4 reisbloggers ontdekken lege stranden in Puglia in Italië

Wanneer 4 reisbloggers, Chantal, Lisette, Bianca en Natasja, op het idee komen een lang weekend te gaan roadtrippen is de keuze al snel gemaakt: de onbekende regio Puglia, beter bekend als de hak van de laars van Italië. Het vliegtuig brengt ons naar Bari, waar een huurauto via Sunny Cars op ons staat te wachten.  Het papierwerk is zo geregeld en na een half uur zitten we in onze stationwagen, groot genoeg voor ons vier plus vier grote koffers. We zijn er helemaal klaar voor: tijd voor een roadtrip!

Dag 1: cappuccino en gelato in een charmant havenstadje

De eerste bestemming is Gallipoli, een charmant havenstadje met Griekse invloeden waar we voor de aankomende twee nachten slapen in een fijn B&B genaamd Ghalà. Het historische centrum bestaat uit kronkelige steegjes waar we met de zon op onze bol doorheen slenteren en ons vergapen aan fotogenieke doorkijkjes, dobberende vissersbootjes, gezellige café’s en vissers die aandachtig hun werk doen.  Natuurlijk drinken we cappuccino, likken we aan een Italiaanse gelato en staat er ’s avonds pizza op het menu.

Italie-Puglia-Gallipoli-havenstadje

Dag 2: toeren door velden vol olijfbomen

Gallipoli is ook een goede uitvalsbasis om de zuidkust van Puglia te ontdekken. We pakken de huurauto en maken een gave tocht langs de zee via Leuca en Otranto. Onderweg komen we de mooiste natuur tegen: velden vol olijfbomen en wilde bloemen, woeste rotspartijen, verlaten strandjes, grotten en helderblauw water. Een lange rit, maar vanwege de prachtige uitzichten vervelen we ons geen moment en beseffen we ons weer al te goed hoe mooi Italië is.

Italie-Puglia-huurauto-velden-olijfbomen

Dag 3: prachtige rotspartijen met fantastisch uitzicht

Zo buiten het hoogseizoen om is het in Puglia erg rustig qua toeristen. Soms een beetje te, maar het maakt de lege stranden eigenlijk alleen maar nóg mooier. We rijden via het charmante dorpje Galatone naar de stranden van Torre Dell’orso en Torre Sant’Andrea, die vooral bekend zijn om hun prachtige rotspartijen. We brengen hier uren door om de rotsen te trotseren en te genieten van het uitzicht.

Lecce-oude-centrum-Puglia-Italie

Omdat we zullen overnachten in het noorden van Puglia pakken we de auto en rijden we met een extra tussenstop steeds noordelijker. Onderweg brengen we nog een bezoek aan het stadje Lecce. Het is een van de grootste steden van Puglia en het centrum ademt een en al historie: de Dom en haar plein zijn adembenemend en het amphitheater wordt goed in tact gehouden. Je zou bijna denken dat hier nog steeds gevechten plaatsvinden. Tijd om door te rijden naar onze accommodatie, een trullo in Martina Franca en nog even naar de supermarkt te gaan; een dag voor Pasen moet je hier wel op tijd je boodschappen in huis hebben!

Dag 4: op zoek naar de Trulli

De thuisbasis voor de komende nachten is in de buurt van Martina Franca. Hoewel we zelf de stad niet in zijn geweest, schijnt het wel schitterend te zijn met een wijds uitzicht op de mooie Itrië Vallei. De omgeving van Martina Franca is ontzettend groen; net als een groot deel van Puglia staat het hier vol met olijfbomen en wijngaarden. Maar ook staan hier steeds meer witte ronde huisjes van steen met puntdaken; de welbekende Trullo. Een trullo (meervoud trulli) is een bouwwerk dat typisch is voor deze streek. De Trullo hoofdstad is Alberobello, dat met meer dan 1000 trulli een plek op de Werelderfgoedlijst heeft veroverd!

Puglia-Trulli-villa-witte-ronde-huisjes-puntdak

Een van de mooiste stadjes van Puglia is misschien wel Polignano a Mare, waarbij huizen bovenop de rotsen lijken te groeien. De kust hier is ontzettend ruig en telt vele grotten. De stad is van Griekse oorsprong en in combinatie met de Italiaanse cultuur zorgt dat voor een fijne sfeer. Het middeleeuwse centrum is een opeenstapeling van huizen en steegjes. In een steile rotswand, waarboven de stad gebouwd is, ligt een grote grot: de Grotta Palazzese, waar een bizar mooi hotel/restaurant in gevestigd is.

Italie-Puglia-Grotta-Palazzese-restaurantBron: Grotta Palazzese

Dag 5: dwalen door fotogenieke stadjes

De zon schijnt als we op Tweede Paasdag weer in onze huurauto stappen. Op weg naar Ostuni zien we de trulli langzaam uit de omgeving verdwijnen. Ostuni wordt ook wel de Witte Stad genoemd en bij aankomst is duidelijk waarom. Honderden witgekalkte huizen bovenop een heuveltop, met de glinsterende Adriatische zee als schril contrast op de achtergrond.

We dwalen door de straatjes van de stad, lopen om elke hoek weer tegen een fotogeniek straatbeeld aan en ploffen daarna op een terrasje, tussen de Italianen die volop genieten van deze zonnige feestdag. Antipasti, kleurrijke drankjes en vooruit, nog maar eens een Italiaans ijsje om de middag af te sluiten. We zijn tenslotte in Italië.

Italie-fotogeniek-stadje-ronddwalen

Voordat we weer naar onze trullo terug rijden, maken we nog een tussenstop in Locorotondo. Ook deze stad is gebouwd bovenop rotsen en we hebben dan ook een geweldig uitzicht over de omgeving wanneer we door het stadspark aan de rand van het centrum wandelen. Onze Hollandse inborst zorgt dat we al vroeg trek krijgen, voor Italiaanse maatstaven dan. Na een dwaaltocht door de schattige straatjes van Locorotondo vinden we een pizzeria en sluiten we onze laatste avond in Puglia in stijl af. Morgen staat alleen nog een rit naar het vliegveld in Bari op de planning, waar we onze huurauto inleveren en onze geweldige roadtrip tot een eind komt.

Gastblogger

Reisjournalisten of -bloggers

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.