Een Italiaans autohuurcontract: Let op deze termen

Ga je een auto huren in Italië? Dan is het goed om jezelf te verdiepen in het autohuurcontract dat je moet ondertekenen bij het ophalen van je auto. Er bestaat namelijk een kans dat je ter plekke een Italiaans huurcontract moet ondertekenen. Hoe weet je dan zeker dat je niet per ongeluk tekent voor onnodige extra kosten?

In deze blog worden alle termen uit Italiaanse autohuurcontracten besproken waarover onze customer care afdeling de meeste meldingen krijgt. Het zijn namelijk instinkers, oftewel onnodige extra verzekeringen of diensten. Alle verzekeringen die je nodig hebt zijn al inbegrepen bij de all-inclusive autohuurformule van Sunny Cars. Dus zie je een van onderstaande termen op je huurcontract staan met een bedrag erachter? Communiceer dan met de lokale verhuurpartner dat je deze extra niet nodig hebt. All-in autohuur bij Sunny Cars is echt all-in!

  • Copertura Super Sicuro (Super cover)

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en de waarborg soms kunt verlagen. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars voor deze extra verzekering getekend omdat er een misverstand is aan de balie. De baliemedewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via ons huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voor moet schieten bij schade. Naderhand krijg je dit bedrag van ons terugbetaald. De baliemedeweker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is een eigen risico. Het is níet nodig om dit af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade toch wel van ons terug! De enige reden waarom je deze Copertura Super Sicuro – of eigenlijk: Super cover – wel zou kunnen afsluiten, is als je de waarborg op dat moment niet met je creditcard kan voldoen. Een beetje uiterste nood, zeg maar.

    Als je níet via Sunny Cars huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • 2G seconda guida

    Dit betekent ‘extra bestuurder’ en wijst dus eigenlijk voor zich: je tekent voor een extra bestuurder. Het kan ook zijn dat er 3G staat, dan wordt er een derde bestuurder aan het contract toegevoegd. Als je via ons de Extra Bestuurder service hebt bijgeboekt is het natuurlijk niet nodig om ter plaatse nogmaals te betalen voor een tweede bestuurder. Dat zou zonde zijn! Let voordat je het huurcontract ter plekke ondertekent dus goed op dat er geen 2G (of 3G) mét een bedrag erachter op je contract staat genoteerd. En als het er wél op staat en je hebt via Sunny Cars de Extra bestuurder service gereserveerd, wees er dan zeker van dat er een bedrag van € 0 achter staat.

    Lokaal huurcontract Italië

  • Protezione Personale (Personal Insurance)

    Hier wordt gesproken over een PAI-verzekering (Personal Accident Insurance). Dit is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden, zie het als een soort van levensverzekering. We raden daarom aan om de polisvoorwaarden van je reisverzekering na te lezen, zodat je weet of je hier gebruik van wil maken. In sommige vallen zit dit namelijk al in je reisverzekering.

  • Assistenza stradale (Road assistance Plus)

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Deze optie kan verschillen per bestemming en per wagenparkaanbieder, er zijn dus meerdere varianten van. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

  • Glass & Wheels

    De naam zegt het misschien al: dit heeft iets te maken met een glas- en bandenverzekering. Deze aanvullende verzekering heb je absoluut niet nodig. De glas-banden-bodem-dakschadedekking is bij ons immers al inbegrepen! Teken je voor deze verzekering, dan ben je dus onnodig – en dubbel – verzekerd. Niet voor tekenen, dus!

    Lokaal huurcontract Italië

Verzekeringen en opties kunnen per land en wagenparkaanbieder verschillen in benaming. Daarom hebben we op een rijtje gezet op welke termen je moet letten bij het tekenen van een autohuurcontract. Ook hebben we specifieke informatie voor Spanje, Portugal, Frankrijk, en de USA & Canada verzameld. Ga je binnenkort een auto huren in een van deze landen? Lees dan goed welke termen belangrijk zijn in een autohuurcontract in jouw vakantieland.

Ter plaatse dus geen extra kosten?

Nee, in principe niet. Via Sunny Cars huur je all-inclusive en dus hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Als je vooraf via ons een extra hebt geboekt, zoals een kinderzitje, one way, grensoverschrijding of GPS, dan dien je deze kosten nog wel ter plaatse te betalen.
Door onze all-inclusive autohuurformule weet je van tevoren precies wat is inbegrepen bij de autohuur. Zo kun je met een gerust hart ‘nee’ zeggen wanneer de lokale verhuurpartner je extra services of diensten probeert te verkopen. Haal het maximale uit je vakantie naar Italië met een zorgeloze huurauto van Sunny Cars!

Reserveer nu jouw all-inclusive huurauto in Italië

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

A sloof

26 oktober 2021 | 1:48 pm | Reageer op A sloof

Wij willen met 2 echtparen die volledig gevaccineerd zijn een auto huren in Italie. Maar mogen niet met z,n vieren in één huurauto. Is dit niet een hele rare regel?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Samantha Korf

9 november 2021 | 10:44 am | Reageer op Samantha Korf

Helaas hebben wij geen invloed op die regels en houden ook wij de regels aan van de Rijksoverheid. Omdat de regels nu best veranderlijk zijn wil ik altijd aanraden om even te kijken op https://www.nederlandwereldwijd.nl/ voor de meest actuele regels. Met zonnige groet, Samantha

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

jan deben

17 juli 2022 | 2:25 pm | Reageer op jan deben

moeten wij met 4 zelf een fluohestje meenemen
of zit dat inbegrepen in Italie Sardinie

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Evelien Dekker

18 juli 2022 | 9:29 am | Reageer op Evelien Dekker

Hallo Jan, we gaan er altijd van uit dat dit bij de auto in zit, gezien het in Italië verplicht is. Zonnige kilometers gewenst! Zonnige groet, Evelien

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

H Vrolijk

7 augustus 2022 | 2:35 pm | Reageer op H Vrolijk

Is het mogelijk in zuid Italië een auto te huren voor 76 jarigen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Evelien Dekker

8 augustus 2022 | 1:00 pm | Reageer op Evelien Dekker

Beste meneer/mevrouw Vrolijk,
Het is mogelijk om een auto te huren in Italië als u 76 jaar bent. De leeftijdsgrens kan echter wel per huurauto verschillen. Weest gerust; u dient uw leeftijd in te vullen in het reserveringsproces als uw leeftijd anders is dan wij hebben aangegeven. In stap 4 Persoonlijke gegevens kunt u dit vinden, u komt hier automatisch terecht bij het huren van een auto via onze website. Dan ziet u gelijk of dit gevolgen heeft voor uw huurauto. Ook wordt er vaak in de Specifieke voorwaarden ingegaan op leeftijd en autohuur. Deze voorwaarden vindt u onder de groene letters "Bekijk de specifieke voorwaarden" in de eerste stap Selecteer een auto. Komt u er niet uit? Wij helpen u graag telefonisch 023 - 5 699 696 of per mail reservation@sunnycars.nl. Zonnige groet, Evelien

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

G.H.C. Reitz

3 september 2022 | 6:14 pm | Reageer op G.H.C. Reitz

Jl.23 augustus hadden wij een auto gereserveerd. In Napels Door omstandigheden hebben wij er geen gebruik van kunnen maken. Het is heel vervelend dat je je nergens op kunt beroepen om het betaalde bedrag van 900 euro enigszins vergoed te krijgen. Gelijk wordt gezegd de Italianen vergoeden niet.
Ik vind het in en in triest dat je betaald voor iets waar je geen gebruik van hebt gemaakt. Het hele bedrag terug was niet nodig, maar wel een gedeelte. Zo is het voor jullie bedrijf wel gemakkelijk geld verdienen.
Al vele jaren doen wij fly and drive, altijd zonder problemen.....
Echter Sunny Cars zullen wij met een grote boog vermijden in de toekomst

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

7 september 2022 | 3:09 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo, bedankt voor je bericht. Jammer om te lezen dat het zo is gelopen. We zijn bij Sunny Cars namelijk juist erg flexibel, daarom bieden we de mogelijkheid dat je gratis kunt annuleren tot 1 uur voor huuraanvang via je My Sunny Account of door ons te bellen. In jouw situatie hebben we geen bericht ontvangen over een annulering en daarom is de huurauto apart gehouden. Dit is dan ook de reden dat je er inderdaad voor moest betalen, want de auto kon zo niet aan iemand anders worden verhuurd. Helaas! Als je je toch bedenkt kun je in de toekomst altijd een auto bij ons huren, wij helpen je graag verder op weg!☀️

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Leon Roozen

22 februari 2023 | 3:16 pm | Reageer op Leon Roozen

Iksta op het punt om bij jullie een auto (Opel) dag. . Hoete huren op vliegveld Florence Italie.
Ik arrivver op 1 maart rond 12.00u per KLM en wordt opgehaald door It.zakenvriend en daar logeer ik 2 dgn. De auto wil ik op 3 maart rond 12.00 ophalen en 5 maart zelfde tijd weer inleveren. Ik lees bij het boeken nu de complicatie van de shuttle een andere aankomstdag dan mijn geplande huurdagen. Hoe lossen we dit op? Eventueel ophaaladres in de stad? Of vluvhtnr van 1 maart (zelfde als op 3 maart) graag advies. Mag ook telf via 06 34738332. Met dank, Leon Roozen Heemstede

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

27 februari 2023 | 11:39 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

HI Leon, voor individueel advies over onze autohuur kun je ons het beste even bellen, of een mailtje sturen met je vraag naar reservations@sunnycars.nl. Daar geven onze autohuurexperts je zsm persoonlijk advies. We horen het graag van je! Met zonnige groet! ☀️

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Schenk

6 juli 2023 | 11:17 am | Reageer op Schenk

Is het mogelijk om als 79 jarige man een auto te huren op vakantie in Otranto Italie via TUI?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

6 juli 2023 | 2:04 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hallo Henk, In Otranto hebben we helaas (nog) geen autoverhuur. Wel bieden we onze huurauto's aan in Lecce, dit bevindt zich op een halfuurtje rijden naar Otranto. U kunt in de specifieke voorwaarden van de huurauto lezen wat de maximumleeftijd is om daar een auto te huren. Dit staat onder Belangrijke huurinformatie MINIMUM/MAXIMUM LEEFTIJD. Ik heb het even voor u nagekeken en het lijkt erop dat de meeste huurauto's een maximumleeftijd van 80 jaar hebben in Lecce. Voor persoonlijk advies kunt u ons het beste bellen op 0235699696. We horen het graag van u! Met zonnige groet.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

John Hendrix

11 april 2024 | 7:38 pm | Reageer op John Hendrix

Jammer dat kennelijk door de verhuurder soms toch wordt geprobeerd om je extra verzekeringen aan te smeren terwijl dat niet nodig is. Kan Sunny Cars dit irritante gedrag niet standaard uitsluiten in het contract met de verhuurder?
Verder zou het fijn zijn als het contract naast het Italiaans standaard ook wordt aangeboden in het Engels. Alleen Italiaans maakt je als consument toch een stuk kwetsbaarder.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

22 april 2024 | 5:03 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi John, we vragen aan onze lokale partners om geen extra verzekeringen ter plekke aan te bieden omdat je bij Sunny Cars standaard all-inclusief huurt. Toch kan het gebeuren dat er ter plekke nog extra zaken worden aangeboden. Daarom informeren we onze klanten altijd zo duidelijk mogelijk dat ze 'nee' mogen zeggen als er extra zaken worden aangeboden, want all-in is echt all-in! Als er twijfel is over waar men voor tekent in het autohuurcontract of iets anders over de autohuur, dan zijn we 24/7 te bereiken op het noodnummer dat je vindt in de voucher.

Als je een Italiaans autohuurcontract wordt aangeboden kun je bovendien altijd vragen om een Engels autohuurcontract zodat je beter inzicht krijgt waar je voor tekent.
We doen er dus echt alles aan om ervoor te zorgen dat onze autohuurders weten waarvoor ze tekenen en zorgeloos een auto kunnen huren, waar ze ook heen gaan.

Heb je verder nog vragen over onze autohuur? Je kunt al je vragen ook stellen door ons te bellen op: 023-5699696. We horen het graag van je.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Aalbert van den Hazel

10 mei 2024 | 7:06 pm | Reageer op Aalbert van den Hazel

Op 31 mei vliegen we naar Olbia. Mijn huurcontract zou bij Sardinya rent a car al klaar moeten liggen zo lees ik, mits ik wel uiterlijk 48 uur van te voren mij ga registreren. Nu heb ik meegemaakt dat er soms flinke rijen staan bij de autoverhuurbedrijven. Jullie stellen dat mijn huurcontract al klaar ligt en dat het een kwestie van tekenen is en gaan met die banaan. Maar is dat wel zo als er zo'n hele dikke rij staat met mensen die misschien nog van alles moeten regelen? En verder lees ik toch ook dat je het contract heel goed moet nakijken voordat je tekent. Dat kost ook tijd en zeker als er toch allemaal verzekeringen worden aangeboden met prijzen in dat contract. Zou ik dat contract misschien al eerder digitaal toegezonden kunnen krijgen zodat ik het thuis alvast op mijn gemak kan lezen en met jullie contact kan opnemen mocht ik er vragen over hebben. En kan ik dan ook die eventuele rij met mensen gewoon passeren door naar een soort van "snelbalie" te kunnen gaan?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

14 mei 2024 | 10:54 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Aalbert, als je een auto hebt gereserveerd met de online check-in service vul je vooraf je huurgegevens in zodat deze alvast klaar staan op je contract. Wanneer je ter plekke bent kan het inderdaad gebeuren dat je moet wachten in een wachtrij. Als je de wachtrij wilt overslaan bieden we ook de Fastlane service aan op veel locaties, dan kun je de normale wachtrij overslaan en ben je zo aan de beurt. Je moet het contract inderdaad even nalezen, het belangrijkste hierbij is dat je er op let dat er geen extra kostenposten op het contract zijn gezet, zoals extra verzekeringen die je niet nodig hebt. Dit kun je snel zien door de uiteindelijk te betalen bedragen te checken. We kunnen het contract niet vooraf al versturen, ter plekke onderteken je namelijk een contract van onze lokale partner die zelf het contract aanmaakt. Als je ter plekke twijfelt over zaken in het lokale contract, kun je ons altijd bellen op het noodnummer dat je vindt in je voucher. We helpen je graag verder!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Michael

6 juni 2024 | 1:38 pm | Reageer op Michael

Hebben jullie een overzicht van "Een Italiaans autohuurcontract: Let op deze termen" ook nog in een documentje staan zodat ik dat mee kan nemen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

6 juni 2024 | 3:49 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Michael, we hebben de blogs niet als documenten beschikbaar, maar ik zal er een pdf bestand van maken en het naar je toesturen per e-mail. Met zonnige groet!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Monica

9 juni 2024 | 11:26 am | Reageer op Monica

hallo,
ik wil graag een auto reserveren.
ophalen in Bari en inleveren in Napels,
alleen geeft het invul programma aan dat er geen mogelijkheden zin
jn in Napels.
klopt dit?

groetjes Monica

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

10 juni 2024 | 3:28 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Monica, dat klinkt als een mooie tocht door Italië! Ik heb het net even nagekeken en het is mogelijk een auto te huren van Bari airport naar Napels airport. Het kan zijn dat er tijdens de door jouw geselecteerde huurperiode geen huurauto's beschikbaar zijn waarbij een One Way mogelijk is. Voor individueel huuradvies kun je ons het beste even bellen op 023-5699696. Onze autohuurexperts helpen je graag met het boeken van je autohuur.
Met zonnige groet!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Karin adriaanse

30 juni 2024 | 9:17 pm | Reageer op Karin adriaanse

Goedeavond.
Wij willen graag een auto huren op Catania airport, Sicilië.
Klopt dit dat dit dan via felirent gebeurd?
Als ik op hun site kijk is dit veel goedkoper.
Waarin zit het verschil in prijs?
En als ik hun reviews lees is dit ook niet heel positief terwijl ik jullie koos om juist de goede verhalen.

Ik hoor graag van jullie
Mvg Karin Adriaanse

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

4 juli 2024 | 9:46 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Karin, we werken samen met meerdere partners op Catania airport. Het is goed om te weten dat we alleen samenwerken met partners van goede kwaliteit, en als je ergens ter plekke niet uitkomt met de lokale partner staan we 24/7 voor je klaar via het noodnummer dat je vindt op de voucher. Je hoeft je dus geen zorgen te maken!
De reden dat de autohuur van Sunny Cars meer kost dan die van een lokale partner, is dat je bij ons altijd all-inclusive huurt. Dus echt alles wat je nodig hebt is inbegrepen: van alle essentiele verzekeringen tot de terugbetaling van het eigen risico en ongelimiteerde kilometers. Hier lees je alles over onze all-inclusive autohuurformule:https://www.sunnycars.nl/all-inclusive-service/ Ter plekke kun je met een gerust hart 'nee' zeggen als men probeert extra verzekeringen of dekkingen te verkopen, alles wat je nodig hebt is al inbegrepen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jolien

25 juli 2024 | 11:23 am | Reageer op Jolien

goedemorgen Sunnycars,
in oktober ben ik van plan om vanaf het vliegveld van Pergugia een (kleine) auto te huren maar dan een automaat/ hybride. Verhuren jullie die? Ik vind het nergens terug op jullie website.
groet,
Jolien

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

25 juli 2024 | 12:04 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Jolien, op onze website kun je een auto huren in Perugia. Hierbij kun je tijdens het selecteren van een huurauto filteren op 'automaat'. Hier staan ook hybride auto's tussen, dus je kunt dus inderdaad hybride auto's huren die ook automaat zijn. Zie bijvoorbeeld deze link voor autohuur op Peruglia luchthaven van 10.10-17.10, met automaat: https://booking.sunnycars.nl/selecteer-een-auto?ak=2040974&pickupregion=15370&pickuptype=all&pickuptime=10:00&dropofftime=10:00&pickupdate=2024-10-10&dropoffdate=2024-10-17&nonaffiliate=true&vehicleOptions=A

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.