Autohuur in Opgelicht

De zomer is in aantocht. Dit is hét moment waarop we massaal op vakantie gaan. Een prima moment voor de diverse tv-programma’s om aandacht te besteden aan alles wat er mis kan gaan tijdens zo’n welverdiende vakantie. Helaas komt ook autohuur hierbij soms aan bod, zo ook bij het televisieprogramma Opgelicht.

Meest voorkomende klachten bij autohuur

In het item kwamen 3 klanten aan het woord, waarbij het vooral ging over onnodige verzekeringen die aangesmeerd werden en blikschade die achteraf in rekening gebracht werd, maar niet veroorzaakt is. Volgens Yda Matthijsen, juridisch expert van de ANWB, zijn dit ook bij hen de meest voorkomende klachten over autohuur in het buitenland. Heb je de uitzending gemist? Je kunt het filmpje hier nog eens bekijken:

Klik hier om de uitzending te bekijken

Extra verzekering? No thank you!

Ondanks onze all-inclusive formule, waarbij je vooraf alles geregeld en betaald hebt, lopen ook onze klanten soms tegen deze problemen aan. Lokale verhuurders blijven creatief in het vinden van extra inkomsten, vaak in de vorm van verzekeringen en schades. De maatregel die wij genomen hebben is om hier duidelijke afspraken met onze partners over te maken dat onze klanten geen extra verzekeringen nodig hebben. Terugbetaling van het eigen risico en schade aan glas-banden-bodem-dak zijn immers al inbegrepen bij ons. Overigens nemen we soms ook het besluit om niet meer samen te werken met maatschappijen waarbij dit op structurele basis gebeurt.

Toch kunnen we het niet uitsluiten dat lokale medewerkers – op soms agressieve wijze – extra zaken verkopen. Zij krijgen niet alleen Sunny Cars klanten aan de balie maar ook die van vele bemiddelaars waar de huursom niet all-in is. Daarom zetten we ook groot op de klantvoucher ‘sluit geen extra verzekeringen af’ en melden we het in het Engels op de partner voucher. Maar het blijft lastig te managen, zeker wanneer je met ruim 150 partners samenwerkt in meer dan 120 landen.

Sluit geen extra verzekeringen af bij autohuur

Tips om oplichting bij autohuur te voorkomen

Ik sluit me daarom van harte aan bij de tips van Yda Matthijsen:

  1. Zorg dat je een kopie van het ondertekende huurcontract krijgt. Alleen zo kun je aantonen of je wel of niet ergens voor getekend hebt
  2. Vraag bij het inleveren ook om een bewijs waarop aangetekend staat dat er geen schade was en hoe vol de tank zit.
  3. En gaat het toch mis? Bel ons dan! We zijn niet voor niets 24/7 bereikbaar, óók voor advies. Het liefst doe je dit wanneer je bij de autoverhuurbalie staat en een discussie hebt met de medewerker over onnodige verzekeringen. Lukt dat echt niet, bel dan zo snel mogelijk na het ophalen van de huurauto. Want na terugkomst wordt het voor ons (net als een creditcardmaatschappij) ook heel lastig om geld terug te claimen voor iets waar een handtekening onderstaat. Terecht of niet terecht aangeboden.

Suzanne Al

Director of Marketing

Als Marketing Manager Nederland & België is Suzanne verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten. Naast een passie voor autohuur, is ze ook dol op vakanties. Niet gek dus, dat ze vaak bezig is met vakantieplannen maken – altijd mét huurauto natuurlijk. Want alleen dan kom je op de mooiste plekjes.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Elke Heylen

20 juni 2015 | 4:50 pm | Reageer op Elke Heylen

Hebben dit jaar voor de 2de keer nu een atu gehuurd. Vorig jaar prima service gehad. Geen gedoe, niets. Hopelijk zal het dit jaar net zo super zijn. Bedankt alvast voor de tips! Dit wordt zeker gedeeld.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Bernard

23 juni 2015 | 10:38 am | Reageer op Bernard

Beste mevrouw Al,

Deze zelfde kwestie kwam gisteravond ook terug in het programma Groeten van Max. In de uitzending kwam ook naar voren dat wanneer je de extra verzekering niet accepteert, een extra eigen risico van 800-1200 euro van jouw creditcard wordt geblokkeerd. Anders krijg je de auto niet mee.
Nu heb voor deze zomer een auto in Italië gehuurd (bij Sunny Cars), maar de limiet van mijn creditcard is onvoldoende om én de waarborg (die volgens de algemene voorwaarden 350-500 euro bedraagt) én een eigen risico te blokkeren. In dat geval moet je dus wel de extra verzekering accepteren?!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Suzanne Al

23 juni 2015 | 5:22 pm | Reageer op Suzanne Al

Beste Bernard,

Het probleem van het item gisteravond in de Groeten van Max was dat de gevraagde waarborgsom buitensporig hoog is, waardoor veel mensen haast gedwongen worden om deze te verlagen door een extra verzekering.

Heb je het reserveringsnummer? Dan kan ik dit nog even de specifieke huurvoorwaarden opzoeken voor jouw reservering nakijken. Maar wanneer in onze voucher staat dat de waarborg tussen de 350-500 EUR, dan is dit ook zo. Dit is normaalgesproken het enige bedrag wat op de creditcard geblokkeerd wordt. Er wordt dus geen extra bedrag voor een eigen risico gereserveerd.

Met zonnige groet,
Suzanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans J. Dirkse

30 juni 2015 | 8:47 pm | Reageer op Hans J. Dirkse

Het agressieve gedrag ken ik uitsluitend bij Goldcar in de Spaanse gebieden, ik huur minstens 10 keer per jaar, nooit meer via Goldcar, dus graag bij voorbaat vermelden bij een nieuwe huuraanvraag vier de plaatselijke verhuurder is, bij Cardelmar en Autoeurope is dit al voor definitieve boeking te zie, bij Sunny care helaas niet. Dit is reden dat ik laatste jaren niet meer via jullie geboekt heb on Spanje, ondanks de goede ervaringen met Sunny Card zelf.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ilse Hage

1 juli 2015 | 9:50 am | Reageer op Ilse Hage

Beste Hans,
Bij Sunny Cars selecteren we onze partners op kwaliteit en daarom werken we al een hele tijd niet meer met Goldcar samen. Als partners niet aan onze hoge kwaliteitseisen voldoen, stoppen we de samenwerking. Zo ook met de zogenaamde ´benzinemaffia´. https://blog.sunnycars.nl/benzinemaffia/
Met zonnige groet,
Ilse

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

10 juli 2015 | 2:00 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Beste Hans,

Bedankt voor je feedback. We vermelden de naam van de lokale verhuurder niet expliciet van tevoren, omdat alle autopartners aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen. Overigens kun je er wel achter komen. Als je de huurvoorwaarden opent, nadat je de auto hebt geselecteerd, zie je bovenaan staan welke partner daar bij hoort. Verder kan ik nog melden dat we om verschillende, herhaaldelijke klachten geen contract meer hebben met Goldcar.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

vincent

30 juni 2015 | 9:08 pm | Reageer op vincent

Ik heb ook al meerdere keren gehad dat ze roadsite assistence proberen aan te smeren, terwijl huur all-inclusive is. Zelf bij gerenomeerde bedrijven als herz in edinburgh. Misschien kan sunny-cars dat ook bij de all-inclusive voorwaarden zetten, want ik kon het online niet zo snel vinden, moest ook klantenservice bellen daarvoor

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob van Leeuwen

30 juni 2015 | 9:57 pm | Reageer op Rob van Leeuwen

Heb al meerdere malen een auto gehuurd bij sunny cars nooit problemen.
Nu in Frankrijk bij dollar thrifty moest ik eigenlijk onder dwang een extra verzekering afsluiten. Wat ik voorgaand nooit heb meegemaakt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Wim

30 juni 2015 | 10:20 pm | Reageer op Wim

Goede ervaring met Sunny Cars. Wat me wel erg dwars zit is het volgende: de borg van € 400,- welke ik middels mijn creditcard heb betaald wordt de volgende dag al van mijn rekening afgeschreven (dat gebeurt normaal eind van de maand). Ze hebben toch zekerheid? Met het terug storten van de borg zijn ze allemaal wat trager (Sunny Cars?). Nu 2 weken terug en nog steeds geen geld op de rekening. Volgens Sunny Cars medewerker houdt de bank het even vast om rente te vangen. Zou verboden moeten worden! De Card geldt als borg en niets anders. Waarom wel direct innen en niet direct terug storten? Wordt daar nooit over geklaagd?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

10 juli 2015 | 1:56 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Wim,

Ben ik met je eens dat dit niet kan. Hoewel het al minder voorkomt, houdt Sunny Cars sterk toezicht op dat de borg binnen 5 werkdagen na het inleveren van de auto weer op de creditcard moet staan.

Dank je voor het melden.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

D.Tebbes@home.nl

30 juni 2015 | 11:40 pm | Reageer op D.Tebbes@home.nl

In voorgaande jaren veel discussie gehad bij ophalen van de gehuurde auto ivm met "verplichte" extra verzekeringen of extra borg op de creditcard. Nu dit jaar al aantal keren een auto via Sony cara geboekt meteen enkele keer meer de discussie. Het papier werk wordt snel afgehandeld. Tijdens een bezoek op Mallrca maakte de autoverhuur medewerkster zelfs eens de opmerking; maakt u niet druk op mogelijk al bestaande schade de auto is vol verzekerd nu. Ik was toen even perplex....ik zeg Sunny card ga zo door!!!,!!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

E.Harpe

1 juli 2015 | 3:17 pm | Reageer op E.Harpe

Wij boeken al jaren via sunny cars zonder problemen.Helaas ging het vorig jaar mis met Querin in Lissabon,moesten ook 75 euro betalen anders werd creditcard geblokkeerd voor 1300 euro.Mensen waren heel agressief en we stonden al anderhalf uur te wachten omdat ze dus met elke klant wel ruzie hadden.In mei weer geboekt met sunnycars,maar voor ons geen Querin meer.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Michel Crutzen

1 juli 2015 | 9:59 pm | Reageer op Michel Crutzen

Inmiddels zijn wij een paar jaar vaste klant bij Sunny Cars, vanwege de duidelijke condities en goede service.
Net een week terug van onze vakantie op Kreta. De huurauto werd op het afgesproken tijdstip afgeleverd bij ons hotel. De laatste 2 dagen hadden we geen huurauto meer, gebeld met Sunny cars in Nederland voor verlenging met 2 dagen. Gebeld met Sunny cars Nederland, in no time was dit geregeld. Chapeau

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ad van Nunen

2 juli 2015 | 12:11 pm | Reageer op Ad van Nunen

wij hebben in Mei/Juni een auto gehuurd via Sunny Cars.
De auto hebben we opgehaald in Alicante bij Dickmanns daar hebben we enkel one way
betaald, dit was ons ook bekend.
We kregen een diesel terwijl we benzine geboekt hadden, toen we hier iets over zeiden zei de verhuurder dit is toch in jullie voordel ( Chapeau ) en hebben de afgeleverd op Murcia airport.
Al met al een prettige ervaring met Dickmanns en Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

marijke

2 juli 2015 | 1:05 pm | Reageer op marijke

Bij Sunny cars Denia 19 mei 2015 voor 3 weken een auto gehuurd.De garage heet daar SOL Mar.Wilde graag een Ford Ka,omdat die klein is en ik die hier in Holland ook heb.Bovendien is het erg moeilijk parkeren in Denia-stad.Kreeg een "grote" Ford Siësta,terwijl ik al in okt. 2014 een KA had gevraagd of soortgelijk Fiat 500.De Siësta had een kapot achterlicht en wat krassen,dat zagen we pas de volgende dag in het licht.Op het contract waren geen beschadigingen ingevuld,maar bij inlevering zei de verhuurder,dat hij dat wist en dat dat geen probleem was.Er werd wel bij het ophalen borg van mijn creditcard gereserveerd van €1000.Bij het terugbrengen kreeg ik de borg meteen terug.Van een gratis extra bijrijder wisten ze van niets,terwijl dit hier op de reserveringssite stond.Heb wel foto's genomen bij het inleveren uit voorzorg.
Volgend jaar hoop ik een "kleine auto" te krijgen,maar verder waren er geen extra onverwachte kosten bij Sunny Cars ( die ik wel had bij Gold Cars de jaren ervóór).Dus Sunny Cars wordt wéér mijn verhuurder volgend jaar!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

ten Barge

26 juli 2015 | 7:09 pm | Reageer op ten Barge

Wij hadden begin juni in Zuid Italië een onaangename ervaring. De verhuurder ter plaatse wilde dat we extra betaalden voor een z.g. interior insurance. Wij weigerden waarop zij aangaf dan geen auto aan ons mee te geven. Aan de balie hebben we toen direct met Sunny Cars gebeld. De telefoon overhandigt aan de baliemedewerkersters maar ze bleef volhoudend. Uiteindelijk adviseerde de medewerkster van SunnyCars ons om onder protest te betalen. Sunnycars zal, wanneer ze toch iets in rekening brengen, ons het bedrag vergoeden, zo zei de Sunnycars medewerkster. Dit zo gedaan.
Nu, eind juli, zie ik dat ruime een maand later, toch een bedrag is afgeschreven van mijn creditcard. Morgen direct contact opnemen met Sunnycars.
Wordt vervolgd ...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marjo

5 december 2015 | 5:34 pm | Reageer op Marjo

Tot op heden hebben wij zonder problemen tijdens onze vakanties auto's gehuurd via Sunny cars, tot dit jaar. Wij hadden voor een rondreis in America een auto gehuurd, voor 4 volwassenen + bagage en omdat wij een sterke voorkeur voor deze (grote) auto hadden op advies van Sunny Cars gekozen voor een grote afhaallocatie (luchthaven San Franscisco) om er zeker van te zijn dat deze auto ook geleverd kon worden. Toen wij de auto gingen ophalen, zei de baliemedewerker van Alamo dat deze niet groot genoeg was voor ons gezelschap. Men zou ook geen gelijkwaardig alternatief hebben (onbegrijpelijk) en bood als enig alternatief een upgrade tegen een meerprijs van bijna $ 400. als Het was zondagochtend vroeg, nacht in NL. Wij hadden een strak reisschema en moesten op pad, dus dat hebben wij onder protest geaccepteerd. ook omdat je dat totaal niet verwacht.
Een mailwisseling met Sunny vanuit America over deze gang van zaken leverde niets meer op dan de suggestie 'het dichtstbijzijnde kantoor van de verhuurder te zoeken' en daar de kwestie voor te leggen. Overigens zonder enige handreiking over waar dat kantoor zich zou kunnen bevinden. Bij terugkomst in NL bleef Sunny zich beroepen op het feit dat we gewaarschuwd zouden zijn tegen extra verzekeringen en tegen upgrades naar een hogere klasse auto die men probeerde aan te smeren, maar dat was bij ons niet het geval. Men kon ons zogenaamd sowieso geen gelijkwaardige auto bieden die groot genoeg was voor 4 personen met bagage, dus we hadden geen keus. Wij geloofden dat niet, maar je bent in zo'n geval altijd de benadeelde partij.
De argumentatie van Sunny deugd niet, dit is een heel ander scenario dan voorgesteld in de documentatie die wij van te voren ontvangen hebben. overigens gaf Sunny toe van deze praktijken op de hoogte te zijn.
Op ons verzoek om informatie om een formele klacht in te dienen hebben wij (nog) geen reactie gehad. Dat is de reden dat wij toekomstige huurders willen waarschuwen voor het feit dat, hoewel Sunny Cars aangeeft dat alle kosten zijn inbegrepen en je niet te maken krijgt met extra kosten, zij deze garantie niet na kunnen komen als ze blijven samenwerken met dergelijke malafide partners.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Don Esteban

25 maart 2017 | 1:59 pm | Reageer op Don Esteban

Na een uiterst nare ervaring begin januari 2017 met Solmar Carrent vliegveld Girona (men eiste €181,50 voor een miniscule bumperschade die volgens ons met opzet door dit filiaal is aangebracht) heb ik later reviews gelezen van 12 verschillende autoverhuurders. Zo goed als alle reviews waren uiterst negatief en het woord 'oplichting' werd herhaaldelijk gebruikt. Toen ik Sunny Cars als 13e onderzocht, had ik er eigenlijk geen vertrouwen meer in maar tot mijn grote vreugde las ik over het algemeen alleen maar positieve reviews. Wellicht dat de ANWB hier deel aan heeft? Oktober dit jaar huur ik op vliegveld Malaga weer een auto en ik weet eindelijk bij wie ik wezen moet om oplichting te vermijden. M.v.g. Don

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

27 maart 2017 | 10:10 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Don,

Wat fijn om te horen dat je blij bent met onze service! Wij werken wel samen met de ANWB, maar zijn geen onderdeel van de ANWB.

Alvast heel veel plezier gewenst in oktober. Dat het maar een zonnige en zorgeloze reis mag worden!

Met zonnige groet,
Pieta van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

M.Smits

24 januari 2018 | 7:11 am | Reageer op M.Smits

1 Sunny review

Met reservering nr. 7766758 voor € 675,- een Opel Zafira – of overeenkomstig –
gehuurd. Afhalen airport Malaga, retour airport Sevilla.

Conditie – nooit geen bijkomende kosten.

In Malaga van Hertz een alternatief – Peugeot 3008 - meegekregen. Op afleveringsbon stond een bedrag € 110,11 vermeld voor mij onbekende kosten. Volgens baliemedewerker – sprak goed engels - waren dit geen additionele kosten, was alleen vermeld voor ”internal use”.

Bij aflevering in Sevilla wilde men de kosten doorberekenen. De baliemedewerkster
heeft me telefonisch verbonden met haar chef. Hij beloofde kosten worden niet berekend. Afleveringsbon uiteraard niet voor akkoord getekend.

Na enkele dagen worden de kosten via Visa zonder mijn akkoord afgeschreven.

Emails naar Sunny Cars op 27.10 en 05.12.2017 gezonden met verzoek retournering van € 110,11.

Eindelijk op 16.01.2018 reactie ontvangen dat € 25,00 “als geste” wordt gecompenseerd. Dit heb ik geweigerd, was al een 2 X bedonderd !

Met Sunny Cars was de overeenkomst getekend voor All-in verhuur. Met Hertz als leverancier van de auto heb ik niets te maken, zij zijn alleen partner van Sunny Cars.

Sunny Cars is eenvoudig verantwoordelijk voor de retournering van € 110,11

Arnhem, 24.01.2018

M.H.M.Smits

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

24 januari 2018 | 4:58 pm | Reageer op Sanne van Reek

Beste meneer Smits,

Bedankt voor uw bericht. Wat jammer om te lezen dat u niet volledig tevreden bent met hoe een en ander verlopen is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb even contact opgenomen met mijn collega's van Customer Care, want ik begrijp dat het niet fijn is als er extra kosten van uw creditcard worden afgeschreven. Zeker niet als u ter plaatse goed heeft nagevraagd of het om extra kosten ging ja of nee. De medewerker van de lokale verhuurpartner heeft aangegeven dat het níet om extra kosten ging. Dat is niet netjes. Mijn collega's van Customer Care hebben daarom nogmaals contact opgenomen met onze partner, zij gaan er dus weer mee aan de slag!

Zodra zij een antwoord hebben ontvangen, zullen zij u dit per e-mail laten weten.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Roos

3 juni 2019 | 1:13 pm | Reageer op Roos

Voorheen altijd tevreden klant geweest bij Sunny Cars. Echter zijn we deze keer opgelicht door de verhuurder Europcar in Malaga die Sunny Cars voor ons heeft geboekt. Wij hebben de voucher ingeleverd en het contract (dat bij aankomst klaar lag) bij ze getekend zoals Sunny Cars ons heeft verteld en nu wordt er een meerprijs van 484,00 van onze creditcard afgeschreven. Ons werd verteld dat onze klasse er niet meer was, maar we zijn niet ingelicht over een meerprijs. In mijn beleving doet Sunny Cars er te weinig aan om dit recht te zetten. Zeker vanwege het feit dat het algemeen bekend is dat Europcar Malaga dit probeert. Ik kreeg in eerste instantie antwoord dat ze niks voor me konden doen. Na veel aanhouden gaan ze alsnog weer contact opnemen met Europcar. Dat de autohuur van 381,00 naar 865,00 gaat is natuurlijk buiten alle proporties! Nu bijna twee weken verder en niks meer gehoord van Sunny Cars. Ze laten hun klanten gewoon barsten in dit soort situaties.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.