De ultieme checklist voor het ophalen van je huurauto

Je huurauto ophalen is altijd een speciaal moment, want dan begint je vakantie pas écht. Instappen, starten en zorgeloos wegrijden – om vervolgens in alle vrijheid je vakantieland te verkennen en beleven. Heerlijk!

Sunny Cars wil het je zo makkelijk mogelijk maken, zodat je optimaal van je vakantie kunt genieten. Daarom doen we er ook alles aan dat je je huurauto zo soepel mogelijk kunt ophalen. Het is nu eenmaal ons vak om jouw reis op rolletjes te laten lopen. Daar gáán we voor, dus stelden we deze ultieme checklist voor je samen. Met daarin álles wat je moet weten bij het ophalen van je huurauto.

Laten we er samen even doorheen rijden.

1. Zijn al je documenten nog geldig?

Check, check, doublecheck of je al je nodige documenten bij je hebt en of ze niet zijn verlopen.

  • Heb je een geldig EU-rijbewijs en minimaal één jaar rijervaring?
  • Plus je geldige paspoort of identiteitskaart?
  • En een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder, inclusief pincode? Want die is vaak nodig voor de waarborgsom, tenzij je een auto huurt zonder waarborg.
  • En heb je je autohuurdocument of voucher paraat?

Vier keer ja? Dat zijn ook de vier belangrijkste vinkjes, je bent al lekker op weg.

paspoort-vergeten-in-de-huurauto

2. Heb je het contract gelezen?

Je doet dit waarschijnlijk uit jezelf al, heel goed! Neem echt even de tijd om het contract zorgvuldig door te nemen voordat je het ondertekent. Is alle informatie correct? Controleer de huurvoorwaarden in ieder geval op de volgende punten:

  • De duur van de huur
  • De ophaal- en inleverlocaties
  • Zijn er extra kosten per dag/kilometer?
  • Eventuele extra kosten zoals brandstof, verzekeringen of toeslagen.
  • Kloppen de namen en gegevens van de bestuurder(s)?
  • Ben je van plan om een tweede bestuurder toe te voegen? Zorg er dan voor dat deze ook op het contract vermeld staat, anders is deze niet verzekerd.

Weer allemaal vinkjes? Mooi zo!
Als je een auto huurt bij Sunny Cars teken je een lokaal huurcontract namens Sunny Cars. Je huurt dan all-inclusive, dus je betaalt nooit extra toeslagen voor brandstof, gereden kilometers of extra verzekeringen. Bekijk de specifieke reisvoorwaarden van je autohuur om te zien wat er allemaal is inbegrepen.

huurcontract-tekenen
Check het huurcontract goed voordat je een handtekening zet.

3. Kloppen de kosten?

Controleer of alle kosten en eventuele extra’s (zoals accessoires en one-way kosten) juist zijn vermeld. Klopt de hoogte van de waarborgsom? En heb je een betalingsbewijs ontvangen?
Als je alle drie deze vragen met “ja” kunt beantwoorden, is alles in orde.

4. Snap je de tankregeling?

Zorg dat je de afspraken rondom de tankregeling en tankinhoud begrijpt. Zie je vol-vol staan? Dit betekent dat je de huurauto inlevert met dezelfde hoeveelheid brandstof als waarmee je hem ophaalde. En weet je welk type brandstof de auto nodig heeft, zodat je geen diesel in een benzinemotor gooit of andersom?
Check!

watching-the-sunset-2

5. Inspecteer je de auto?

Wacht nog héél even met enthousiast wegrijden. Loop eerst een rondje (of twee) om de huurauto heen en controleer ‘m zorgvuldig op eventuele schade. Noteer en fotografeer alle schade die de auto al heeft aan buiten- en binnenkant. Maak ook een foto van de benzinestand. Zo heb je altijd bewijs. Handig geregeld toch?
Zijn het merk, type, kenteken en de tank- en kilometerstand van de auto zoals vermeld op het contact?

6. Vraag om uitleg over je huurauto

Vraag bij het ophalen om een korte uitleg van de belangrijkste functies als je denkt dat je hier in je eentje niet uitkomt. Dit bespaart je tijd en frustratie onderweg. Laat de medewerker je bijvoorbeeld de cruise control, achteruitversnelling, en essentiële knoppen zien. Vraag ook naar de airco, lichten, ruitenwissers en navigatiesysteem. Als de auto extra functies heeft zoals parkeerhulp of een start-stopsysteem, is het handig om te weten hoe deze werken. Zo voorkom je verrassingen onderweg en kun je zorgeloos de weg op.

7. Ga je de grens over?

Als je eenmaal lekker aan het toeren bent, wil je misschien wel een grens oversteken. Ben je dit van plan met de huurauto? Controleer dan eerst of dit mag van de verhuurmaatschappij en dat dit staat genoteerd op het huurtcontract. Sommige verhuurbedrijven hebben beperkingen op grensoverschrijding, dit heeft alles te maken met verzekeringen. Ook bij de autohuur van Sunny Cars dien je een grensoverschrijding vooraf aan te vragen. Niet zomaar een grens over gaan dus. Staat de grensoverschrijding er niet bij op het contract, maar wil je wel de grens over? Laat dan de grensoverschrijding toevoegen aan je autohuur tijdens het ophalen.

2-9

8. Weet je de huurperiode en inlevertijd?

Het lijkt een open (auto)deur maar we benadrukken het toch: zijn de huurperiode en inlevertijd van de huurauto duidelijk voor je? Zorg dat je precies weet hoelaat je de huurauto moet inleveren. Autoverhuur gaat altijd per 24 uur. Het ligt er ook aan hoe coulant of onverbiddelijk een verhuurder is, maar zelfs een hele kleine vertraging kan leiden tot extra kosten. Voor je het weet betaal je huur voor een volledige extra dag. Zonde toch.

De route van deze zeven stappen gevolgd? Alles van de checklist af kunnen vinken? Ja? Dan kun je je huurauto vol vertrouwen ophalen en optimaal genieten van je vakantie. Heel veel zorgeloos rijplezier!

Altijd zorgeloos op weg dankzij all-inclusive autohuur

Alleen met Sunny Cars kun je écht zorgeloos rondtoeren tijdens je vakantie. Want vakanties zijn er om los te laten en niet om je ook maar enige zorgen te maken om je huurauto.
Daarom regelen wij alles voor je en dankzij onze all-inclusive formule weet je precies waar je aan toe bent. Nul komma nul verborgen kosten. En alle nodige verzekeringen zijn inbegrepen. Zelfs glas-banden-bodem-dakschade is gedekt, net als diefstal. En er zit een extra WA-verzekering bij van € 10 miljoen. Over optimaal verzekerd gesproken. Als de wagenparkaanbieder ter plekke vraagt of je een extra verzekering wil afsluiten, kun je dus stellig nee zeggen. Veroorzaak je per ongeluk schade aan de huurauto? Dan betalen we het eigen risico aan je terug. En heb je vragen? We zijn 24/7 bereikbaar op ons noodnummer. Geniet van al die ongelimiteerde kilometers en het ontdekken van de mooiste plekken op je bestemming!

Reserveer nu je all-in huurauto

Sunny Cars

Wij regelen autohuur van A tot Z.

Heerlijk uitkijken naar een vakantie vol plezier, zorgeloosheid en avontuur. Met een huurauto op je eigen tempo op pad gaan om de leukste plekjes te ontdekken, met het fijne idee dat je all-in verzekerd bent. Dát is pas genieten! Ons team van experts geeft je volop tips & tricks rondom het ontdekken van je bestemming met een huurauto van Sunny Cars. Rent a smile!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jacq de Rijck

24 februari 2024 | 11:18 am | Reageer op Jacq de Rijck

Hallo, ik heb een reservering gedaan zonder waarborgservice voor 7 maart. Nu krijg ik een mail met het dringende verzoek opnieuw te registreren: Herinnering - verplichte registratie voor reservering #12675705
Ik weet niet of die echt van sunnycars komt.
Wat moet ik doen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

26 februari 2024 | 12:22 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Jacq, die mail is inderdaad van ons. De reservering op dat reserveringsnummer staat ook op jouw naam, dus je kunt ervan uitgaan dat de mail van ons is. Je hebt een auto met de online check-in service, dus hiervoor hebben we inderdaad extra gegevens van je nodig zodat je ter plekke het contract niet meer hoeft in te vullen. Met zonnige groet!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

B. Beijer

18 maart 2024 | 12:04 pm | Reageer op B. Beijer

Altijd weer zeer content met Sunny cars
Aantal malen auto gehuurd, in het buitenland, altijd zonder problemen en perfecte afhandeling.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

18 maart 2024 | 1:31 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Berry, heel fijn om te lezen dat je altijd goede ervaringen hebt gehad met onze autohuur. Dat is precies waar we voor staan: zorgeloze autohuur. We wensen je nog veel zonnige kilometers, waar je ook heen gaat op je volgende reis. Met zonnige groet

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

J.Oostweegel

27 maart 2024 | 2:13 pm | Reageer op J.Oostweegel

Mevrouw, meneer, recent een auto, via Primavera, 4 weken gehuurd in Portugal.
Alles goed gegaan, al jaren, maar waarom wordt er toch een hoge borg gevraagd, terwijl de auto aan alle bedenkbare kanten verzekerd is.
In dit geval een borg van 800 euro.
Eerdaags gaan we naar Marokko, de auto is door mijn dochter gehuurd, omdat ik te oud ben en daar vragen ze een borg van ca. 2500 euro .
Dat vind ik niet in verhouding staan van de huurtermijn, 3 dagen, en de huur hier voor.
Hoe komt het dat de borg bedragen zo hoog zijn?
Al vast bedankt voor het antwoord
Jan Oostweegel

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

2 april 2024 | 10:23 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Jan,
Bedankt voor je vraag, dat is inderdaad een hoog bedrag voor de waarborg. De hoogte van de waarborg voor onze huurauto's wordt bepaald door onze lokale partners. Hierbij proberen we altijd de best mogelijke afspraken te maken, maar het kan zijn dat op sommige locaties de waarborg hoog is. Dit heeft te maken met het feit dat een auto een waardevol object is, en in sommige landen zoals Marokko is de kans dat je auto gestolen wordt groter dan in bijvoorbeeld Portugal. Als je geen waarborg wilt betalen, kun je ook een huurauto zonder waarborg huren dankzij onze Geen Waarborg service: https://www.sunnycars.nl/services/geen-waarborg/. Ook kun je in onze filters filteren op een lage waarborg. Heb je nog meer vragen over de waarborg, lees dan hier verder: https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-weten-met-een-huurauto/waarborg-autohuur/, of bel ons op 023-5699696. Met zonnige groet, Jaap.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marcel

1 mei 2024 | 4:15 pm | Reageer op Marcel

Gewoon telefonisch niet te bereiken. Gaat al goed beginnen....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

6 mei 2024 | 9:16 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Marcel, we zijn doordeweeks bereikbaar van 9.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 9.00 tot 17.30 uur voor al je vragen over het maken van een reservering. Heb je al een reservering gemaakt? Dan kun je ons 24/7 bereiken op het noodnummer dat je vindt in de voucher. Onze autohuurexperts helpen je graag op weg!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jeannet Kroeze

20 mei 2024 | 5:54 pm | Reageer op Jeannet Kroeze

Dag,
We hebben via jullie een auto gehuurd in Napels. Nu krijgen we een app van de verhuurder.
Automania APT Napoli, zij willen allerlei gegevens weten, is dit altijd zo en is dit betrouwbaar?

Mvg Jeannet

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

21 mei 2024 | 10:54 am | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Jeannet, om antwoord te kunnen geven op je vraag hebben we meer informatie nodig over je autohuur. Zou je je vraag telefonisch bij ons willen stellen? Je kunt ons bereiken op op 023-5699696, of door een mailtje te sturen naar reservation@sunnycars.nl. We horen het graag van je!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marion Brummans

16 augustus 2024 | 6:17 pm | Reageer op Marion Brummans

Heeft sunny cars n eigen loket op de luchthaven Bergerac of moet ik mij melden bij het loket van alamo?
Groet

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jelle Van Sunny Cars

19 augustus 2024 | 9:47 am | Reageer op Jelle Van Sunny Cars

Hi Marion, wij hebben zelf geen loket op de luchthaven. De reservering van jouw huurauto, inclusief alles wat erbij komt kijken (zoals alle verzekeringen) regelen we vanuit Nederland. We hebben directe lijnen met de beste lokale- en internationale autoverhuurder ter wereld, en zij leveren jouw huurauto. Op je voucher staat onder het kopje "ophaalinstructies" bij welke balie je de huurauto kunt ophalen, in jou geval zal dit dan inderdaad het loket van Alamo zijn. Hopelijk weet je hiermee voldoende, mocht je meer vragen hebben dan helpen we je graag verder. Je kunt ons telefonisch bereiken op 023-5699696. Fijne reis alvast!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Klaas 't Hart

6 september 2024 | 12:15 pm | Reageer op Klaas 't Hart

Huur jarenlang via Sunnycars , soms wel 2x per jaar .
Nooit problemen gehad en altijd vrij nieuwe auto's ter beschikking gekregen .
Jammer dat Fast-line bijboeken prijzig is , wat dat is erg prettig omdat je op Schiphol niet naar de balie in de vertrekhal hoeft en gelijk naar de parkeergarage kan om je huurauto op te halen

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

6 september 2024 | 2:40 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Klaas, fijn om te lezen dat je zo tevreden bent met de autohuur van Sunny Cars! We zien je graag weer terug voor je volgende autohuur!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hafina

30 september 2024 | 11:22 am | Reageer op Hafina

Vraag: ik wil 11 oktober opmeet vliegveld van Krakau een auto huren van jullie, maar moet er ook mee naar Tsjechië. Als ik online huur, kan ik het nergens aangeven. Vraag 1: hoe kan ik regelen dat ik met een dummy car ook naar Tsjechië kan?
Vraag 2: moet ik extra vignetten aanschaffen voor Polen of Tsjechië?
Vraag 3: Tolwegen in Polen: kan ik met een betaalpas betalen? Of met een creditcard? Of met euro’s? Dank alvast

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap Van Sunny Cars

30 september 2024 | 12:13 pm | Reageer op Jaap Van Sunny Cars

Hi Hafina, dat klinkt als een mooie roadtrip! Om met je huurauto vanuit Polen naar Tsjechië te rijden moet je een grensoverschrijding aanvragen tijdens het boeken. Of het mogelijk is een grensoverschrijding te doen, verschilt per huurauto en kun je terugvinden in de specifieke voorwaarden onder het kopje HOTELAFLEVERING/ONE WAY HUREN/GRENSOVERSCHRIJDING. Meestal betaal je voor de grensoverschrijding een extra bedrag tijdens het ophalen van de huurauto. De kosten geven wij duidelijk aan tijdens het boeken.
Op de website van de anwb vind je alle info over het betalen van tol in Polen: https://www.anwb.nl/vakantie/polen/reisvoorbereiding/tol#hoe
Heb je verder nog vragen over je autohuur, dan kun je ons het beste bellen op 023-5699696. Onze autohuurexperts helpen je graag op weg!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.