Autohuurcontract tekenen? Let op deze termen

Ga je een auto huren? Dan doe je er goed aan het autohuurcontract nog eens door te lezen voordat je je handtekening zet. Bij autohuur zijn er soms instinkers die je makkelijk kunt missen in het contract. Maar waar moet je dan op letten? Als autohuurexperts zien we veel contracten en zo weten we precies voor welke overbodige verzekeringen en extra’s toch nog getekend wordt. In deze blog leggen we je van A tot Z uit voor welke termen je moet uitkijken. Zo weet je van tevoren precies waarvoor je tekent en voorkom je dat voor onnodige extra’s moet betalen.

Je huurt bij ons altijd all-inclusive, wat betekent dat alle benodigde verzekeringen al zijn inbegrepen. Extra verzekeringen zijn dus niet niet nodig! Door onze all-in autohuursom weet je vooraf precies hoeveel je uiteindelijk kwijt bent aan de autohuur. Lekker transparant, daar houden we van bij Sunny Cars. Dus sta je bij de desk van de lokale verhuurder en zie je op de huurovereenkomst een van de volgende termen met een bedrag erachter staan? Dan kun je met een gerust hart ‘nee’ zeggen. All-in is echt all-in!

  • Supercover/SCDW

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en in sommige gevallen de waarborg verlaagt. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars getekend voor deze extra verzekering omdat er een misverstand is aan de balie. De medewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via ons huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voorschiet bij schade, maar dit krijg je naderhand van ons terugbetaald. De baliemedewerker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is ter plaatse een eigen risico. Maar het is absoluut níet nodig om dit lokaal af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade van ons terug. De enige reden om deze Supercover wél af te sluiten als je via ons hebt gehuurd, is als je de waarborg niet met je creditcard kan voldoen.

    Als je níet via ons huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • Personal Insurance/PAI

    Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Voor een stukje extra zekerheid kun je tekenen voor deze verzekering, maar in sommige gevallen is dit door je reisverzekering al geregeld. Controleer even je reisverzekering, zodat je weet of je gebruik wil maken van deze inzittendenverzekering!

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto vol meeneemt en zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Niet voor tekenen, dus.

  • Upgrade 

    Het spreekt eigenlijk al voor zich: je tekent hier voor een upgrade en je krijgt een huurauto uit een hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Daarom is het een echte instinker.

  • Roadside protection

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitensluiting van het voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Er zijn varianten op deze optie, dus niet op elke bestemming is dit hetzelfde. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

‘Estimated charges’

Alle huurovereenkomsten worden aan het begin van de huur opgesteld met ‘estimated charges’. Dit is een schatting van het bedrag dat na afloop van de autohuur van je creditcard wordt afgeschreven. Het is dus handig om je huurovereenkomst goed te lezen en pas te tekenen als je er zeker van bent dat het bedrag voor extra’s en aanvullende verzekeringen op nul staat. Aan het woord ‘estimated charges’ kun je ook al merken dat er iets niet helemaal pluis is. Heb je vooraf al extra’s gereserveerd die je ter plaatse nog moet betalen? Dan kunnen er wel estimated charges op staan, maar dus alleen voor de gereserveerde extra’s.

Ter plaatse betalen

Via Sunny Cars is het niet de bedoeling dat je ter plaatse nog voor onverwachte kosten komt te staan. Het enige dat je ter plaatse nog moet betalen zijn de extra’s die je van tevoren hebt gereserveerd, zoals een kinderzitje of GPS. Maar ook je adresaflevering of one way is een extra die je ter plaatse nog moet betalen. De kosten hiervoor vind je terug op je voucher onder het kopje ‘Geboekte extra’s’. Dit zijn dan ook de kosten die je op je huurovereenkomst zal zien staan. Controleer daarom voor je tekent wel even of de bedragen overeen komen. Het zou zonde zijn als je €30 ,- te veel voor je kinderzitje betaalt.

Voucher kinderzitje

Deze aanvullende verzekeringen en opties worden in sommige landen en door sommige wagenparkaanbieders anders genoemd. Daarom hebben we ze voor Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en de USA & Canada nog eens apart op een rijtje gezet. Dus huur je binnenkort een auto in een van deze landen? Bekijk dan wat de termen zijn waarvoor je moet uitkijken in een autohuurcontract in jouw vakantieland.

Nu je helemaal up-to-date bent en weet op welke termen je moet letten in de huurovereenkomst ga je goed voorbereid naar onze lokale partner. Check of bovenstaande termen genoemd worden met een bedrag erachter. Is dat het geval? Dan kun je aangeven dat deze extra services of diensten niet nodig zijn omdat je all-inclusive huurt via Sunny Cars. Je betaalt dus alleen onze heldere all-in huursom. Ontdek de zonnige kant van autohuur met een huurauto Sunny Cars!

Reserveer nu jouw all-inclusive huurauto

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Minie

21 januari 2022 | 5:05 pm | Reageer op Minie

Wat is de maximale leeftijd om een auto te huren op a.b.c eilanden.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hilde Dambrink

26 januari 2022 | 8:31 am | Reageer op Hilde Dambrink

Hoi Minie, bedankt voor je bericht! De maximale leeftijd kan verschillen per lokale wagenparkaanbieder. Je vindt het terug in de specifieke huurvoorwaarden onder het kopje "BELANGRIJKE HUURINFORMATIE". Zonnige groet, Hilde

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

José

28 mei 2022 | 8:21 pm | Reageer op José

Als wij een auto huren op Corfu mogen wij dan ook op het vasteland rijden met deze auto?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

30 mei 2022 | 11:06 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi José, Als je een auto op Corfu wilt huren en deze ook op het Griekse vaste land wilt gebruiken kan dit meestal alleen op aanvraag. Check de specifieke voorwaarden voor jouw huurauto om te zien of het mogelijk is, je kunt dit vinden onder het kopje GRENSOVERSCHRIJDING. Je kunt de specifieke voorwaarden inzien tijdens het selecteren van een huurauto in het reserveringsproces. Als je al een auto hebt gereserveerd kun je de specifieke voorwaarden ook vinden in de voucher. Alvast een hele fijne reis naar Corfu toegewenst! Zonnige groet, Jaap

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Anne

2 juni 2022 | 4:55 pm | Reageer op Anne

Vraagje: ik heb een auto geboekt zonder waarborg, is dan wel nodig om de supercover /scdw erbij te boeken?

Groetjes Anne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

2 juni 2022 | 5:07 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Anne, als je een auto hebt geboekt met de Geen Waarborg service is het niet nodig ook nog een supercover af te sluiten. Wij betalen namelijk het eigen risico aan je terug en staan met de Geen Waarborg service garant voor je waarborg. Met zonnige groet, Jaap

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Landsbergen

20 juni 2022 | 5:43 pm | Reageer op Landsbergen

Hebben een auto in Corsica gehuurd bij enterprise autohuur. In het contract staat auto schoon afleveren. Betekent dat wij de auto van de buitenkant moeten wassen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

21 juni 2022 | 1:31 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi, het is niet nodig je huurauto te wassen aan de buitenkant voordat je hemt inlevert. Na het inleveren worden alle huurauto's standaard schoongemaakt. Je hoeft je kostbare vakantieuren dus niet te verspillen met schoonmaken. Geniet nog van je huurauto de laatste dagen! Met zonnige groet, Jaap

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ruud Leijenaar

4 december 2022 | 6:36 pm | Reageer op Ruud Leijenaar

Ik wil een auto huren in Zuid Afrika voor 39 dagen,maar loop bij Sunny tegen een beperking van 30 dagen aan; dat zie ik bij andere verhuurders niet. Wat hier aan te doen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

5 december 2022 | 10:40 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo Ruud, wat een fijn vooruitzicht om een auto te huren in Zuid-Afrika! Voor onze autohuur geldt inderdaad een maximum van 30 dagen, maar soms is het mogelijk een auto langer te huren mits je deze tussentijds laat controleren bij de lokale autoverhuurder. In dit geval kun je ons het beste even bellen, dan kijken onze autohuurexperts gelijk met je mee wat de opties zijn. We horen graag van je! Met zonnige groet.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

jan schouwenaar

10 juli 2023 | 1:47 pm | Reageer op jan schouwenaar

helemaal goed, ik huur dit jaar een auto via prijsvrijs die hem dan weer huurt bij sunny cars.
wij komen pas laat aan 22.00 uur is er dan nog iemand aanwezig? volgens prijsvrij kan ik de sleutel op Faro airport ophalen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

17 juli 2023 | 11:36 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Jan, alle informatie over het ophalen van je huurauto kun je vinden op de voucher van je autohuur. Als je hebt aangegeven de auto op te halen om 22:00 en dit ook op de voucher staat, dan zal er iemand aanwezig zijn om die tijd zodat je de huurauto kunt ophalen. Heb je verder nog vragen? Hier kun je meer lezen over het ophalen van je huurauto: https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-weten-met-een-huurauto/huurauto-ophalen/ . Je kunt ons ook telefonisch bereiken op 023 5699696, we helpen je graag op weg!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

k.heddema

25 september 2023 | 10:01 pm | Reageer op k.heddema

Goede informatie

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

26 september 2023 | 10:32 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi K, fijn om te horen!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wilfred Peters

20 december 2023 | 9:07 pm | Reageer op Wilfred Peters

Complimenten voor de heldere uitleg !

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

22 december 2023 | 3:26 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Bedankt voor het compliment Wilfred! We doen ons best om autohuur zo toegankelijk en transparant mogelijk te maken, dus dit is fijn om te horen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marja

4 januari 2024 | 10:59 am | Reageer op Marja

Wij gaan via jullie huren op Tenerife ( bij Hertz ). Komt het vaak voor dat de ongewenste verzekeringen/opties op het contract staan en je dat moet laten verwijderen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

9 januari 2024 | 10:24 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Marja, Tenerife is een prachtig eiland om te verkennen met een huurauto! Bij onze partner Herz op Tenerife komt het niet vaak voor dat er extra verzekeringen op het contract worden gezet je die moet laten verwijderen. De meeste lokale partners weten dat extra verzekeringen niet nodig zijn als je huurt via Sunny Cars. Het is echter altijd verstandig om hier scherp op te blijven en het contract goed te bekijken voordat je tekent. Op de voucher kun je precies vinden waar je op moet letten, en we hebben ook nog extra uitleg over Spaanse autohuurcontracten in deze blog: https://blog.sunnycars.be/autohuurcontract-spanje/. Kom je er ter plekke niet uit of twijfel je? Dan kun je ons 24/7 bereiken via noodnummer, we helpen je graag op weg!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marja

10 januari 2024 | 11:11 am | Reageer op Marja

Hartelijk dank je reactie Jaap. 👏👏

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

16 januari 2024 | 2:49 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Graag gedaan Marja! Alvast veel plezier op Tenerife :)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Thijs Bakker

15 januari 2024 | 4:20 pm | Reageer op Thijs Bakker

Wij hebben geen kinderzitje gereserveerd. Wilt u dit aanpassen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

16 januari 2024 | 2:51 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Thijs, wijzigingen van autohuur kun je het beste maken door ons even te bellen op 023-5699696. Houd je reserveringsnummer bij de hand, zodat we snel kunnen schakelen en kijken wat de opties zijn voor het toevoegen van een kinderzitje. We horen het graag van je.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Cornelis Bastiaanse

16 januari 2024 | 10:56 am | Reageer op Cornelis Bastiaanse

we hebben geen kinderzitje nodig maar wel een routeplanner.
kunt u dit aanpassen?
alvast hartelijk bedankt, cornelis Bastiaanse

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

16 januari 2024 | 2:52 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Cornelis, wijzigingen van autohuur kun je het beste maken door ons even te bellen op 023-5699696. Houd je reserveringsnummer bij de hand, zodat we snel kunnen schakelen en kijken wat de opties zijn voor het toevoegen van een GPS. We horen het graag van je.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Anjelien

20 januari 2024 | 3:24 pm | Reageer op Anjelien

Wij willen graag halverwege de vakantie een auto huren. Wij zitten in het noorden van Madeira. Al autoverhuurbedrijven zitten bij Funchal. Nu las ik dat de auto ook op locatie bezorgd kan worden. Wat is daar de meerprijs van?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

26 januari 2024 | 5:59 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Anjelien, je kunt tijdens het boeken van je autohuur kiezen voor adresaflevering. Tijdens het boekingsproces zie je dan gelijk wat de extra kosten zijn voor een hotelaflevering. Hier lees je alles wat je moet weten over het reserveren van een adresaflevering: https://www.sunnycars.nl/extras/adresaflevering-huurauto/

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jan Schoenmaker

12 februari 2024 | 4:29 pm | Reageer op Jan Schoenmaker

Onderwerp: Personal Insurance/PAI
U vermeldt dat het een extra aanvullende verzekering is, die soms is gedekt door de reisverzekering.
Ik heb dit net gecheckt en het is onmogelijk om dit in reisverzekeringen op te nemen omdat het een aangelegenheid is van het autoverhuurbedrijf. Het wordt door geen enkele reisverzekering gedekt volgen Univé.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wilma Sjouwerman

12 februari 2024 | 4:45 pm | Reageer op Wilma Sjouwerman

Dan is het toch niet 100% All- Inclusive bij Sunny Cars.
Dus concreet: als je een ongeluk krijgt met blijvend letsel, invaliditeit of erger nog een overlijden van de inzittende(n) dat wordt er niets uitgekeerd! Dat is nogal wat!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Stephanie Karijopawiro

22 februari 2024 | 7:19 pm | Reageer op Stephanie Karijopawiro

Beste Sunny Cars,

Momenteel ben ik in Suriname voor maar 1 week.

Heb ik hiervoor een internationale rijbewijs nodig ? Volgens anwb niet kunnen jullie mij hierover adviseren?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.