Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Portugees?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Je vakantie wil je natuurlijk graag zo zorgeloos mogelijk starten. Je druk maken om extra kosten? Liever niet. En dat is nu precies de reden dat je je huurauto via Sunny Cars hebt geboekt. Lekker all-in, geen gedoe over aanvullende verzekeringen. Maar dan kom je aan in Portugal en zie je een huurcontract klaar liggen… In het Portugees. O jee, wat staat daar nu allemaal? Kan ik wel zomaar mijn handtekening zetten?

Op welke termen let ik dan?

Via Sunny Cars huur je all-in en dus is het ter plaatse niet meer nodig om te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Wij hebben er al voor gezorgd dat je 100% zorgeloos de weg op kunt. Krijg je in plaats van een Engels huurcontract de Portugese versie overhandigd? Let dan goed op de volgende termen. Dan zijn dit de instinkers die wij bij customer care vaak tegenkomen en waar je dus extra op moet letten.

  • Super Cobertura de Danos/Supercover/ Super Top Cover LDW

    Dit is een aanvullende schadeverzekering die je echt niet nodig hebt, je bent immers al 100% all-in verzekerd via ons. Met deze ‘supercover‘ koop je het eigen risico af en verlaag je in sommige gevallen de waarborg. Totaal overbodig, want bij Sunny Cars krijg je het eigen risico gewoon terug als je wordt belast voor schade aan de huurauto. En ook de waarborg wordt weer teruggestort of vrijgegeven nadat je de huurauto hebt ingeleverd.

    Vaak wordt er voor deze aanvullende verzekering getekend omdat er een misverstand ontstaat aan de balie. De vriendelijke baliemedewerker wijst je op het eigen risico. Dit zorgt bij jou voor onzekerheid, want je hebt toch geen eigen risico via Sunny Cars? Jullie hebben beiden gelijk: via Sunny Cars heb je wel een eigen risico, máár je krijgt het eigen risico van ons terug als je dit hebt moeten voorschieten indien geval van schade.

    Toch kan deze aanvullende schadeverzekering uitkomst bieden in sommige gevallen. Bijvoorbeeld als ter plaatse blijkt dat je de waarborg niet kunt voldoen, omdat je creditcardruimte niet voldoende toereikend is. Als je níet via ons huurt kan deze Super Cobertura handig zijn om je eigen risico af te kopen. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten.

    Lokaal huurcontract Portugal

  • Personal Insurance/PAI

    Deze verzekering wordt ook wel de ‘inzittendenverzekering’ genoemd. Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering waarmee een som wordt uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Zie het als een soort levensverzekering. Voor een stukje extra zekerheid kun je tekenen voor deze verzekering, maar in sommige gevallen is dit door je reisverzekering al geregeld. Controleer even je reisverzekering, zodat je weet of je gebruik will maken van deze inzittendenverzekering!

  • Opção de combustível simplificado/Fuel Purchase Option

    Dit is een aanpassing op de brandstofregeling, waarmee je afspreekt met de verhuurder dat je de huurauto zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. De verhuurder belast dan een bedrag plus servicekosten op je creditcard. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even zou tanken voordat je de huurauto inlevert. Niet tekenen voor deze regeling, dus. Gewoon even de auto aftanken voordat je ‘m inlevert. Dat bespaart je geld.

  • Roadside Protection

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Deze optie kan verschillen per bestemming en per wagenparkaanbieder, er zijn dus meerdere varianten van. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

    Lokaal huurcontract Portugal

  • Additional Driver

    Dit spreekt voor zich: je tekent hier voor een extra bestuurder. Vaak wordt gedacht dat een extra bestuurder standaard inbegrepen is via Sunny Cars, maar dit is niet altijd het geval. Of dit zo is vind je terug in de huurvoorwaarden. Ook lees je hier wat de eventuele extra kosten zijn. Als de tweede bestuurder al inbegrepen is, is het natuurlijk zonde om deze ter plaatse nog bij te boeken.

  • Corbertura de proteção de Pára-Brisas

    We kunnen er veel woorden aan vuil maken, maar dat is niet nodig: deze aanvullende glas- en bandenverzekering heb je niet nodig. De glas-banden-bodem-dakschadedekking is bij ons immers al inbegrepen. Heb je onverhoopt een ster in je ruit, een lekke band, een buts, deuk of kras? Geen zorgen, kan gebeuren! Ter plaatse moet je dit bedrag wel even voorschieten, eenmaal thuis kun je het eenvoudig terugclaimen

  • Produtos Counter

    Als je een tolkastje, kinderzitje op GPS hebt gereserveerd dan wordt deze extra onder dit kopje genoteerd. Ook een grensoverschrijding of one way kun je onder ‘Produtos Couter‘ vinden. De kosten voor deze extra’s dien je ter plaatse te betalen, zoals ook op je voucher vermeld staat. Maar heb je geen extra gereserveerd? Let hier dan extra op. Het zou zonde zijn als je extra betaalt voor een GPS terwijl je deze niet gebruikt of ontvangt.

Via Sunny Cars ter plaatse dus geen onverwachte kosten?

Nee. Als je via Sunny Cars huurt, hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen, tankregelingen en andere extra’s. Máár als je vooraf via ons bijvoorbeeld al een kinderzitje of GPS hebt gereserveerd, dan betaal je de kosten hiervoor nog wel ter plaatse. Dit geldt ook voor een one way, grensoverschrijding of als je de huurauto ophaalt buiten openingstijden. Dit vermelden we vooraf al netjes op je voucher! Benieuwd waar je dan op moet letten? Dit lees je in de eerste blog van deze serie.

Ook in Portugal dus heel wat om op te letten voordat je je handtekening onder het contract zet. Kijk dus goed of het bedrag voor aanvullende verzekeringen en andere  extra’s op nul staat – tenzij je een extra vooraf al hebt gereserveerd via ons.  Heb je een vraag over autohuur? Kom je er niet uit of twijfel je? Bel ons dan. We zijn 24/7 bereikbaar.

Volgende week lichten we het lokale huurcontract in Frankrijk toe. Lees je dan weer mee?

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jan

8 juli 2018 | 9:30 am | Reageer op Jan

Vorig jaar via jullie een auto gehuurd bij Herz op Madeira. De dame aan de balie probeerde iedereen allerlei zaken aan te smeren die je niet nodig hebt als je via Sunny cars huurt. Die flauwekul duurt minstens 20 minuten, dus met 10 wachtenden voor u is je eerste vakantiedag al bedorven en bijna voorbij. Hier hadden ze een tank Arrangement. Voor slechts €65 kon je de auto met een lege tank inleveren. In een week op Madeira krijg je de tank echt niet leeg. Wij hebben ons best gedaan met 500 km en hebben vlak voor het vliegveld voor € 35,00 de tank vol gegooid. Leuke verdieste voor Herz, maar wel schandalig. Ben nu in Tel Aviv, ook via Sunny Cars bij Herz gehuurd. Daar stond het tankgebeuren op de balie maar er werd met geen woord over gesproken. Overigens heeft de zeer vriendelojke dame heel duidelijk gezegd dat wij overal voor verzekerd zijn en dat evt. Eigen fisico door Sunny Cars wordt vergoed. Zo hoort het toch? U mag Herz Tel Aviv van mij de complimenten overbrengen!!! Stel ze als het goede voorbeeld voor alle verhuurders in het zonnetje!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:21 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jan

Het is inderdaad vervelend als er allerlei verzekeringen en extra's worden aangeboden die je helemaal niet nodig hebt. Verspilde tijd en zonde van die vakantie-uren! Ook een tankregeling kun je altijd met een gerust hart afslaan, want het is nergens voor nodig. Zelf even snel de auto tanken voordat je 'm weer inlevert is stukken goedkoper en zoveel moeite is het niet. Soms kan het handig zijn, als je denkt dat je in de buurt van het vliegveld geen tankstation kunt vinden, maar op de meeste bestemmingen is dit niet het geval.

Wat fijn om te lezen dat het in Tel Aviv zo goed verlopen is. Zo hoort het inderdaad! Een mooi voorbeeld voor andere wagenparkaanbieders :-).

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Dick Punt

8 juli 2018 | 10:38 am | Reageer op Dick Punt

Het klopt allemaal wat er geschreven is. Ik heb in Juni naar Faro geweest. Daar stond de auto klaar. Men begon inderdaad met allerlei voorstellen. Niet gedaan. In de nieuwsbrief is het prima uitgelegd. Klasse. ??

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:27 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Dick,

Bedankt voor het compliment :-D. Dat maakt deze zonnige dag nóg zonniger. En goed dat je tegen alle aangeboden extra's 'nee' hebt gezegd, is inderdaad nergens voor nodig.

Groetjes, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Helbert Vogelzang

8 juli 2018 | 12:23 pm | Reageer op Helbert Vogelzang

Hallo Mascha. Een prima artikel, een goede aanvulling op het artikel van 24 juni 2018; vorige week zondag. Bedankt.
Drie keer via Sunny Cars op Faro Airport een auto gehuurd en alle drie keer via Hertz-Dollar-Thrifty en alle drie keer netjes behandeld. Wel heeft men daar een huurcontract waarop heel weinig ruimte is voor b.v. de handtekening voor een tweede bestuurder.
Zie mijn mailtje met bijlagen van afgelopen dinsdag.
Maar met de twee artikelen van vandaag en een week geleden is er wel uit te komen en misschien krijgt Sunny Cars ze zo ver om een wat ruimer huurcontract te gaan gebruiken.....
Hoop ik.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:32 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Helbert,

Bedankt voor je berichtje en je e-mail van vorige week. Leuk om te lezen dat je de artikelen interessant vindt, daar doen we het uiteraard voor!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Peter JM visser

8 juli 2018 | 1:07 pm | Reageer op Peter JM visser

Dank voor de tips. Heb al goede ervaring met sunnycars met wel een punt van aandacht.
Tip voor autohuur: maak een foto van je dashboard bij aanvang huur waarop tankinhoud en km stand staan. Bij inleveren dit ook doen. In feb. 2016 wilde de verhuurder mij meer voor de brandstof betalen, maar met fotobewijs kon ik dit weerleggen. Gr.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:33 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Peter,

Inderdaad, het is altijd handig om foto's te maken. Niet alleen van de buitenkant van de auto (bij schade), maar ook van het dashboard. Mocht je dan iets worden aangerekend bij het inleveren van de huurauto, kun je inderdaad de foto tonen als bewijs. Goede tip!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Koos

8 juli 2018 | 1:11 pm | Reageer op Koos

Wat te doen bij aankomst in portugal en de huurauto op halen,geen extra papieren tekenen??
of alleen voor ontvangst tekenen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 juli 2018 | 9:44 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Koos,

Als je de huurauto ophaalt, wordt er een huurcontract opgemaakt. Hierop staat o.a. de auto die je huurt, jouw gegevens, etc. Dit huurcontract dien je te ondertekenen, anders krijg je de auto niet mee. Wat belangrijk is, is dat je níet tekent voor aanvullende verzekeringen of extra's. Als je via Sunny Cars huurt, huur je namelijk all-in. Dit betekent dat alle benodigde verzekeringen en dekkingen al inbegrepen zijn. Ook krijg je van ons een ongelimiteerd aantal kilometers. Tegen tankregelingen, aanvullende verzekeringen of andere extra services kun je dus met een gerust hart 'nee' zeggen.

Controleer het bedrag dat je voor de huurauto hebt betaald met het bedrag dat op het huurcontract staat. Mocht je vooraf nog extra's via ons hebben gereserveerd, dan vind je dit bedrag terug op je voucher. Dit kun je dan ook makelijk even controleren. Weest alert op termen als Super cover e.d., zoals in deze blog staat vermeld. En twijfel je ergens over? Heb je het gevoel dat het niet klopt? Bel ons dan even :-).

Dus je contract ondertekenen: ja
Tekenen voor extra's of verzekeringen: nee

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.