. En doen ze dit toch? Dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Je bent namelijk nog steeds all-in verzekerd. De kosten krijg je dus gewoon van ons terug! Natuurlijk spreken we onze lokale partner dan ook aan op dit gedrag. Het staat dan ook buiten kijf dat wij alleen samenwerken met gerenommeerde maatschappijen.

Twijfel je nog? Dan mag je uiteraard zonder kosten je reservering wijzigen naar een van onze andere lokale partners. Wel is het mogelijk dat de huursom dan verschilt van het oorspronkelijke bedrag. Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen als je meer informatie wilt. Wij helpen je graag!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

john mesker

8 mei 2024 | 12:41 pm | Reageer op john mesker

o.k bedankt voor je reactie jaap weet jij misschien ook of jullie andere lokale partners daar ook www.only-sardina.com bij zit waar daar lees ik alleen maar +punten van en snelle haal en inlever acties of kan ik beter bellen hiervoor.
groetjes john.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

8 mei 2024 | 1:42 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi John, voor individueel advies kun je ons inderdaad het beste even bellen op 023-5699696. Onze autohuurexperts vertellen je graag meer over de mogelijkheden van autohuur in Sardinië!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ad van Liere

12 mei 2024 | 5:25 pm | Reageer op Ad van Liere

Bedankt voor de informatie. Heb wel een vraag over een extra bestuurder: Kan ik dat op het vliegveld op Bari regelen? Uiteraard met geldig rijbewijs.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

14 mei 2024 | 11:03 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Ad, meestal kun je bij het ophalen van de huurauto een tweede bestuurder laten toevoegen aan het contract tijdens het ophalen van de huurauto. Als dit mogelijk is, kun je de mogelijkheid en eventuele extra kosten voor een extra bestuurder terugvinden in de specifieke voorwaarden van je huurauto onder het kopje BELANGRIJKE HUURINFORMATIE.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rich Bian

16 juli 2024 | 5:32 pm | Reageer op Rich Bian

Aankomende vakantie gaan wij naar Bologna, San Marino, Pisa en omstreken. Is het ook mogelijk om een milieu sticker of zo aan te schaffen? Ik heb geen zin in boetes. Hoor graag nog even wat aanvullende tips hierover. Bedankt bij voorbaat.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

17 juli 2024 | 10:50 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Rich, hier lees je alles wat je moet weten over het reserveren van milieustickers bij je autohuur van Sunny Car: https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-weten-met-een-huurauto/milieusticker-huurauto/

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rich Bian

21 juli 2024 | 11:05 pm | Reageer op Rich Bian

Beste Jaap,

Kunt u wat concreter antwoorden a.u.b. Die link die u stuurde is niet echt een antwoord op mijn vraag. Als je dan toch bezig bent ;-) Wat is de beste manier om die ZTL zones te vermijden in de steden waar ik heen wil gaan. Zoals eerder vermeld. Ik hoor graag van je. Groet, Rich

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

22 juli 2024 | 12:49 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Rich, je kunt geen milieu sticker aanschaffen voor ZTL, het is echt alleen voor vergunningshouders. Soms kun je je accomodatie vragen om een tijdelijke vergunning als je accomodatie aan een ZTL grenst, dit regel je dan via de beheerder. De ANWB zegt hier het volgende over:
'Toeristen kunnen in sommige plaatsen een tijdelijke vergunning krijgen om bagage in en uit te laden bij aankomst en vertrek.

De eigenaar van de accommodatie levert de vergunning en verstrekt de benodigde informatie. Neem tijdig contact op met de eigenaar, geef de voertuiggegevens (kenteken, merk, model) door en vraag of het voertuig mag blijven staan op een privéparkeerplaats die bij de accommodatie hoort.

Leg de tijdelijke vergunning duidelijk zichtbaar achter de voorruit.'
Je leest alle informatie van de ANWB hier: https://www.anwb.nl/vakantie/italie/reisvoorbereiding/milieuzones

De beste manier om boetes te voorkomen is dus door goed op de bordjes met ZTL aan het begin van de straten letten, zoals vermeld in de uitleg in deze blog. Heel veel makkelijker kunnen we het helaas niet maken!

Alvast veel plezier met je vakantie met huurauto in Italië en San Marino!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Yvonne

18 november 2024 | 9:50 am | Reageer op Yvonne

Heb in 2014 een bekeuring gekregen voor het rijden in ZTL en betaald.
Nu krijg ik van het verhuurbedrijf een brief dat de rechter in Bolano op 13-06-2024 heeft uitgesproken dat ik nog € 50,- moet betalen aan het verhuurbedrjf. Alles in het Italiaans.
Moet ik dat betalen of kan ik een brief sturen dat ik me beroep op verjaring

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

20 november 2024 | 9:28 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Yvonne, de brief die je hebt ontvangen gaat waarschijnlijk niet over het moeten betalen van 50 euro, maar juist om het terugkrijgen van 50 euro. De rechter in Bolzano heeft op 13-06-2024 namelijk bepaald dat de boete van 50 euro voor het niet op tijd betalen van verkeersboetes, tolgelden en parkeerkosten ongeldig is. We snappen dat zo'n brief in het Italiaans moeilijk te begrijpen is, dus ik wil je vragen om je vraag naar ons te mailen op customercare@sunnycars.nl. Zou je in de e-mail ook een scan of foto van de brief willen meesturen? Als je het reserveringsnummer van je autohuur in 2014 nog hebt, dan kun je die ook meesturen. Onze Customer Care afdeling kijkt dan even met je mee om te bepalen hoe je dit het beste kunt aanpakken. We helpen je graag op weg!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.