Lokaal huurcontract: Waar teken ik eigenlijk voor?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende 5 weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Alles is immers al inbegrepen. Dus alleen nog even je handtekening zetten en je kunt op pad met je huurauto. Maar wacht eens even… Zou je dat huurcontract toch niet eerst doornemen voordat je je handtekening zet? Wat als je – zonder dat je het doorhebt – tekent voor een aanvullende verzekering die je helemaal niet nodig hebt? Zonde, want eenmaal getekend kun je die handtekening – en de extra kosten – niet zo makkelijk ongedaan maken.

Hoe herken ik de instinkers?

Als autohuurexpert zien wij heel veel contracten en weten we precies voor welke aanvullende verzekeringen en extra’s toch nog getekend wordt, oftewel: de instinkers. Staat een van de volgende termen op je lokale huurcontract genoemd mét een bedrag erachter? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

  • Supercover/SCDW

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en in sommige gevallen de waarborg verlaagt. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars getekend voor deze extra verzekering omdat er een misverstand is aan de balie. De medewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via ons huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voorschiet bij schade, maar dit krijg je naderhand van ons terugbetaald. De baliemedewerker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is ter plaatse een eigen risico. Maar het is absoluut níet nodig om dit lokaal af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade van ons terug. De enige reden om deze Supercover wél af te sluiten als je via ons hebt gehuurd, is als je de waarborg niet met je creditcard kan voldoen.

    Als je níet via ons huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • Personal Insurance/PAI

    Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Bij Sunny Cars is deze verzekering al inbegrepen in de all-in autohuur. Niet voor tekenen dus, want dit is onnodig!

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto vol meeneemt en zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Niet voor tekenen, dus.

  • Upgrade 

    Het spreekt eigenlijk al voor zich: je tekent hier voor een upgrade en je krijgt een huurauto uit een hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Daarom is het een echte instinker.

  • Roadside protection

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Er zijn varianten op deze optie, dus niet op elke bestemming is dit hetzelfde. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

‘Estimated charges’

Alle lokale huurcontracten worden aan het begin van de huur opgesteld met ‘estimated charges’. Dit is een schatting van het bedrag dat na afloop van de autohuur van je creditcard wordt afgeschreven. Het is dus handig om je huurcontract goed te lezen en pas te tekenen als je er zeker van bent dat het bedrag voor extra’s en aanvullende verzekeringen op nul staat. Aan het woord ‘estimated charges’ kun je ook al merken dat er iets niet helemaal pluis is. Heb je vooraf al extra’s gereserveerd die je ter plaatse nog moet betalen? Dan kunnen er wel estimated charges op staan, maar dus alleen voor de gereserveerde extra’s.

Ter plaatse betalen

Via Sunny Cars is het niet de bedoeling dat je ter plaatse nog voor onverwachte kosten komt te staan. Het enige dat je ter plaatse nog moet betalen zijn de extra’s die je van tevoren hebt gereserveerd, zoals een kinderzitje of GPS. Maar ook je hotelaflevering of one way is een extra die je ter plaatse nog moet betalen. De kosten hiervoor vind je terug op je voucher onder het kopje ‘Geboekte extra’s’. Dit zijn dan ook de kosten die je op je huurcontract zal zien staan. Controleer daarom voor je tekent wel even of de bedragen overeen komen. Het zou zonde zijn als je €30 ,- te veel voor je kinderzitje betaalt.

Voucher kinderzitje

Deze aanvullende verzekeringen en opties worden helaas niet in elk land, en zelfs niet door iedere wagenparkaanbieder, hetzelfde genoemd. Daarom neem ik je de komende 5 weken mee door de lokale huurcontracten in Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en de USA & Canada. Huur je binnenkort een auto op een van deze bestemmingen? Lees dan de komende weken mee, zodat je helemaal up-to-date bent.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Annie Lambrechts

10 juni 2018 | 9:14 am | Reageer op Annie Lambrechts

Huur al verschillende jaren bij Sunny Cars .voor alle landen. Steeds goede auto”s en alles steeds in orde. Raad het iedereen aan. Heb me al afgevraagd of er ook zoiets bestaat als een frequent flyer pas of een klantenkaart . Thanks steeds voor de snelle en goede afhandeling bij de boeking

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:17 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Annie,

Op dit moment hebben wij niet zo'n kaart of actie. Wel ontvang je van ons een leuke korting per post als je het afgelopen jaar hebt gehuurd, bijvoorbeeld. En achter de schermen zijn we hard bezig om een klantenomgeving te ontwikkelen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ron

10 juni 2018 | 9:22 am | Reageer op Ron

Afgelopen 10 jaar een auto gehuurd via Holliday en Sunnycarsnel en altijd weer blij als ik hem, zonder problemen, weer heb ingeleverd. Dit zou toch Europees geregeld moeten zijn. Gladde typetjes die je altijd een grotere auto of extra verzekering (en) proberen aan te smeren. Sunnycars zou niet met deze verhuurmaatschappijen in zee moeten gaan en de ANWB zou via zijn zusterorganisaties veel scherper moeten zijn. Van de Europese regelgeving is niets te verwachten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:16 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ron,

Bij Sunny Cars proberen we altijd heel alert te zijn op dit soort zaken. We gaan dan ook niet zomaar met allerlei verhuurpartners in zee. Enige tijd geleden zijn we zelfs gestopt met de samenwerking omdat de partner niet meer aan onze service- en kwaliteitseisen voldeed. Ik kan me goed voorstellen dat het vervelend is als er ter plaatse tóch aanvullende verzekeringen en andere extra's worden aangeboden. Via Sunny Cars heb je die immers niet nodig. Helaas is het zo dat sommige baliemedewerkers niet altijd op de hoogte zijn van ons all-in concept. Als wij meerdere meldingen krijgen, dan pakken we dit op met de inkoopafdeling, zodat we de partner kunnen aanspreken op dit gedrag.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Gerrit Bouwhuis

10 juni 2018 | 9:32 am | Reageer op Gerrit Bouwhuis

2 maanden na inlevering wordt er nog ca. 5 euro afgeschreven van mijn krediet rek. door de verhuurder Sixt in Faro. Dat stinkt naar misdaad. Waarom krijg Ik nooit een finaal Financieel overzicht?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Albert

10 juni 2018 | 8:08 pm | Reageer op Albert

Hoi Gerrit,
Zou het kunnen zijn dit nog kosten zijn voor de tol wegen?
Het zou de tol kunnen zijn van de dag dat je de auto hebt ingeleverd bij Sixt in Faro.
Ben het wel eens dat 2 maanden na inlevering wel laat is en dat een mailtje met een berekening wel netjes zou zijn.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:05 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Gerrit,

Ik vermoed inderdaad dat het hier gaat om tolkosten. Wel een beetje laat, maar dit zou kunnen komen door de drukte van de meivakantie en het hoogseizoen!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Erry Wolfs

10 juni 2018 | 9:43 am | Reageer op Erry Wolfs

Super goede aktie van jullie, bedankt!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Irma

10 juni 2018 | 10:11 am | Reageer op Irma

Bedankt voor jullie info! Net terug uit Napels waar alles goed is verlopen maar wij inderdaad een heel lang formulier in het Italiaans onder onze neus geschoven kregen waar we niets van begrepen. Gevraagd om uitleg in het Engels maar daar moet je dan maar op geloven. Gekeken of er geen vreemde bedragen opstonden en toch maar getekend. Dat geeft een onprettig gevoel. Kunnen alle formulieren niet op z'n minst in het Engels, en nog beter alvast per mail doorgestuurd worden? Dan kun je je daar thuis nog even op focussen Dat is anders dan dat je aan een drukke balie met wachtende in de rij over een formulier moet bakkeleien.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:03 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Irma,

Fijne vakantie gehad in Napels? Vervelend dat jullie een Italiaans huurcontract ontvingen. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor onzekerheid zorgt. Die autohuurtermen in het Italiaans zeggen je als leek niet zoveel! Precies de reden dat we deze blogserie hebben ontwikkeld. Deze week komt de blog over Italië online!

Als je vraagt om een Engels huurcontract, horen ze je dit in principe te (kunnen) geven.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:04 am | Reageer op Sanne van Reek

?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Aart van de Kraats

10 juni 2018 | 10:38 am | Reageer op Aart van de Kraats

Ik begrijp niet waarom in deze gedigitaliseerde wereld je op de bedtemming niet gewoon een contract in het Nederlands krijgt gepresenteerd.
De auto verhuurmarkt heeft in mijn beleving maffia achtige trekjes. Ze, de medewerkers, zijn vaak dom geboren maar zo geïnstrueerd om je te belazeren. Jammer dat geen enkele verhuurder met echte duidelijke voorwaarden komt. Sunny Cars moet hier Duitse duidelijkheid in kunnen brengen.

Het is toch degene die betaald bepaald

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 11:00 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Aart,

Dat zou inderdaad heel handig en fijn zijn.

Het is soms nog het geval dat baliemedewerkers niet goed op de hoogte zijn van ons all-in concept, met als resultaat dat ze toch nog aanvullende verzekeringen of andere 'handige' extraatjes aanbieden. Die heb je natuurlijk niet nodig. En die extra opties bieden ze natuurlijk ook aan in de hoop geld te verdienen. Elke melding die wij van klanten ontvangen over het - op een vervelende manier - aanbieden van aanvullende verzekeringen, noteren we. Als het de spuigaten uitloopt dan bespreken we dit met onze inkoopafdeling, zodat zij de partner hierop kunnen aanspreken.

In de tussentijd proberen wij onze klanten zo goed mogelijk te informeren, bijvoorbeeld door middel van dit soort blogs.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Maya de Vroome

10 juni 2018 | 11:01 am | Reageer op Maya de Vroome

Beste, U schrijft hier dat het kinderzitje € 38,12 kost incl. belasting en toeslagen,
waarom staat er dan op de voucher een bedrag van € 46,92?
Ik hoor graag van u, vriendelijke groet, Maya de Vroome

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:47 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Maya,

Bedoel je dat het kinderzitje dat jij hebt gereserveerd € 46,92 kost? Dat kan best kloppen. De kosten voor het huren van een kinderzitje kunnen verschillen per wagenparkaanbieder. Het voorbeeld dat wij in deze blog gebruiken is willekeurig gekozen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Nico de Vries

10 juni 2018 | 11:37 am | Reageer op Nico de Vries

Ik heb geen kinderzitje gehuurd wel een tolkastje

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:46 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Nico,

Ik begrijp je comment niet helemaal. Kan ik je ergens mee helpen?

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Arco

10 juni 2018 | 11:54 am | Reageer op Arco

Ik heb voor mijn vakantie naar ibiza voor het eerst een auto gehuurd zonder creditcard/zonder waarborg. Alles goed geregeld via Sunny Cars. En wat het leuke ervan is, bij de lokale autoverhuurder vragen ze dus helemaal niets meer over eventuele extra’s. In het verleden auto’s gehuurd met creditcard en dan werden alle optie’s uit de kast gehaald. Ik huur dus alleen nog maar zonder creditcard

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:45 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Arco,

Dat is een bijkomend voordeel van ons Geen waarborgpakket. Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht!

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Eric

10 juni 2018 | 12:22 pm | Reageer op Eric

Een paar keer per jaar ga ik naar Florida en de laatste jaren huur ik een auto via Sunny Cars in Orlando of Tampa.
Goede en snelle service en vooral altijd goed geïnformeerd. TOP!
Ook met de partners van Sunny Cars waar ik de auto van huur hebben altijd een goede service.
Zo was er in Orlando een keer geen auto op voorraad van de klasse die ik gereserveerd had. Ik kreeg meteen en heel vriendelijk een hogere klasse auto aangeboden van Alamo, zonder extra kosten.
Een ander voorbeeld: Via Sunny Cars een auto gehuurd in Tampa. Ook deze keer van Alamo.
Bleek dat ik op een ochtend toen ik het hotel uit ging dat ik een platte band had. Omdat ik de wielmoeren niet los kreeg heb ik Alamo gebeld. Binnen een half uur stond er een service-auto.
Het reservewiel werd verwisseld, zonder enige kosten. En omdat het een thuiskomer was (donut in de USA), kon ik wanneer het mij schikte, naar Alamo gaan om van auto te wisselen. Ook dit ging heel gemakkelijk, kostte bijna geen tijd en was een gratis service.
Ik ben dus heel tevreden over Sunny Cars én hun partners.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:45 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Eric,

Wat fijn om deze positieve verhalen te horen. Dat is inderdaad precies hoe het moet gaan: je hoort een huurauto uit een hogere klasse mee te krijgen - zonder bijbetalen- als de door jou gereserveerde categorie niet beschikbaar is.

Nog veel autohuurplezier via Sunny Cars gewenst :-D

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jaap

10 juni 2018 | 1:57 pm | Reageer op Jaap

Ik moest wel 400 euro deposit betalen op Ibiza Airport bij Hertz Thifity .Klopt dat ? creditcard en handtekening.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:43 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jaap,

De waarborg moet je inderdaad altijd ter plaatse voldoen met je creditcard (en handtekening). Dit bedrag krijg je na het inleveren van de huurauto weer teruggestort. Dit is een normale gang van zaken! De verhuurder geeft je immers een voorwerp met een behoorlijke waarde mee, vandaar de borg. De hoogte van de waarborg kun je van tevoren altijd zelf al checken door je eigen huurvoorwaarden door te lezen (het informatieblad dat je bij de voucher ontvangt. Het staat onder kopje 'Belangrijke huurinformatie'.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Loek van Dooren

10 juni 2018 | 3:25 pm | Reageer op Loek van Dooren

Via VakantieXperts de autohuur bij Sunnycars geboekt met de optie full/full;
Op 8 juni auto opgehaald bij Alamo Orlando Sanford.
Na tekenen brief formulier gekregen met 3 stempels erop met de teks “empty return”
Wat nu weer!?
Alamo weet dat ik, via Sunnycar, een auto met de optie full/full reserveerde. Worden we desondanks belazerd?
Wat moet je in zo’n geval doen?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:41 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Loek,

Dat klinkt alsof je hebt getekend voor een tankregeling, bijvoorbeeld de Fuel Purchase option. "Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto vol meeneemt en zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken."

Wat je kunt doen is terug rijden naar de verhuurder (of een ander verhuurkantoor van dezelfde verhuurmaatschappij) en vragen of zij dit voor je ongedaan willen maken. Helaas kunnen wij dit niet doen, want jij hebt je handtekening gezet.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Roel

10 juni 2018 | 5:50 pm | Reageer op Roel

Dit jaar een auto gehuurd op Sardinie. De jongeman achter de balie hield ons voor dat er € 12,50 vooruit betaald moest worden voor het schoonmaken van de auto bij inlevering. Ik heb dit geweigerd en gezegd dat ik de auto zelf zou schoonmaken. Naderhand bedacht ik me omdat ik nog nooit eerder een gehuurde auto schoon moest inleveren en heb dus de auto niet schoongemaakt ingeleverd. Uiteindelijk bij het inleveren van de auto geen opmerkingen gekregen daarover en de tijdelijke borg was ook keurig weer ingetrokken van de creditkaart.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:26 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Roel,

Goed dat je hebt geweigerd, want schoonmaakkosten zijn helemaal niet aan de orde als je via Sunny Cars reserveert. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je de huurauto enigszins schoon inlevert - zonder rondslingerende waterflesjes en snoeppapiertjes, overmatig veel zand, etc. Ook de buitenkant van de auto moet nog wel vertoonbaar zijn - modderspatten kun je het beste zelf even wegspoelen met een emmertje water of een tuinslang. Maar echt spic en span? Niet nodig. En ook schoonmaakkosten niet.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Frank

10 juni 2018 | 6:27 pm | Reageer op Frank

Zeer nuttige informatie hier heb je wat aan.
Bedankt

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:21 am | Reageer op Sanne van Reek

Leuk om te horen, Frank. Daar doen we het voor! :-D

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

pat

11 juni 2018 | 12:35 am | Reageer op pat

te lezen en te bewaren bij reis buitenland bij huur wagen aldaar

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:20 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Pat,

Goed dat je de blog wil bewaren. Handig idee ook voor als je de huurauto ophaalt en nog even het huurcontract wil checken. Misschien is het een idee om de linkjes op te slaan op je telefoon?

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

R Ras

11 juni 2018 | 8:06 am | Reageer op R Ras

Bedankt voor de informatie zeker interessant om de komende weken mee te lezen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 10:19 am | Reageer op Sanne van Reek

Zeker! Hou de blog en nieuwsbrief dus goed in de gaten :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Egbert Jacobs

11 juni 2018 | 10:21 am | Reageer op Egbert Jacobs

LS
Locaal huurcontract ..mooi artikel..toepasselijk, want bij een laatste autohuur ik tekende niet voor al deze "instinkers" wetende dat alles goed geregeld was/is met Sunny cars. Ik moest echter wel een zogenaamd locaal huurcontract tekenen, op straffe van geen verhuur door betreffend bedrijf. Bij de auto-inlevering moest dit contract weer ingeleverd worden??
Vorig jaar (evenals dit jaar) had ik een zogenaamd flexcontract , hoefde slechts een samenvatting van het Sunny verhuurcontract te tekenen en ik vertrok..hoe anders nu?
Klopt deze gang van zaken wel??
vriendelijk groet E.Jacobs

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Herman van Kampen

11 juni 2018 | 4:47 pm | Reageer op Herman van Kampen

Hallo, ik heb meerdere keren via Sunny Cars gehuurd, altijd positieve ervaringen, ook bij de lokale balies. Deze keer (1 juni 2018) heb ik echter sterk het idee dat ik er "ingestonken" ben. Bij de balie op de luchthaven Tenerife Sur (Hertz) werd mij gevraagd 500 euro waarborg van mijn creditcard te reserveren. Op zich prima, conform de voorwaarden. Ik overhandigde mijn creditcard en de baliemedewerker ging aan de slag. Toen zei de baliemedewerker zei dat mijn creditcard een opnamelimiet had en dat er geen 500 euro kan worden gereserveerd. Dit kwam mij wel vreemd voor, ik meende dat de limiet veel hoger is. Maar omdat ik mijn creditcard zelden gebruik wist ik het ook niet zeker. De baliemedewerker zei dat het probleem afgekocht kon worden als ik 15 euro betaalde, dan kon volstaan worden met het reserveren van een lager bedrag nl 100 euro. Dat heb ik toen maar gedaan. Toen ik een paar dagen nakeek wat er van mijn creditcard was afgeschreven, zag ik 2 reserveringen staan! 1x 500 euro en 1x 115 euro! Nu moet ik dus goed opletten dat Hertz beide reserveringen ongedaan maakt. En ik neem aan dat ik 15 euro voor joker heb betaald. Voor de lezer: wees gewaarschuwd. Voor Sunny Cars Sanne: kan ik hier nog iets aan doen? Ik ga morgen de huurauto inleveren. Alvast dank voor reactie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 4:54 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Herman,

Hmm, dat klinkt inderdaad best vreemd! Misschien dat het leek alsof de authorisatie op je creditcard niet lukte óf het was inderdaad een truc. Dat zullen we nooit weten. Ik ga wel even navragen bij mijn collega's wat je het beste kunt doen. Ik kom er nog op terug.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 juni 2018 | 5:05 pm | Reageer op Sanne van Reek

Ha Herman, daar ben ik weer. Mijn collega's van de reserveringsafdeling adviseren je om dit morgen even aan te kaarten bij het inleveren van de huurauto en de wagenparkaanbieder te verzoeken een bedrag van € 615 euro vrij te geven/over te maken. Als dit niet lukt, dan kun je het na huuraanvang insturen naar mijn collega's van customer care (crm@sunnycars.nl). Stuur dan meteen even je getekende lokale huurcontract mee!

Zonnige groet en nog een fijne laatste vakantiedag, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Herman van Kampen

11 juni 2018 | 7:56 pm | Reageer op Herman van Kampen

Sanne dank voor je vlotte reactie. Ik ga het morgen proberen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

m.jansen

19 juni 2018 | 12:29 pm | Reageer op m.jansen

We huren al jaren (vaak meerdere keren per jaar) auto's via Sunny Cars. We zijn dik tevreden. Het gaat bijna altijd goed, behalve in Marokko (auto gehuurd vanaf Fez) . Daar hebben we extra moeten betalen (wat achteraf pas bleek). We kregen de auto niet mee zonder het voor ons onleesbare contract te ondertekenen en wat doe je dan als je die dag nog een paar honderd kilometer voor de boeg hebt ….. Misschien is het handig om ook dat land toe te voegen aan het rijtje "Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en de USA & Canada"?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 juni 2018 | 1:34 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Wat vervelend dat jullie voor extra kosten zijn komen te staan! Ik kan me goed voorstellen dat het best lastig is om een huurcontract in Marokko te ontcijferen. Op dit moment hebben we voor deze blogserie besloten de landen te behandelen waarover wij vaak klachten ontvangen. Maar in de toekomst is het wellicht een goed idee om ook Marokko mee te nemen in een blog!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Irene

24 juni 2018 | 10:32 am | Reageer op Irene

Estimated charges wordt ook gebruikt met de smoes dat het is om eventuele bekeuringen te betalen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:51 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Irene,

Ik heb even bij onze afdeling customer care gecheckt of wij dit vaker hebben gehoord, want het klonk mij niet bekend in de oren. Ook customer care heeft dit nog niet eerder gehoord. Gelukkig had je door dat het een 'smoes' was, want de estimated charges zijn er inderdaad niet voor eventuele boetes.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

cecilia

25 juni 2018 | 6:26 pm | Reageer op cecilia

Wanneer komt blog USA met huurauto's en instinkers? ik ga nl binnenkort . Waarom niet direct op site geplaatst? Iedereen gaat nl. wisselende data op vakantie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 juni 2018 | 9:26 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Cecilia,

De blog over de USA & Canada komt over ongeveer 4 weken online. Wij hebben gekozen voor een blogserie, zodat wij elke week interessante content kunnen plaatsen! Ook hebben we gekeken naar wanneer de meeste mensen hun huurauto ophalen per bestemming, voor de USA ligt deze piek voor ons volgende maand. Vandaar :-). Natuurlijk wil ik je wel alvast wat tips geven: lees sowieso even de intro blog, daarin benoemen we al wat algemene dingen waar je op kunt letten. In de USA willen ze je nog wel eens een upgrade 'aanbieden'. Jij denkt dat je 'm gratis krijgt, maar in werkelijkheid wordt het soms wel bijgeschreven op je contract. Als je hebt gesproken over een grotere auto/upgrade, controleer dan extra goed je contract voordat je tekent (staat vaak aangegeven als 'upgrade' of 'car class change').

Eigenlijk komt het er op neer: kijk of je geen gekke dingen ziet staan, zoals een TravelTab Adventurer (tablet die je kunt huren).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

cecilia

1 juli 2018 | 8:30 pm | Reageer op cecilia

Jammer dan heb ik de huurauto al opgehaald.:(

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Carla

1 juli 2018 | 8:27 pm | Reageer op Carla

wanneer komt blog over auto huren in VS?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

2 juli 2018 | 10:29 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Carla,

Over ongeveer 3 weken, maar met onze intro blog kom je al een heel eind hoor! Let in de USA goed op een eventuele upgrade. Vaak wordt deze je aangeboden. Wellicht wijs je de upgrade af, maar staat -ie tóch op je contract. Soms zijn er ook choice locations waar je dan zelf je huurauto mag uitkiezen. Kies dan niet een auto uit een hogere categorie, want dan betaal je ook meer! De Roadside Service Plan (RSP) heb je in de USA in principe ook niet nodig. De wegenwacht is via Sunny Cars al geregeld :-). In de USA koop je met deze optie 'extra tijd', je wordt wat sneller geholpen. Een luxe optie, zeg maar ;-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Ruud Smulders

13 juli 2018 | 11:56 am | Reageer op Ruud Smulders

Hoi Mascha,
wij gaan 5 augustus een auto huren in Rabat (Marokko). Zijn er dingen waar wij ook nog op moeten letten of is alles net als overal netjes geregeld? Het verhuurpunt zit van Sunny daar nl. 260 m van ons hotel.
gr.,
Ruud

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

16 juli 2018 | 10:53 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Ruud,

Zo te zien heb je onze blog over het huurcontract al gelezen. Dat is goed! Zo ben je al heel goed op de hoogte van extra's waar je níet voor moet tekenen. En mocht iets niet duidelijk zijn of je twijfelt ergens over, bel ons dan!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.