Tolwegen in Portugal, hoe te betalen?

Op naar Portugal! Het is tijd om te genieten van het warme zonnetje en te luieren op een geelgoud strand. Om over bezoekjes aan authentieke dorpjes – uiteraard met huurauto – nog maar niet te zwijgen. Toeren met een auto in Portugal gaat eigenlijk vanzelf; de wegen zijn goed en de verkeersborden zijn duidelijk. Je cruist lekker over de snelwegen en dan ineens kom je aan bij een tolpoortje. Je stressniveau stijgt, want oeps… daar had je niet over nagedacht! En zeker in Portugal is het wel altijd even puzzelen hoe dit werkt. De belangrijkste vraag: hoe kan ik hier betalen?

Zorg voor contant geld!

Op de meeste snelwegen is het mogelijk om contant te betalen. Zorg er dus voor dat je altijd contant geld bij je hebt. Dit werkt op dezelfde manier als in Frankrijk en Spanje: je trekt een ticket en betaalt verderop voor het traject. Je kunt er ook voor kiezen om een Toll Card aan te schaffen. Dit is een prepaid kaart die je online kunt bestellen, maar je vindt ze ook bij tankstations en servicepunten langs de snelweg krijgen.

Let wel even op: er zijn wegen in Portugal waar je uitsluitend elektronisch kunt betalen. Wat? Elektronisch?

Elektronisch betalen

Op de wegen waar je enkel elektronisch kunt betalen zijn er geen tolpoortjes. Dit is van toepassing op 11 van de 29 Portugese tolwegen. Indien de huurauto niet beschikt over een elektronisch kastje, dien je de tol achteraf via het postkantoor te betalen. Je kenteken wordt namelijk automatisch geregistreerd. Na twee dagen, maar binnen 5 dagen na het passeren van een toltraject moeten de tolkosten worden betaald. Onder andere bij de ‘CTT’ (postkantoor) op Faro luchthaven en bij het Service Station bij Olhao langs de A22 kun je vooruitbetalen op de tol, zodat je niet achteraf een rekening thuisgestuurd krijgt.

Wil je je tolkosten op voorhand berekenen? Gebruik dan deze handige online tol-calculator.

Betalen bij het postkantoor

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit niet de meest handige optie. Op de CTT kantoren (postkantoor) kunnen ze de kosten namelijk pas na 2-4 dagen oproepen a.d.h.v. het (enkel Portugese) kenteken. De kosten moeten ook nog eens binnen 5 dagen voldaan worden. Best lastig, want dan kun je de laatste 2 dagen geen gebruik maken van tolwegen.

Pffff, wat een gedoe zeg…

Contant betalen of betalen via het postkantoor lijken mij niet de meest praktische opties als je lekker wilt genieten van een welverdiende vakantie, toch? Wil je al dat gedoe vermijden, kies dan voor een tolkastje. Je betaalt dan wel wat extra voor gebruik van het tolkastje, maar je weet zeker dat je niet in de problemen komt en je hoeft zelf verder helemaal niets meer te doen. Dit kan bij alle autoverhuurders in Portugal waar Sunny Cars mee samenwerkt, dit kastje zit standaard in de auto’s en de betaling gaat via je creditcard.

De kosten? Die kun je in de huurvoorwaarden lezen die wij met de voucher meesturen. Het gaat meestal om een bedrag rond de € 1,50 per dag met een maximaal bedrag van € 15,- per huurperiode. De tolkosten komen hier dan natuurlijk nog bij.

Via dit tolkastje wordt het kenteken van je huurauto automatisch geregistreerd als je een toltraject oprijdt en vervolgens worden de tolkosten automatisch berekend. De tolkosten zijn na 2 dagen zichtbaar voor de verhuurder en worden binnen 15 dagen automatisch afgeschreven van je creditcard. Ideaal!

Heb jij al eens een ervaring gehad met Portugese tolpoortjes? Laat het mij via een reactie hieronder weten. Dit geldt uiteraard ook voor eventuele vragen die je nog hebt.

Renske Mijderwijk

Marketing Coördinator B2B events & Joint Promotions

Al sinds 2009 is Renske werkzaam bij Sunny Cars. Eerst op de Reserveringsafdeling, maar al snel maakte ze de overstap naar Marketing. De laatste jaren heeft ze vooral tripjes gemaakt in Europa, maar een verre reis staat nu wel bovenaan haar verlanglijstje.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Kees Neelen

17 maart 2018 | 11:25 am | Reageer op Kees Neelen

LS,
Vraag: werkt het tolkastje ook op de tolwegen waarop je met contant geld kunt betalen? M.a.w. hoef ik op die wegen dan ook niet te betalen en wordt dat verrekend via mijn creditkaart?
Alvast bedankt, m.vr.gr. Kees Neelen

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

19 maart 2018 | 1:11 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Kees,

Bedankt voor je bericht. Het tolkastje werkt overal, dus ook op wegen waar je contact kunt betalen.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

sonja

26 maart 2018 | 2:19 pm | Reageer op sonja

Hallo Kees,
Het antwoord klopt niet helemaal. Het kastje staat gewoon aan. Maar op de wegen waar je contant moet betalen heb je geen electronische tolpoorten, dus heb je gewoon contant geld nodig. Rij je wel op een weg met electronische poortjes staat het van te voren aangegeven op de weg voor je hem oprijd. Onderweg staan duidelijke borden met hoeveel het kost en hoor je een piepje als je eronderdoor rijd.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 maart 2018 | 4:01 pm | Reageer op Sanne van Reek

Dank voor je antwoord Sonja! Altijd handig die ervaringsverhalen :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Yvonne

25 maart 2018 | 9:57 am | Reageer op Yvonne

Wij hebben in oktober 2017 een auto gehuurd waarin een tolkastje zat. Er werd ons verteld dat deze € 20,00 kosten. Zodra je gebruik zou maken van de tolweg, werden de kosten hiervan afgetrokken en het resterende bedrag zou verrekend worden via de creditcard. U raad het al...wij hebben € 20,00 betaald, en € 1,70 vanwege gebruik tolweg werd van onze creditcard betaald. Volgens onze berekening hadden wij € 18,30 terug moeten ontvangen. Maar ja, hoe ga je dit uiteindelijk bewijzen om je geld terug te krijgen? Dus hebben wij dit maar zo gelaten.
m.v.g.
Yvonne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 maart 2018 | 10:30 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Yvonne,

Dat zou nog eens fijn zijn... Een bedrag betalen en hoe meer tolwegen je tegenkomt, hoe minder je voor het tolkastje betaalt. Helaas werkt het niet zo! Je betaalt een bedrag (huur) voor het tolkastje (in jouw geval € 20,-). Daarnaast betaal je per tolweg de kosten daarvan.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Henk Koolmoes

25 maart 2018 | 11:26 am | Reageer op Henk Koolmoes

Dank u voor de duidelijke uitleg !

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 maart 2018 | 10:08 am | Reageer op Sanne van Reek

Geen dank, Henk. Dat doen we met plezier :-)!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wim

25 maart 2018 | 11:46 am | Reageer op Wim

Wij heben diverse jaren via Sunny Cars een auto gehuurd in Spanje waarmee we ook naar Portugal gingen.
Door het afwijkende tolsysteem in Portugal is de betaling van tol bijna ondoenlijk.
Wij hebben dan ook besloten gewoon over de tolwegen te rijden en bij de controlepunten door het groene poortje te rijden.
Nooit enig probleem mee gehad. Let wel, ik wil best tol betalen net als in Spanje, maar dit is zo'n verwarrend systeem voor buitenlanders
met een Spaanse huurauto dat dit eigenlijk niet van deze tijd is.
Dus dit jaar maar weer eens kijken of er betere oplossingen voor buitenlanders worden aangdragen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 maart 2018 | 10:10 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Wim,

Ik ben het wel met je eens, het is ook heel verwarrend. Zeker als je met een Spaanse huurauto de grens over gaat en in Portugal gaat toeren. Misschien is de Tollcard dan iets voor jullie?

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bart Tangermann

25 maart 2018 | 1:03 pm | Reageer op Bart Tangermann

Beste allemaal. Wij komen jaarlijks in Portugal en voor ons was het in het begin ook wennen aan het betalen van de tol. Onze ervaring is dat je het beste een kastje voor elektronische registratie kunt huren. Je hebt dan nergens omkijken naar. Laat je niet wijsmaken dat de huursom verrekend wordt want dat is niet waar! Je betaalt voor het gemak. Als je incidenteel in het noorden komt, waar electronisch betalen het meest voorkomt , kan je beter gewoon doorrijden en na drie dagen naar een ctt kantoor gaan om te betalen. Deze kantoortjes vind je overal, bv in een supermarkt of een sigarettenwinkel ,of gewoon langs de weg. Je laat je huurpapier daar zien en krijgt dan te horen wat je schuldig bent. Dit bedrag valt meestal reuze mee. Zelf reizen wij veel in het gebied tussen Lissabon en Marina Grande. In dat gebied kan je altijd contant betalen. Je neemt daar de baan met het groene licht en trekt een kaartje. Vervolgens, wanneer je de weg verlaat neem je de baan met het groene licht waar een kassa opstaat en betaalt daar aan de kassier of via de automaat. Goede reis!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 maart 2018 | 10:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Bart,

Bedankt voor je bericht! Heel handig, zo'n verhaal van een ervaringsdeskundige :-).

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

J.M.G. Huininga

25 maart 2018 | 4:16 pm | Reageer op J.M.G. Huininga

ideaal zo'n tolkastje aan de voorruit, gebruik dit al vanaf het mogelijk was bij de huurauto's. Van Algarve naar Lissabon vv geen oponthoud meer, geen gezeur met bankpas of creditcard die niet gelezen kan worden. Aanrader, betalen moet je toch.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

S. Kaptein

26 maart 2018 | 2:12 pm | Reageer op S. Kaptein

Electronisch betalen hoeft echt geen probleem te zijn. De meeste huurauto's hebben een kastje in de auto. Je kan van te voren of bij het verhuurbedrijf bekijken of je over deze wegen gaat rijden. Wil je het niet zijn er alternatieve wegen, maar die zijn minder snel.
Wij hebben er ook een gehad in onze eigen auto. Maar dan moet je wel een Portugese bankrekening hebben, daar wordt dan automatisch het bedrag afgeschreven.
Ik vind alleen het bedrag veel te hoog voor de huur van het kastje. Wij betaalde eenmalig € 29,00 voor ons kastje en de registratie. De verhuurbedrijven vragen € 1,50 per dag tot een max van € 15,00/18,00. Als een auto 2x verhuurd is hebben ze het er al uit. Wat betalen voor de administratie okee, maar veel werk is het niet voor ze.
Maar goed het kan niet anders.
Groetjes Sonja

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jos van Geffen

26 maart 2018 | 6:24 pm | Reageer op Jos van Geffen

Ik lees net op de ANWB site over een tolbadge voor oa. Portugal.
Is dat weer wat anders?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

27 maart 2018 | 11:31 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jos,

Ja, dit is weer iets anders. De tolbadge is voor mensen die regelmatig naar Portugal reizen (gemiddeld 1 x per jaar). Dit aangezien er een contract afgesloten moet worden. Wanneer je slechts eenmalig naar Portugal reist is de tolbadge niet geschikt. Je kunt dan beter betalen met contant geld of creditcard.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

wil outhuis

29 maart 2018 | 7:24 pm | Reageer op wil outhuis

vraag . als ik in mei eenmalig met onze spaanse auto van Albufeira naar de spaanse grens rij kunnen wij dan bij het eind van de tolweg contant of met creditkaart betalen. Ik had gehoord dat dat op die tolweg niet mogelijk was.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

5 april 2018 | 1:21 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Wil,

Bedankt voor je bericht. Bij Sunny Cars weten wij alles van huurauto's en autohuur. Ook willen we onze klanten graag inlichten over verkeerssituaties en voorzien van handige tips. Helaas kunnen wij verder geen uitspraken doen over wegennetwerken etc., omdat wij hier niet van op de hoogte zijn. Misschien is het een idee om de ANWB te vragen of zij hier meer over weten?

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

johan

26 maart 2018 | 8:31 pm | Reageer op johan

Al een paar jaar, op advies van mijn kennissen die in Portugal wonen, in een Portugese huurauto met kastje gereden.
Heerlijk ik hoefde niet na te denken bij tolpoortjes, en e.e.a. keurig achteraf verrekend.
De huur van het kastje, is al het gezeur voorkomen wel waard.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Patricia

13 juni 2018 | 8:31 am | Reageer op Patricia

Beste Johan, bedankt voor dit berichtje. Ik vroeg mij af.. Heeft u met het elektronische kastje gewoon overal door kunnen rijden, ook langs de wegen waar je alleen contact of met creditcard kunt betalen? Of moest u daar toch wel contact betalen nog?

Met vriendelijke groet,

Patricia

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Barry Wezenberg

29 maart 2018 | 8:33 pm | Reageer op Barry Wezenberg

In juni 2017 met mijn dochter een paar dagen in de Algarve geweest. Auto gehuurd en uiteraard met tolkastje. Enkele weken na thuiskomst werd er nog €1.90 afgeschreven voor de gebruikte tolwegen in Portugal... kosten voor het kastje???
In oktober 2017 met mijn vrouw naar Porto en omgeving. Opnieuw een auto gehuurd en deze keer ook een gps systeem en weer een tolkastje. Enkele weken later volgde de afschrijving. Dat was schrikken ca €400.- Daar had ik niet op gerekend. Maar ja, autohuur, gps en tol. Het zal wel kloppen. Pas onlangs realiseerde ik mij dat bij boeking de huur reeds betaald wordt. Waar ik nu dan allemaal voor betaald heb is niet meer te achterhalen, maar een gewaarschuwd mens.....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

5 april 2018 | 1:24 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Barry,

Bedankt voor je berichtje. Wat jammer om te horen dat je toch voor onverwachte kosten bent komen te staan. Zoals je weet, past dit helemaal niet bij de zorgeloze autohuur waar wij voor staan! Heb je hierover al contact gehad met onze afdeling customer care? Wellicht dat zij je nog kunnen helpen achterhalen waar de extra kosten voor zijn gerekend. Misschien dat je hebt getekend voor een upgrade of extra verzekering, zonder dat je dit door hebt gehad?

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

caroline de bois

2 april 2018 | 11:07 am | Reageer op caroline de bois

DRIE jaar NA het huren van een auto in de omgeving van Lissabon kregen we een schrijven (afgestempeld Zweden) van Euro Parking collection (zetel in London)voor het betalen van een naheffingsaanslag in naam van Pagamento de Portages - Portugal .
Tol 3,61 + boete 4,42 - samen een 8 EUR. Ik vertrouwde dit niet en schakelde mijn rechtsbijstand in. Blijkt dat :
1/ De naheffing is correct.
2/ Er is geen sprake van oplichting. Er zijn samenwerkingsverbanden tussen de verschillende landen.
3/ In Portugal hebben gewone boetes een verjaringstermijn hebben van 2 jaar ; wanneer het echter om een naheffing gaat, kan men de verjaring niet inroepen.
Voor allen die twijfelen bij het ontvangen van dergelijk schrijven - betalen is de boodschap !

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

5 april 2018 | 1:31 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Caroline,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je drie jaar na dato nog voor extra kosten bent komen te staan. Dat is niet fijn en verwacht je natuurlijk totaal niet! Fijn dat je dit bericht hier met ons deelt, zo zijn we allemaal op de hoogte.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

jonathan

5 april 2018 | 2:47 pm | Reageer op jonathan

Wij hebben in 2015 via Sunny bij Guerin een wagen gehuurd in Portugal. We hebben direct een elektronisch tolkastje bij gehuurd. Nu kregen we een paar weken terug ook een brief van het Engelse EPCLC uit Zweden voor een naheffing van 20 € + 30 € boete. We kunnen aantonen dat we dit toestel gehuurd hebben + dat we achteraf een afrekening betaald hebben via VISA. Twee keer zelfs omdat de laatste twee dagen afzonderlijk afgerekend worden (wat ons vooraf duidelijk gemeld werd). De details van de afrekening hebben wij niet meer (na bijna drie jaar ...). Ik heb de heffing betwist en gevraagd om aan te tonen dat die bewuste passages (2) niet reeds aangerekend werden via het elektronisch tolsysteem. Ze hebben kort (standaard) geantwoord dat de heffing correct is. Ik blijf de vordering betwisten en wacht nu af of ze zullen dagvaarden.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

machteld

8 april 2018 | 10:47 pm | Reageer op machteld

Hallo,
Wat vraag je juist in het verhuurkantoor in Portugal,hoe leg ik uit dat ik dat wil hebben, hoe heet het 'tolkastje' in het Portugees ( en in het Engels) ?

Ik las de volgende vragen en reacties.
Ik begrijp hieruit dat je contant betaalt ( verplicht )waar het kan en dat je voor de rest elektronisch betaalt via het kastje?
Waarom krijgen sommige mensen dan nog na 2 jaar een heffing plus boete?
Is dit courant?
mvg

Machteld

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 april 2018 | 2:44 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hallo Machteld,

Je kunt dan vragen naar een 'Electronic Toll Service'. Maar eigenlijk hoef je er niet eens zelf over te beginnen, want elke Portugese verhuurder vraagt aan de klant of hij of zij er gebruik van wil maken. Als je kiest voor het kastje, wordt alles via de creditcard belast. Als je niet voor het kastje kiest, dien je de tol te betalen bij een postkantoor (zoals in de huurvoorwaarden staat vermeld).

Als men nog een boete ontvangt na de vakantie, komt dit omdat ze vaak op de laatste dag van de vakantie nog over een tolweg zijn gereden (en niet voor het tolkastje hebben gekozen). Je kunt dit dan niet betalen bij het postkantoor, omdat het twee dagen duurt voordat dit binnen is bij het postkantoor. Daarom is het ook heel handig om voor het tolkastje te kiezen!

Als je verder nog vragen hebt over tol in Portugal kun je altijd even telefonisch contact opnemen met onze reserveringsafdeling of de ANWB.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

sandra

10 april 2018 | 2:12 pm | Reageer op sandra

Op welke wegen zijn er tolpoorten? Ik ga in mei van Faro naar Monte Gordo en de grens over naar Spanje

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Trees

10 april 2018 | 3:18 pm | Reageer op Trees

Afgelopen september hebben we in Faro onze huurauto opgehaald, zonder tolkastje. We reden naar Lagos, via de tolweg (geen poortjes maar we werden electronisch gescand). Daarna hebben we veel niet snelwegen gereden waar geen tol betaald hoefde te worden en via verschillende hotelstops in Monchique en Falésia terug naar de luchthaven. In Lagos hebben we na 3 dagen bij het postkantoor de tol voldaan. Op de terugreis dag moet je opletten niet de autosnelweg te nemen naar de luchthaven!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sandra van het Schip

20 april 2018 | 6:18 pm | Reageer op Sandra van het Schip

Wij gebruiken altijd het tol-kastje in de auto. We nemen de Via Verde voor de langere stukken en hebben nooit gekke bedragen gezien op de afrekening. Prima systeem!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Fred

28 april 2018 | 7:40 pm | Reageer op Fred

Afgelopen week,via TUI en Sunny cars gehuurd, in Faro, bij AVIS / BUDGET (op aanraden van TUI omdat ik al bedenkingen had bij AVIS / BUDGET) een auto opgehaald. Ik wilde dus een tol kastje. De dame van AVIS / BUDGET liet in sneltrein vaart via een beeldscherm het contract zien. Net op tijd zag ik de totaalkosten voorbij schieten, 75 euro. Je krijgt daar geen papieren contract meer maar een digitale. Bij het onderdeel waar je op het beeldscherm moet tekenen zie je het bedrag amper meer. Nadat ik aangaf dat ik het hier niet mee eens was gaf ze aan dat dit een "tolroad pakkage deal" betrof. 60 euro voor extra toll road assistence. Daar had ik niet om gevraagd en ze had het ook niet mondeling aangeboden. Ze had het voor het gemak er maar zelf bijgezet.
Het kwam erop neer dat op slinkse wijze getracht werd om me 60 euro extra uit de zak te kloppen. Weet Sunny Cars van dit soort praktijken ? Overigens is AVIS / BUDGET een bedenkelijke verhuurder. Ze hebben al eens geprobeerd om in Montreal me in juli een winterbanden toeslag te laten betalen en vorig jaar op La Palma kreeg ik achteraf een rekening voor brandstof en te laat terugbrengen. Gelukkig kon ik dit met foto's van de brandstof meter en het tankbewijs (vlak bij het vliegveld) weerleggen. Ik raad iedereen die bij AVIS / BUDGET een auto haalt en een tol kastje wil om goed op te letten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

30 april 2018 | 10:52 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Fred,

Bedankt voor je bericht en heel goed dat je dit aankaart. Wat vervelend dat het zo is verlopen in Portugal, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bij Sunny Cars staan we voor duidelijkheid en transparantie en willen we niet dat onze klanten voor extra kosten komen te staan. Dit klinkt inderdaad alsof er op een slinkse manier tóch extra kosten in rekening worden gebracht. Ik zal dit daarom terugkoppelen naar mijn collega's van de inkoopafdeling, zodat zij dit kunnen aankaarten bij de wagenparkaanbieder. Hetzelde geldt voor je eerdere ervaringen met AVIS/Budget.

Hopelijk is je autohuur verder wel goed verlopen en heb je de mooie plekjes van Portugal kunnen verkennen.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

j.buitenhuis

30 april 2018 | 5:13 pm | Reageer op j.buitenhuis

Ik heb een auto gehuurd voor 21-5-2018 ik heb altijd hij Sunny cars gehuurd, maar nu voor het eerst in Portugal, ik heb geen creditcard ,dus hoe gaat het dan met zo'n tolkastje, ik vlieg op Faro en ga naar armecau de pere, kom ik dan langs tolwegen en zo ja wat is voor de beste mogelijkheid.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

1 mei 2018 | 10:58 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

De betaling voor het tolkastje gaat via de creditcard, dus als je geen creditcard hebt zal dit niet lukken. Misschien is de Toll Card dan een betere optie voor jou? Op deze pagina van de ANWB lees je meer over tol.

Met zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Willem de Jong

5 mei 2018 | 3:15 pm | Reageer op Willem de Jong

Beste Sanne,
Wat leuk om te lezen dat je snel reageert op vragen van klanten.
Wij gaan as. donderdag naar Portugal voor een rondreis (en proberen dus tolwegen te vermijden). Toch maar even naar de ANWB gebeld en contact gehad met de leverancier van mijn tolbadge voor Frankrijk, Spanje en Portugal. Een duidelijke mail teruggekregen: even een mail sturen naar : serviceclientsarea@aprr.fr met vermelding van mijn tolbadgenummer en het kenteken van de gehuurde auto bij Sunny cars en dan wordt het gewoon van mijn gekoppelde bankrekening afgeschreven. Wellicht een tip voor iedereen die voor gemak kiest en hoge huur van een tolkastje wil voorkomen. In de maand mei betaal ik 2,50 aan kosten, met daarnaast (uiteraard) de tolkosten.
Hartelijke groet,
Willem

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

7 mei 2018 | 9:48 am | Reageer op Sanne van Reek

Handige tip, Willem. Dankjewel! En natuurlijk alvast een fijne vakantie in Portugal gewenst :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Kees Parent

18 mei 2018 | 12:40 pm | Reageer op Kees Parent

Van mijn camper buurman in Spanje hoorde ik dat je in Portugal bij de grens je creditcard kan laten scanen en dat achteraf thuis alles wat je aan tol hebt gereden wordt afgetrokken kan dit kloppen? Bvb dank

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

18 mei 2018 | 12:47 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Kees,

Bedankt voor je vraag. Ik durf hier geen antwoord op te geven. Bij Sunny Cars weten we alles over de wereld van autohuur en natuurlijk verdiepen wij ons ook in bestemmingen en verkeersregels, maar voor zo'n vraag over manieren van tol betalen wil ik je toch graag even doorverwijzen naar de ANWB. Ik denk dat zij je hier een duidelijker antwoord over kunnen geven!

Heb je hun pagina al bekeken over tolwegen in Portugal? Hier staan alle betaalopties op beschreven.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Truus

19 mei 2018 | 8:01 pm | Reageer op Truus

Het voorjaar een auto gehuurd vanuit Lissabon, met het idee richting de Algarve te rijden. Van te voren nog gecheckt of er een tolkastje in de huurauto zou zitten. Hierop werd bevestigend geantwoord. Helaas bij het ophalen van de auto zat er GEEN tolkastje in de auto. Kon ook niet geregeld worden :-(. Wat een gedoe. Iets beloven, maar niet waar maken. En nu maar hopen dat de betaling van de tol goed geregeld wordt. Zoals in de blog is aangegeven: de laatste reis richting Lissabon kan je nog niet betalen via het postkantoor. Dit duurt 2-4 dagen. Niet echt een handig systeem.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

22 mei 2018 | 12:26 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Truus,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat er geen tolkastje geregeld kon worden in Lissabon. Had je je vraag hierover gesteld op onze blog of heb je destijds iemand van onze reserveringsafdeling gesproken? Ik kijk het graag even voor je na (het staat namelijk ook altijd duidelijk beschreven in de huurvoorwaarden).

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wim Simon

21 mei 2018 | 10:15 am | Reageer op Wim Simon

Enkele jaren geleden zijn wij ook in Portugal geweest. In onze huurauto was een tolkastje geplaatst. Uiteraard huur daarvoor betaald. Erg relaxed was dit. Bij de tolpoortjes kies je die voor electronische registratie (rustig doorrijden). Bij inlevering van onze auto werden de kosten voor rijden door tolpoortjes direct afgerekend en een week later de kosten voor tolwegen zonder tolpoortjes. Geen gedoe dus. Aanrader.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

moustie frank

1 juni 2018 | 1:19 pm | Reageer op moustie frank

Sunny cars reserveringsnr 8301483 via Travelbird. Kan een autowegentolkastje op voorhand worden aangevraagd en wat moet hiervoor gebeuren? Dank voor antwoord.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

1 juni 2018 | 4:35 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Nee, dit doe je ter plaatse. In Portugal weten ze hier alles van en een grote kans dat het je gewoon wordt aangeboden als je je huurauto ophaalt :-). Zo niet, dan geef je gewoon aan dat je graag wil dat de tol wordt afgeschreven van je creditcard, dan snappen ze ook wel dat je een tolkastje wenst.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reynierse

9 juni 2018 | 12:21 pm | Reageer op Reynierse

Einde van deze maand vertrekken wij naar Porto en rijden dan naar Spanje richting Santiago
, mijn vraag is of de tolkastjes ook voor Spanje werkzaam zijn . Dit is mij in alle gelezen vragen niet duidelijk geworden, met dan uiteraard de verrekening via de CREDITKAART?

Alvast bedankt Mvg r Reynierse

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:23 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Met de tolbadge - tolkastje - kun je ook in Spanje rijden, zie de pagina van de ANWB over tolwegen in Spanje (onder het kopje tolbadge).

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Carola Bijveld

15 juni 2018 | 5:12 pm | Reageer op Carola Bijveld

Beste Renske,

Wij hebben een auto gehuurd via europcar. We willen vannuit Albufeira een dag naar Lissabon. Echter beschikken we niet over een creditcard, en geen tolkastje. Een rit naar Lissabon is 2,5 uur ( via de tolweg ). Het vermijden van de tolweg is 4 uur rijden. Zijn er nog andere opties die ervoor zorgen dat de rit geen 4 uur duurt ? Goed om te weten dat wij nu al in Portugal zijn.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 juni 2018 | 1:55 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Carola,

Bedankt voor je berichtje. Bij Sunny Cars zijn we autohuurexpert, we weten heel veel van huurauto's en van verzekeringen. Maar wij kennen niet alle wegennetwerken van de bestemmingen uit ons hoofd. Ik durf dan ook geen antwoord te geven op je vraag wat een kortere route zou kunnen zijn. Wel wil ik je adviseren om een kijkje te nemen op deze pagina van de ANWB. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden om de tol te betalen, zo ook met een soort prepaid-kaart.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

PAUL DAHLGREN

18 juni 2018 | 10:48 am | Reageer op PAUL DAHLGREN

Je zegt dat op slechts 11 van de 29 tolwegen elektronisch kan betaald worden. Op die andere 18 tolwegen moet dus contant of via de Toll Card betaald worden. Dan heb je dus niets aan het tolkastje ? Of toch wel ? En hoe weet je dat je een tolweg oprijdt waar je contant moet betalen en waar elektronisch ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 juni 2018 | 1:38 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Paul,

Dit ga ik graag even voor je uitzoeken, helaas heb ik hier momenteel geen antwoord op. Hier bij Sunny Cars weten we alles van huurauto's en verzekeringen, maar wij kunnen niet van elke bestemming in kaart brengen hoe het precies werkt met tolwegen en de wegennetwerken. Ik wil je in de tussentijd graag doorverwijzen naar de website van de ANWB.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Konrad

1 juli 2018 | 12:24 pm | Reageer op Konrad

Op de ANWB-site staat nog een mogelijkheid: je kan op een site nagaan of je nog tol moet betalen, en deze daar (voor de meest wegen) ook voldoen.
Site: https://www.pagamentodeportagens.pt/PPP_Portal/

Kan pas na 15 dagen dus ik moet nog 5 dagen wachten om te zien of het werkt....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Onno van den Berg

3 juli 2018 | 12:35 pm | Reageer op Onno van den Berg

De tolwegen in Portugal zijn aangelegd met EU subsidies. Het heffen van tol in derhalve in strijd met de regelgeving. Dit is bekend bij de verhuurbedrijven. In de media is er veel aandacht geweest voor de problematiek. Sixt verlangde echter toch een 'borg' van 75 EUR voor het gebruik van de tolwegen. Hoe kan ik voorkomen dat er ten onrechte tol wordt afgeschreven op mijn creditcard?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

3 juli 2018 | 3:05 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Onno,

Of het heffen van tol in strijd is met de regelgeving, dat is ons niet bekend. Mocht dit zo zijn, dan ligt deze fout bij Portugal en als Sunny Cars zijn wij te klein om daar iets tegenin te brengen. Een 'borg' van 75 euro voor het gebruik van tolwegen is ons niet bekend. Bij het gebruik van de tolwegen kun je de tol op meerdere manieren voldoen. Een van die manieren is door het gebruiken van een zogeheten 'tolkastje'. Voor het gebruik hiervan kan er om een borg worden gervaagd, uiteraard betaal je ook voor het gebruiken van dit kastje. Zou dit wellicht kunnen zijn wat je bedoelt? Dan is meteen mijn antwoord: dit kun je voorkomen door niet te kiezen voor het tolkastje. Er zijn bijvoorbeeld ook prepaidkaarten waarmee je de tol kunt betalen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Nick lantinga

3 juli 2018 | 10:17 pm | Reageer op Nick lantinga

Wij zijn net terug uit Portugal, en dat tolkastje is een uitkomst!
De dame bij hertz rade het af omdat waar wij naar toe moesten het niet veel aan tol zou kosten. Maar omdat we van plan waren er flink wat op uit te gaan toch gedaan.
Wat een heerlijkheid!
Je kunt met maximaal 60 km per uur door de tolpoorten rijden, geen slagboom geen drukte geen gedoe.
Als je eraf gaat krijg je nog even te zien wat het traject gekost heeft, mocht je dat bij willen houden.
Het zit standaard in iedere huurauto, je moet alleen even aangeven dat je er gebruik van wil maken. Het koste ons 18,45 Inc btw.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

4 juli 2018 | 11:50 am | Reageer op Sanne van Reek

Dat klinkt goed, Nick! Past precies bij dat zorgeloze roadtrippen :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Maurice

7 juli 2018 | 12:44 pm | Reageer op Maurice

Kan ik zo'n tolkastje op het ophalen van de auto regelen of moet ik dat vooraf doen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Anja

17 juli 2018 | 12:39 pm | Reageer op Anja

Vraag: Wij gaan in aug naar Portugal en moeten over de snelweg van porto naar Lissabon waar tol betaald moet worden. Wij hebben geen creditcard en hebben een auto gehuurd via sunny cars hoe kunnen wij het beste en mnakkelijkst de tol betalen

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

17 juli 2018 | 1:32 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Anja,

Misschien is het voor jullie dan handig om een Toll Card aan te schaffen. Dit is een prepaidkaart € 5, € 10, € 20 of € 40. Je kunt deze kaart online bestellen of op deze locaties. Deze pagina van de ANWB is trouwens erg handig! :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

E.Tas

27 juli 2018 | 1:40 am | Reageer op E.Tas

hoe simpel kan het zijn , je haalt bij de ANWB een "tolkastje " voor Frankrijk , Spanje , Italie , en Portugal … plakt het op je voorruit van je [ eigen ] auto .
Per maand 3 euro abbon . kosten , en geen problemen meer onder weg [ betalen met cash , credit card enz.... ]

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Geert

29 juli 2018 | 1:31 am | Reageer op Geert

Stel je hebt easytoll aan de grens geactiveerd voor de elektronische tolwegen, maar je rijdt ook op de andere snelwegen in de linker baan, zonder kastje door de tolpoorten (met NL kenteken). Is dit nog op te lossen? Ik was me van geen kwaad bewust, want ik heb het bij het eerste manuele toltraject gevraagd, met als antwoord, U kunt de linker baan nemen. Dit bleek niet te kloppen. Nu kreeg ik bij navraag 90 euro boete. Ik ben bang dat ik nu voor alle keren dat ik door die tolpoorten ben gereden 90 euro moet betalen. Dit zou dan zomaar in de duizenden euro's kunnen lopen.
Maandag naar het hoofdkantoor van VV. Heeft iemand advies?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

30 juli 2018 | 10:31 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Geert,

Dat is vervelend zeg! Helaas moet ik zeggen dat ik hier geen antwoord op heb. Ik lees dat je vandaag naar het hoofdkantoor van VV gaat. Misschien kun je ook even contact opnemen met de ANWB, zij hebben op hun website wel veel informatie over tolwegen.

Ik hoop voor je dat de kosten niet hoog oplopen en ik wens je veel succes vandaag.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Kim

2 augustus 2018 | 5:31 pm | Reageer op Kim

Wij hebben een auto gehuurd bij Sunny cars Faro. Geen optie tolkast genomen omdat we niet van plan waren via tol te rijden, nu per ongeluk toch via de tolweg gereden. Wat is nu de bedoeling? Moeten we nu bij een payshop betalen of wordt dit via onze credit card betaald?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

3 augustus 2018 | 10:15 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Kim,

Als je geen tolkastje hebt, kun je de tol ook niet met je creditcard betalen. Rijd even langs een postkantoor/tolshop o.i.d. en vraag het daar even na! :-). Anders kun je ook even de lokale verhuurder bellen (dit nummer vind je op de voucher onder het kopje 'Ophaalgegevens'.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

chris driessen

20 augustus 2018 | 9:43 pm | Reageer op chris driessen

wordt bij Sunny Cars (CRC) altijd aangeboden in Lissabon?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 augustus 2018 | 11:58 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Chris,

In de huurvoorwaarden vind je terug of er een kastje beschikbaar is en wat de kosten hiervoor zijn. Voer je zoekopdracht in op onze website en klik op 'bekijk huurvoorwaarden' van de door jou gewenste huurauto.

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

chris driessen

20 augustus 2018 | 9:44 pm | Reageer op chris driessen

sorry ik bedoelde het kastje natuurlijk !!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans

31 augustus 2018 | 8:12 pm | Reageer op Hans

We hebben via sunny een auto gehuurd en moesten bij hertz de auto ophalen nu is er onlangs voor de derde keer een bedrag van de creditcard afgeschreven door Hertz. We zijn al vanaf 1 juli terug !! Tol wordt toch tot max 15 dagen geïnd. Hoe kan dit dan

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

3 september 2018 | 10:52 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Hans,

Dat is vervelend! Neem hierover even contact op met onze afdeling customer care. Je kunt een mailtje sturen naar crm@sunnycars.nl.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans de Jong

8 september 2018 | 2:27 pm | Reageer op Hans de Jong

Wij gaan naar Estremadura met huurauto van Sunny Cars met Electronic Toll Service (kastje). Hoe herken ik welk poortje ik moet nemen, wat staat daar op?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Stefan coenen

11 september 2018 | 10:36 am | Reageer op Stefan coenen

Zit zo’n tolkastje in mijn contract?
Zo neen mag je dat regelen
Mvg
Stefan

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.