8 x dit moet je weten als je een auto huurt op vakantie

Tijdens je vakantie optimaal genieten met een huurauto, dat is natuurlijk wat je graag wilt. Maar wel liever zonder gedoe! Een goede voorbereiding is het halve werk. Met deze 8 weetjes weet jij binnen no time waar je op moet letten als je een auto huurt.

1. Kies de juiste huurauto

Elk soort vakantie, ieder reisgezelschap en elke vakantiebestemming vraagt om een andere categorie huurauto. Maar hoe kies je de juiste categorie huurauto? Denk voor het reserveren van je huurauto na over: met hoeveel personen reis je, wat is het doel van de huurauto en hoeveel bagage moet er in de auto passen? Niets is vervelender dan er ter plaatste achterkomen dat je bagage niet past of dat de auto te klein is voor jou en je reisgenoten!

it-is-time-for-family-road-trip-2
Kies voor de juiste categorie auto om optimaal te genieten!

2. Creditcard nodig

Huur je een auto, dan moet je ter plaatse een waarborg voldoen. Hiervoor heb je een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig. Vergeet deze dus niet mee te nemen! Heb je geen creditcard op naam van de hoofdbestuurder, dan krijg je de huurauto niet mee. Heeft je reisgenoot toevallig wél een creditcard op naam? Maak hem of haar dan hoofdbestuurder en laat jezelf als extra bestuurder op het huurcontract bijschrijven.

3. Rijbewijs op zak

Bij het ophalen van de huurauto heb je een geldig rijbewijs nodig en de extra bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Tóch wordt het rijbewijs weleens vergeten of is het verlopen. In dat geval krijg je de huurauto niet mee. Let er ook op dat je in sommige landen een internationaal rijbewijs nodig hebt. In feite is dit document gewoon een vertaling van je Nederlands rijbewijs, maar het is wel een héél belangrijk document dat je bijvoorbeeld ook moet kunnen tonen bij een ongeluk of verkeersovertreding.

4. Check het lokale huurcontract

Als je de huurauto ophaalt, moet je eerst het lokale huurcontract ondertekenen. Maar neem dat huurcontract wel door en zorg dat je er zeker van bent dat je niet tekent voor een (onnodige) verzekering. Soms willen baliemedewerkers je maar al te graag iets verkopen. Let dus goed op vóórdat je je handtekening zet! Het zou zonde zijn als je tekent voor een onnodige verzekering. En eenmaal getekend kun je die handtekening en de extra kosten niet ongedaan maken.

huurcontract-tekenen
Check het huurcontract goed voordat je een handtekening zet.

5. Grensoverschrijding maken

Hoe leuk is het om tijdens één vakantie meerdere bestemmingen te verkennen? Een uitstapje naar een ander land maken, heet een grensoverschrijding. Vergeet niet om dit van tevoren aan te vragen. Er wordt dan voor jou geregeld dat je ook in het buurland goed verzekerd rondrijdt én dat je assistentie krijgt in geval van pech. Vraag je dit niet aan en maak je tóch onaangekondigd die grensoverschrijding, dan vervalt de verzekering. In geval van pech of schade kan dit grote gevolgen hebben. Je krijgt dan geen ondersteuning van de wegenwacht en alle kosten zijn voor jouw rekening.

 6. Op onverharde wegen rijden

Om soms op een verlaten strandje of mooie uitkijkplek te komen, moet je op een onverharde weg rijden. Het lijkt natuurlijk zo leuk om naar dat plekje te rijden, maar vaak is het slimmer om uit te stappen en het laatste stukje te lopen. Rijd je op een onverharde weg, dan ben je namelijk niet verzekerd. Kijk dus altijd voor je een weg oprijdt of deze een officieel wegnummer heeft. Alleen dan ben je verzekerd.

7. Tankregeling

Veel autoverhuurders hanteren tankregelingen die vooral voor henzelf gunstig zijn. Ze verdienen extra geld met trucs, zoals het aftanken van je auto na inlevering en daar hoge servicekosten voor te rekenen. Kies daarom altijd voor een vol-vol tankregeling. Hiermee mag je de huurauto inleveren met dezelfde tankvulling als waarmee je de auto ophaalde. In de meeste gevallen is dit zoals de naam al zegt: vol-vol. De brandstofkosten heb je dan volledig zelf in de hand.

hand-guiding-the-fuel-in-the-car
Voordat je gaat tanken, check eerst even welke brandstof in de huurauto moet.

8. Goedkoop is duurkoop

Een huurauto gespot voor een fijn prijsje? Let dan goed op. In de wereld van autohuur is goedkoop helaas regelmatig duurkoop. Op het eerste gezicht lijkt de prijs heel aantrekkelijk, maar eigenlijk gaat het om een basisprijs. Om goed verzekerd met je huurauto rond te rijden, dien je ter plaatse nog belangrijke verzekeringen af te sluiten. Check dus altijd de huurvoorwaarden en controleer wat er is inbegrepen bij jouw autohuur!

Alles goed geregeld bij Sunny Cars

Wij zijn autohuurexpert. Al zo’n 30 jaar! Huur je bij ons je auto, dan weet je vooraf al dat er ook achteraf geen gedoe is. Dát is de zonnige kant van autohuur. Alle verzekeringen die jij nodig hebt tijdens je autohuur zijn inbegrepen. Kortom: zorgeloze autohuur voor een heldere all-inclusive prijs. Zo kun jij tijdens je vakantie optimaal genieten en met de huurauto op zoek naar de mooiste plekjes. Wil je altijd up-to-date zijn van leuke én handige autohuurtips? Volg ons op Facebook of Instagram.

Bekijk ons aanbod van all-in huurauto’s

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

R.Rotmeijer

4 april 2021 | 9:58 am | Reageer op R.Rotmeijer

Het is fijn om te lezen dat jullie ons waarschuwen voor alle problemen die ons kunnen treffen met het huren van een huurauto, daarom is het fijn om bij Sunny cars een auto te huren zonder problemen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

7 april 2021 | 3:26 pm | Reageer op

Wat fijn om te lezen! Daar doen we het voor.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

F. van der Vaart

19 december 2021 | 2:42 pm | Reageer op F. van der Vaart

Een huurauto ophalen in het buitenland is altijd spannend vanwege evt. een taalbarrière, onnodige extra aangeboden verzekeringen, lokale regels etc. De all-in verzekering bij Sunnycars is fantastisch en heel geruststellend. Ook de service is heel goed. Wij blijven klant bij jullie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wildemeersch Willy

20 december 2021 | 4:44 pm | Reageer op Wildemeersch Willy

Beste
Reeds voor meerdere reizen boekten wij een auto via jullie organisatie.
Wij hebben nu vernomen dat indien je ouder bent dan 70 (mijn geboortejaar:1950), je in bepaalde landen waaronder Spanje geen auto meer kan huren!
Is dit zo?
Met vriendelijke groeten
Willy

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hilde Dambrink

21 december 2021 | 11:05 am | Reageer op Hilde Dambrink

Beste Willy, bedankt voor je reactie! De maximum leeftijd kan verschillen per categorie huurauto en lokale wagenparkaanbieder. Je vindt het terug in de specifieke voorwaarden van de huurauto onder het kopje "BELANGRIJKE HUURINFORMATIE". Mocht je er niet uitkomen, kun je altijd contact met ons opnemen via reservations@sunnycars.be. Zonnige groet, Hilde

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Leon

6 maart 2022 | 11:27 am | Reageer op Leon

Goede tips om problemen te voorkomen.
Belangrijk want Sunny cars doet niets aan jouw problemen tijdens huurperiode. Dat moet je dan zelf regelen. Gemaakte kosten krijg je terug (zegt men, maar is niet zo)
deze organisatie Sunny cars is de slechtste tussenpersoon waarbij ik ooit gehuurd heb. Gewoon huren bij Hertz, Avis of even googelen maakt een Sunny cars overbodig. Betaal je nooit meer teveel en kunnen ze ook niet tegen je liegen en je in het buitenland in de kou laten staan.
Als je toch gaat huren zorg dan dat je de taal machtig bent in het land waar je de auto huurt. Aangezien je al aan Sunny cars betaald hebt (doen ze slim) is hun 24uurs service echt van heeeeel laag niveau en heb je lokaal geen poot om op te staan. Buiten Europa huren…. Geen Sunny…
Ps men werkt ook niet samen met oa Hertz… zit weer lokale partij tussen… daar mag jij als klant de strijd mee aan.
Als je denk dat Sunny toch voor je opkomt…. Bij deze in ieder geval een keer een ander en reeel beeld van deze club.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hilde Dambrink

9 maart 2022 | 10:00 am | Reageer op Hilde Dambrink

Dag Leon, bedankt voor je reactie. Wat vervelend om te horen dat horen dat je geen goede huurervaring hebt gehad. Wij waarderen alle feedback enorm. zo kunnen wij onze service en ons product blijven optimaliseren. Heb je al contact gehad met onze Customer Care afdeling om je klacht te melden? Ik wil je anders vragen hen een mailtje te sturen op customercare@sunnycars.nl. We zullen dan een onderzoek openen en je klacht in behandeling nemen. Alvast bedankt! Met zonnige groet, Hilde

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Joop

6 maart 2022 | 11:31 am | Reageer op Joop

Hallo, allereerst de complimenten voor jullie bedrijf. Al jaren maken we gebruik van jullie service en doen dit naar volle tevredenheid.
Echter hadden we voor twee weken geleden een voor ons nieuwe trucje van de autoverhuurder om extra geld te verdienen. In ons contract met Sunny Cars staat de regeling vol-vol, echter moesten we nu de volle tank vooraf betalen en mochten de auto leeg inleveren. Ik confronteerde hun met het feit dat ik een vol-vol regeling had, maar ze zeiden dat hun policy boven die van Sunny Cars gaat???
Groet Monique en Joop

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hilde Dambrink

9 maart 2022 | 10:08 am | Reageer op Hilde Dambrink

Dag Monique en Joop, bedankt voor jullie berichtje en bedankt voor de complimenten! De tankregeling is zoals in het Sunny Cars contract staat vermeld, in de meeste gevallen is dat vol-vol. Bij sommige auto's is een volle tank inbegrepen, dan mag je inderdaad de auto leeg inleveren maar betaal je daar ook geen kosten voor. Als jullie hebben moeten betalen voor een volle tank zou ik je willen vragen dit te melden bij onze Customer Care afdeling, want dit is zeker niet de bedoeling! Je kunt dit doen door een mailtje te sturen op customercare@sunnycars.nl. Zonnige groet, Hilde

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Zillig

6 maart 2022 | 1:37 pm | Reageer op Zillig

Goede dag. Heb bij jullie gekeken wat een bus 9 personen huren kost in augustus. Denk dat jullie dat niet goed doen voor 13 dagen €8700.- Ik weet niet maar koop ik daar een bus voor. Dus pas eerst die prijzen maar aan. Gr Marty Zillig

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hilde Dambrink

9 maart 2022 | 10:28 am | Reageer op Hilde Dambrink

Dag Marty, bedankt voor je berichtje. Dat is inderdaad een erg hoog bedrag. Dit komt doordat veel lokale verhuurders hun vloot als gevolg van de coronacrisis hebben verkleind om kosten te besparen waardoor er nu minder auto’s beschikbaar zijn om te verhuren. Op korte termijn is het niet de verwachting dat de vloten aangevuld worden. Deels omdat er door de lokale verhuurders minder auto’s besteld zijn. Maar ook omdat er door autofabrikanten minder auto’s geleverd worden. Door een tekort aan microchips én essentiele grondstoffen zoals aluminium, is de productie soms teruggeschroefd of zelfs stilgelegd. Hopelijk kunnen we je een volgende keer wel weer dat Rent-a-smile gevoel geven! Zonnige groet, Hilde

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Martine

1 september 2024 | 2:41 pm | Reageer op Martine

Geen enkele hulp ervaren van Sunny Cars bij problemen met de lokale verhuurder ter plaatse. Gemaakte kosten krijg je terug (zeggen ze) maar vervolgens houden ze daarvan 100 euro in (is maar liefst 20% van de huursom).
Sunny Cars als tussenpersoon? Niets aan gehad. Autohuur zonder zorgen? Nee dus! De 24-uurs service stelde niets voor. Een volgende keer huur ik rechtstreeks bij de autoverhuurder.
Een klacht naar Sunny Cars is al verzonden.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

2 september 2024 | 10:28 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Martine, wat jammer om te lezen dat je het idee hebt dat we onvoldoende hulp hebben geboden. We zetten ons juist in voor zorgeloze autohuur voor al onze klanten.

Ik kan op basis van je comment niet inzien welk bedrag er is ingehouden, maar naar aanleiding van je klacht zal onze afdeling Customer Care contact met je opnemen en de gemaakte kosten toelichten. Het kan namelijk meerdere oorzaken hebben; bijvoorbeeld een eigen risico dat je later van ons terugbetaald krijgt, of een boete of tolkosten, deze zijn uiteraard voor je eigen rekening.

We helpen je graag met het duidelijk maken wat voor kosten er zijn gemaakt en of je deze nog van ons terugkrijgt. Als je je klacht nog niet hebt doorgegeven via de mail of het online klachtenformulier, wil ik je vragen om het via dit formulier in te vullen: https://service.sunnycars.com/DamageReport/(S(imgrbfbjyeagdgrpnlatilpo))/default.aspx?PageType=-1.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

a.vdb

20 september 2024 | 2:02 pm | Reageer op a.vdb

Nooit geweten dat er zoveel gezeik komt kijken bij het huren van een auto. Die tip over de tankregeling is goud waard! 👍

Tips om te omtegaan met die oplichterij bij inleveren? Schijnbaar proberen ze je overal voor te laten betalen. Las er wat over bij wikiverzekering, maar hoe meer verhalen, hoe beter!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

23 september 2024 | 10:42 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Andreas, fijn om te lezen dat je blij bent met onze tips. Onze tip voor het ophalen van de huurauto is eigenlijk heel simpel: reserveer all-inclusive bij Sunny Cars, zodat je bij het ophalen van de huurauto met een gerust hart 'nee' kunt zeggen tegen extra verzekeringen die je niet nodig hebt. Lees het contract even na, en let er vooral op dat je niet tekent voor extra kosten op het autohuurcontract. Als je er ter plekke niet uitkomt met de lokale verhuurder, dan kun je ons ook altijd even bellen op het noodnummer dat je vindt in de voucher van je autohuur.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.